Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
- Paikkakunta: Kangasala
Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Saab-noviisi kyselee ehkä "tyhmiä";
Tein automaattilaatikkoon ensimmäisen 4L öljynvaihdon, kun edellisestä vaihdosta oli jo yli 200tkm huoltokirjan mukaan. Ulos tuli propusta pikkasen reilut 3,5 litraa. Kaadoin sisään täydet 4 litraa kuitenkin. Lämmittelylenkillä (vajaa 5 km) huomasin, että tyhjäkäynnillä auto savutti vaaleaa savua ehkä n. 15 sekunnin paikallaolon jälkeen. Talliin palatessa sama kuvio, savutus alkoi pienellä viiveellä. Ei pystynyt jättämään käyntiin, että olisin voinut öljyn määrää mitata auton käydessä, vaan oli pakko sammuttaa kone. Savu oli kitkerää ja paksuhkoa, ei makeaa (jota ehkä jäähdytysneste tuottaisi?).
Onko tietoa, voiko lootaöljyn ylitäyttö tuottaa tuon savun? Googlettelu kertoi, että vanhoissa (jenkeissä) ainakin oli mahdollista, kun lootat perustuivat eri tekniikkaan, ja oli jotakin imuputkia moottorin puolelle. Jos ylitäyttö syynä, pitääkö lähteä jotakin irrottamaan/ putsaamaan, vai riittääkö lootaöljyn määrän vähennys?
Päivää aiemmin vaihdoin etupään kampiakselin sekä öljypumpun tiivisteet, sen koeajon yhteydessä ei vielä savutusta ollut. Kävi kuitenkin mielessä vaihtoehto, voiko huohotuksessa olla tukosta jossakin päin, ja kun pari tiivistettä tuli kuntoon, siirtyikö paineiden purku johonkin seuravaksi heikompaan kohtaan. Mitkäs olisi sopivat proseduurit varmistaa huohotuksen toimivuus?
Potilaan tiedot;
9-5 2.3t vm .2007 (eli pitäisi olla jo paremmat huohotuskuviot)
Ajettu reilut 400tkm, öljynvaihtohuollot tehty varsin säntillisesti merkkiliikkeissä läpi koko historian.
Tein automaattilaatikkoon ensimmäisen 4L öljynvaihdon, kun edellisestä vaihdosta oli jo yli 200tkm huoltokirjan mukaan. Ulos tuli propusta pikkasen reilut 3,5 litraa. Kaadoin sisään täydet 4 litraa kuitenkin. Lämmittelylenkillä (vajaa 5 km) huomasin, että tyhjäkäynnillä auto savutti vaaleaa savua ehkä n. 15 sekunnin paikallaolon jälkeen. Talliin palatessa sama kuvio, savutus alkoi pienellä viiveellä. Ei pystynyt jättämään käyntiin, että olisin voinut öljyn määrää mitata auton käydessä, vaan oli pakko sammuttaa kone. Savu oli kitkerää ja paksuhkoa, ei makeaa (jota ehkä jäähdytysneste tuottaisi?).
Onko tietoa, voiko lootaöljyn ylitäyttö tuottaa tuon savun? Googlettelu kertoi, että vanhoissa (jenkeissä) ainakin oli mahdollista, kun lootat perustuivat eri tekniikkaan, ja oli jotakin imuputkia moottorin puolelle. Jos ylitäyttö syynä, pitääkö lähteä jotakin irrottamaan/ putsaamaan, vai riittääkö lootaöljyn määrän vähennys?
Päivää aiemmin vaihdoin etupään kampiakselin sekä öljypumpun tiivisteet, sen koeajon yhteydessä ei vielä savutusta ollut. Kävi kuitenkin mielessä vaihtoehto, voiko huohotuksessa olla tukosta jossakin päin, ja kun pari tiivistettä tuli kuntoon, siirtyikö paineiden purku johonkin seuravaksi heikompaan kohtaan. Mitkäs olisi sopivat proseduurit varmistaa huohotuksen toimivuus?
