Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
^ Redtop oli irrotuksen jälkeen tovin vielä 71°
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Motomaatissa käyty. 13.8v antaa akulta kuulemma pitäis olla ok.
Raju käyntiääni kyllä ihmetytti jopa kiisseli bemari kuskia.
Videolta jos saa mitään selkoa, vähän kyllä kuulostaisi jakoketjulta tai ainakin sieltäpäin kuuluu
https://files.fm/u/e448qfzjcs
Raju käyntiääni kyllä ihmetytti jopa kiisseli bemari kuskia.
Videolta jos saa mitään selkoa, vähän kyllä kuulostaisi jakoketjulta tai ainakin sieltäpäin kuuluu
https://files.fm/u/e448qfzjcs
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Koitappa sammuttaa ilmastointi muuttuuko ääni, jos ei niin hihnankiristimen rullan voi testata itsekkin.
Tunkin päälle lauta tjms., öljypohjaan hippa ja koneen päädystä tuki pois.
Kaksi pitkää räikän jatkovartta kiristimen koloon, työnnät/vedät keulaan/perään kohti löysyttäen hihnan, sit toisella kädellä voit pyöräyttää kiristimen rullaa rohiseeko.
Jos löytyy sopiva kuusiokoloavain niin voit lukita kiristimen käsikopelolla kiristimen takapuolelta, siellä on reikä mihin tökkäät avaimen.
Käy mikä tahansa mielummin ällän mallinen ~4mm metallitappi.
Tunkin päälle lauta tjms., öljypohjaan hippa ja koneen päädystä tuki pois.
Kaksi pitkää räikän jatkovartta kiristimen koloon, työnnät/vedät keulaan/perään kohti löysyttäen hihnan, sit toisella kädellä voit pyöräyttää kiristimen rullaa rohiseeko.
Jos löytyy sopiva kuusiokoloavain niin voit lukita kiristimen käsikopelolla kiristimen takapuolelta, siellä on reikä mihin tökkäät avaimen.
Käy mikä tahansa mielummin ällän mallinen ~4mm metallitappi.
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Käyntiääni ei muuttunut vaikka painoi ACC off nappulaa. Amul myös jatkuvasti miinuksella
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Jos latauksen merkkivalo palaa koneen käydessä, se käytännössä merkitsee sitä, että laturin jännitteensäätimen hiilet ei saa kontaktia kommutaattorin rinkuloloihin. Tämä voi olla aluksi ajoittaista - jolloin lataus pelaa ajoittain ok - mutta hiilien kulumisen edetessä laturi lakkaa kokonaan lataamasta - tosin tähänkin vaikuttaa sitten maaginen jäännösmagnetointi. Jos sitä jännitettä motomaatissa tms. mittaillaan akun navoista voi hyvinkin olla, että just sillä hetkellä joko jäännösmagentointi hoitaa jännitteen tarpeeksi korkeaksi tai hiilet sattuu osumaan kommukaattoriin. Voi hyvin olla, että kierrosten kasvaessa hiilien kontakti joko paranee tai huononee (yleensä huononee). Tai sitten se esimagnetointi astuu kuvioihin kun kierroksia on lisää...
Alussa ennen starttia latauksen merkkivalo palaa, koska sen kautta syötetään (kuristetaan) esimagnetointivirtaa laturille - jos ennen starttia laturin merkkivalo ei pala, se tarkoittaa sitä, että latauksen merkkivalon polttimo on palanut ja täten laturi ei saa tuota esimagnetointi virtaa ja on ns. herran haltuun lähteekö laturi lataamaan vai ei.
Tuo jänskä ääni voi liittyä vaikka mihin - kylmästöiinin kompuraan, vesipumppuun, kiristimeen, vapaarullaan, ohjaustehostimen pumppun tai jopa laturin laakereihin.
Edit: Ja voihan tuo ääni liittyä myös kampuran hihnapyörien löystyneisiin ruuveihin - ei kyllä kait ihan sovi, mutta mahdollista.
Alussa ennen starttia latauksen merkkivalo palaa, koska sen kautta syötetään (kuristetaan) esimagnetointivirtaa laturille - jos ennen starttia laturin merkkivalo ei pala, se tarkoittaa sitä, että latauksen merkkivalon polttimo on palanut ja täten laturi ei saa tuota esimagnetointi virtaa ja on ns. herran haltuun lähteekö laturi lataamaan vai ei.
