9-5 automaatit
9-5 automaatit
Minä vuonna 9-5 sai jonkun muun automaattilaatikon kuin nelivaihteisen? Mitä automaattilaatikoita 9-5:ssä on ollut ja mistä vuosikerrasta lähtien voi olla varma että automaatti on modernimpaa kuin nelivaihteinen?
Selailen myynti ilmoituksia ostohousut jalassa ja näistä harvoin mainintaa..
Selailen myynti ilmoituksia ostohousut jalassa ja näistä harvoin mainintaa..
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 405
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: 9-5 automaatit
Itellä ainakin on 9-5 stw 5v aisin laatikko my: 2002 vuosimallin autossa ja jotkut sanoo että olisi ensimmäinen 5v lovinen laatikko näissä ja näissä ensimmäisissä versioissa olisi ollut jotain kestävyys ongelmia tuon venttiili pesän kanssa, mutta itellä pelaa hyvin, mitä nytte viimeksi alkoi nykäsemään pahasti kun kytki vaihteita, aluksi luulin että vika olisi just tuossa venttiilipesässä tai itse venttiileissä, mutta vika löytyi lopulta tuolta laatikon ohjaus boxilta.
Öljyn vaihdot on tärkeässä roolissa varmaan näissä, mieluummin tarpeeksi usein kuin ei, ite vaihdan noin 50 000km välein ja sitten pitää olla sitä oikeaa öljyä 5v aisin laatikossa eli atf 3309 tyyppiä, kun tuossa 4v laatikossa on sitten eri tyyppinen öljy.
Öljyn vaihdot on tärkeässä roolissa varmaan näissä, mieluummin tarpeeksi usein kuin ei, ite vaihdan noin 50 000km välein ja sitten pitää olla sitä oikeaa öljyä 5v aisin laatikossa eli atf 3309 tyyppiä, kun tuossa 4v laatikossa on sitten eri tyyppinen öljy.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Re: 9-5 automaatit
Ei nyt suoraan vastaa kysyjän kysymykseen, mutta yllä jo tulikin paljon infoa. 4v aisin syö perus dex III/IV atffää. Jos kestävyyttä katsotaan ja haluaa välttää ongelmia niin turvautuisin tuohon 4v laatikkoon. Välityksissä ei ole sinänsä eroa maantieajoa ajatellen, jenkaa on samanverran kuin 5v askissa. 5v aski on sitten hieman modernimpi ja enempi ongelmainen.
2001 alkoi tulla markkinoille facelift femmoja, joissa oli sitten jo tuo 5v automaatti. Eli lasiumpioinen 9-5 oli varustettu 4v laatikolla, kun taas facelift malli muoviumpioilla ja mm. päivitetyillä perävaloilla on 5 vaihteinen.
2001 alkoi tulla markkinoille facelift femmoja, joissa oli sitten jo tuo 5v automaatti. Eli lasiumpioinen 9-5 oli varustettu 4v laatikolla, kun taas facelift malli muoviumpioilla ja mm. päivitetyillä perävaloilla on 5 vaihteinen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 9-5 automaatit
ok, kiitoksia! Eli 5 vaihteinen on maksimi mitä 9-5:een saa? Nykyinen kinneri on muun merkkinen nelivaihteinen automaatti just vuosituhannen alusta ja tuppaa olemaan kierrokset koholla moottoritiellä ja muutenkin tarkoitus on päivittää sukupolvea yksi pykälä ylöspäin (eli vähintään 5 vaihteinen laatikko, olipa välitykset sit mitä tahansa).
täytynee katsella tarjontaa ja kenties myös katsella paria merkkiä että missä pääsisi ns. modernisoimaan kalustoansa yhden sukupolven eteenpäin että tää museoautoilu saisi taas jatkoa
täytynee katsella tarjontaa ja kenties myös katsella paria merkkiä että missä pääsisi ns. modernisoimaan kalustoansa yhden sukupolven eteenpäin että tää museoautoilu saisi taas jatkoa

Re: 9-5 automaatit
Pihassa on sekä 4v että 5v automaagit ja kyllä omaan makuun sanonta vanhassa vara parempi eli itse ainakin tykkään paljon enemmän tuosta 4v käytöksestä.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: 9-5 automaatit
Itsellä OG 9-3 nelipykäläisellä Aisinilla ja yllätyin todella positiivisesti tuon laatikon sopivuudesta hyvin vääntävän turbokoneen kaveriksi. Ja ajo on nimenomaan pääosin pitkää matkaa. Paljon paremmin tuntuu toimivan omaan makuun kuin esim. paristakin baijerilaisesta tuttu saman ikäluokan 5-pykäläinen ZF:n tomaatti.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-5 automaatit
Viislovista voisin kehua, polttoainetalous on yhtä hyvä kuin manuaalillakin. (Tuota ennen oli seitsemän vuotta manuaali). Toisin oli kahden 9-3:n välillä. Toisessa manuaali ja toisessa 4-lovinen automaatti (vertailussa omani vs. isän auto). Aina vei automaatilla enemmän lientä, olipa maantietä tai seka-ajoa.
Ja lopuksi vielä viisiovisen hyvä puoli, se osaa pudottaa pienempää pykälää risteykseen tullessa ja siksi voi myös ryömiä hitaasti taajamassa. Nelilovinen jyrryyttää D:llä isointa pykälää päällä, kunnes polkaisee ja kick down heittää pienemmälle tai luistatellaan momentinmuunninta. Pakkovaihteilla pelaten toki saa kolmosen tai kakkosen isoimmaksi vaihteeksi.
PS. 11 vuotta on nyt yhteistä matkaa takana tuon 2004 vuosimallin kera. Eli kokemusta siis on.
Ja lopuksi vielä viisiovisen hyvä puoli, se osaa pudottaa pienempää pykälää risteykseen tullessa ja siksi voi myös ryömiä hitaasti taajamassa. Nelilovinen jyrryyttää D:llä isointa pykälää päällä, kunnes polkaisee ja kick down heittää pienemmälle tai luistatellaan momentinmuunninta. Pakkovaihteilla pelaten toki saa kolmosen tai kakkosen isoimmaksi vaihteeksi.
PS. 11 vuotta on nyt yhteistä matkaa takana tuon 2004 vuosimallin kera. Eli kokemusta siis on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 automaatit
Ei kannata vanhempia femmoja hylätä siksi, että automaatti on 4-vaihteinen. Pelti ruostuu hivenen vähemmän kuin viiruissa, ja monen mielestä 4-vaihteinen on yhtä hyvä tai parempi kuin 5-vaihteinen. Mullakin oli tuo sama ajatus ennen Saabin hankintaa, mutta onneksi tuli hankittua vanhemman pään automaattifemma. Mikään muu ei ole voimalinjassa haitannut, kuin huvittava "ryömintä" joka kiihtyy neljäänkymppiin asti. Kokonaisuudessaan ihan mahtava peli lähestyvästä museoiästä huolimatta tai varsinkin siihen nähden.
Re: 9-5 automaatit
Jep, mutta lyhyesti sanottuna tosi hyviä olleet kaikki 9-5 automaattivaihteistot. 

Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: 9-5 automaatit
Mulla on pari 5-vaihteista, hyvin ne ovat toimineet, nelivaihteinen, joka oli hetken, oli niin kovasti kohdeltu ettei siitä voi paljoa sanoa.
Nelivaihteisessa oli sellainen vaihteenasennontunnistinongelma, että se ei aina halunnut antaa startata.
5-vaihteisten manuaalikäyttösysteemi rattiviiksillä on omasta mielestäni aika turha, pari kertaa kokeilin, mutta en ole manuaalitoimintoa kokeilun jälkeen.
Hyviähän nuo Aisinin tekemät vaihteistot ovat.
Nelivaihteisessa oli sellainen vaihteenasennontunnistinongelma, että se ei aina halunnut antaa startata.
5-vaihteisten manuaalikäyttösysteemi rattiviiksillä on omasta mielestäni aika turha, pari kertaa kokeilin, mutta en ole manuaalitoimintoa kokeilun jälkeen.
Hyviähän nuo Aisinin tekemät vaihteistot ovat.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: 9-5 automaatit
Kiitoksia vinkeistä ja kokemuksista! Aikanaan olin saabisti ja tälläkin foorumilla aktiivinen vuosituhannen alussa. Sittemmin kun viimeinen OG900:ni ruostui pois keskuudestamme, olenkin ollut vain käyttöautoilija ja merkkiuskollisuus on hävinnut. En koskaan kerinnyt perehtyä näihin 9-5 malleihin silloin.
4 vaihteinen ei tule kysymykseenkään vaan hakusessa seuraava auto 10-18v vanhoista autoista joista ajelen ne viimeiset 100tkm pois. vm99 ja 2000 on mun käyttöön tässä kohtaa liian vanhoja ja hakusessa siis myös vaihteiston suhteen ns. seuraavaa sukupolvea nykyiseen autoon verrattuna ja vähintään 5 vaihteinen. Jos Saabiin päädyn, näköjään vm. 2007 eteenpäin on ne vaihtoehdot. Biopower olisi plussaa. Pari muutakin merkkiä kiinnostelee, mutta sithän sen näkee että millä pirssillä jatketaan
Vielä kerran kiitoksia kommenteista !
4 vaihteinen ei tule kysymykseenkään vaan hakusessa seuraava auto 10-18v vanhoista autoista joista ajelen ne viimeiset 100tkm pois. vm99 ja 2000 on mun käyttöön tässä kohtaa liian vanhoja ja hakusessa siis myös vaihteiston suhteen ns. seuraavaa sukupolvea nykyiseen autoon verrattuna ja vähintään 5 vaihteinen. Jos Saabiin päädyn, näköjään vm. 2007 eteenpäin on ne vaihtoehdot. Biopower olisi plussaa. Pari muutakin merkkiä kiinnostelee, mutta sithän sen näkee että millä pirssillä jatketaan

Vielä kerran kiitoksia kommenteista !
Re: 9-5 automaatit
Vielä sellainen havainto femmoista että monet viirut ovat yllättävän happamia 04 ja 05 vuosimallien muovikeulaisiin verrattuna.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: 9-5 automaatit
Rattilärpyköitä tulee käytettyä koko perheellä matkatessa esim. mäkisessä maastossa laitan vaihteen neloselle, kun joskus vaihteiston äly ei tajua mikä meininki on ja vaihtelee ylös alas vaihdetta tai aukoo turbiinilukkoa vauhdin laskiessa. Alamäissä jos meinaa vauhti kasvaa liiaksi tai jonossa ajaessa nakkailen sopivaa pykälää, niin ei jarrulla tarvitse ihan niin paljoa säätää nopeutta. Tämä korostuu täydellä kuormalla ja perävaunun kanssa. Muutenpa niitä ei tosiaan juuri tule käytettyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 automaatit
9-5 viiru harkinnassa, automaatilla. Yhtä-09 dieseliä käytiin kokeilemassa.
Onkohan automaatin normaalia toimintaa, että kun vaihtaa P:ltä D:lle tai R:lle, niin pienen, ehkä korkeintaan puolen sekunnin viiveen jälkeen tuntuu tosi pieni "nykäys" ja tuntee, että "veto" menee päälle? Mistään isosta nykäyksestä tai kolahduksesta ei kuitenkaan ollut kyse. Ehkä eron huomaa lähinnä selvästi uudempiin erimerkkisiin automaatteihin, joissa ei välttämättä tunne mitään vaihtaessa.
Onkohan automaatin normaalia toimintaa, että kun vaihtaa P:ltä D:lle tai R:lle, niin pienen, ehkä korkeintaan puolen sekunnin viiveen jälkeen tuntuu tosi pieni "nykäys" ja tuntee, että "veto" menee päälle? Mistään isosta nykäyksestä tai kolahduksesta ei kuitenkaan ollut kyse. Ehkä eron huomaa lähinnä selvästi uudempiin erimerkkisiin automaatteihin, joissa ei välttämättä tunne mitään vaihtaessa.
OG 9-5 2,3t autom. -09
ex:
900SE 2.3 -98 (jäi peräänajon uhriksi)
ex:
900SE 2.3 -98 (jäi peräänajon uhriksi)
Re: 9-5 automaatit
onko lämmin öljy kun nykäisee, luulisi kylmän jölyn menevän reiässä verkkaisemmin kuin solenoidi napsuu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,