9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jyrge
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 16:39
Paikkakunta: Espoo

9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja jyrge »

Olisi taas melkein 6 vuoden tauon jälkeen paluu Saabien pariin edessä, ja alustavasti tehty OG 9-5:stä ostopäätös. Näytti koeajon perusteella ihan hyvältä, pohja ok, ruostetta ei juurikaan (näkyvissä :D), konekaan ei öljyinen.

Paitsi että näin pari päivää myöhemmin jäin yhtä asiaa miettimään. Öljypropun kohdalla näkyi roikkuva tippa öljyä, jonka pyyhkäisin pois ja ei ainakaan välittömästi ilmestynyt uutta tilalle enkä silmämääräisesti nähnyt mitään halkeamaakaan siinä. Mutta toisaalta jotain hiushalkeamaa ei välttämättä ihan hirveän helposti pikaisella vilkaisulla välttämättä näekään. Ja vaikka en omakohtaisesti ole koskaan nähnyt kenenkään saavan öljypohjaan halkeamaa ylikiristämällä niin tiedossa on, että näinkin voi käydä. Onko tietoa, miten herkkiä nää B235:t on tollaiselle? Joku sellainen muistikuva jostain on, että kuulemma vanhojen satkujen kanssa saa halkeaman aikaiseksi ylikiristämällä, mutta en kyllä aiemman tonnarin kanssa saanut sitä aikaiseksi ihan näppituntumalta kiristämällä, vaikka joskus tuli jälkikäteen ajatellen turhankin kireälle vahingossa väännettyä. Vai onkohan vaan tiiviste huono(sti) tms.

Tää on ehkä mun vainoharhaisuutta, mutta toisaalta käytetyn auton myyjähän on aina ketkuin otus, jota maan päältä löytää :D
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1508
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun käsitykseni mukaan ongelmana on usemmiten propun tiivistys. Jollain USIT-tyyppisellä tiivisteellä propun saa pitämään paremmin.

Joissain autoissa on kartiokierteisiä öljyproppuja ja niitä ylikiristämällä saa alumiinivalun halki aika helposti.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2985
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Muistelisin että jossain omassa og-femmassa tuollainen pieni öljyvuoto öljypropun kohdalla oli peräisin öljynpaineanturista.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
Wespa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Olikos 9-5:sen öljypohja identtinen 9-3:sen kanssa? Kolkkiin saa uutta (tarvike)öljypohjaa 60 eurolla niin en kauheasti stressaisi jostain hiushalkeamista.. :roll:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Miquh
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 09, 2015 15:14

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja Miquh »

Uusi tiiviste vaan tilalle. Yleensä laitettu väärän kokoinen tiiviste tai käytetty vanhaa jolloin tiputtelee. Öljypohjia löytyy halvalla varmasti monelta mikäli olisi halkeama
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2672
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja CDTA »

ippe kirjoitti:
Pe Tammi 17, 2025 16:26
Joissain autoissa on kartiokierteisiä öljyproppuja ja niitä ylikiristämällä saa alumiinivalun halki aika helposti.
Kuten femmassa esimerkiksi. Orkkis tiiviste on sen verran paksu ettei kartio yllä ö-pohjaan mutta tavan kuparitiivisteen kanssa yltää, ja silloin on vaarana että ö-pohja halkeaa.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1508
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja ippe »

CDTA kirjoitti:
La Tammi 18, 2025 09:58
ippe kirjoitti:
Pe Tammi 17, 2025 16:26
Joissain autoissa on kartiokierteisiä öljyproppuja ja niitä ylikiristämällä saa alumiinivalun halki aika helposti.
Kuten femmassa esimerkiksi. Orkkis tiiviste on sen verran paksu ettei kartio yllä ö-pohjaan mutta tavan kuparitiivisteen kanssa yltää, ja silloin on vaarana että ö-pohja halkeaa.
Eikös femmassa ole öljypropussa ihan suora kierre, siksihän siinä on laippa ja tiiviste propussa?

