Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Monikossa
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

^ Redtop oli irrotuksen jälkeen tovin vielä 71°
Avatar
Bäri01
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Motomaatissa käyty. 13.8v antaa akulta kuulemma pitäis olla ok.
Raju käyntiääni kyllä ihmetytti jopa kiisseli bemari kuskia.
Videolta jos saa mitään selkoa, vähän kyllä kuulostaisi jakoketjulta tai ainakin sieltäpäin kuuluu
https://files.fm/u/e448qfzjcs
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Monikossa
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Koitappa sammuttaa ilmastointi muuttuuko ääni, jos ei niin hihnankiristimen rullan voi testata itsekkin.
Tunkin päälle lauta tjms., öljypohjaan hippa ja koneen päädystä tuki pois.
Kaksi pitkää räikän jatkovartta kiristimen koloon, työnnät/vedät keulaan/perään kohti löysyttäen hihnan, sit toisella kädellä voit pyöräyttää kiristimen rullaa rohiseeko.
Jos löytyy sopiva kuusiokoloavain niin voit lukita kiristimen käsikopelolla kiristimen takapuolelta, siellä on reikä mihin tökkäät avaimen.
Käy mikä tahansa mielummin ällän mallinen ~4mm metallitappi.
Avatar
Bäri01
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Käyntiääni ei muuttunut vaikka painoi ACC off nappulaa. Amul myös jatkuvasti miinuksella
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 567
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Jos latauksen merkkivalo palaa koneen käydessä, se käytännössä merkitsee sitä, että laturin jännitteensäätimen hiilet ei saa kontaktia kommutaattorin rinkuloloihin. Tämä voi olla aluksi ajoittaista - jolloin lataus pelaa ajoittain ok - mutta hiilien kulumisen edetessä laturi lakkaa kokonaan lataamasta - tosin tähänkin vaikuttaa sitten maaginen jäännösmagnetointi. Jos sitä jännitettä motomaatissa tms. mittaillaan akun navoista voi hyvinkin olla, että just sillä hetkellä joko jäännösmagentointi hoitaa jännitteen tarpeeksi korkeaksi tai hiilet sattuu osumaan kommukaattoriin. Voi hyvin olla, että kierrosten kasvaessa hiilien kontakti joko paranee tai huononee (yleensä huononee). Tai sitten se esimagnetointi astuu kuvioihin kun kierroksia on lisää...

Alussa ennen starttia latauksen merkkivalo palaa, koska sen kautta syötetään (kuristetaan) esimagnetointivirtaa laturille - jos ennen starttia laturin merkkivalo ei pala, se tarkoittaa sitä, että latauksen merkkivalon polttimo on palanut ja täten laturi ei saa tuota esimagnetointi virtaa ja on ns. herran haltuun lähteekö laturi lataamaan vai ei.

Tuo jänskä ääni voi liittyä vaikka mihin - kylmästöiinin kompuraan, vesipumppuun, kiristimeen, vapaarullaan, ohjaustehostimen pumppun tai jopa laturin laakereihin.

Edit: Ja voihan tuo ääni liittyä myös kampuran hihnapyörien löystyneisiin ruuveihin - ei kyllä kait ihan sovi, mutta mahdollista.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Bäri01
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

SuoTimo kirjoitti:
Ma Syys 30, 2024 19:37
Jos latauksen merkkivalo palaa koneen käydessä, se käytännössä merkitsee sitä, että laturin jännitteensäätimen hiilet ei saa kontaktia kommutaattorin rinkuloloihin. Tämä voi olla aluksi ajoittaista - jolloin lataus pelaa ajoittain ok - mutta hiilien kulumisen edetessä laturi lakkaa kokonaan lataamasta - tosin tähänkin vaikuttaa sitten maaginen jäännösmagnetointi. Jos sitä jännitettä motomaatissa tms. mittaillaan akun navoista voi hyvinkin olla, että just sillä hetkellä joko jäännösmagentointi hoitaa jännitteen tarpeeksi korkeaksi tai hiilet sattuu osumaan kommukaattoriin. Voi hyvin olla, että kierrosten kasvaessa hiilien kontakti joko paranee tai huononee (yleensä huononee). Tai sitten se esimagnetointi astuu kuvioihin kun kierroksia on lisää...

