Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
No tähän välihuomiona voin kertoa, että autoon on nyt vaihdettu turbo ja puhdistettu öljypohja sihteineen.
Mutta savutus vain kuulemma jatkuu.
Ensi viikolla pääsen itse tutustumaan tähän savukoneeseen. Ja sen mahdolliseen öljyn tai nesteiden kulutukseen.
Mutta savutus vain kuulemma jatkuu.
Ensi viikolla pääsen itse tutustumaan tähän savukoneeseen. Ja sen mahdolliseen öljyn tai nesteiden kulutukseen.
SAAB
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Tuota huohotusta ja täytyy ny vielä tarkastella.
Mutta saattaahan siinä olla männänrenkaat jumissakin, taikka kuoleentuneet ja moottorikin saattaa olla niin kulunut.
Mutta saattaahan siinä olla männänrenkaat jumissakin, taikka kuoleentuneet ja moottorikin saattaa olla niin kulunut.
SAAB
- tonnaritomppa
- "Aero"
- Viestit: 418
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Siis sulla vaihdettiin ahdin ja avattiin sihti vaikka yhessä pytyssä 6.5 paineet? Huhhuh mitä hommaa.
Sielä on mäntä halki tai renkaat katki. Kansi pois ja uudestaan vaan avaamaan öljypohjaa.
Sielä on mäntä halki tai renkaat katki. Kansi pois ja uudestaan vaan avaamaan öljypohjaa.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Ois tuon nähny pakopuolen pesästä falskaako ahdin ennen vaihtoa.
Turbo jos hajoo on välijäähy ja ilmaputket pestävä myös jos ei halua savutuksen jatkuvan.
Puskee savua niin pitkään kunnes putkista öljyt poltettu.
Venttiilinvarrenkumien vuoto näkyy yön yli seisoneessa märkänä männän päälisenä jos vuotavan kumin venttiili jääny sopivasti raolleen, tupruttelee startissa ja vähenee katin kuumetessa lähes kokonaan.
Eikö tuo painevajaus ollu toisessa autossa.
Turbo jos hajoo on välijäähy ja ilmaputket pestävä myös jos ei halua savutuksen jatkuvan.
Puskee savua niin pitkään kunnes putkista öljyt poltettu.
Venttiilinvarrenkumien vuoto näkyy yön yli seisoneessa märkänä männän päälisenä jos vuotavan kumin venttiili jääny sopivasti raolleen, tupruttelee startissa ja vähenee katin kuumetessa lähes kokonaan.
Eikö tuo painevajaus ollu toisessa autossa.
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Nythän siitä vanhasta irrallaan olevasta ahtimesta on ainakin helppo todeta oliko se sökö. Jos se on väljä, niin öljyä on coolerissa ja savustus jatkuu varmasti...
Eski
Eski
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Mites tämän kanssa kävi?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Luin viestiketjun ekan viestin muistin virkistykseksi. Yleensä turbon ongelmat ei nosta lämpömittaria ylös, samoin tietääkseni jäähdytinnesteen vajuminen ei liity turboon. Onko nesteen vajuminen edelleenkin ongelma? Entä lämpöjen nousu? Matalat puristukset sylinterissä 2. on hälyttävä tieto edelleenkin. Käykö kone nyt nätisti? Täällä puhuttiin jo siitä "liimaventtiilistä". Sen vian ollessa kone tuskin käy nätisti. Omaa kokemusta tuosta ei valitettavasti ole. Matalat puristukset pahimmillaan voi jopa olla seurausta nestepuristuksesta jonka seurauksena kiertokanki on vääntynyt. Silloin vettä on ollut männän päällä ja moottori on pyörähtänyt kohtalokkain seurauksin. Sama voi käydä niinkin, että turbosta menee iso määrä öljyä männän päälle. Mie edelleenkin epäilisin sitä kannentiivistettä, etenkin jos jäähdytinvesi vajuu ja savuaminen jatkuu. Omalla autoilu-urallani on tainnut neljästi mennä tuo tiiviste. Kahdesti Saabista ja kahdesti muun merkkisestä. Kaverille laitoin joskus Pösön koneen, kun oli yksi mäntä päreinä. Epäilin suutinvikaa. Hankittiin vaihto kone ja siihen piti tehdä kanteen imuseeti, kun oli originaali irronnut kannesta ja jäänyt venttiilin väliin seurauksella, että ei ollut ollenkaan puristuksia siinä sylinterissä. Kaikenlaista siis voi sattua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Korjaamo joka ei kuseta asiakasta saa selville helposti vian oli melkein mikä tahansa jos haluaa.
