Latausjännite
Re: Latausjännite
^hyvä pointti. Vaan jos ties mitä, sterkka päällä koko ajan tai jotain siihen liittyvää viriä, kännykän latausta, GPSiä sekä jokin häly juttu niin kyllähän imee sähköä, ja täällä Suomen talvi ei ole silleen että akku ottaa latausta ihan noin vain jos ulkoruokinnassa.
Viimeksi muokannut torque, Ma Heinä 31, 2023 19:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Latausjännite
Ja aloitusviestissäkin oli mainittu, että 4,5v/16tkm on aika vähän ajoa kuluneeseen aikaaan verrattuna. Hyvin on akku tosiaan kestänyt noin vähäisellä ajolla.
Itellä Saabissa kesti edellinen Bosch akku lähes 10 vuotta. Viime talvena talviseisonnan aikana sitten kuoli, kun se pääsi tyhjäksi(liian alhainen jännitetaso). Edellisen vuoden talviseisonnan kesti vielä, kun kerran kuukaudessa pyöritteli moottorin lämpimäksi, mutta viime talvena samalla kaavalla ei sitten enää.
Itellä Saabissa kesti edellinen Bosch akku lähes 10 vuotta. Viime talvena talviseisonnan aikana sitten kuoli, kun se pääsi tyhjäksi(liian alhainen jännitetaso). Edellisen vuoden talviseisonnan kesti vielä, kun kerran kuukaudessa pyöritteli moottorin lämpimäksi, mutta viime talvena samalla kaavalla ei sitten enää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Latausjännite
Kovasti vaihtelee akkujen elinaika. Omat kokemukset viimeisen 15 v ajalta 3 - 10 v. Lyhin Saab-akku (Exide) ihan ympärivuotisessa käytössä 3 viikkoa vaille 3 v (sain takuuseen uuden) - laukesi heinäkuussa. Avosta meni Saab-akku 5 v:ssa vaikka oli talvet lämpimässä tallissa ja pari kertaa talven aikana älylaturissa. NG-femman Exiden vaihdoin 5 v kohdalla varmuuden vuoksi, kun tuli muutama "huolla ohjauslukko" -ilmoitus. OG-kolkin merkkiäenmuista -akku laukesi pari viikkoa sitten n 10 v ikäisenä (AL-tiepalvelu vaihtoi tyttärelleni Tampereen käynnillä - aivan loistavasti hoidettu, pyysinkin paikalle oikean tiepalvelumiehen [ajoi Saabilla paikalle ] enkä hinausautoa).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Latausjännite
Tässäpä sitten lisää tarinaa: Eli hain lauantaina Motonetista uuden 74 Ah:n Exiden. Latasin sen täyteen CTEKillä ja sunnuntaina heitin vielä mutkan Oulusta Pietarsaareen klubin kesätapahtumaan, joten voinee sanoa että siinä oli kokolailla täydet latingit. Eilen illalla volttimittari näytti lukemaa 12.53V ja tänä aamuna lukema oli 12.51V, joten hävikki oli selvästi pienempi kuin vanhalla akulla. Vanha akku näyttää kyllä autosta irrallaan pitävän tehonsa, mutta se nyt ei sinällään akun kunnosta paljon kerro. Latausjännite oli kuitenkin aika tasaisesti 13.4V huitteilla, mittasin sen matkan aikana useamman kerran ja samoin tänä aamuna, ei se siitä ole muuttunut. Kaipa tuo kuitenkin on kesäkäyttöön riittävä latausteho, tuolla kun ei paljon talvella ajella, eri vuodenajoille kun on käytettävissä eri Saabit. Auto pelaa kuitenkin moitteettomasti, joten eipä kai tuosta tarvitse välittää, ainakaan vielä.
Re: Latausjännite
Vanhassa akussa ei välttämättä mitään varsinaista vikaa, vaan sen kapasiteetti on vain iän myötä pienentynyt murto-osaan alkuperäisestä. Siksi jännite putoaa nopeammin pienelläkin virrankulutuksella.
Ilmeisesti latausjännite on nyt mitattu aina akun navoista? Kannattaa mitata myös suoraan laturilta, eli toinen tikku kiinni laturin plussalähtöön ja toinen laturin runkoon. Sitten laskee erotuksen siitä mitä se laturista mitattuna on ja mitä akun navoista. Jos erotus on yli puoli volttia, niin jossain on kyllä huono liitos, muutaman desivoltin erotus on vielä ihan ok.
Ilmeisesti latausjännite on nyt mitattu aina akun navoista? Kannattaa mitata myös suoraan laturilta, eli toinen tikku kiinni laturin plussalähtöön ja toinen laturin runkoon. Sitten laskee erotuksen siitä mitä se laturista mitattuna on ja mitä akun navoista. Jos erotus on yli puoli volttia, niin jossain on kyllä huono liitos, muutaman desivoltin erotus on vielä ihan ok.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Saab 9-3 2000
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Latausjännite
Mulla toi nimimerkin auto ja latausjännite ollu koko ajan 13.7 volttia.
Re: Latausjännite
Ei se laturi väsähdä pikkuhiljaa. Laturissa on siis se kommunaattori, eli ne kupariset liukurenkaat akselilla. Sitten on ne hiilet jotka ottaa jousien painamana kiinni noihin liukuihin. Molemmat liu'ut ja hiilet kyllä kuluu ja sitten, kun ne ovat tarpeeksi kuluneet, ettei kontakti enää toimi, niin ei enää latauskaan toimi. Tämä on sitten on/off tyyppistä, eli lataus toimii tai ei toimi - ei esim. 50% tms. teholla tai jännitteellä.
Jos taasen latausjännite ei nouse tarpeeksi akun latausta varten, niin sitten on vika tasurin diodeissa (sisäänrakennettuina sinne latauksen säätimen mokkullaan) - nekin yleensä joko toimii tai ei toimi. Välimallia ei ole.
Mitään lineaarista tai logaritmista laturin vanhenemista latausjännitteen osalta ei ole olemassa - tämä on hyvä muistaa. Laturi kyllä vanhenee sitten laakereiden, liukurenkaiden ja säätimeen integroitujen hiilien osalta mekaanisesti. Mutta noi tekee sitä on/off tyyppistä toimimattomuutta.
Viimeksi muokannut SuoTimo, Ti Elo 01, 2023 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Latausjännite
Ois kiva joskus testata - ottaa tuollainen "moderni" ns. huoltovapaa akku ja heti uutena (tai noh vuoden-parin päästä) avata ne sinetit ja säätää ne nestetasot kohdalleen. Tietty noi pitäis varmaan merkata heti alussa, kun akku on uusi.HEV kirjoitti: ↑Su Heinä 30, 2023 11:05Kovasti vaihtelee akkujen elinaika. Omat kokemukset viimeisen 15 v ajalta 3 - 10 v. Lyhin Saab-akku (Exide) ihan ympärivuotisessa käytössä 3 viikkoa vaille 3 v (sain takuuseen uuden) - laukesi heinäkuussa. Avosta meni Saab-akku 5 v:ssa vaikka oli talvet lämpimässä tallissa ja pari kertaa talven aikana älylaturissa. NG-femman Exiden vaihdoin 5 v kohdalla varmuuden vuoksi, kun tuli muutama "huolla ohjauslukko" -ilmoitus. OG-kolkin merkkiäenmuista -akku laukesi pari viikkoa sitten n 10 v ikäisenä (AL-tiepalvelu vaihtoi tyttärelleni Tampereen käynnillä - aivan loistavasti hoidettu, pyysinkin paikalle oikean tiepalvelumiehen [ajoi Saabilla paikalle ] enkä hinausautoa).
Sitten näkis miten pitkälle noilla huoltovapailla akuilla pääsee, kun niitä huoltais.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Latausjännite
Ja tässä pitää sitten muistaa vehkeiden toleranssit (tarkkuudet) mitä käytetään mittailuihin. Itellä mittaan Fluken mittarilla napajännitteen, niin se on 0.1 V enemmän kuin mitä liiteristä osamani halpis älylaturi sanoo napajännitteeksi.Saab 9-3 2000 kirjoitti: ↑Ti Elo 01, 2023 14:10Mulla toi nimimerkin auto ja latausjännite ollu koko ajan 13.7 volttia.
Ja sit vielä viimeinen kommentti tähän keskusteluun - johon jo liikaakin vastailin
Akun kunnosta ja sen tarkastamisesta: http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Latausjännite
Ei ehkä nyh auta muita akun lataajia, vaan jos irraallaan jotain 12v akkua latailee niin, +13.8V, on täynnä, käynnistys kuuluu toimia sähköpuolen osalta , jos ei, on muuta feelua systeemissä. Vaan taas toistan, nää vanhat femmat ei ole ihan helppoja sähköasiossa.
Aivan, ja alkaa hieman valomerkkiäkin näkyä paneelissa jos noin käy. Tosin jos lataus ei toimi, niin voi olla hieman "arpakuutio" minne nuo sähköt katoaa.Laturi kyllä vanhenee sitten laakereiden, liukurenkaiden ja säätimeen integroitujen hiilien osalta mekaanisesti. Mutta noi tekee sitä on/off tyyppistä toimimattomuutta.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Latausjännite
Mulla on uudehkolla laturilla, uudella akulla ja korjatuilla akunkengillä 14,2V latausjännite akunnavoista mitattuna.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Latausjännite
^en femma saabien sähköasiantuntija ole, vaan kyllä nuo luvut aika silleen että akku pysyy vireessä..
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Latausjännite
En noiden laturien teknologiasta ihan kauheasti ymmärrä, mutta mulla on Oldsmobilessa ollut laturi joka vaikutti väsähtäneen ja jouduin sen uusimaan.SuoTimo kirjoitti: ↑Ti Elo 01, 2023 23:09Ei se laturi väsähdä pikkuhiljaa. Laturissa on siis se kommunaattori, eli ne kupariset liukurenkaat akselilla. Sitten on ne hiilet jotka ottaa jousien painamana kiinni noihin liukuihin. Molemmat liu'ut ja hiilet kyllä kuluu ja sitten, kun ne ovat tarpeeksi kuluneet, ettei kontakti enää toimi, niin ei enää latauskaan toimi. Tämä on sitten on/off tyyppistä, eli lataus toimii tai ei toimi - ei esim. 50% tms. teholla tai jännitteellä.
Jos taasen latausjännite ei nouse tarpeeksi akun latausta varten, niin sitten on vika tasurin diodeissa (sisäänrakennettuina sinne latauksen säätimen mokkullaan) - nekin yleensä joko toimii tai ei toimi. Välimallia ei ole.
Mitään lineaarista tai logaritmista laturin vanhenemista latausjännitteen osalta ei ole olemassa - tämä on hyvä muistaa. Laturi kyllä vanhenee sitten laakereiden, liukurenkaiden ja säätimeen integroitujen hiilien osalta mekaanisesti. Mutta noi tekee sitä on/off tyyppistä toimimattomuutta.
Oireet oli sellaiset että kun auton käynnisti niin jännite nousi ihan mukavasti sinne 14 voltin kintaalle ja pihtimittarilla katsottuna virtaa kulki akkuun kivasti. 10 min ajon jälkeen latausjännite laski kuitenkin jonnekin 12,5 voltin tasolle eikä akkuun enää käytännössä kulkenut virtaa, vaikka akku ei ollut täynnä. Latausvalo ei kuitenkaan syttynyt missään vaiheessa ja sähköä se laturi jonkin verran tuotti edelleen, koska virran kulku ei myöskään kääntynyt akusta autoon päin kuin ajoittain. Tämän vian johdosta akun varaustaso laski hiljalleen autoa käyttäessä ja se edellytti sitten täydennyslatauksia erillisellä laturilla auton seistessä.
Tuntui siis että säätimessä oli vikaa, koska laturi tuntui puskevan virtaa ihan ehjän kaltaisesti heti käynnistyksen jälkeen.
No sitten yhdeltä jenkkireissulta ostin laturiin uuden lataussäätimen ja kun halvalla sain ja siellä päin maailmaa olin, niin laitoinpa matkalaukkuun myös kokonaan uuden laturin sillä ajatuksella että jos vika ei säätimen vaihdolla asetukaan, niin vaihdetaan koko murkula. Ja jos säätimen vaihto auttaa, niin saan laturin myytyä Suomessa paremmalla hinnalla kuin mitä se jenkeissä maksoi.
Hyvä että otin sen laturinkin, koska uudella säätimellä vanhan laturin käytös ei muuttunut mitenkään. Uusi laturi sen sijaan toimi kuten kuuluu.
En siis tiedä yhtään mikä tuon voisi aiheuttaa vanhassa laturissa, mutta säätimessä se vika ei ollut ja laturin toiminta ei ollut on/off-tyyppistä vaan mielikuva oli just sellainen että vanha laturi on jotenkin "väsähtänyt". Jos joku osaa selittää mikä tuon voisi aiheuttaa niin ihan mielelläni oppisin tästäkin asiasta enemmän kuin mitä rajallinen osaamiseni tällä hetkellä on
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Latausjännite
Joo, oli täälläkin yksi Exide kohtalo, eipä kauan kestänyt ja meni vaihtoon. Tosin ei mennyt takuuseen.Lyhin Saab-akku (Exide) ihan ympärivuotisessa käytössä 3 viikkoa vaille 3 v (sain takuuseen uuden) - laukesi heinäkuussa
Sittemmin käytössä ollet biltsun Hopea-Kalsiumakut, melko edullisia( ei nyt tällä hetkellä käytössä). Kyllä niitäkin piti latailla välillä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..