Nopeat kysymykset 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Jyrmo kirjoitti:
Ma Maalis 18, 2024 10:47
2.0t (2004, automaatti) softalla ja mitsulla. Kastelee tuplat eikä käynnisty. Bensa haisee ja vähän hörähtelee.

Aiemmin lähti käyntiin mutta kävi vaivalloisesti ja huomasin kiekkamittarin hyppivän miten sattuu niin vaihdoin KAA:n.
Vanhalla KAA kävi kylmänä "ok" kun IMM:n piuha oli irroitettu mutta lämmetessään alkoi rykimään ja pätkimään (eli se kaa). Toista IMM on kokeiltu ja muutamaa kasettia. Tulpat oli uudet mutta väärän merkkiset joten nämä vaihdan seuraavana oikeanlaisiin. Pumppu surisee kun virrat laittaa päälle, tukissa on bensaa ja ruiskauttaa kun neulaa painaa. Mittaria ei ole, ainakaan vielä, että voisi tarkastaa paineet. Bypassin alipaineletkun vedin suoraan imusarjalta bypassille. Vaihdoin uuden letkun bensapainesäätimelle.

Auto kuitenkin lähti ajamalla myyjän tyköä mutta jouduttiin hinaamaan lähemmäs kohdetta ja kone jäähtyneenä auto saatiin ajamalla perille.
Puristuspaineet joka sylinterissä 11+bar eikä suurta heittoa sylinterien välillä ole.

Eli olisiko se vajaatuottoinen bensapumppu syynä kuitenkin? AD85 oli 850 ja tankissa pelkkää bensaa.
Täysin samat oireet toissapäivänä. AMUL hyppäsi 540 tienoilla, nyki motarilla. Uusi pumppu, käynnistyi (haisi muuten pahalle) mutta sammui kun lähti liikkeelle. Ei sen jälkeen mitenkään käyntiin. Välillä hörähteli. Onneksi on toinen femma pihassa, ja lainasin heti kasetin sieltä. Lähti kuin palmun alta, ja kaikki pelaa. Eli kannattaa olla oikeasti varmatoiminen kasetti.

Sitten pumpun suhteen, mittaa toki paineet neulasta (ruuvaa toki sen pois). 2-3bar(g) jos löytyy niin ok, jos reilusti enemmän/vähemmän säädin/pumppu sökö. Epäilen ettei imu voi aiheuttaa moista ongelmaa, ei ainakaan näin rajua. Ja joo ECUa nollatessa AD85 menee nollille. Voi siellä olla ns. teeseitse miehen tekemä softa. Oli sellainen minulle joskus ajettu, ja siellä paitsi kartat paskoja niin jotain optioita valittuna jotka voisivat vetää ECU:n tilttiin. Eli ei mitään luottoa softaan, ja kun saat sellaisen mahdollisuuden lataa uusi kunnollinen sinne.

Tsekkaa mitä näyttää moottorin lämmöksi? Ettei vain -30 astetta tms. ja rikastuttaa helkkaristi?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja aero »

Shadow_Fi kirjoitti:
Ke Maalis 20, 2024 08:43
Ja joo ECUa nollatessa AD85 menee nollille. Voi siellä olla ns. teeseitse miehen tekemä softa.
Saatan muistaa väärin, mutta mulla on mielikuva että etanolin oletusmäärän - jolle siis resetissä palataan - saa kirjoittaa softaan. Jos TSI-mies on lyönyt oletuksen tappiin jotta käynnistyy resetin jälkeen kivasti etanolilla, niin silloinhan se on resetin jälkeen aina tapissaan ja bensalla kivasti rikkaalla.