Asiakas jos vie auton korjaamoon ja asiakas käskee vaihtamaan osia niin nehän vaihtaa ilman mitään tutkimuksia samalla tavalla kuin ovelta ovelle kauppiaat myyvät tarpeettomia remontteja vanhuksille.
Nestevuodon sisään tai ulospäin saa selville hyvinkin helposti jos kompura löytyy.
Maine oli mikä tahansa automerkki kalliksi pitää on monesti tarpeettomien remonttien teetättäminen, siksi suosittelen viemään auton tutkituttavaksi vaikka foorumilla vaikuttavan remontteja tekevän luokse jos haluaa päästä halvemmalla.
Vanhan turbon pystyy testaamaan pöydällä tuliko jäähäriä turbosta vai ei koeponnistamlla pöydällä.
Asiakas jos vie auton korjaamoon ja asiakas käskee vaihtamaan osia niin nehän vaihtaa ilman mitään tutkimuksia samalla tavalla kuin ovelta ovelle kauppiaat myyvät tarpeettomia remontteja vanhuksille.
Nestevuodon sisään tai ulospäin saa selville hyvinkin helposti jos kompura löytyy.
Maine oli mikä tahansa automerkki kalliksi pitää on monesti tarpeettomien remonttien teetättäminen, siksi suosittelen viemään auton tutkituttavaksi vaikka foorumilla vaikuttavan remontteja tekevän luokse jos haluaa päästä halvemmalla.
Vanhan turbon pystyy testaamaan pöydällä tuliko jäähäriä turbosta vai ei koeponnistamlla pöydällä.
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Joo tilannepäivitystä...
Joo auto on ollut tässä käytössä ja testailussa samalla.
Jäähdytinnestettä tuntuu kuluvan, öljyä ei niinkään kovasti.
Auto sauhuttelee edelleen ajoittain liikkeellelähdöissä voimakkasti / kohtalaisesti vähänaikaa, sellaista valko-harmaata savua, joka haisee öljylle.
Auto kuumenee / moottori alkaa kuumentia kun jäähdytinneste pääsee tarpeeksi vähiin. Ja kun auton / moottorin pysäyttää ja lisää jäähdytinnestettä ja sitten käynnistää kuumana/lämpimänä on tuloksena voimakasta savutusta.
Myös paisunta säiliöön tuntuu tulevan aika kova paine.
Välillä startti ei meinaa jaksaa pyörittää käynnistyksissä, aivan kuin sylintreissä olisi jotain ylimääräistä.
Eli kyllä siellä kannessa taitaa jotain vikaa olla ja se oli tarkoitus ottaa ihan auki.
Kun vaan löydän sopivan ja edullisen tekijän...
Mutta ny tuli muita mutkia matkaan tuon rankkasade vesivuodon ja ajoneston takia.
Joo auto on ollut tässä käytössä ja testailussa samalla.
Jäähdytinnestettä tuntuu kuluvan, öljyä ei niinkään kovasti.
Auto sauhuttelee edelleen ajoittain liikkeellelähdöissä voimakkasti / kohtalaisesti vähänaikaa, sellaista valko-harmaata savua, joka haisee öljylle.
Auto kuumenee / moottori alkaa kuumentia kun jäähdytinneste pääsee tarpeeksi vähiin. Ja kun auton / moottorin pysäyttää ja lisää jäähdytinnestettä ja sitten käynnistää kuumana/lämpimänä on tuloksena voimakasta savutusta.
Myös paisunta säiliöön tuntuu tulevan aika kova paine.
Välillä startti ei meinaa jaksaa pyörittää käynnistyksissä, aivan kuin sylintreissä olisi jotain ylimääräistä.
Eli kyllä siellä kannessa taitaa jotain vikaa olla ja se oli tarkoitus ottaa ihan auki.
Kun vaan löydän sopivan ja edullisen tekijän...
Mutta ny tuli muita mutkia matkaan tuon rankkasade vesivuodon ja ajoneston takia.
SAAB
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Tuosta turbosta / turboahtimensta ja sen sielunelämästä voisi keskustella eri viestiketjussakin.
Eli autoon vaihdettiin turbo, samanlainen kuin vanhakin, ainakin samoilla numeroilla se oli. Nyt uusittu turbo on kyllä läytetty, mutta sen pitäisi siis olla kunnossa.
Vanhassa turbossa oli hiukan öljyvuotoa pakopuolella ja akselissa jonkinverran klappia, en mitannu.
Luulis että joissakin tapauksissa jäähdytysnesteen kuluminen voi johtua turbostakin, sillä se on vesijäähdytetty ja voi vuotaa jäähdytinnestettäkin.
Mutta tässä tapauksessa vikaa taitaa siis olla juuri sylinterikansi / kannentiiviste -osastoilla, jota tarkastellaan seuraavaksi.
Eli autoon vaihdettiin turbo, samanlainen kuin vanhakin, ainakin samoilla numeroilla se oli. Nyt uusittu turbo on kyllä läytetty, mutta sen pitäisi siis olla kunnossa.
Vanhassa turbossa oli hiukan öljyvuotoa pakopuolella ja akselissa jonkinverran klappia, en mitannu.
Luulis että joissakin tapauksissa jäähdytysnesteen kuluminen voi johtua turbostakin, sillä se on vesijäähdytetty ja voi vuotaa jäähdytinnestettäkin.
Mutta tässä tapauksessa vikaa taitaa siis olla juuri sylinterikansi / kannentiiviste -osastoilla, jota tarkastellaan seuraavaksi.
SAAB
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Nyt noilla tiedoilla kansipahvi saletisti.
Jos ei mitään oiretta ollut heti oston jälkeen niin huonoa tuuria vaikkakin paljon ajettu.
Ite tehtynä osat n.100e, teetätettynä 500e->1500e riippuu miten härski paja joka tekee ja ilmeneekö muitakin "vikoja" jotka mielellään korjataan samalla mm."kertakäyttöiset" hydrauliset painimet.
Jos ei mitään oiretta ollut heti oston jälkeen niin huonoa tuuria vaikkakin paljon ajettu.
Ite tehtynä osat n.100e, teetätettynä 500e->1500e riippuu miten härski paja joka tekee ja ilmeneekö muitakin "vikoja" jotka mielellään korjataan samalla mm."kertakäyttöiset" hydrauliset painimet.
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Sen verran on faktat hukassa ja sinnepäin ohjeita, mutta turbon osuutta vesi vuotoon on turha tuumailla, ellei sitten putket tai liitokset vuoda. Mutta sieltä ei vesi mene putkeen. Kannentiiviste vuotaa tai kannessa on halkeema. Turbon väljyys on suhteellista varsinkin GT17 kanssa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Harmi kun nakkasin halenneen garretin veks.
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004

Viimeksi muokannut Mertmi, La Kesä 07, 2025 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Kommenteista päätellen jos itselle ei ole sattunut ei se ole mahdollista kenelläkään muullekkaan siksi väittäminen on tiedon puutteen korvaamista väitteellä.
On muistettava, että jotkut tekee käsillä muutakin kuin räplää nettikeskusteluita ja ammenna sieltä tietonsa.
https://youtube.com/shorts/xe3bcvnki5s? ... -QzjnEtkOV
Ennen kuin kommentoit ettei ole saabin, ei niin.
Näistä vänkääjistä tulee mieleen simolammikko nimisen kanavan korjausoperaatiot missä kaikki tietävät on antanut diagnosit.
Suosittelen katsomaan jos oikeat korjaukset kiinnostaa ja haluaa sivistää itseään.
On muistettava, että jotkut tekee käsillä muutakin kuin räplää nettikeskusteluita ja ammenna sieltä tietonsa.
https://youtube.com/shorts/xe3bcvnki5s? ... -QzjnEtkOV
Ennen kuin kommentoit ettei ole saabin, ei niin.
Näistä vänkääjistä tulee mieleen simolammikko nimisen kanavan korjausoperaatiot missä kaikki tietävät on antanut diagnosit.
Suosittelen katsomaan jos oikeat korjaukset kiinnostaa ja haluaa sivistää itseään.