Potilaan tiedot;
9-5 2.3t vm .2007 (eli pitäisi olla jo paremmat huohotuskuviot)
Ajettu reilut 400tkm, öljynvaihtohuollot tehty varsin säntillisesti merkkiliikkeissä läpi koko historian.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Ja tarkennan sen verran, kun nyt tallissa kävin, etten lisännykään kaikkea neljää litraa lootaan, vaan jätin pulloon vielä 2,5 desiä. Eli täytin uutta öljyä parisen desiä enemmän, mitä talteenotin vanhaa. Mutta oliko se kuitenkin riittävästi savutuksen tuottoon...
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Turbo. Dp irti ja koeta välykset.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Pitääpä koetella. Onko antaa jotakin arviota, millainen välys on vielä hyväksyttävissä?
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Tuo kun on 2.3 pikku t, taisi olla niin että niissä Garrett turbo?Ajettu reilut 400tkm
Onkohan alkuperäinen tehtaalla asennettu? Jos on niin hyvinpä tuo kestänyt.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Ei minkäänlainen pitkittäin eli akselin päädyistä työntäen/vetäen. Ylösalas saa olla ihan piirunverran.9-5 Never Forget kirjoitti: ↑Ti Heinä 18, 2023 12:52Pitääpä koetella. Onko antaa jotakin arviota, millainen välys on vielä hyväksyttävissä?
Jos turbo on ns savumallia niin huomaat kyllä välyksen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Näytti olevan mallikilveltään Saab TD04HL-15T. Ei historiatietoa mulla, kun saab tuli mulle nyt vasta yli 400tkm ajettuna, huoltokirjassa ei mainittuna turbosta mitään.
Pitkittäin ei ollut yhtään liikettä. Sivuttain hieman, paha arvioida määrää, kenties 1-2mm.
Tein hanskatestin öljytäyttöaukkoon, kun kasasin op:n paikoilleen. Heti käynnistyksestä hanska morjensti terhakkaasti sammutukseen asti (n. 15 sek. ajan). Pitäisikö olla huolissaan? PIdempään en testiä tehnyt, pukkasi savut putkesta aika lailla heti käynnistyksestä ja alkoi naapurit säälittämään savuverhossa.
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Eli puristuspaineet karkaa kampikammioon. Kuulostaa aika rajulta huohotukselta.9-5 Never Forget kirjoitti: ↑Ke Heinä 19, 2023 13:33Näytti olevan mallikilveltään Saab TD04HL-15T. Ei historiatietoa mulla, kun saab tuli mulle nyt vasta yli 400tkm ajettuna, huoltokirjassa ei mainittuna turbosta mitään.
Pitkittäin ei ollut yhtään liikettä. Sivuttain hieman, paha arvioida määrää, kenties 1-2mm.
Tein hanskatestin öljytäyttöaukkoon, kun kasasin op:n paikoilleen. Heti käynnistyksestä hanska morjensti terhakkaasti sammutukseen asti (n. 15 sek. ajan). Pitäisikö olla huolissaan? PIdempään en testiä tehnyt, pukkasi savut putkesta aika lailla heti käynnistyksestä ja alkoi naapurit säälittämään savuverhossa.
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Eli Mitsu. Taitaa olla vaihdettu joskus.TD04HL-15T
OT: Minua hämää hieman se asia kun katseli noita Mitsun tarjontaa, sopivat vuosimalliin 2005 saakka. Sittenhän tuli viirufemma.
Ja jos tuo 2.3t on viiru(2007), hmm.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
OT: Pitkäkaulainen Mitsu (se pre -2006) sopii Viirua vanhempiin, Viiruun tuli lyhytkaulainen Mitsu kera King kobran. Siis Aeroihin ja 2.3T -malleihin.
Tarkennus vielä: Saab TD04HL-15T -Mitsua on kahta mallia, lyhyt- ja pitkäkaulainen. Ahtimet passaavat nelipyttyisiin bensafemmoihin vuosimallista riippumatta ristiin, rajoittava osa on se ahtimen imuputki, ns. kobra.
Se suurin, Viirufemmojen Mitsu -ahtimiin pultattu kobra vaatii myös lyhytkaulaisen ahtimen, jos sellaista haluaa asentaa vanhempiin femmoihin.
Viirufemmojen lyhytkaulaisen Mitsun voi myös asentaa 2005 ja vanhempiin femmoihin, vaatii pientä muokkausta alkuperäisen kobran yläkiinnikkeeseen.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Onko ehdotuksia, mistä kohtaa ekana lähteä putsaamaaan, vaiko suoraan loukku ja kaikki siihen liittyvät putket irti?
Ja kannattaako loukkua putsailla, vai pitääkö ostaa uusi?
Ainakin se valkoinen "pcv check valve" muovikannen alla on tässäkin toisesta jalastaan poikki, teipillä hätäapuna suurinpiirtein kasattuna, mutta tuskin se pääsyyllinen on, ilma siinä kuitenkin kulki vain toiseen suuntaan. Eli se ainakin owtoslistalla, kuten vissiinkin tuo turbo.
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Tilaa pcs jyväskylästä tms se huohotussarja ekaksi, se hanskan morjestus voi johtua parista asiasta, mäntä puhaltaa ohi tai huohotin on tukossa.9-5 Never Forget kirjoitti: ↑To Heinä 20, 2023 09:10Onko ehdotuksia, mistä kohtaa ekana lähteä putsaamaaan, vaiko suoraan loukku ja kaikki siihen liittyvät putket irti?
Ja kannattaako loukkua putsailla, vai pitääkö ostaa uusi?
Ainakin se valkoinen "pcv check valve" muovikannen alla on tässäkin toisesta jalastaan poikki, teipillä hätäapuna suurinpiirtein kasattuna, mutta tuskin se pääsyyllinen on, ilma siinä kuitenkin kulki vain toiseen suuntaan. Eli se ainakin owtoslistalla, kuten vissiinkin tuo turbo.
Se valkoinen nippa on takaisku vastaa koneen huohotuksesta tyhjäkäynnillä, se kun on irti niin puhaltaa öljykorkista. Valkoinen takaisku johtaa ilmaa ainoastaan koneelta läppäkotelolle, jos se on rikki niin siun ahtopaineista osa päätyy venakoppaan.
Pcs satsissa tulee kaikki huohottimen osat loukku mukaanlukien.
Turbossa tuskin vikaa jos päittäisklappia ei tunnu.
Edit: tää olikin -07 huohotuksella jo, en ole siitä systeemistä ihan varma miten ne kaasut kiertelee, mutta takaiskut on syytä olla kunnossa ehdottomasti.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Auttasko jos käyttäs ohivuotomittauksessa? Selviäiskö sillä notta karkaako paineet vääriin paikkoihin?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Kyllä valkoinen savu yleensä tähän asti on tarkoittanut jäähdytysnesteen palamista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?
Tallista ei löydy ohivuotomittaria, mutta puristuspainemittari olisi. Antaisiko se viitteen mahdollisesta ongelmasta, jota lähteä tutkimaan sitten tarkemmin ohivirtausten osalta? Vai onko mahdollista, että puristuspaineet olisivat kunnossa, mutta ohivirtausta silti tapahtuisi? Oletuksella siis, että ohivirtausta ei ole kaikissa pytyissä ja sen vuoksi puristuspainemittarin rulokset eivät nostaisi varoituslippua pystyyn.jooseppi78 kirjoitti: ↑Pe Heinä 21, 2023 14:20Auttasko jos käyttäs ohivuotomittauksessa? Selviäiskö sillä notta karkaako paineet vääriin paikkoihin?