Saattasin itte:
-Hakea huoltikselta kannun tai pari retanolia (koska se auto nyt käy rikkaalla jos ylipäätään käy, niin etanolin lisääminen helpottaa) ja tuupata tankkiin
-Kopata samalla reissulla kouraan myös starttispraypullon (jotta saa ruiskia alipaineletkuja ja liitoksia läpi kun auton saa käymään ja etsiä vuotoja)
-Lykätä uudet tulpat tai tohottaa vanhat (jos siellä on oikeat NGK:t niin ne ei kuitenkaan tykkää kastumisesta)
-Koettaa startata hetken kaasu pohjassa (en muista varmaksi oliko T7:ssa fllod protection näin, mutta aika monessa on - saa vahvistaa tai korjata) tai ilman bensapumpun sulaketta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jyrmo
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 27, 2020 07:12

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Jyrmo »

Shadow_Fi kirjoitti:
Ke Maalis 20, 2024 08:43
Jyrmo kirjoitti:
Ma Maalis 18, 2024 10:47
2.0t (2004, automaatti) softalla ja mitsulla. Kastelee tuplat eikä käynnisty. Bensa haisee ja vähän hörähtelee.

Aiemmin lähti käyntiin mutta kävi vaivalloisesti ja huomasin kiekkamittarin hyppivän miten sattuu niin vaihdoin KAA:n.
Vanhalla KAA kävi kylmänä "ok" kun IMM:n piuha oli irroitettu mutta lämmetessään alkoi rykimään ja pätkimään (eli se kaa). Toista IMM on kokeiltu ja muutamaa kasettia. Tulpat oli uudet mutta väärän merkkiset joten nämä vaihdan seuraavana oikeanlaisiin. Pumppu surisee kun virrat laittaa päälle, tukissa on bensaa ja ruiskauttaa kun neulaa painaa. Mittaria ei ole, ainakaan vielä, että voisi tarkastaa paineet. Bypassin alipaineletkun vedin suoraan imusarjalta bypassille. Vaihdoin uuden letkun bensapainesäätimelle.

Auto kuitenkin lähti ajamalla myyjän tyköä mutta jouduttiin hinaamaan lähemmäs kohdetta ja kone jäähtyneenä auto saatiin ajamalla perille.
Puristuspaineet joka sylinterissä 11+bar eikä suurta heittoa sylinterien välillä ole.

Eli olisiko se vajaatuottoinen bensapumppu syynä kuitenkin? AD85 oli 850 ja tankissa pelkkää bensaa.
Täysin samat oireet toissapäivänä. AMUL hyppäsi 540 tienoilla, nyki motarilla. Uusi pumppu, käynnistyi (haisi muuten pahalle) mutta sammui kun lähti liikkeelle. Ei sen jälkeen mitenkään käyntiin. Välillä hörähteli. Onneksi on toinen femma pihassa, ja lainasin heti kasetin sieltä. Lähti kuin palmun alta, ja kaikki pelaa. Eli kannattaa olla oikeasti varmatoiminen kasetti.

Sitten pumpun suhteen, mittaa toki paineet neulasta (ruuvaa toki sen pois). 2-3bar(g) jos löytyy niin ok, jos reilusti enemmän/vähemmän säädin/pumppu sökö. Epäilen ettei imu voi aiheuttaa moista ongelmaa, ei ainakaan näin rajua. Ja joo ECUa nollatessa AD85 menee nollille. Voi siellä olla ns. teeseitse miehen tekemä softa. Oli sellainen minulle joskus ajettu, ja siellä paitsi kartat paskoja niin jotain optioita valittuna jotka voisivat vetää ECU:n tilttiin. Eli ei mitään luottoa softaan, ja kun saat sellaisen mahdollisuuden lataa uusi kunnollinen sinne.

Tsekkaa mitä näyttää moottorin lämmöksi? Ettei vain -30 astetta tms. ja rikastuttaa helkkaristi?
Kahdella eri kasetilla olen ko. autolla ajanut, kun se kylmänä suostui rikkinäisellä kaa käynnistymään. Kävi todella huonosti ja raskaasti, kiekkamittari pomppi miten sattuu. Tulpat vaihdoin niihin oikeisiin jotka siellä pitääkin olla.

Ajattelinkin ajella siqun saapilla toisen femman luo ja kokeilla sen eculla mitä se siihen sanoo. Ovat raudaltaan samallaisia (2.0t mitsulla + automaatti). Tuossa ecussa jc:n softa.