Tuo jänskä ääni voi liittyä vaikka mihin - kylmästöiinin kompuraan, vesipumppuun, kiristimeen, vapaarullaan, ohjaustehostimen pumppun tai jopa laturin laakereihin.
Edit: Ja voihan tuo ääni liittyä myös kampuran hihnapyörien löystyneisiin ruuveihin - ei kyllä kait ihan sovi, mutta mahdollista.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Voidaanko tuon huonon videon perusteella poistaa jakoketju kokonaan? Ilmastointiahan on joutunut jokavuosi huoltokirjan mukaan täyttämään ja kylmääkin alkoi vasta täytöllä pukkaamaan. Mielestäni ääni saattoi voimistua täytön jälkeen mutta vaikka AC off nappia painaa ja laittaa kuumaa puhaltamaan ääni ei katoa :_(. Osasin kyllä arvata että lähdettiin ostamaan sikaa säkissä ku auto vasta 800km mulla ollut...SuoTimo kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 19:37Jos latauksen merkkivalo palaa koneen käydessä, se käytännössä merkitsee sitä, että laturin jännitteensäätimen hiilet ei saa kontaktia kommutaattorin rinkuloloihin. Tämä voi olla aluksi ajoittaista - jolloin lataus pelaa ajoittain ok - mutta hiilien kulumisen edetessä laturi lakkaa kokonaan lataamasta - tosin tähänkin vaikuttaa sitten maaginen jäännösmagnetointi. Jos sitä jännitettä motomaatissa tms. mittaillaan akun navoista voi hyvinkin olla, että just sillä hetkellä joko jäännösmagentointi hoitaa jännitteen tarpeeksi korkeaksi tai hiilet sattuu osumaan kommukaattoriin. Voi hyvin olla, että kierrosten kasvaessa hiilien kontakti joko paranee tai huononee (yleensä huononee). Tai sitten se esimagnetointi astuu kuvioihin kun kierroksia on lisää...
Alussa ennen starttia latauksen merkkivalo palaa, koska sen kautta syötetään (kuristetaan) esimagnetointivirtaa laturille - jos ennen starttia laturin merkkivalo ei pala, se tarkoittaa sitä, että latauksen merkkivalon polttimo on palanut ja täten laturi ei saa tuota esimagnetointi virtaa ja on ns. herran haltuun lähteekö laturi lataamaan vai ei.
Tuo jänskä ääni voi liittyä vaikka mihin - kylmästöiinin kompuraan, vesipumppuun, kiristimeen, vapaarullaan, ohjaustehostimen pumppun tai jopa laturin laakereihin.
Edit: Ja voihan tuo ääni liittyä myös kampuran hihnapyörien löystyneisiin ruuveihin - ei kyllä kait ihan sovi, mutta mahdollista.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Jos sitä ilmastointia on täytetty joka vuosi niin jostain se silloin vuotaa. Käytä apulaitehihnaa pois ja laita auto käymään niin saat varmuudella suljettua tuleeko ääni jakopäästä vai apulaitteista
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Ei - riippuu paljonko tuolla on ajettu ja onko jakopäälle tehty mitään. Jakopään ketjun kunnon tarkistaa vain sillä että tsekkaa paljonko se kiristimen ulkonema on. Voi olla että esim. ketjun ohjuri on irtisanonut itsensä ja ääni tulee siitä.Bäri01 kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 21:39Voidaanko tuon huonon videon perusteella poistaa jakoketju kokonaan? Ilmastointiahan on joutunut jokavuosi huoltokirjan mukaan täyttämään ja kylmääkin alkoi vasta täytöllä pukkaamaan. Mielestäni ääni saattoi voimistua täytön jälkeen mutta vaikka AC off nappia painaa ja laittaa kuumaa puhaltamaan ääni ei katoa :_(. Osasin kyllä arvata että lähdettiin ostamaan sikaa säkissä ku auto vasta 800km mulla ollut...
Tuon äänen analysointiin tarvittaisiin oikeita osaajia (ammattilaisia) - heitäkin kyllä löytyy. Itse en sellainen ole - eli tämä ei nyt ole 100% tietoa.