Alussa ennen starttia latauksen merkkivalo palaa, koska sen kautta syötetään (kuristetaan) esimagnetointivirtaa laturille - jos ennen starttia laturin merkkivalo ei pala, se tarkoittaa sitä, että latauksen merkkivalon polttimo on palanut ja täten laturi ei saa tuota esimagnetointi virtaa ja on ns. herran haltuun lähteekö laturi lataamaan vai ei.

Tuo jänskä ääni voi liittyä vaikka mihin - kylmästöiinin kompuraan, vesipumppuun, kiristimeen, vapaarullaan, ohjaustehostimen pumppun tai jopa laturin laakereihin.

Edit: Ja voihan tuo ääni liittyä myös kampuran hihnapyörien löystyneisiin ruuveihin - ei kyllä kait ihan sovi, mutta mahdollista.
Voidaanko tuon huonon videon perusteella poistaa jakoketju kokonaan? Ilmastointiahan on joutunut jokavuosi huoltokirjan mukaan täyttämään ja kylmääkin alkoi vasta täytöllä pukkaamaan. Mielestäni ääni saattoi voimistua täytön jälkeen mutta vaikka AC off nappia painaa ja laittaa kuumaa puhaltamaan ääni ei katoa :_(. Osasin kyllä arvata että lähdettiin ostamaan sikaa säkissä ku auto vasta 800km mulla ollut...
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Miquh
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 09, 2015 15:14

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Miquh »

Jos sitä ilmastointia on täytetty joka vuosi niin jostain se silloin vuotaa. Käytä apulaitehihnaa pois ja laita auto käymään niin saat varmuudella suljettua tuleeko ääni jakopäästä vai apulaitteista
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 567
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Bäri01 kirjoitti:
Ma Syys 30, 2024 21:39
Voidaanko tuon huonon videon perusteella poistaa jakoketju kokonaan? Ilmastointiahan on joutunut jokavuosi huoltokirjan mukaan täyttämään ja kylmääkin alkoi vasta täytöllä pukkaamaan. Mielestäni ääni saattoi voimistua täytön jälkeen mutta vaikka AC off nappia painaa ja laittaa kuumaa puhaltamaan ääni ei katoa :_(. Osasin kyllä arvata että lähdettiin ostamaan sikaa säkissä ku auto vasta 800km mulla ollut...
Ei - riippuu paljonko tuolla on ajettu ja onko jakopäälle tehty mitään. Jakopään ketjun kunnon tarkistaa vain sillä että tsekkaa paljonko se kiristimen ulkonema on. Voi olla että esim. ketjun ohjuri on irtisanonut itsensä ja ääni tulee siitä.

Tuon äänen analysointiin tarvittaisiin oikeita :saab: osaajia (ammattilaisia) - heitäkin kyllä löytyy. Itse en sellainen ole - eli tämä ei nyt ole 100% tietoa.

Nyt kun taas kuuntelin tuota, niin muistuttaa aika läheisesti ääntä joka lähti aivan lopussa olevasta vesipumpusta, jossa siis laakerit oli tonnarissa niin loppu, että siivet otti koppaan kiinni... Voi kyllä toki olla vaikka kylmästöinnin kompurakin.

Kuten täällä jo ehdotettiin, niin hihna pois ja vaikka käsin kokeilee välyksiä ja pyörittelee eri palikoita, yleensä noin lopussa olevat laakerit jo tuntee ja kuulee ihan käsin pyörittelemällä.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Bäri01
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

SuoTimo kirjoitti:
Ti Loka 01, 2024 22:49
Bäri01 kirjoitti:
Ma Syys 30, 2024 21:39
Voidaanko tuon huonon videon perusteella poistaa jakoketju kokonaan? Ilmastointiahan on joutunut jokavuosi huoltokirjan mukaan täyttämään ja kylmääkin alkoi vasta täytöllä pukkaamaan. Mielestäni ääni saattoi voimistua täytön jälkeen mutta vaikka AC off nappia painaa ja laittaa kuumaa puhaltamaan ääni ei katoa :_(. Osasin kyllä arvata että lähdettiin ostamaan sikaa säkissä ku auto vasta 800km mulla ollut...
Ei - riippuu paljonko tuolla on ajettu ja onko jakopäälle tehty mitään. Jakopään ketjun kunnon tarkistaa vain sillä että tsekkaa paljonko se kiristimen ulkonema on. Voi olla että esim. ketjun ohjuri on irtisanonut itsensä ja ääni tulee siitä.

Tuon äänen analysointiin tarvittaisiin oikeita :saab: osaajia (ammattilaisia) - heitäkin kyllä löytyy. Itse en sellainen ole - eli tämä ei nyt ole 100% tietoa.

Nyt kun taas kuuntelin tuota, niin muistuttaa aika läheisesti ääntä joka lähti aivan lopussa olevasta vesipumpusta, jossa siis laakerit oli tonnarissa niin loppu, että siivet otti koppaan kiinni... Voi kyllä toki olla vaikka kylmästöinnin kompurakin.

Kuten täällä jo ehdotettiin, niin hihna pois ja vaikka käsin kokeilee välyksiä ja pyörittelee eri palikoita, yleensä noin lopussa olevat laakerit jo tuntee ja kuulee ihan käsin pyörittelemällä.
Ajettu n.227tkm eikä merkintää että koskettu jakopäähän. Venttiilikopan tiiviste vaihdettu Holmbergillä kuukausi sitten eikä ainakaan maininnut muuta kun että siistissä kunnossa olisi ollut kun kysyin. Autojerrystä tarjouksia äänen paikantamiseen 39e-ylöspäin ja motokorjaamo 55e ja lisätunnit siihen. Se on vaan kun ei kunnasta löydy tunnettua saab gurua niin hieman ketuttaa vaikka kaiken mihin omat riittää pyrin itse tekemään. Pakko kai se on sitten vaikka "tyhjästä" maksaa. Menisi se raha muuhunkin turhempaan :D
E: Kiristimen ohjurin vaihto mitäs kaikkea se vaatii? Tekeekö normi korjaamot vai pääseekö käsiksi yläkautta vaikka parkkiksella?
Viimeksi muokannut Bäri01, Ti Loka 01, 2024 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2282
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja anv »

Jos oletetaan että on vain yksi vika, niin se on laturin laakerit. Pitää ääntä ja horo laturikin lataa miten sattuu. Eräskin laturi piti ensin karmeaa ääntä, sitten loppui lataus, hetken päästä kuului terävä naps ja lataus alkoi taas... Tuo naps kuului kun laturin laakerista ampui kuulan konepeltiin ja teki lommon.

Kuten muut jo äsken kommentoivat, tuon diagnoosin tekeminen on helppoa. Ota kuva miten tuo moniurahihna on asennettu. Löysää sitä moniurahihnan kiristäjää ja nappaa hihna pois sen kiristinpyörän päältä. Kokeile välyksiä ja pyöritä noita apulaitteita, varsinkin laturia. Muutoin tuo ääni minun korvaan kuulosta pahasti ketjun rapinalle.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Bäri01
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Ilmoittaako jakoketju vain maailmanlopun äänellä että on huonossa kunnossa vai näkyykö/aiheuttaako se jonkinlaisia ongelmia mistä voisi myös päätellä?
Missäköhän hinnoissa nuo jakoketjurempat pyörii?
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Monikossa
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Bäri01 kirjoitti:
Ke Loka 02, 2024 13:11
Ilmoittaako jakoketju vain maailmanlopun äänellä että on huonossa kunnossa vai näkyykö/aiheuttaako se jonkinlaisia ongelmia mistä voisi myös päätellä?
Missäköhän hinnoissa nuo jakoketjurempat pyörii?
Rolisee varsinkin aamulla käynnistyksen jälkeen, hivenen saattaa ääni tasottua öljyn lämmettyä.
Kiristimen jos käyttää irti näkee ulkoneman eli onko venynyt pahastikkin.
Venttilinkopan jos käyttää irti, näkee ketjun juokseeko kuin ajokoira, vinossa= ketju aivan lopussa.
Vanhassa jakopäässä osat on koppuroita ja saattaa ohjain hajotessa tehdä tuhoja.
500e+osat-1500e, tommosia hintoja olen kuullut.
Suokolla käyttää moni pitkän matkan päästäkin enkä ole kuulut kenenkään valittavan työnjälestä.
Avatar
Bäri01
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Monikossa kirjoitti:
Ke Loka 02, 2024 17:39
Bäri01 kirjoitti:
Ke Loka 02, 2024 13:11
Ilmoittaako jakoketju vain maailmanlopun äänellä että on huonossa kunnossa vai näkyykö/aiheuttaako se jonkinlaisia ongelmia mistä voisi myös päätellä?
Missäköhän hinnoissa nuo jakoketjurempat pyörii?
Rolisee varsinkin aamulla käynnistyksen jälkeen, hivenen saattaa ääni tasottua öljyn lämmettyä.
Kiristimen jos käyttää irti näkee ulkoneman eli onko venynyt pahastikkin.
Venttilinkopan jos käyttää irti, näkee ketjun juokseeko kuin ajokoira, vinossa= ketju aivan lopussa.
Vanhassa jakopäässä osat on koppuroita ja saattaa ohjain hajotessa tehdä tuhoja.
500e+osat-1500e, tommosia hintoja olen kuullut.
Suokolla käyttää moni pitkän matkan päästäkin enkä ole kuulut kenenkään valittavan työnjälestä.
Tuntuu että on toistepäin, kylmällä koneella ihan hiljainen mutta kun ajaa 15-30min alkaa ääntely.

Tuossa kylmä startti: https://files.fm/u/f3wmpm9a8n

Tässä käynti kun ajeltu n.30km : https://files.fm/u/xw7bqjebv9

En tiedä onko edes mitään outoa ääntä vai kuvittelenko vaan. Mut nojoo kännykän äänilaatu yms ei videon perusteelta mitään saa selvää.
Pahoittelen nyt jo että näitä kristallipallon pyöritys viestejä tuli näin paljon niin olkoon sitten viimeiset videot käyntiäänestä.

Loppuun vielä että vaihdoin tulpat niin huomasin että kasetissa oli iso halkeama joten vaihdoin sen nyt toisesta saabista ei-haljenneeseen. Amul laski sillä normaaliksi, liekö pelkät tulpat jotka korjasi kuitenkin.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 567
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lähtiessä akkuvalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Bäri01 kirjoitti:
Ke Loka 02, 2024 13:11
Ilmoittaako jakoketju vain maailmanlopun äänellä että on huonossa kunnossa vai näkyykö/aiheuttaako se jonkinlaisia ongelmia mistä voisi myös päätellä?
Sulla siis 227t ajettu vm. -07 femma - mulla samanlainen ja samoissa kilometreissä oli jakoketjun kiristin vähän yli vaihtorajan, ainakin Saabin WIS speksien mukaan. Ei pitänyt tuollaista ääntä, mutta kahden ammattilaisen mukaan oli kuultavissa rapinaa. Ja kun konetta avattiin, niin nokka-akselien rattaiden välissä ketju hölsky kun se kuuluisa hu**un m**kku.

Jos se on jakoketju, niin maailmanlopun ääni on sitten viittä vajaa katastrofi.

Mutta kuten täällä on moni, ml. allekirjoittanut, sanonut se ääni ei välttämättä tule jakopäästä. Tai sitten sulla on multiongelma, eli ääntä tulee monesta lähteestä. Tuollaiselle katastrofaaliselle äänelle sopivia lähteitä on vesipumpun- ja/tai laturin laakerit. Myös kiristimen- ja sen apurullan laakerit. Laturin laakerit vois hyvinkin olla syypäät - jos kerran latauksen merkkivalo palaa - siitähän tää ketju alkoi.

Hihna irti ja pyörittelemään niitä rillukoita - mikä on väljä, rahisee tai muuten vaan tuntuu ettei pyöri kunnolla. Paikka on sitten tosi ahdas ainakin isokätiselle, kuten allekirjoittanut on.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Vastaa Viestiin