Teng vastasi ulkoilmaa ja nousi parilla asteella kun starttia ehdotteli sen 5min.
9-5 2.0t biopower wagon -06
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Ei lähde toisen auton eculla käyntiin, jos ei muokkaa ajoneston koodia softaan.
Jyrmo
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 27, 2020 07:12

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Jyrmo »

raimsshi kirjoitti:
Ke Maalis 20, 2024 15:49
Ei lähde toisen auton eculla käyntiin, jos ei muokkaa ajoneston koodia softaan.
On työkalut joilla koodata avaimet uusiksi
9-5 2.0t biopower wagon -06
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Joo, voi olla vaikka mitä. Muistan kun kerran ostin femman, se jotenkin vielä kotia pääsi, ja lakkas käynnistymästä. KAA oli kyseessä juu (oli joku halpakopio ei Bosch paikallaan), mutta kun sain sen korjattua silti oli raskas pyörimään. Noh, siellä olikin IMM myös joku halppis. Ei muutaku alkuperäinen kehiin ja pelaa. Sitten korkkas aika äkkiä bensapumppu. Oli edellinen omistaja vaihtanut edelleen jonkun kopion ämpärineen päivineen.. Tilalle kunnollinen AEM etanolipumppu, niin pelaa nyt edelleen ihan jees toi kampe. Mitä opimme? Saabissa ei kannata säästää nuissa tärkeissä osissa. P.S. Kun kytket kiinni uusia anturoita, ruikuta edes WD40 sinne liittimiin (parempi joku oikeampi aine). Vältät hapettumaihmeitä kun noi anturat pyörää niin matalalla jännitteellä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja ECE »

Viiru 1.9 tid ja pitäisi öljypohja saada irti mutta ei mahdu kun ottaa apukuskin puolella apurunkoon kiinni. Jos löysään tuota sinisellä ympyröityä mutteria ja laitan punaisen kohalta liinan niin saanko konetta nousemaan kymmentä senttiä vai löysytänkö jostain muualtakin jotain ensin että vähän nousis?

Kuva
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

ECE kirjoitti:
La Maalis 23, 2024 20:56
Viiru 1.9 tid ja pitäisi öljypohja saada irti mutta ei mahdu kun ottaa apukuskin puolella apurunkoon kiinni. Jos löysään tuota sinisellä ympyröityä mutteria ja laitan punaisen kohalta liinan niin saanko konetta nousemaan kymmentä senttiä vai löysytänkö jostain muualtakin jotain ensin että vähän nousis?

Kuva
Apurunko ei ole hankala pudottaa alas. Joskus kannattaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja ECE »

Eli tuo moottorin pääty ei taida muutamaa senttiä helposti nousta?
Bensku
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Elo 10, 2023 15:36

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Bensku »

Paljon tuo Valmistajan kilpi maksaapi?
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Bensku kirjoitti:
To Maalis 28, 2024 18:15
Paljon tuo Valmistajan kilpi maksaapi?
Tätäkö haetaan? https://www.trollparts.fi/tuote/alustan ... in-kyltti/
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Bensku
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Elo 10, 2023 15:36

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Bensku »

Kuva Tämä
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja ECE »

Millä kikalla olette saaneet kammettua kuskin puolen vetoakselin irti automaattilaatikosta, kun on niin ahtaan oloinen paikka, ettei sinne oikein kummoista kampea meinaa väliin saada? :)

Edit: Liukuvasaralla.
Viimeksi muokannut ECE, Pe Maalis 29, 2024 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrmo
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 27, 2020 07:12

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Jyrmo »

AD85 pysyy arvossa 850 vaikka auto ollut virrattomana miltei kaksi viikkoa, eli se lienee se oletusarvo tuossa ecussa? Auto lähtee käyntiin kun piettää kaasua pohjassa startatessa, ja löysää kun käynnistyy. Käy raskaasti ja hetken kuluttua sammuu eikä enää käynnisty. Eli kastelee tulpat. CA85 hyppi arvoissa 0 ja 850 kun kävi. AD85 ei muuttunut kun auto kävi.
9-5 2.0t biopower wagon -06
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Bensapumpun sulaketta näppäilemällä saat vähennettyä pumpun syöttöä jos sieltä tuleekin pelkkää bensaa tankista. Jos tosiaan kastelee tulpat turhaan
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin