Heissan,
Täällä paljonkin aiheesta öljyn kulutus, mutta tässäpä vähän lisää.
Ostin vankkurin 3 vuotta sitten mittarissa 233 523 km.
Viime aikoihin asti vienyt öljyä 1 dl / 1000 km, lienee ihan ok.
Tämän vuoden keväästä alkanut viemään aikalailla enemmän. Nyt mittarissa 260 593 km.
Ja nyt vie jotakuinkin jopa 5 dl / 1000 km, normaalia?
Huoltokuittien (alkup. omistajalta saatu) mukaan kampiakselin tiiviste ja öljypumpun o-rengas vaihdettu 200 000 km kohdilla. Eli 60 000 km niillä ajettu.
Uusi serpentiinihihna vaihdettu viime toukokuussa (257 303 km), kun vanha hihna alkoi hajoamaan ja läpätys kuului hyttiin saakka. Onneksi tässä kotinurkilla.
Kun tänään juuri äsken otin oikean etupyörän ja sisälokarin kurasuojan osan pois, niin hihnan kuitua ja hihnan palasia ja öljyroisketta oli vähän joka paikassa siellä kampiakselin hihnapyörän ympäristössä. Tallin lattialla ei kuitenkaan ole tippoja tai lätäkköä.
Putsailin kaikki näkyvät öljyt ja roippeet sieltä pois ja on nyt seurannassa.
Voisiko hihnasta irronneet lähinnä kai kuidut olla vahingoittaneet sitä akselitiivistettä?
Vaihtoonhan ne menee, kampiakselin tiiviste ja samalla se o-rengas jos ja kun kerran auki sen otan. Niin onpahan se syy sitten pois listalta.
Muttaettä kokemuksia / mielipiteitä?
t: Aarni
2003 9-5 2.0t Linear Wagon öljyn kulutuksesta kysymys (kampiakselin stefa)
2003 9-5 2.0t Linear Wagon öljyn kulutuksesta kysymys (kampiakselin stefa)
Viimeksi muokannut AarniR, Pe Syys 06, 2024 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: 2003 9-5 2.0t Linear Wagon öljyn kulutuksesta kysymys
Öljyä kuluu kertomasi mukaan niin paljon, että se tuskin on vain vuotoa. Auton koko keulaisan lattian pitäisi olla öljyinen ainakin auton puoliväliin saakka, jos tuo määrä lentää öljyä ulos. Epäilen, että siinä on nyt tuota mehimistä tiivisteistä ja lisäksi joko turbo tai / ja männänrenkaat laskee öljyä läpi. Turbon kunnon tarkastelu kannattaisi tehdä, eli akselin välys pitäisi tutkia. Aiheesta löytyy lukuisa määrä lankoja mitä voit hakea haulla. Tämä on ollut oikea kestosuosikki, koska nuo Garretin GT17 ahtimet on menneet rikki pahimmillaan alle 100tkm ajolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 2003 9-5 2.0t Linear Wagon öljyn kulutuksesta kysymys
Kiitos näkemyksestä.
Kyllähän siellä koneen alla jonkin verran öljyä on varsinkin sen hihnan eli oikealla puolella...
Turbo on vaihdettu 100 000 km kohdilla.
Käy kuitenkin nätisti ja ei savuta tms.
Miten se tuo turbon akselin välys tarkistetaan? Pitääkö turbo ottaa irti sitä varten?
Kyllähän siellä koneen alla jonkin verran öljyä on varsinkin sen hihnan eli oikealla puolella...
Turbo on vaihdettu 100 000 km kohdilla.
Käy kuitenkin nätisti ja ei savuta tms.
Miten se tuo turbon akselin välys tarkistetaan? Pitääkö turbo ottaa irti sitä varten?
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: 2003 9-5 2.0t Linear Wagon öljyn kulutuksesta kysymys
Pakoputki tarviis irrottaa turbosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 2003 9-5 2.0t Linear Wagon öljyn kulutuksesta kysymys
En nyt vielä turboon kajonnut, koska syyllinen oli ilmeisestikin kampiakselin stefa, kuitumöhnää remmistä ja aika huonossa kunnossa. Pumpun o-rengas oli myös vähän litistynyt.
Molemmat vaihdettu. Suht', tai oikeastaan varsin helppo homma, n. tunti.

Molemmat vaihdettu. Suht', tai oikeastaan varsin helppo homma, n. tunti.

9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel