Latausjännite
Latausjännite
Paljonko pitäisi kunnossa olevan laturin latausjännite olla? Mittasin femmasta latausjännitteeksi akun navoilta tyhjäkäynnillä 13.4 volttia. Muissa Saabeissa laturit lataa reilusti yli 14 volttia. Akku on neljä ja puoli vuotta vanha (n. 16 000 km ajettu), onko akun iällä vaikutusta lataukseen?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Latausjännite
mulla harrasteradion virransyöttö trailermodelta eli takaluukusta mittaa ni se näyttää 14,3 tyhjäkäynnillä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Latausjännite
Monipiippuinen juttu. Latausjännite vaihtelee ja sen kuuluukin vaihdella lämpötilan ja esimerkiksi varaustilan perusteella. Kylmää akkua täytyy ladata korkeammalla jännitteellä kuin lämmintä akkua. Lisäksi jos akku on huono tai tyhjä/vajaassa latauksessa ja akku ottaa ns. kaiken virran vastaan minkä laturi tuottaa, niin silloin latausjännite ei nousekkaan samalle tasolle kuin siinä tilanteessa jos akku olisi täysi.
DI-kasetti kuitenkin tarvitsee sen 14V latausjännitteen toimiakseen kunnolla, tai näin on ainakin kerrottu. Että siihen jännitetasoon kannattaa pyrkiä.
Toki jännitettä voi hävitä huonoihin akun kenkiin tai liitoksiin ja hapettuneisiin kaapeleihin helposti.
Mikä on akun napajännite yön käyttämättömyyden jälkeen? Ihan ensimmäiseksi lataisin akun ulkoisella latauslaitteella täyteen ja toistaisin latausjännitteen mittauksen kun akku on täynnä.
DI-kasetti kuitenkin tarvitsee sen 14V latausjännitteen toimiakseen kunnolla, tai näin on ainakin kerrottu. Että siihen jännitetasoon kannattaa pyrkiä.
Toki jännitettä voi hävitä huonoihin akun kenkiin tai liitoksiin ja hapettuneisiin kaapeleihin helposti.
Mikä on akun napajännite yön käyttämättömyyden jälkeen? Ihan ensimmäiseksi lataisin akun ulkoisella latauslaitteella täyteen ja toistaisin latausjännitteen mittauksen kun akku on täynnä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Latausjännite
Enpä tuosta "tempusta" tiennyt, mistä ne kontakt/mittaus kohdat sieltä takaluukusta?trailermodelta eli takaluukusta mittaa ni se näyttää 14,3 tyhjäkäynnillä
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Latausjännite
sieltä mistä mahdollisuus esim vaunun akun lataukseen..
mulla siis volttinäyttö harrasteradion näytöllä koelaudassa..
mulla siis volttinäyttö harrasteradion näytöllä koelaudassa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Latausjännite
Minäkin tekisin. Mikähän syy että latausjännniteen mittausta ap tekee? Katoaako sähköjä? Onko laturi joskus vaihdettu?Ihan ensimmäiseksi lataisin akun ulkoisella latauslaitteella täyteen ja toistaisin latausjännitteen mittauksen kun akku on täynnä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Latausjännite
Kävin laittamassa CTEK:n kiinni akkuun. Annan olla yön yli ja katson huomenna latausjännitteen uudelleen. Syy miksi tätä tutkin on se että talvella akussa jännite laski mielestäni tavallista nopeammin kun autolla ei ajettu joka päivä, ei tullut silloin mittailtua että latautuiko se koskaan täyteen. Laturi saattaa olla alkuperäinen, auto on ollut minulla viisitoista vuotta, enkä minä ole siihen laturia vaihtanut. Että ei olisi sinällään ihme vaikka laturi alkaisi olla väsähtänyt.
Re: Latausjännite
^Ok, meillä oli OG 93 jotain neljätoista vuotta ja samalla laturilla se meni, en tiedä onko sama mikä femmassa. Vaan kilsathan niitä vie.
OT: onkohan yhä se että saa jotain hyvitystä kun palauttaa(kunnostukseen) väsyneen vanhan laturin, kun toista hakee tilalle? Oli tietääkseni sellaista aikoinaan.
Edit: näköjään yhä tuo "vaihtopantti" näiden kanssa kun vilkaisin m.netin sivua.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/132448/ ... 5-140A-98-
OT: onkohan yhä se että saa jotain hyvitystä kun palauttaa(kunnostukseen) väsyneen vanhan laturin, kun toista hakee tilalle? Oli tietääkseni sellaista aikoinaan.
Edit: näköjään yhä tuo "vaihtopantti" näiden kanssa kun vilkaisin m.netin sivua.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/132448/ ... 5-140A-98-
Ja kyl oman kokemukseni mukaan nämä OG95't tarvii välillä ulkoista akun latausta välillä.Akku on neljä ja puoli vuotta vanha (n. 16 000 km ajettu), onko akun iällä vaikutusta lataukseen?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Latausjännite
No niin, tässäpä testaustuloksia: Akku ottaa vastaan ulkoisella laturilla ladattuna max. 12.52V. Jännite putoaa auton seistessä kahdeksassa tunnissa lukemaan 12.16V. Auton oman laturin latausjännite täyteen ladatulla akulla on n. 13.8V. Mielestäni nuo ei kovin hyviä lukemia ole, eli mitäpä on raati mieltä, olisiko syytä tehdä jotain ennen talven tuloa?
Re: Latausjännite
Akkukauppaan?
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Re: Latausjännite
Kyllä akkukauppaan, ja mitä nopeammin sen parempi. 12,16V on jo todella alhainen kengät kiinni "lepojännite". Kun jännite laskee noin alas auton staattisella kulutuksella, niin viimeistään nollakelissä kuolee tuo akku, ja jättää käynnistymättä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Latausjännite
^samaa mieltä, uusi, täyteen ladattu akku tilalle, niin ainakin se asia ongelmayhtälöstä pois.
Minulla ollut tapana jos uutta akkua hankkinut, lataa sen ensin ennen kun laittaa paikalleen, eihän tiedä kauanko se siellä kaupan hyllyssä/varastoissa lojunut. Tai, voihan sitä uutta akkua ladata myös kun jo paikallaan.
Ja teillähän on se CTEKki, niin tuohan onnistuu.
Minulla ollut tapana jos uutta akkua hankkinut, lataa sen ensin ennen kun laittaa paikalleen, eihän tiedä kauanko se siellä kaupan hyllyssä/varastoissa lojunut. Tai, voihan sitä uutta akkua ladata myös kun jo paikallaan.
Ja teillähän on se CTEKki, niin tuohan onnistuu.
Viimeksi muokannut torque, La Heinä 29, 2023 16:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Latausjännite
Hyvä on, uskotaan raatia! Kaipa sille akulle on aika tehnyt tehtävänsä, vaikka kilometrejä ei ole paljon kertynytkään. Täytynee hurauttaa lähi-Motonettiin, kun ei ole matkaakaan kuin alle kilometri, ja hakea sieltä uusi Exide. Kiitokset neuvoista.
Re: Latausjännite
^+ , Voithan sitten kertoilla tänne poistuiko ongelma.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Latausjännite
4,5 vuotta on akulke kyllä jo ihan ikä, eli sekin puoltaa akun uusimista.
Mutta jos löytyy pihtimittari niin mittaisin kyllä ihan mielenkiinnosta paljonko akusta imetään virtaa kun auto lepää. Voihan tuo jännitteen kyykkääminen muutaman tunnin seisonnan aikana johtua myös siitä että virtaa kuluu jonnekin ja kunnossakin oleva akku tyhjenee nopeasti.
Mutta jos löytyy pihtimittari niin mittaisin kyllä ihan mielenkiinnosta paljonko akusta imetään virtaa kun auto lepää. Voihan tuo jännitteen kyykkääminen muutaman tunnin seisonnan aikana johtua myös siitä että virtaa kuluu jonnekin ja kunnossakin oleva akku tyhjenee nopeasti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K