Arvon kanssasaabistit, olemme askeleen lähempänä voittoa! Ajattelin lähteä ratkomaan ongelmaa Tuntemattomasta Sotilaasta tutulla "pienimmän riesan tien"-periaatteella, ja aloittaa noista helposti näkyvistä maadoituspisteistä, Ensimmäisenä kojelaudan sulaketaulun yläpuolella olevan maadoituspisteen tarkastus; kaikki kunnossa, suhautus kontaktispräytä ja uutta ottipaikkaa etsimään ja sieltähän ne tärppäsi!
Termos kirjoitti: ↑To Huhti 13, 2023 21:56
Onko termostaattikoteloon kiinnittyvä maakontakti tarkistettu?
Ja jos imusarjan nelospytyn haaran alle tuntuu kiinnittyvän johtoja, niin onko niiden kontakti tarkistettu?
Femman systeemit voivat oikeasti mennä ihan sekaisin maadoitushäriöiden takia
Tämähän se sitten paljastui ongelman aiheuttajaksi, rengasliittimen kiinnittävä pultti oli jollain ilveellä muljannut itsensä n. 5mm irti, ei muuta kuin pultti irti, liitoksien putsaus ja takaisin kiinni. Ajatuksen "näinkö helpolla tämä olisi alunperinkin ratkennut" takoessa päässä, tartun virta-avaimeen ja käännän sen ON-asentoon... RELE EI SURISE, MITTARIT EIVÄT TANSSI RIPASKAA JA MOOTTORIN VIKAVALO EI VILKU (palaa kylläkin jatkuvasti mutta niin se teki ennen tämän episodin alkuakin...), eli nyt on ensimmäinen ongelma selätetty. Seuraavaksi starttia, mitään hälyttävää ei vieläkään tapahdu, startti pyörittää moottoria aivan normaalisti mutta ei kuitenkaan edes käynnistymisestä lupaavaa hörähdystä.
Seuraa siis jatkokysymys: onko asia nyt näin, että kun tuolla pellin alla majailee tällä hetkellä majailee jo uusi ECU, niin auton ajonesto ei tunnista sitä vaan pitäisi jotenkin parittaa toisiinsa. Otanko uuden vain irti ja laitan vanhan takaisin paikoilleen ja kokeilen uudelleen lyödä käyntiin, vai voiko olla käynyt niin että nyt auto ei kommunikoi enää kummankaan ECU:n kanssa?
Mutta tähän väliin syvä kiitos ja kumarrus kaikille vastanneille, ja erityisesti Termokselle, ei tuota ois ite älynny lähteä etsimään
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)