Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Siellä tais olla about kahdeksaa eri merkkistä saatavilla 75 - 130€ hinnoissa. Oisko ollut Ridex minkä arvalla otin ku oli hyvät arvostelut saanut.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Kun näistä puhaltimien merkeistä ollaan kiinnostuneita, niin meidän -98 femmassa puhaltimen moottori on Siemens M30D. Valmistettu ranskassa 23.4.1998, eli lienee alkuperäinen
Syy, miksi tämänkin tiedon kaivoin esille on se, että joutilaana sadepäivänä ajattelin tuota kauan sitten purettua puhallinta elvyttää. No vaikeaa se on, kun tuossakin sentti hiiliä jäljellä ja kommutaattori ei ole puhki, eikä naarmuilla. Eikä klappia laakereissa, pyörii herkästi
Tykkäsi kuitenkin toimia silloin kun huvitti ja uusi puhallin toimii autossa moitteetta. Liekö sitten hiili jumittanut vanhassa, pitääkin mitata, että ovatko kuluneet tasan.
Syy, miksi tämänkin tiedon kaivoin esille on se, että joutilaana sadepäivänä ajattelin tuota kauan sitten purettua puhallinta elvyttää. No vaikeaa se on, kun tuossakin sentti hiiliä jäljellä ja kommutaattori ei ole puhki, eikä naarmuilla. Eikä klappia laakereissa, pyörii herkästi
Tykkäsi kuitenkin toimia silloin kun huvitti ja uusi puhallin toimii autossa moitteetta. Liekö sitten hiili jumittanut vanhassa, pitääkin mitata, että ovatko kuluneet tasan.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Minun vm.-02 femmassa lopetti puhallin toimintansa muutama vuosi sitten ihan kerrasta poikki menetelmällä. Autolla oli silloin ajettu 295000 km. Alkuperäinen oli Valeo ja uusi ( jonka tilasin Maptunilta ) saman merkkinen OE-osa. Vanhassa oli hiiliä jäljellä noin viitisen milliä. Tässä taannoin löysin sen vanhan puhaltimen romulaatikosta ja ajattelin purkaa sen ajatuksella että jos saisi selville miksi se lakkasi toimimasta, mutta se oli niin konstikas purettava, ettei onnistunut. Kuitenkin, siinä kun olin sitä kevyesti vasarallakin kopistelemalla suostutellut avautumaan, niin siitä ropisi ulos melkoiset määrät hiilipölyä ja kun sitten huvikseni kokeilin irtoakulla niin sehän innostui pyörimään. Eli olisikohan käynyt niin että tuo hiilipöly olisi jumittanut sen moottorin, eikä siinä sen kummempaa vikaa ollutkaan...
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Onkos tuo puhaltimen vaihto millainen savotta? Pojan 9-5:ssa puhallin vinkuu siihen malliin, että meilläkin se saattaa olla kohta edessä.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
pyyhkijän varret irti ja siitä eteenpäin ni rupeaa homma olemaan käsillä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Pyyhkijävarret tosiaan irti vapaavalintaisella työkalulla. En nyt tähän hätään pysty linkkamaan sitä rtpää työkalua jolla nuo lähtee, mutta sellainen rälläkällä muokattuna on aika hyvä jossei vasaraan turvaudu.
Sen jälkeen akvaarion muovi pois ja puhallinkotelo näkyykin jo. Muovit edestä pois, koittaa varoa rikkomasta ja puhaltimen pultit auki. Wis jos on niin hyödyttää jonkinverran kun näkee pulttien sijainnit. Puhallin tulee sieltä kyllä ulos vaikka saattaa tehdä tiukkaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Saat kuulostamaan tuon ihanan helpolta.
”Vartti anopin parkkipaikalla ja vaihto tehty”-tarinoita…
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Kiitos!
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
No ei ihan varttitunti parkkipaikalla mutta kun pyyhkijän varret irti, ei tuo ole kuin osien ruuvailua pois ja takas.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Kävin Motonetistä ostamassa uuden, Nissens on merkkiään. Asennus varmaanki ens viikolla, ehkä tiistaina. Pitää sitten raportoida tänne tarkemmin.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Sain tänään valmiiksi puhaltimen vaihon. Homman alotin viime viikolla. Toki se ei sitten ollutkaan puhallin sökö, vaan etuvastus. Kokeilin uutta moottoria ennen kuin aloin enempää kasailemaan eikä se lähteny pyörimään. Pienen pettymyksen läpikäynnin jälkeen soitto paikalliseen varaosaliikkeeseen josta luvattiin seuraavale päiväle uus vastus. Menin sitä noutamaan mutta väärän mallinenhan sieltä tuli. Itse vastus ja puhaltimen moottorin liitin oli ainoat mikä näytti oikealta mutta kaikki muu oli pielessä. Onneksi myyjä kuitenki sai kaiveltua oikean näkösestä kuvan ja numerot. Tänään se sitten oli Puolasta kulkeutunu Rovaniemele ja pääsin asentamaan kaiken paikalleen koeasennuksen jälkeen. Puhallin toimii nyt kuten pitää. Eikä harmita vaikka periaatteessa vaihdoin puhaltimen turhaan koska hiilet ja kollektori/kaula (vaimiksisitäsanotaan) oli jo todella kuluneet, en usko että olis enää kauaa pyöriny mutinoitta se.