Nyt kun taas kuuntelin tuota, niin muistuttaa aika läheisesti ääntä joka lähti aivan lopussa olevasta vesipumpusta, jossa siis laakerit oli tonnarissa niin loppu, että siivet otti koppaan kiinni... Voi kyllä toki olla vaikka kylmästöinnin kompurakin.
Kuten täällä jo ehdotettiin, niin hihna pois ja vaikka käsin kokeilee välyksiä ja pyörittelee eri palikoita, yleensä noin lopussa olevat laakerit jo tuntee ja kuulee ihan käsin pyörittelemällä.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Ajettu n.227tkm eikä merkintää että koskettu jakopäähän. Venttiilikopan tiiviste vaihdettu Holmbergillä kuukausi sitten eikä ainakaan maininnut muuta kun että siistissä kunnossa olisi ollut kun kysyin. Autojerrystä tarjouksia äänen paikantamiseen 39e-ylöspäin ja motokorjaamo 55e ja lisätunnit siihen. Se on vaan kun ei kunnasta löydy tunnettua saab gurua niin hieman ketuttaa vaikka kaiken mihin omat riittää pyrin itse tekemään. Pakko kai se on sitten vaikka "tyhjästä" maksaa. Menisi se raha muuhunkin turhempaanSuoTimo kirjoitti: ↑Ti Loka 01, 2024 22:49Ei - riippuu paljonko tuolla on ajettu ja onko jakopäälle tehty mitään. Jakopään ketjun kunnon tarkistaa vain sillä että tsekkaa paljonko se kiristimen ulkonema on. Voi olla että esim. ketjun ohjuri on irtisanonut itsensä ja ääni tulee siitä.Bäri01 kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 21:39Voidaanko tuon huonon videon perusteella poistaa jakoketju kokonaan? Ilmastointiahan on joutunut jokavuosi huoltokirjan mukaan täyttämään ja kylmääkin alkoi vasta täytöllä pukkaamaan. Mielestäni ääni saattoi voimistua täytön jälkeen mutta vaikka AC off nappia painaa ja laittaa kuumaa puhaltamaan ääni ei katoa :_(. Osasin kyllä arvata että lähdettiin ostamaan sikaa säkissä ku auto vasta 800km mulla ollut...
Tuon äänen analysointiin tarvittaisiin oikeita osaajia (ammattilaisia) - heitäkin kyllä löytyy. Itse en sellainen ole - eli tämä ei nyt ole 100% tietoa.
Nyt kun taas kuuntelin tuota, niin muistuttaa aika läheisesti ääntä joka lähti aivan lopussa olevasta vesipumpusta, jossa siis laakerit oli tonnarissa niin loppu, että siivet otti koppaan kiinni... Voi kyllä toki olla vaikka kylmästöinnin kompurakin.
Kuten täällä jo ehdotettiin, niin hihna pois ja vaikka käsin kokeilee välyksiä ja pyörittelee eri palikoita, yleensä noin lopussa olevat laakerit jo tuntee ja kuulee ihan käsin pyörittelemällä.
E: Kiristimen ohjurin vaihto mitäs kaikkea se vaatii? Tekeekö normi korjaamot vai pääseekö käsiksi yläkautta vaikka parkkiksella?
Viimeksi muokannut Bäri01, Ti Loka 01, 2024 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Jos oletetaan että on vain yksi vika, niin se on laturin laakerit. Pitää ääntä ja horo laturikin lataa miten sattuu. Eräskin laturi piti ensin karmeaa ääntä, sitten loppui lataus, hetken päästä kuului terävä naps ja lataus alkoi taas... Tuo naps kuului kun laturin laakerista ampui kuulan konepeltiin ja teki lommon.
Kuten muut jo äsken kommentoivat, tuon diagnoosin tekeminen on helppoa. Ota kuva miten tuo moniurahihna on asennettu. Löysää sitä moniurahihnan kiristäjää ja nappaa hihna pois sen kiristinpyörän päältä. Kokeile välyksiä ja pyöritä noita apulaitteita, varsinkin laturia. Muutoin tuo ääni minun korvaan kuulosta pahasti ketjun rapinalle.
Kuten muut jo äsken kommentoivat, tuon diagnoosin tekeminen on helppoa. Ota kuva miten tuo moniurahihna on asennettu. Löysää sitä moniurahihnan kiristäjää ja nappaa hihna pois sen kiristinpyörän päältä. Kokeile välyksiä ja pyöritä noita apulaitteita, varsinkin laturia. Muutoin tuo ääni minun korvaan kuulosta pahasti ketjun rapinalle.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Ilmoittaako jakoketju vain maailmanlopun äänellä että on huonossa kunnossa vai näkyykö/aiheuttaako se jonkinlaisia ongelmia mistä voisi myös päätellä?
Missäköhän hinnoissa nuo jakoketjurempat pyörii?
Missäköhän hinnoissa nuo jakoketjurempat pyörii?
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Rolisee varsinkin aamulla käynnistyksen jälkeen, hivenen saattaa ääni tasottua öljyn lämmettyä.
Kiristimen jos käyttää irti näkee ulkoneman eli onko venynyt pahastikkin.
Venttilinkopan jos käyttää irti, näkee ketjun juokseeko kuin ajokoira, vinossa= ketju aivan lopussa.
Vanhassa jakopäässä osat on koppuroita ja saattaa ohjain hajotessa tehdä tuhoja.
500e+osat-1500e, tommosia hintoja olen kuullut.
Suokolla käyttää moni pitkän matkan päästäkin enkä ole kuulut kenenkään valittavan työnjälestä.
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Tuntuu että on toistepäin, kylmällä koneella ihan hiljainen mutta kun ajaa 15-30min alkaa ääntely.Monikossa kirjoitti: ↑Ke Loka 02, 2024 17:39Rolisee varsinkin aamulla käynnistyksen jälkeen, hivenen saattaa ääni tasottua öljyn lämmettyä.
Kiristimen jos käyttää irti näkee ulkoneman eli onko venynyt pahastikkin.
Venttilinkopan jos käyttää irti, näkee ketjun juokseeko kuin ajokoira, vinossa= ketju aivan lopussa.
Vanhassa jakopäässä osat on koppuroita ja saattaa ohjain hajotessa tehdä tuhoja.
500e+osat-1500e, tommosia hintoja olen kuullut.
Suokolla käyttää moni pitkän matkan päästäkin enkä ole kuulut kenenkään valittavan työnjälestä.
Tuossa kylmä startti: https://files.fm/u/f3wmpm9a8n
Tässä käynti kun ajeltu n.30km : https://files.fm/u/xw7bqjebv9
En tiedä onko edes mitään outoa ääntä vai kuvittelenko vaan. Mut nojoo kännykän äänilaatu yms ei videon perusteelta mitään saa selvää.
Pahoittelen nyt jo että näitä kristallipallon pyöritys viestejä tuli näin paljon niin olkoon sitten viimeiset videot käyntiäänestä.
Loppuun vielä että vaihdoin tulpat niin huomasin että kasetissa oli iso halkeama joten vaihdoin sen nyt toisesta saabista ei-haljenneeseen. Amul laski sillä normaaliksi, liekö pelkät tulpat jotka korjasi kuitenkin.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu
Sulla siis 227t ajettu vm. -07 femma - mulla samanlainen ja samoissa kilometreissä oli jakoketjun kiristin vähän yli vaihtorajan, ainakin Saabin WIS speksien mukaan. Ei pitänyt tuollaista ääntä, mutta kahden ammattilaisen mukaan oli kuultavissa rapinaa. Ja kun konetta avattiin, niin nokka-akselien rattaiden välissä ketju hölsky kun se kuuluisa hu**un m**kku.
Jos se on jakoketju, niin maailmanlopun ääni on sitten viittä vajaa katastrofi.
Mutta kuten täällä on moni, ml. allekirjoittanut, sanonut se ääni ei välttämättä tule jakopäästä. Tai sitten sulla on multiongelma, eli ääntä tulee monesta lähteestä. Tuollaiselle katastrofaaliselle äänelle sopivia lähteitä on vesipumpun- ja/tai laturin laakerit. Myös kiristimen- ja sen apurullan laakerit. Laturin laakerit vois hyvinkin olla syypäät - jos kerran latauksen merkkivalo palaa - siitähän tää ketju alkoi.
Hihna irti ja pyörittelemään niitä rillukoita - mikä on väljä, rahisee tai muuten vaan tuntuu ettei pyöri kunnolla. Paikka on sitten tosi ahdas ainakin isokätiselle, kuten allekirjoittanut on.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86