etanoli/bensa suhde
etanoli/bensa suhde
Miten Saab tunnistaa etanoli/bensa suhteen. Tietääkseni autossani ei ole mitään erillistä anturia p-a linjassa.
-arska-
-arska-
Re: etanoli/bensa suhde
Laskennallinen adaptaatioarvo. Se lasketaan aina uudestaan tankkauksen jälkeen lambda-anturin ja ilmamassamittarin arvoja hyväksi käyttäen. Sen vuoksi on tärkää aina ajaa tankkauksen jälkeen muutama kilometri ja mielellään tankata lämpimällä moottorilla, jotta auto ehtii sopeutua tankattuun polttoaineeseen.
Lisäksi on ensiarvoisen tärkää, että autossa ei ole imu- tai ahtovuotoja ja sekä lambda, että immu ovat täysin kunnossa.
Lisäksi on ensiarvoisen tärkää, että autossa ei ole imu- tai ahtovuotoja ja sekä lambda, että immu ovat täysin kunnossa.
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
ex:
9-5 2,0t -00
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Terve.
Olen itse omassa 02 aerossa pannut merkille, että re85 arvo sidissä näyttää jatkuvasti samaa lukemaa aineen suhteesta tankissa riippumatta. Elikkäs pitänee tsekata immu ja lambda?
Tämä re85 arvon jumitus vaikuttaisi alkaneen samoihin aikoihin kaasuläppäkotelon vaihdon kanssa. Silläkö ei ole tuohon arvon mittailuun osaa/arpaa?
Olen itse omassa 02 aerossa pannut merkille, että re85 arvo sidissä näyttää jatkuvasti samaa lukemaa aineen suhteesta tankissa riippumatta. Elikkäs pitänee tsekata immu ja lambda?
Tämä re85 arvon jumitus vaikuttaisi alkaneen samoihin aikoihin kaasuläppäkotelon vaihdon kanssa. Silläkö ei ole tuohon arvon mittailuun osaa/arpaa?
Mihin arvoon se on jäänyt? Veikkaan että 850?
Kaasuläppäkotelon vaihdossa voi jäädä tiivisteet vuotamaan etenkin jos käytit vanhoja. Tiiviste on myös hieman haasteellinen asentaa oikein paikoilleen ja voi asentaessa jäädä huonosti. Aiheuttaa siten ilmavuodon ohi ilmamassamittarin ja sotkee adaptaatioarvon.
Itse suosittelen uusimaan lambdan ja immun 150tkm välein.
Kaasuläppäkotelon vaihdossa voi jäädä tiivisteet vuotamaan etenkin jos käytit vanhoja. Tiiviste on myös hieman haasteellinen asentaa oikein paikoilleen ja voi asentaessa jäädä huonosti. Aiheuttaa siten ilmavuodon ohi ilmamassamittarin ja sotkee adaptaatioarvon.
ex:
9-5 2,0t -00
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
ex:
9-5 2,0t -00
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Kotelon takapuolella olevan evapin oem letku on kiinni pätkässä joka murtuu, hörppii myös sieltä ilmaa.
Kotelossa vm.riippuen 1-2 pientä letkua vanhemmiten murtuu herkkään käännellessä ja itse evapin takaiskut hajotessa tekee seoksiin vääristymää varsinkin jos hiilipöntön letkussa murtuma lokarin sisällä, tämän huomaa bensan haistessa sisällä.
Voisin veikata, että vuotaa cobran liitoksesta joka löystyy itsestään ajan saatossa, vuodon huomaa liitoskohdassa olevan mustuneen alueen joka johtuu huohotuksen öljyn "vuotaessa" ulospäin kun vedosta hölläät kaasun.
Jos kotelo vuotaa on myös kotelon juuressa mustaa öljymäistä moskaa.
Sitten kun vika korjattu, käytä akun kenkä irti ja aja rauhallinen sykli maantiellä nollatakseen adaptaatiot kone lämpöisenä.
Kotelossa vm.riippuen 1-2 pientä letkua vanhemmiten murtuu herkkään käännellessä ja itse evapin takaiskut hajotessa tekee seoksiin vääristymää varsinkin jos hiilipöntön letkussa murtuma lokarin sisällä, tämän huomaa bensan haistessa sisällä.
Voisin veikata, että vuotaa cobran liitoksesta joka löystyy itsestään ajan saatossa, vuodon huomaa liitoskohdassa olevan mustuneen alueen joka johtuu huohotuksen öljyn "vuotaessa" ulospäin kun vedosta hölläät kaasun.
Jos kotelo vuotaa on myös kotelon juuressa mustaa öljymäistä moskaa.
Sitten kun vika korjattu, käytä akun kenkä irti ja aja rauhallinen sykli maantiellä nollatakseen adaptaatiot kone lämpöisenä.
Meillä yhdessä femmassa haisee bensa mutta konetilasta en löydä yhtään vuotoa tai muuta. Olen miettinytkin onko vika lokarin sisällä, mutta hyvää keskustelua. Parissa femmassa adaptaatio jämähti 850 lamdan takia.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Kiitos, tosiaan, hyvää keskustelua.
Minulla on Saappi seisonnassa paksujen hankien takana. En nyt heti lähde tuota ropaamaan, mutta tosiaan, kiitos ohjeista tähän asti.
Keväämmällä tutkin.
Polttoaineen tai pakokaasun hajuakin on ollut jonkin verran. Eritysesti sen on huomannut pitempään paikallaan ollessa kone käynnissä. Ja tämäkin haju-ominaisuus tuli samoja aikoja kolelon vaihdon yhteydessä. Oletan kyllä, että kotelo on ok asennettu, kun sen vaihdon teki eräs keskisuomalainen osaava korjaamo.
Minulla on Saappi seisonnassa paksujen hankien takana. En nyt heti lähde tuota ropaamaan, mutta tosiaan, kiitos ohjeista tähän asti.
Keväämmällä tutkin.
Polttoaineen tai pakokaasun hajuakin on ollut jonkin verran. Eritysesti sen on huomannut pitempään paikallaan ollessa kone käynnissä. Ja tämäkin haju-ominaisuus tuli samoja aikoja kolelon vaihdon yhteydessä. Oletan kyllä, että kotelo on ok asennettu, kun sen vaihdon teki eräs keskisuomalainen osaava korjaamo.
Kaikille voi sattua virheitä myös osaaville korjaamoille ja asentajille. Jos kaikki oireet ovat alkaneet heti kaasuläpän vaihdon jälkeen, niin ensimmäisenä tutkisin sen ja ensin helpoimmasta päästä eli kaikki letkut ovat paikoillaan kunnastakin päästä ja ehjät. Sen jälkeen kaasuläppäkotelon tiivisteet, esim. Suihkuttamalla moottorin käydessä brake cleaneria. Jos käynti muuttuu, niin sieltä vuotaa.
ex:
9-5 2,0t -00
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
ex:
9-5 2,0t -00
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Jostain syystä kotelon takimmaisen pultin kierre korkkaa helpoiten tai on joiltain korkannut, myös itseltäni.
Tullu vastaan parikin konetta missä patentilla kotelo kiinni, ei tosin vuotanut.
Voisi johtua asennuksessa pudonneen oe pultin tippumisen ja häviämisen seurauksena laitettu eri mittanen pultti ja ylikiristetty/kiristysvara loppu.
Pakari on oikeassa, jos ei muu auta pura ja kasaa samat uudelleen.
Tullu vastaan parikin konetta missä patentilla kotelo kiinni, ei tosin vuotanut.
Voisi johtua asennuksessa pudonneen oe pultin tippumisen ja häviämisen seurauksena laitettu eri mittanen pultti ja ylikiristetty/kiristysvara loppu.
Pakari on oikeassa, jos ei muu auta pura ja kasaa samat uudelleen.
-
- "Aero"
Nyt kun tuo bensa on suhteessa halpaa välillä tulee välillä ajettua bensalla. Onko joku testannut millä suhteella kulutus laskee selkeästi. ?? Bensalla on tietysti pienin kulutus. Jostain syystä 50/ 50 suhde ei ole suositeltavaa. Näin muistan yhden softan tekijän sanoneen. Kaupunki ajossa tuo etanolin kulutuksen ero on n.3 l. . Eli pientä kikkailua pitää kehitellä. Bensan hinnan vaihtelu aiheuttaa pientä kikkailua 
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
438 näyttää sid minullaPakari kirjoitti: ↑La Joulu 21, 2024 11:28Mihin arvoon se on jäänyt? Veikkaan että 850?