9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Tuli hommatua 2001 aero automaatti 280t ajettu. Käy ja kukkuu ja siisti.Hyvä huoltohistoria
Jos tuosta haluaa pitkäsi aikaa kesäauton niin mites tuo moottorin vaihto.
tiedossa olis 2007 vähän ajettu 2.3t moottori ja automaattilaatikko.
Sopiiko suoraan tuhon aeroon. ( 4-portainen automaatti)
Onko perusmoottori sama 2,3t ja 2,3T
Jos tuosta haluaa pitkäsi aikaa kesäauton niin mites tuo moottorin vaihto.
tiedossa olis 2007 vähän ajettu 2.3t moottori ja automaattilaatikko.
Sopiiko suoraan tuhon aeroon. ( 4-portainen automaatti)
Onko perusmoottori sama 2,3t ja 2,3T
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Jos se käy ja kukkuu niin miksi se moottori pitää vaihtaa?
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Vaihteisto ei sovi. Perusmoottori on sama ja erot hoidettavissa asennusvaiheessa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Kiitos tiedosta .elikkäs vaihdelaatikko vanhasta. Ja moottorin apulaitteet.
Minulla on paljon ajokokemusta femmasta mutta yhdellä en ole ajanut 169tkm enempää.
turbon vaihto on isoin remontti.
Siksi mieluummin ennakloin kuin jään tienposkeen.
Minulla on paljon ajokokemusta femmasta mutta yhdellä en ole ajanut 169tkm enempää.
turbon vaihto on isoin remontti.
Siksi mieluummin ennakloin kuin jään tienposkeen.
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Minulla on pihassa -98 femma jossa meni 492tkm just rikki. Turbo on uusittu edellisen omistajan toimesta, muuten alkuperäistä. Käy ja kukkuu kuten kuuluu, en näe aihetta vaihtaa moottoria.
Jos se moottori on tuohon asti huollettu hyvin niin kyllähän se nyt kestää.
Toki jos harrastaa haluaa niin asia erikseen mutta toimivien osien vaihto varmuuden vuoksi ilman syytä on vain hölmöyttä.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Mulla on pihassa 2007 käyttöönotettu Femma jossa oli alta 240t kilsaa, ja jakopään ketjut vaihtorajoilla. Rattaatkin sellaset piikkihampaiset. Kävi tuokin ja kukkui - mutta rempattiin jakopää kokonaisuudessaan, että kävis ja kukkuis.-Hese- kirjoitti: ↑To Heinä 04, 2024 21:50Minulla on pihassa -98 femma jossa meni 492tkm just rikki. Turbo on uusittu edellisen omistajan toimesta, muuten alkuperäistä. Käy ja kukkuu kuten kuuluu, en näe aihetta vaihtaa moottoria.
Jos se moottori on tuohon asti huollettu hyvin niin kyllähän se nyt kestää.
Toki jos harrastaa haluaa niin asia erikseen mutta toimivien osien vaihto varmuuden vuoksi ilman syytä on vain hölmöyttä.
Olen tuolla työpaikan liepeillä kuunnellut paria Femmaa, ja selkeesti kuuluu kun jakopää rahisee - nää ei välttämättä käy ja kuku tuota melken 500 tonnii. Mut jokainen taaplatkoon tyylillään.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Hommaa asiantuntijan korvakuulolta tekemä arvio jakopään tilasta - kait ne muutkin häiriöt kuulee ammattilainen korvalla.
Tai sitten, tai joka tapauksessa, mittaat sen jakopäänketjun kiristimen ulkoneman onko se rajoissa vai ei - sitten siitä arvelua jatkotoimille.
Olisin myös huolestunut myös esim. IMMun kunnosta ja vaihtaisin sen.
Ja yks tärkeemmistä - se öljypohjan ja siivilän puhdistus. Tuokin saattaa antaa osviittaa mitä kannattaa tehdä seuraavaksi.
Ei sitä koko konetta kannata turhaan vaihtaa...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Jep, itse tutkisin jakopään kiristimen tilanteen ja tekisin koneelle perusteellisen sisäisen löpöpesun. Ihmeitä tapahtuu ja voittavathan jotkut lotossakin, mutta oma uskoni näihin huohotinvaivaisiin Aeroihin on hyvin heikko. Onkohan muuten huohotinpäivitykset ajantasalla..?
Jos mahdollista, niin uudempi kone kannattaa ottaa valmiiksi varastoon jemmaan. Siinä 2.3t -koneessa on muuten vakiona surkea garretin ahdin, joten siihen pitää vaihtaa aeron mitsu tilalle. Aeron softa ei ainakaan sovi sen garretin kaveriksi...
Eski
Jos mahdollista, niin uudempi kone kannattaa ottaa valmiiksi varastoon jemmaan. Siinä 2.3t -koneessa on muuten vakiona surkea garretin ahdin, joten siihen pitää vaihtaa aeron mitsu tilalle. Aeron softa ei ainakaan sovi sen garretin kaveriksi...
Eski
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
No minulla on 495000 ajettu ja takuulla avaamaton kone. Ahdin orkkis, läppäkotelo orkkis yms. Ajattelin vielä 5 tonnia päästellä, kait se on sitten jo hintansa haukkunut.
Huohotinpäivitys tehtiin oliko 2007 ja jossain vaiheessa tehtaan piikkiin vaihdettiin sytkäkassu.
Tosi hyvä peli.
Huohotinpäivitys tehtiin oliko 2007 ja jossain vaiheessa tehtaan piikkiin vaihdettiin sytkäkassu.
Tosi hyvä peli.
9-5 Aero - 00
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
^Onko kyseessä automaatti? Onko ajettu paljon 20K öljynvaihtovälillä? Pysyykö öljyt vieläkin koneessa 10K vaihtovälin?
Eski
Eski
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Manuaali on. Noin 10000 välein öljyt. Noh vanhukselle jo suotaneen 0.5 litran hävikki tuolle matkalle. Joskus oli lehdessä puoli milliä ajettu samanlainen moottori suhtkoht ok, mutta vissiin etanoli pelastanut. Tässä olisi puhtaasti bensalla ajettu yksilö vertailuun.
9-5 Aero - 00
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Automaatti .Ölyt vaihdettu 200tkm asti n 20t välein ,sen jälkeen 10tkm välein.Hyvä huoltohistoria.
HUohotinpäivitys tehty ja etanolilla kulkee nyt.Tarkkaa tietoa ei ole mistä asti.
Eikä myöskään öljynkulutuksesta vielä tietoa.
Onkohan Aeron männät ja männävarret samat kuiin 2,3 pikkut:ssä
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Jep, automaatti Aero on jostain syystä usein herkempi näille huohotinvaivoille, mutta lyhyt pätkäajo lienee pahinta myrkkyä. Usein karsta jumittaa männänrenkaat ja se aiheuttaa öljynkulutusta. Etanolin käytöllä kone toki puhdistuu, mutta moska päätyy öljypohjaan ja tukkii sihdin, joten öljypohjan avaaminen kannattanee tehdä, jos haluaa varmistaa tilanteen...
Meillä oli aikanaan M2000 AeroWagonA, johon eka omistaja oli teettänyt jakopääremontin alle 100K ajettuna ja ketjunkiristin oli lähellä maksimia taas noin 200K ajettuna...
Eski
Meillä oli aikanaan M2000 AeroWagonA, johon eka omistaja oli teettänyt jakopääremontin alle 100K ajettuna ja ketjunkiristin oli lähellä maksimia taas noin 200K ajettuna...
Eski
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Silloin kun päästömittaus alkoi leimalla niin muutama vuosi meni niin että leimalle piti heittää konehuoneeseen toinen Mosa että sai päästöt kohdilleen.sit kun tuli leimata vaihdettiin se vanha moottori takaisin paikalleen jolla siis ajettiin joka päivä mutta vähän 79 kuupan kone pössytti.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 9-5 aero 2001 moottorin vaihto vai täyskunnostus
Aeron moottoriin täysrempan tekeminen on surutta uutta osaa pistämällä nielaisee melko paljon rahaa, mutta käytetyn moottorin vaihtaminen tilalle ei välttämättä paranna tilannetta lainkaan.
Aeron B235R-moottorin pakoventtiilit taitavat edelleen maksaa n. 80€/kpl, eli esimerkiksi ne kannattaa puhdistaa käyttää edelleen, ellei ole erityistä syytä laittaa uusia tilalle. Jonkin uudemman BioPower-version venttiilit varmaan olisi kustannustehokas vaihtoehto, jos vaihtamiseen päätyy.
Jotkut ovat myös tehneet hyvällä menestyksellä risteytyksiä B234-moottorin alakerran ja B235-moottorin yläkerran kanssa, ilmeisesti 234-version männät ovat merkittävästä vahvempaa (ja painavampaa) tekoa.
Jos koneessa ei ole vikaa, niin tekisin vain huoltoja.
Aeron B235R-moottorin pakoventtiilit taitavat edelleen maksaa n. 80€/kpl, eli esimerkiksi ne kannattaa puhdistaa käyttää edelleen, ellei ole erityistä syytä laittaa uusia tilalle. Jonkin uudemman BioPower-version venttiilit varmaan olisi kustannustehokas vaihtoehto, jos vaihtamiseen päätyy.
Jotkut ovat myös tehneet hyvällä menestyksellä risteytyksiä B234-moottorin alakerran ja B235-moottorin yläkerran kanssa, ilmeisesti 234-version männät ovat merkittävästä vahvempaa (ja painavampaa) tekoa.
Jos koneessa ei ole vikaa, niin tekisin vain huoltoja.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9