Lämmityslaitteen / ilmastointilaitteen syvällisempi toiminta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Lämmityslaitteen / ilmastointilaitteen syvällisempi toiminta

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Auto on 9-5 2010 2.3t Griffin farkku, jossa automaatti-ilmastoinnin / lämmityslaitteen toiminta on mennyt heikommaksi ja heikommaksi, ilman että olen löytänyt siitä mitään varsinaista vikaa.

Kun ostin auton, oli siinä "perusvika", eli edestä puhalsi kylmää, mutta takasuuttimista samalla kuumaa, jonka sitten paikallistin apparin puolen säätömoottorin ympäri pyörimiseen (eli moottori ei oikeasti säädä läppää), joka korjaantuu uudella pidemmällä akselilla 12765864, myös kuskin puolelle.

Nyt kuitenkin ongelmaksi on muodostunut se, että jokin muu estää kylmä ilman virtaamisen lämmityslaitteen sisällä, sillä itse kenno viilenee hyvin ja esimerkiksi hansikaslokeroon tulee kylmää ilmaa, mutta muista suuttimista en saa kylmää ilma tulemaan ulos, vaikka olen purkanut sekä kuskin että apparin puolen säätömoottorit kokonaan pois, ja manuaalisesti lukinnut läpät yläasentoon nippusiteillä.

Apparin puolelta tulee hieman kylmempää, mutta kuskin puolelta vain suoraan ulkoilmaa.

Kalibrointi ei vaikuta asiaan millään tavalla, mutta jostain syystä myöskään mitään vikakoodeja ei tule, edes silloin kuin säätömoottorit on kokonaan irti.

Mahtaisiko täältä siis löytyä tämän lämmityslaitekennoston syvällisempää tutkijaa, joka osaisi ohjata oikeaan suuntaan vianetsinnässä, ilman että koko kojelauta tarvitsee purkaa, vai tarvitseeko purku tehdä joka tapauksessa?
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Lämmityslaitteen / ilmastointilaitteen syvällisempi toiminta

Viesti Kirjoittaja Pee »

Viirusilmä ei näytä vikakoodeja mittaristossa. Eli kyllä siellä luultavammin koodeja on, mutta ne pitää lukea tech:llä.

Wis sanoo: Kalibroinnin aikana tallennetaan acc-yksikköön mahdolliset läppien vikakoodit, jotka voidaan lukea diagnoosimittalaitteella.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Lämmityslaitteen / ilmastointilaitteen syvällisempi toiminta

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Pee kirjoitti:
Pe Touko 17, 2024 12:53
Viirusilmä ei näytä vikakoodeja mittaristossa. Eli kyllä siellä luultavammin koodeja on, mutta ne pitää lukea tech:llä.

Wis sanoo: Kalibroinnin aikana tallennetaan acc-yksikköön mahdolliset läppien vikakoodit, jotka voidaan lukea diagnoosimittalaitteella.
No tämähän selittää vikakoodiasian.

Olen yrittänyt etsiä leikkauskuvia tuosta lämmityslaitteesta sisältä, mutta huonoin tuloksin.

Yritän siis paikallistaa mihin kylmä ilma jää tai sekoittuu lämpimään, sillä useampien sivustojen perusteella yksi läppä ei pysty ohjaamaan kaikkea kuumaa tai kylmää, mutta pistäpä löytyisi räjäytyskuva tälle yksikölle?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Lämmityslaitteen / ilmastointilaitteen syvällisempi toiminta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oisko wis oikea ratkaisu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Lämmityslaitteen / ilmastointilaitteen syvällisempi toiminta

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

nalleolut kirjoitti:
Pe Touko 17, 2024 13:23
oisko wis oikea ratkaisu
Niin, olisko?

Itse on löydä WIS:stä minkäänlaista leikkaus kuvaa, sama homma EPC:stä.

Siksipä sitä täällä kyselen, mutta voihan sitä vain vittuillakin :lol:
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Lämmityslaitteen / ilmastointilaitteen syvällisempi toiminta

Viesti Kirjoittaja HEV »

?? onhan siellä Teknisessä selostuksessa ihan hyvät leikkauskuvat kohdissa Ilmaseos, Ilmanjako ja Uudelleenkierrätys kaikista läpistä ja niiden ohjauksesta.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Lämmityslaitteen / ilmastointilaitteen syvällisempi toiminta

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

HEV kirjoitti:
Pe Touko 17, 2024 15:08
?? onhan siellä Teknisessä selostuksessa ihan hyvät leikkauskuvat kohdissa Ilmaseos, Ilmanjako ja Uudelleenkierrätys kaikista läpistä ja niiden ohjauksesta.
Nyt kyllä tunnustan tyhmyyteni, sillä mä en löydä kuin tämän kuvan?

Kun pitäisi saada koko tuosta laatikosta leikkauskuva niin, että näkisi mistä ilma kiertää ja miten, jotta voisi tarkistaa ettei siellä ole esim. jotain kiinteää tavaraa välissä.

Olen siis purkanut molemmat päädyt niin pitkälle auki, kuin ne autossa pystyy purkumaan, seuraavaksi joutuu purkamaan koko kojelaudan, että saa tämän pömpelin irti.

Kylmää siis tulee raitisilmasuodattimelle ja siitä nousevaan putkeen (hanskalokero kylmenee hyvin), mutta sen jälkeen kylmää ei tule mistään, mutta erilaisia haaleita lämpötiloja eri ulostuloista (kuskin puolelta ei lainkana kylmää, apparin keskisuuttimista kylmää, sivulta haaleaa, takasuuttimista haaleaa).

Tämä siis silloin, kun kuvan läpät on kiinteästi pystyasennossa, eli sekoituksen pitäisi molemmin puolin olla niin kylmällä kuin tulee (moottorit on poistettu).

Kuva
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Lämmityslaitteen / ilmastointilaitteen syvällisempi toiminta

Viesti Kirjoittaja Pee »

Lämmitys ja ilmanvaihto, AC -> tekninen selostus -> pääkomponentit, löytyy leikkauskuva.
Ja sieltä löytyy monta muutakin hyvää kuvaa.

Kuvan läpät on ilmanjako läppiä ei ilmanseos.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Vastaa Viestiin