Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Öljynvaihdon yhteydessä katselin, että öljypohjan tietämillä ja pohjamuovien päällä on öljyistä rapaa. Siinä sitten etukulmaa ylös ja muoveja auki ja tällainen sotku paljastui. Elikkä öljyistä möhnää apurungon päällä ja tuolla vetarin tietämillä ja lisäksi öljypohjan pulttien kannoissa tippaa.
Ysikolmoseen etustefarempan kertaalleen tehneenä muistelin, että sen sotkun alkuperä oli paljon helpompi päätellä, mutta tuossa nyt salapoliisina en pystynyt ihan varmaksi sanomaan, että se juuri hihnapyörän takaa olisi heittänyt nuo öljyt, joten kysynyt nyt vielä jos joku viisaampi osaisi sanoa, ennen kuin alan isoa pulttipyssyä taas metsästämään.
Ysikolmoseen etustefarempan kertaalleen tehneenä muistelin, että sen sotkun alkuperä oli paljon helpompi päätellä, mutta tuossa nyt salapoliisina en pystynyt ihan varmaksi sanomaan, että se juuri hihnapyörän takaa olisi heittänyt nuo öljyt, joten kysynyt nyt vielä jos joku viisaampi osaisi sanoa, ennen kuin alan isoa pulttipyssyä taas metsästämään.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Itselläni vuosi ohjaustehostimen pumpun liitos. Sitä.öljyä.oli koko auton alakerta täynnä. Eli kunnon pesu ja koekäyttö et näkee.mistä.vuitaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Mahdollisesti myös ketjunkiristin, lampulla ja peilillä pääsee näkemään paremmin...
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Tähystin ton sotkun laajuutta eilen sieltä kiristimen tienoilta myös, niin ei mielestäni noin ylhäällä ollut öljyä.
Tuo öljy missään hihnan seuduilla on kyllä sen sortin vaiva, että turhaankin laittaa jännittämään, kun on kerran öljyn korputtaman hihnan katkeamisen takia jääty hinausta tekemään.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Me etsittiin veljen femmassa vastaavaa vuotoa pitkään, vaihdettiin m.m. pari kertaa kampakselin tiivisteen ja öljypumpun o-renkaan sekä kiristäjän tiivisteen ja o-renkaan.
Lopulta löytyi sattumalta haljennut vetoakselin sisempi suojakumi, tämä myös selitti sen miksi hihnakin oli aivan öljyinen, suojakumi kun sattui olemaan juuri hihnan kohdalla halki.
Lopulta löytyi sattumalta haljennut vetoakselin sisempi suojakumi, tämä myös selitti sen miksi hihnakin oli aivan öljyinen, suojakumi kun sattui olemaan juuri hihnan kohdalla halki.
Viimeksi muokannut JGP, Pe Elo 18, 2023 07:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
muistaakseni yhteen femmaan vaihdettiin o riksi ja stefa ja o-phjan tiiviste ja aina siihen etukulmaan jostakin itki oljyä syy ei selvinnyt
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Meillä tarvikestefa syyti öljyä ulos enemmän, kuin se vuotava orggis, jonka tilalle erehdyin tarvikkeen asentamaan.
Eikä siinä vielä kaikki: Oli tulevan reissun takia pakko viedä femma merkkihuoltoon uuden stefan vaihtoon. Noh, siellä sankarit olivat asentaneet stefan niin, että tiivistehuuli hinkkasi hihnapyörän koneistamattomaan kohtaan Oli konehuone muuten öljysotkussa nokkapellin sisäpuolta myöten seuraavana päivänä.
Kai niitä oli ohjeistettu, että stefa kannattaa jättää himpan ulommas, jos hihnapyörään on vaikka kulunut pieni ura. Vähempikin olis tosiaan riittänyt
Onni onnetomuudessa, että reissu suuntautui Jyväskylään, jossa PCS:n Riku hoiti homman kuntoon.
Sori lievästä offtopicista, olihan tuossa jotain asiaa stefan vaihdon mahdollisista kommervenkeistä kuitenkin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Täällähän on lohduttavia stooreja, ensviikolla alkaa nää arpajaiset
Oman etustefatarinan jos kerton vielä, niin operaatiota tehtiin ihan pirun tarkasti automekaanikkokaverin kanssa ja oikein varottiin, ettei mitään saada enempää rikki, kun ei ollut kummallekaan tuttu saab-homma. No siinä sitten kun on osat onnistuneesti irti ja putsataan, niin eikö siellä ole joku päinvastaista lähestymistapaa noudattanut edellinen yrittäjä vääntänyt stefaa poistaessa meisselillä ihan saatananmoisen skraidun öljypumpun kanteen no, luojan kiitos se kuitenkin saatiin pitäväksi, vaikka kyllä se naarmu oli sitä kokoa että epäilytti
Oman etustefatarinan jos kerton vielä, niin operaatiota tehtiin ihan pirun tarkasti automekaanikkokaverin kanssa ja oikein varottiin, ettei mitään saada enempää rikki, kun ei ollut kummallekaan tuttu saab-homma. No siinä sitten kun on osat onnistuneesti irti ja putsataan, niin eikö siellä ole joku päinvastaista lähestymistapaa noudattanut edellinen yrittäjä vääntänyt stefaa poistaessa meisselillä ihan saatananmoisen skraidun öljypumpun kanteen no, luojan kiitos se kuitenkin saatiin pitäväksi, vaikka kyllä se naarmu oli sitä kokoa että epäilytti
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
No ei alkanut ensviikolla arpajaiset, vaan "ensviikolla", ja tuossa hyppäsi apulaitehihna sitten moottoritiellä, niin tuli "akuutista hommasta" akuutti homma. Ei oo poikki asti rispaantunut eikä onneksi ollut tällä kertaa helvetin tiukassa kampura pyörän takana solmussa.
Oli enemmän aikaa nyt tähystää tota öljyvuotoa niin sehän ei näyttäis tulevan etustefalta eikä myöskään ylhäältä ketjunkiristimeltä, kun ainakaan laturin yläpuolella ei ollu yhtään öljyä. Tässä vähän googlen kanssa tein arvailuja, että voisko toi olla öljyntäyttöputken alapäästä (tiiviste?), josta öljyä valuu siihen öljypohjan yläreunukselle ja sieltä tohon tukilaakerin kohdalle vetariin, joka sen sitten pyöriessään ajossa levittää ympäriinsä? Vetarin kumi on ehjä ja muutenkin toi sotku on selvästi öljyä eikä rasvaa.
On kyllä h***tin ahtaat välit ja huono näkyvyys tässä koneessa kakslitraiseen t5:een verrattuna...
Hihna tohon oli vissiin vaihdettu viis vuotta sitten viimeksi, mikähän noiden vaihtoväli on?
Oli enemmän aikaa nyt tähystää tota öljyvuotoa niin sehän ei näyttäis tulevan etustefalta eikä myöskään ylhäältä ketjunkiristimeltä, kun ainakaan laturin yläpuolella ei ollu yhtään öljyä. Tässä vähän googlen kanssa tein arvailuja, että voisko toi olla öljyntäyttöputken alapäästä (tiiviste?), josta öljyä valuu siihen öljypohjan yläreunukselle ja sieltä tohon tukilaakerin kohdalle vetariin, joka sen sitten pyöriessään ajossa levittää ympäriinsä? Vetarin kumi on ehjä ja muutenkin toi sotku on selvästi öljyä eikä rasvaa.
On kyllä h***tin ahtaat välit ja huono näkyvyys tässä koneessa kakslitraiseen t5:een verrattuna...
Hihna tohon oli vissiin vaihdettu viis vuotta sitten viimeksi, mikähän noiden vaihtoväli on?
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
voiskos sitä yrittää pestä alapuolelta painepesurilla ja vähän muualtakin niin päästäisiin ns puhtaalta pöydältä zoomailemaan mistä vuoto tuli
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Isoin ongelma tässä ehkä on, että kun ei nää kunnolla mihinkään, varsinkin tuo täyttöputken alapää on ihan todella hyvässä piilossa. Joka tapauksessa pitää hihna vaihtaa sekä kiristys- ja ohjainrulla. Siinä varmaan päätytuki pitää väistämättä ottaa koneesta irti? Näkee sitten ylhäältä ainakin kunnolla.
Koneen tukeminen tunkilla öljypohjasta taitaa olla yleisin neuvo tossa päätytuen irroittamisessa, mutta onko siihen muita konsteja? Montullinen halli, niin tunkin kanssa joutuu vähän kikkailemaan, vaikka onnistuu sekin tietysti.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Sellanen säädettävä poikittain laitettava moottorin kannatin-/nostopalkki. Sillä keventää jakopään puolelta (siellä pitäis olla korvake valmiina) ja sitten laittaa sen kuuluistan puisen työkalukiilan öljypohjan ja apurungon väliin. Sit voi ottaa tuon tuen pois, niin pääsee työskentelemään siellä ihanassa ahtaudessa.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Mites se pesu ensi vaikkei näekkään
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Etupää öljystä sotkussa, voiko olla muu kuin etustefa? (kuvia)
Nytten on uusi hihna koneessa. Ei selvinnyt sitä vaihtaessakaan öljyn lähde: hihnan takana lohkon kyljessä oli todella paljon paksua (vanhaa) öljynsekaista kurapaskaa, mutta tulkitsin sen olevan peruja aiemmin katsurin huomautuksen veroisesti faskanneesta venakopan kannesta.
Hihnan irtoamisen syy taitaa olla ihan vaan ikä ja venyminen. Uutta laittaessa tajusi, että kiristin oli vanhan kanssa kyllä todella lähellä tulipeltiä, vaikka vanha hihna oli etiketin mukaan vain 12mm uutta pidempi. Vanha siis 2425 ja uus 2413mm. Ei vaatinut tuo lyhyempikään mitta hirveitä temppuiluja asentaessa paitsi kaverin vähän lisäkeventämään kiristimestä vikan rullan kohdalla.
Täytyy seurata öljyjä ja jatkaa kurkisteluja tän homman suhteen. Ei tuo nyt ollut kahden viikon seisonnassa mitään allensa päästänyt.
Hihnan irtoamisen syy taitaa olla ihan vaan ikä ja venyminen. Uutta laittaessa tajusi, että kiristin oli vanhan kanssa kyllä todella lähellä tulipeltiä, vaikka vanha hihna oli etiketin mukaan vain 12mm uutta pidempi. Vanha siis 2425 ja uus 2413mm. Ei vaatinut tuo lyhyempikään mitta hirveitä temppuiluja asentaessa paitsi kaverin vähän lisäkeventämään kiristimestä vikan rullan kohdalla.
Täytyy seurata öljyjä ja jatkaa kurkisteluja tän homman suhteen. Ei tuo nyt ollut kahden viikon seisonnassa mitään allensa päästänyt.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00