Kartiokierteisissä ei yleensä ole laippaa, eikä niiden kanssa tule tiivistettä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
sedaneiwagon
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Näin on.. aina vaan uusi tiiviste tilalle. Motonetissa jopa kysyvät öljynsuodatin oston yhteydessä: mites propun tiiviste?
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1097
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Rovaniemen Motonetisä ei ole koskaan ehdotettu uutta tiivistettä öljyproppuun. Taitaa olla talo/myyjäkohtaista tuollainen huomiointi. Mutta eipä tuo haittaa. Maptunilta tilasin uuden ilmamassamittarin femmaan ja samalla pari uutta proppua tiivisteineen. Ngeessä kannat jo vähän pyöristyneet niin parempi vaihtaa uuteen kun saa vielä pois ilman väkivaltaa. Ja yks pittää muuten vain olla jemmassa aina :mrgreen: .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2672
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1508
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja ippe »

CDTA kirjoitti:
Su Tammi 19, 2025 13:47
Kohdasta 3:49 >
https://www.youtube.com/watch?v=x3UiWh6kc5c
Jep, eli propussa on suora kierre. Kartio on kierteen kierteen jälkeen. Tuossa pitää siis olla tarpeeksi paksu ja oikean kokoinen tiiviste.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
jyrge
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 16:39
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja jyrge »

Nyt on viikon ollut auto hallussa ja ajossa, eikä ole maahan parkissa mitään tiputellut. Olikin sitten ehkä pientä (tervettä?) vainoharhaisuutta käytettyä autoa ostellessa :D. Kattellaan tuleeko kuinka pian oikeita teknisiä murheita ihmeteltäväksi, esim. huohotin on vielä tuota alkuperäistä mallia, mutta hanskatestistä meni läpi *koputtaa puuta*.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Öljynvaihdon yhteydessä suodatinta irrottaessa voi valua öljyä pohjamuovin päälle ja olla pitkänkin aikaa ennenkun samaan paikkaan pakkaantuu lunta tai vettä ja parkissa ollessa lumi sulaa ja taas ajaessa ilmanvirta vie öljyä/vesi seosta pohjalevystä mukanaan ohjaten öljypohjaan ja siitä propulle, tippuu aikanaan alle.
Kampiakselin ulompi stefa vuotaa myös muovin päälle.
Se tippa on voinu jäädä ropun kiristyksen jälkeen siihen mistä sen pyyhitkin.
Joka kerta kun propun käyttää irti on vaihdettava uusi kuparitiiviste tai lööjättävä vanha jos ei siihen hätään ole täysin uutta tarjolla.
jyrge
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 16:39
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja jyrge »

Saaga jatkuu ":D". Tänään havaitsin sellaisen vienon palaneen öljyn hajun sisälle, jonka seuraksena rupesin vähän tutkimaan asiaa. Sellaista pientä tihkumista tiivisteiden välistä näyttää tapahtuvan, mutta koneen takaata vuotaakin enemmän. Pakoputken päällä näkyi vähän tippunutta öljyä. Eli taitaapi olla jossain ylempänä vuotoa. Perinteinen "hanskatesti" meni läpi vielä 1000 km sitten ja meni tänä iltanakin, mutta vähän toi huohotin rupesi pelottamaan. Laittelin kyllä jo Holmbergin korjaamolle viestiä, kun ei oikein aika riitä hirveän tarkkaan syynäämiseen. Mutta onkohan mitään muuta, kun voisi melko ylhäältä ja takaa vuotaa? Venakopan ympäriltä näytti aika kuivalta.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1508
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jakoketjunkiristimen luota on aika yleinen vuotopaikka, siinä on kaksi tiivistettä, USIT ja O-rengas.

https://webautocats.com/epc/saab/sbe/02-25531/0280/


Huohotuspuoli ja öljyloukku ovat myös paikkoja, joista öljyä voi valua alas lohkoa pitkin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Vastaa Viestiin