"Osittainen" jakopääremppa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

"Osittainen" jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

Morjens,

En nyt äkkisältään löytänyt aiheesta keskustelua niin kysellääs nyt sitten.

Ajankohtaiseksi on tullu omaan femmaan jakopääremppa jahka ketju rallattelee ja kiristimen ulkonema lähentelee 16mm.

Tässä mietinkin että mitenkä järjetöntä on jos vaihtaa vaan jakoketjun kiristimineen ja rattaineen ilman että vaihtaa tasapainoketjua ja rattaita? Mitenkä vikkelään tasapainopuoli kuluu suhteessa jakopuoleen? Ihan säästösyistä asiaa mietin 🤔
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5639
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: "Osittainen" jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Alkuperäinen Saab jakoketjunkiristin on huollettava osa. Sitä ei tarvitse vaihtaa, jos se ei ole rikki/kulunut. Eli se huolletaan ja asento nollataan. Uusi tiiviste tietysti tarvitaan myös. Jos päädyt silti vaihtamaan sen, niin ainoastaan Saab alkuperäinen kiristin - ei muita.

Jos moottori on irrotettu korista lattialle jakopäätä varten, niin ei ole mitään syytä säästää. Samalla pitää ehdottomasti tehdä muutakin.

Jos haluaa budjettiratkaisulla yrittää eteenpäin, niin jakoketjun vaihto yläkautta uittamalla. Se ei korjaa tietenkään kuluneita laahaimia tai estä niistä aiheutuvia mahdollisia ongelmia tulevaisuudessa. Budjettiratkaisuun voi yhdistää myös öljypohjan avaamisen ja tasapainoketjun poistamisen, jos se mietityttää. Toki tp-ketjun poistosta aiheutuvat lieveilmöt täytyy sitten vain sietää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Re: "Osittainen" jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

Toki siis jakoketjun laahaimet yms vaihtaisin myös, tarkoitus olisi kokeilla miten homma onnistuisi kone paikallaan WISin ohjeilla, kun tossa nosturi ja pilkki sattuu löytymään jolla homma helpottunee hieman.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7391
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: "Osittainen" jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei tarvi välttämäti edes nosturia muistaakseni ihan tallissa ja op irroitus bonnista käsin,tosin. muistaakseni aika kapea se väli kun irroittaa niitä toreja ja oliko niin ettäpelkkä torx ja lenkkiavaimella loysälle siitä keskeltä, mutt TOTEUTETTAVISSA ON
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 544
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: "Osittainen" jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Airokolkki kirjoitti:
La Joulu 02, 2023 09:55
Toki siis jakoketjun laahaimet yms vaihtaisin myös, tarkoitus olisi kokeilla miten homma onnistuisi kone paikallaan WISin ohjeilla, kun tossa nosturi ja pilkki sattuu löytymään jolla homma helpottunee hieman.
Tehty on. WISsin ohjeella - siinä ohjeessa oli muutama lapsus muistaakseni - lähinnä missä järjestyksessä puretaan ja kasataan, mutta tehtävissä on kyllä. Nosturi on hyvä olla. Palkki välttämätön - sen ohella tarvitset jotain metallitankoja tms. kun ne perusketjut ei ihan riitä. Sekä ne kuuluista Saab puukiila.

Siihen kannattaa varautua, että palkin paikkaa vaihdetaan vaiheiden välillä.

Lisäksi tarvitset puusepän vinkan, eli ruuvipuristimen, jolla saat konetta kammettua. Tuntuu, että ne palikat on hankalampi purkaa pois, mutta menevät "lopsahtaen" paikalleen, esim. se jakopäänpääty tiivisteliimoineen päivineen - sitä väänneltiin ja käänneltiin, että sen sai pois, mutta takas se meni liian helposti.

Rattaita voi pultteja kiristäessä pitää paikallaan esim. itse tehdyllä työkalulla jossa vanhaa ketjua käytät kuristimena rattaan ympärillä - kädensijana sitten neliöputki johon jollain konstilla kiilaat / kiinnität sen ketjun.

Jos sulla on nosturi ja paikka, niin harkitsisin koko apurungon ja koneen pudottamista.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Re: "Osittainen" jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

Kiitos vinkeistä! Täytyy viel pohtia miten tuon loppujen lopuksi toteutan.

Mutta edelleen kaipaisin mielipidettä asiaan, että koituuko kohtaloksi jos tasapainoketjua ja rattaita ei vaihda? Tyhmäähän ne on jättää vaihtamatta ja laittamatta uusia kk laakereita yms, säästösyistä
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 793
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: "Osittainen" jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Vaihda pelkkä ketju niin pääset venymästä eroon lähes pelkän venttiilikopan irroituksella.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 544
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: "Osittainen" jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Airokolkki kirjoitti:
Su Joulu 03, 2023 23:49
Kiitos vinkeistä! Täytyy viel pohtia miten tuon loppujen lopuksi toteutan.

Mutta edelleen kaipaisin mielipidettä asiaan, että koituuko kohtaloksi jos tasapainoketjua ja rattaita ei vaihda? Tyhmäähän ne on jättää vaihtamatta ja laittamatta uusia kk laakereita yms, säästösyistä
Tuohon et tule saamaan selkeää vastausta, koska täällä jotkut vannovat vain uuden ketjun uittamiseen ja tp-ketjun katkaisuun. Toiset haluavat tehdä sen kunnolla, jos kerran jotain tehdään.

Lisäksi rikkana rokassa on auton yleinen ryhti - esim. kuinka paljon rahaa on laitettu korin kunnostamiseen, tai missä kunnossa kori on. Sisustilatkin ja malli voi vaikuttaa jne. Puhumattakaan missä kunnossa moottori ja apulaitteet on.

Ja mikä on tarkoitus? Rakentaa itselle käyttis, vai vähän aikaa toimiva ruoska jonka voi köykätä hetikohta toisen vaivoiksi. Onko rakentamisessa kyseessä harrastus vai vaiva/rasite? Jne.

Päätös on henkilökohtainen - siinä ei oikein muut voi auttaa - paree oikeastaan ottaa kalkulaattori käteen ja laskea osille ja omalle työlle hinta ja mennä sen mukaan mikä on omasta mielestä parasta - joku tekee sitten päätöksen fiilispohjalta toinen kylmiin faktoihin perustuen.

Tai päätyä myymään auto osina tai paalata ja kuitata loppuarvoksi pyöreä nolla?

Hyvin olet kyllä osannut tarpeen sille "tars tehdä jotain" diagnosoinut!
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Re: "Osittainen" jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

SuoTimo kirjoitti:
Ma Joulu 04, 2023 23:48

Tuohon et tule saamaan selkeää vastausta, koska täällä jotkut vannovat vain uuden ketjun uittamiseen ja tp-ketjun katkaisuun. Toiset haluavat tehdä sen kunnolla, jos kerran jotain tehdään.

Lisäksi rikkana rokassa on auton yleinen ryhti - esim. kuinka paljon rahaa on laitettu korin kunnostamiseen, tai missä kunnossa kori on. Sisustilatkin ja malli voi vaikuttaa jne. Puhumattakaan missä kunnossa moottori ja apulaitteet on....
Tällaista asiallista keskustelua kaivattaisiin kyllä lisää, arvostan.

Autohan on vähän kuin harrastekäyttis, -05 aero femma navia lukuunottamatta kaikilla herkuilla, joten aikalailla sellainen yksilö, jonka ainakin itse haluan pitää mahdollisimman pitkään ja hyvänä. Mitään varsinaista entisöintiä en lähde suorittamaan mutta kyllähän saabin kuin saabin haluaa pitää hyvänä ja siistinä.

Loppukädessähän päätös on täysin oma, se on täysin totta. Jotenkin sitä aina päätöksen teon tueksi kaipaa mielipiteitä varsinkin näissä tilanteissa kun miettii mikä olisi "tarpeeksi hyvä" vaikkakaan ei se kaikista järkevin.

Kysymyksiä pyörii mielessä monia, esimerkiksi että
- Tekeekö sen rempan nyt, vai vasta sitten kun alkaa ketju rallattamaan?
- Voiko venynyt ketju tehdä hallaa vaikkei vielä pidä mitään ääntä?
- Tuleeko helpoin vaihtoehto kysymykseenkään, eli pelkän ketjun vaihto, ja olisiko hyvä olla ns. kiinteä ketju jonka sitten vain katkaisee vai onko lukollinen ketju yhtä luotettava?
- Miten tarvikejakopäät pärjäävät suhteessa OEM sarjaan?

Hankalia nämä päätökset kun on vaihtoehtoja.
Viimeksi muokannut Airokolkki, Ti Joulu 05, 2023 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: "Osittainen" jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Kone apurunkoineen alas ja tasapainohilut samalla rytinällä vaihtoon. Sarja maksaa varmaan sen 130€ niin ei korkealta tipu. Sen minkä ajassa häviää koneen irroituksessa voittaa muiden hommien asennuksen helppoudessa. Tai ostaa valmiiksi T7 koneen minkä remppaa viimeisen päälle kuntoon ja vaihtaa koko myllyn jos (kun) vanha päästää savut pihalle.
Vastaa Viestiin