Etuvastus onki mielenkiintonen paketti. Itse vastus, umpeen valettu möntti jossa on alumiininen "kampa" sijaitsee ilmastointikotelon vasemmala puolela ihan kaasupolkimen vieressä. Siitä lähtee johtonippu rintapellin läpi samaan tilaan missä puhallin sijaitsee, kulkee puhaltimen suojalevyn yli toiselle puolelle ilmastointikoteloa jossa on kaksi liitintä kotelon kyljessä kiini, heti raitisilmasuodattimen luukun yläpuolela, hanskalokeron takana. Toisessa liittimessä on musta ja punanen johto, paksuja molemmat. Nämä on ilmiselvästi virta ja maa. Toinen liitin on nelipaikkanen joista käytössä on kolme. Mittasin vanhasta ja uudesta vastuksia tuosta nelipaikkasesta liittimestä ja tämmösiä sain:
4-liitin jossa kolme johdinta
Paikka 1 sin-vihr
Paikka 2 valk-kelt
Paikka 3 valk-oranssi
Vastus 1-2 4,3k
Vastus 1-3 11,38M
Vanhassa 1-2 4,3k
Vanhassa 1-3 28,54M
Ilmeisesti tuo vanhan setin paikkojen 1-3 yli kaksinkertanen arvo meinaa että jotain on menny vastuksen sisällä rikki. Ja tieten se että uudella alko homma rokkaamaan . Enivei, jos jollakulla vielä tulee samantyyppistä ongelmaa että puhallin kuolee laakista eikä kopistelut auta niin kannattaa ehkä napata hanskalokero pois, aukassa tuo kolmen piuhan liitos ja yleismittarilla mitata voisko olla vastus sökö. En väitä että minun tekemät mittaukset on yleispäteviä mutta varmaan jotaki osviittaa tuosta voi saada. Työnähän nuo on kumpi tahansa aika suoraviivasta purkamista, kasaamista, hassunhauskoja työasentoja ja vertavuotavia rystysiä . Puhaltimen hain Motonetistä, Nissens merkkinen hintaan 99,90€. Etuvastus Ojanperältä, merkki Valeo 115€.
Etuvastus onki mielenkiintonen paketti. Itse vastus, umpeen valettu möntti jossa on alumiininen "kampa" sijaitsee ilmastointikotelon vasemmala puolela ihan kaasupolkimen vieressä. Siitä lähtee johtonippu rintapellin läpi samaan tilaan missä puhallin sijaitsee, kulkee puhaltimen suojalevyn yli toiselle puolelle ilmastointikoteloa jossa on kaksi liitintä kotelon kyljessä kiini, heti raitisilmasuodattimen luukun yläpuolela, hanskalokeron takana. Toisessa liittimessä on musta ja punanen johto, paksuja molemmat. Nämä on ilmiselvästi virta ja maa. Toinen liitin on nelipaikkanen joista käytössä on kolme. Mittasin vanhasta ja uudesta vastuksia tuosta nelipaikkasesta liittimestä ja tämmösiä sain:
4-liitin jossa kolme johdinta
Paikka 1 sin-vihr
Paikka 2 valk-kelt
Paikka 3 valk-oranssi
Vastus 1-2 4,3k
Vastus 1-3 11,38M
Vanhassa 1-2 4,3k
Vanhassa 1-3 28,54M
Ilmeisesti tuo vanhan setin paikkojen 1-3 yli kaksinkertanen arvo meinaa että jotain on menny vastuksen sisällä rikki. Ja tieten se että uudella alko homma rokkaamaan . Enivei, jos jollakulla vielä tulee samantyyppistä ongelmaa että puhallin kuolee laakista eikä kopistelut auta niin kannattaa ehkä napata hanskalokero pois, aukassa tuo kolmen piuhan liitos ja yleismittarilla mitata voisko olla vastus sökö. En väitä että minun tekemät mittaukset on yleispäteviä mutta varmaan jotaki osviittaa tuosta voi saada. Työnähän nuo on kumpi tahansa aika suoraviivasta purkamista, kasaamista, hassunhauskoja työasentoja ja vertavuotavia rystysiä . Puhaltimen hain Motonetistä, Nissens merkkinen hintaan 99,90€. Etuvastus Ojanperältä, merkki Valeo 115€.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Tuo etuvastus siirtyy jossain vuosimallissa (ainakin 2006 vuosimallissa jo oli) pelkääjän puolelle koteloa ja vaihto huomattavasti helpompi.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
No jotain semmosta arveltiinki varaosamyyjän, isän ja serkun kans . Kannattaa olla tarkkana ostoksilla, ainakin tuohon meän femmaan tarjosi rekisterinumerolla pelkästään tuota väärää vaihtoehtoa. En tiedä minkälaisia ohjelmia liikkeet käyttää mutta ilmeisesti jossain oli huomautus Valeo puhaltimesta johon liittyy tuo -02 malliin oikea etuvastus, tai jotenki. Luultavasti nuo minun mittaukset ei päde tuohon uuempaan malliin.
Edit: Wissiä tavasin ja sen mukaan -05 on tämä uudempi systeemi. Se on kyllä helppo tarkistaa, hanskalokeron käyttää aika sujuvasti pois paikaltaan.
Edit: Wissiä tavasin ja sen mukaan -05 on tämä uudempi systeemi. Se on kyllä helppo tarkistaa, hanskalokeron käyttää aika sujuvasti pois paikaltaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Lämmityslaitteen puhallin finaalissa?
Ei kai femmassa mitään vastuspakettia ole puhaltimen nopeuden säädössä, eiköhän osa 4869319 ole ihan elektroninen nopeudensäädin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02