Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Moi,
-03 2.0t Linear Wagon
Tuli taas. Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278 = P0116 = termari / lämpöanturi. Kuittaantuu sulakkeella (nro 13) pois ja näyttää taas oikein.
Syyläri ja uudet nesteet vaidettu (vuoto) 12.10.2023 255 007 km. Ok.
Error tuli ensimmäisen kerran 14.2.2024 256 177 km. Kuittaantui sulakkeella pois.
Termari ja lämpöanturi vaihdettu 17.2.2024 / 256 211 km.
Error toisen kerran 26.11.2024 263682 km, kuitattu sulakkeella pois ok.
Lämpöanturi vaihdettu 29.11. 2024 263 634 km. Error pois ja ok.
Ja tänään siis taas 20.1.2025 264 083 km, kuitattu sulakkeella pois ja sitten taas Teng ja lämpömittari ok.
Lämpöanturi Motonetin halpis, eikö ne kestä vai mikä ihme tuossa on? Vika vai ominaisuus?
-03 2.0t Linear Wagon
Tuli taas. Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278 = P0116 = termari / lämpöanturi. Kuittaantuu sulakkeella (nro 13) pois ja näyttää taas oikein.
Syyläri ja uudet nesteet vaidettu (vuoto) 12.10.2023 255 007 km. Ok.
Error tuli ensimmäisen kerran 14.2.2024 256 177 km. Kuittaantui sulakkeella pois.
Termari ja lämpöanturi vaihdettu 17.2.2024 / 256 211 km.
Error toisen kerran 26.11.2024 263682 km, kuitattu sulakkeella pois ok.
Lämpöanturi vaihdettu 29.11. 2024 263 634 km. Error pois ja ok.
Ja tänään siis taas 20.1.2025 264 083 km, kuitattu sulakkeella pois ja sitten taas Teng ja lämpömittari ok.
Lämpöanturi Motonetin halpis, eikö ne kestä vai mikä ihme tuossa on? Vika vai ominaisuus?
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Termostaatti on viallinen. Moottorin lämpötila ei nouse riittävän nopeasti. Tuo vikakoodi ei käytännössä juuri koskaan johdu anturista vaan lähes aina termostaatista ja lämpöjen liian hitaasta nousemisesta.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Okei, kiitos. Vaihdellaanpa termaria sitten. Motonetin halpis sekin. Jospa alkup. Saab OE kestäisi pidempään.
Ja kyllähän ne lämmöt aika hitaasti nousee ja vähän viileänä käy ajossa näin talvella, 60 - 70 C näyttää Teng / SID.
Ja kyllähän ne lämmöt aika hitaasti nousee ja vähän viileänä käy ajossa näin talvella, 60 - 70 C näyttää Teng / SID.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Siinä sun syy, tarviketermarit ei kestä. Maksaahan se orggis peräti 6 euroa enemmän. 
Ja kyllä se kone lämpenee ihan normaaliin lämpötilaan jos ei ihan pätkäajoa ole.

Ja kyllä se kone lämpenee ihan normaaliin lämpötilaan jos ei ihan pätkäajoa ole.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Termostaatti vaihdettu (Gates).
Lämmöt nousee ehkä rivakammin. Kaverin tallilta / hallilta kotiin ajellessa muutama kilometri ABC:lle Teng 75. ABC:llä stoppi ja tyhjäkäynnillä hetki, Teng 82, sitten 6-tielle ja 10 km jälkeen Teng 66. Vielä 10 km ja siinä pysyi, kunnes sivutiellä vauhdin laskiessa Teng nousi 70. Sitten omalle tielle parisataa metriä ja stoppi postilaatikoilla Teng 80. Katoksessa tyhjäkäynnillä nousi aina Teng 98 ja siinä flektit päälle, äkkiä laski Teng 87.
Ei tosin ollut kotiin päästessä jähyn taso ihan täysi. Lisätty täyteen. Pitääpä hämmästellä vielä. Ei erroreita SIDissä kuitenkaan.
Maantiellä 5-vaihde, kierrokset vajaa 2000, vauhtia reilut 80 km/h. Ulkolämpötila +-0 C.
Onkos tuollainen Teng 66 (SIDissä) tuolla menolla normaalia?
Lämmöt nousee ehkä rivakammin. Kaverin tallilta / hallilta kotiin ajellessa muutama kilometri ABC:lle Teng 75. ABC:llä stoppi ja tyhjäkäynnillä hetki, Teng 82, sitten 6-tielle ja 10 km jälkeen Teng 66. Vielä 10 km ja siinä pysyi, kunnes sivutiellä vauhdin laskiessa Teng nousi 70. Sitten omalle tielle parisataa metriä ja stoppi postilaatikoilla Teng 80. Katoksessa tyhjäkäynnillä nousi aina Teng 98 ja siinä flektit päälle, äkkiä laski Teng 87.
Ei tosin ollut kotiin päästessä jähyn taso ihan täysi. Lisätty täyteen. Pitääpä hämmästellä vielä. Ei erroreita SIDissä kuitenkaan.
Maantiellä 5-vaihde, kierrokset vajaa 2000, vauhtia reilut 80 km/h. Ulkolämpötila +-0 C.
Onkos tuollainen Teng 66 (SIDissä) tuolla menolla normaalia?
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Niitä Gates laatikosta otettuja termareita voi vaihdella vaikka miten monta ja ihmetellä lämpöjen seilaamista, mutta jos sinne vaihtaa Saabin varaosatiskiltä ostetun termarin, niin ongelmat yleensä häviävät siihen.
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Lisätty täyteen, paisari?
Jos sinne on laitettu paikkausaine joskus ni saattaa virtaus estyä paikka paikoin.
Järjestelmän huuhtelu "vasta karvaan" auttanu itellä.
Jos sinne on laitettu paikkausaine joskus ni saattaa virtaus estyä paikka paikoin.
Järjestelmän huuhtelu "vasta karvaan" auttanu itellä.
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
2 orkkista vaihtanut vuoden sisällä ja lämmöt nousee sekä puhaltaa kyllä lämmintä.
Teng seilaa kun noussut piuhanpäästä (lämpö noin 38 teng mukaan) tosin hitaammanpuoleisesti esim -10 pakkasella ja pyörii 79-84 väliä seilaten ajossa on niin olkoon noin. Tarviketermari joka oli ostaessa auton nosti vain 80. Puhallus ollut aina auto asennossa.
Etanoli tankissa ja seuraavan tankillisen vaihdan bensalle niin suuttimet putsaantuu.
Teng seilaa kun noussut piuhanpäästä (lämpö noin 38 teng mukaan) tosin hitaammanpuoleisesti esim -10 pakkasella ja pyörii 79-84 väliä seilaten ajossa on niin olkoon noin. Tarviketermari joka oli ostaessa auton nosti vain 80. Puhallus ollut aina auto asennossa.
Etanoli tankissa ja seuraavan tankillisen vaihdan bensalle niin suuttimet putsaantuu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Lirutin pari litraa ulos ennen vaihtoa ja ei mahtunut ihan kaikki takaisin heti pienen lämmittämisen jälkeen.
Paisariin lisää kun vajentui matkalla kotiin ja kotona katoksessa lämmittämisen jälkeen, että sai kierron varmasti päälle.
Ei pitäisi olla paikattu. On huoltokuitit ja -kirja uudesta saakka. Olen kolmas omistaja.
Seuraava termari on sitten Saab OE. Hetikohta...
Mutta mitenkäs muut halpikset ja vähän kalliimmat Gatesitkin sitten tekee noin? Jos on sama aukaisulämpötila 88 jne.? Onko Saabilla omat enemmät paineet ja laskee läpi siksi vai mitä siinä tapahtuu?
Periaatteessa kuitenkin toimii, mitä nyt vähän viileänä käy, ei vuotoja tms. ja itse termostaattihan on mekaaninen 'tyhmä' kapistus sinänsä?
Jaa, ja kai tuohon vaikuttaa puhalluskin? Siis sisälle lämpöä? Yleensä 'auto', mutta tykkään lämpimästä, +23 hyttiin ja siitä sitten pienemmälle jos ulkona vähemmän ja talvella ainakin yleensä on. 98:lla olen ajellut, vaikka Flex onkin ohjelmoituna.
Paisariin lisää kun vajentui matkalla kotiin ja kotona katoksessa lämmittämisen jälkeen, että sai kierron varmasti päälle.
Ei pitäisi olla paikattu. On huoltokuitit ja -kirja uudesta saakka. Olen kolmas omistaja.
Seuraava termari on sitten Saab OE. Hetikohta...
Mutta mitenkäs muut halpikset ja vähän kalliimmat Gatesitkin sitten tekee noin? Jos on sama aukaisulämpötila 88 jne.? Onko Saabilla omat enemmät paineet ja laskee läpi siksi vai mitä siinä tapahtuu?
Periaatteessa kuitenkin toimii, mitä nyt vähän viileänä käy, ei vuotoja tms. ja itse termostaattihan on mekaaninen 'tyhmä' kapistus sinänsä?
Jaa, ja kai tuohon vaikuttaa puhalluskin? Siis sisälle lämpöä? Yleensä 'auto', mutta tykkään lämpimästä, +23 hyttiin ja siitä sitten pienemmälle jos ulkona vähemmän ja talvella ainakin yleensä on. 98:lla olen ajellut, vaikka Flex onkin ohjelmoituna.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Orkkis avautuu 90 tuntumassa ja pitää lämmöt toimiessaan 88c. Kestoikä n. 1 talvi/20tkm.
Ainoa oikeasti toimiva termari on wahler, jonka saa tilaamalla euroopasta. Aukeaa 94-96 ja pitää 88-90c koneen ajossa. Kestää yleensä pari talvea, 30-40tkm. Parempaa en ole löytänyt.
Kaikki muut tarvikkeet ym. voi paiskata roskiin. Älkää rikkoko moottoreitanne ajamalla 60-70c koneella.
Ainoa oikeasti toimiva termari on wahler, jonka saa tilaamalla euroopasta. Aukeaa 94-96 ja pitää 88-90c koneen ajossa. Kestää yleensä pari talvea, 30-40tkm. Parempaa en ole löytänyt.
Kaikki muut tarvikkeet ym. voi paiskata roskiin. Älkää rikkoko moottoreitanne ajamalla 60-70c koneella.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Niin ethän laita paisaria täyteen?
Nestepinta kylmänä on säiliön puolessa välissä saumassa ja kuumana sentti pari tästä ylös päin.
Täyteen jos pistät, ei hyvä.
"Orkkis avautuu 90 tuntumassa ja pitää lämmöt toimiessaan 88c. Kestoikä n. 1 talvi/20tkm."
Sama huomio n.vuosi, enpä ole saanut kestämään poikkeuksellisen pitkiä aikoja verrattuna muihin saabisteihin, joko km määrät ovat aivan eri planetoilla muihin nähden, 5-25tkm tai muut ei aja kuin kerran viikossa kauppaan.
Parhaillaan ollut ympäri vuoden ajossa 4kpl femmoja joihin tungettu orkkiksesta halppikseen ja kesto ollut suurin piirtein sama, vuosi.
Halvin ei pidä lämpöjä niin korkealla kuin orkkis, mutta kestossa ei eroja kun jää vuotamaan.
Sitten käyttäjiin, osa ei katso moottorin lämpöjään koskaan ja osa katsoo 15sek. välein niin kuin autokoulussa opetettiin tällöin pienikin heitto viisarissa tarkistetaan ja osa vaihdatetaan korjaamossa.
Persaukinen ei kiinnitä mitään huomiota asioihin josta joutuu maksamaan ja monesti ne osat kestää yllättävän pitkään verratuna muiden vastaaviin, tämä on ihan todellista ei hatusta heitetty.
Halppis termarissa käytetty materiaali/koko joka reagoi lämpöön ei ole samaa versus oem tästä johtuen voima meltonee aiemmin syväsyklien määrän ollessa suuri tämä ei ole tutkimustulos vaan ihan oma vertailu.
Säästö materiaali kuluissa näkyy joka paikassa netin auto aiheisilla korjaamo kanavilla.
Tuo oem löytyy motonetista:
https://www.motonet.fi/tuote/termostaat ... earch=true
Ja tarvike, valmistaja vaihtelee:
https://www.motonet.fi/tuote/termostaat ... earch=true
Jos teillä on joku muu oem termari joka on kestävämpi kuin tuo niin linkatkaa ihmeessä.
Nestepinta kylmänä on säiliön puolessa välissä saumassa ja kuumana sentti pari tästä ylös päin.
Täyteen jos pistät, ei hyvä.
"Orkkis avautuu 90 tuntumassa ja pitää lämmöt toimiessaan 88c. Kestoikä n. 1 talvi/20tkm."
Sama huomio n.vuosi, enpä ole saanut kestämään poikkeuksellisen pitkiä aikoja verrattuna muihin saabisteihin, joko km määrät ovat aivan eri planetoilla muihin nähden, 5-25tkm tai muut ei aja kuin kerran viikossa kauppaan.
Parhaillaan ollut ympäri vuoden ajossa 4kpl femmoja joihin tungettu orkkiksesta halppikseen ja kesto ollut suurin piirtein sama, vuosi.
Halvin ei pidä lämpöjä niin korkealla kuin orkkis, mutta kestossa ei eroja kun jää vuotamaan.
Sitten käyttäjiin, osa ei katso moottorin lämpöjään koskaan ja osa katsoo 15sek. välein niin kuin autokoulussa opetettiin tällöin pienikin heitto viisarissa tarkistetaan ja osa vaihdatetaan korjaamossa.
Persaukinen ei kiinnitä mitään huomiota asioihin josta joutuu maksamaan ja monesti ne osat kestää yllättävän pitkään verratuna muiden vastaaviin, tämä on ihan todellista ei hatusta heitetty.
Halppis termarissa käytetty materiaali/koko joka reagoi lämpöön ei ole samaa versus oem tästä johtuen voima meltonee aiemmin syväsyklien määrän ollessa suuri tämä ei ole tutkimustulos vaan ihan oma vertailu.
Säästö materiaali kuluissa näkyy joka paikassa netin auto aiheisilla korjaamo kanavilla.
Tuo oem löytyy motonetista:
https://www.motonet.fi/tuote/termostaat ... earch=true
Ja tarvike, valmistaja vaihtelee:
https://www.motonet.fi/tuote/termostaat ... earch=true
Jos teillä on joku muu oem termari joka on kestävämpi kuin tuo niin linkatkaa ihmeessä.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Kyllähän se hyvä on ns.täyteen laittaa kun termari esim vaihdettu. Ekan kerran ku termari aukeaa imaisee pöntön liki tyhjäksi ni sen jälkeen täyttö merkkiin .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Juu, ei siis säiliötä täyteen sen jälkeen kun ensimmäisen kerran imassut, vaan täyteen merkkiin / puoleen säiliöön saakka. Karvan yli.
Saab OE tilauksessa.
Saab OE tilauksessa.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Teng 106 ja lämpömittari nollassa. SIDissä error fcode 278
Noniin, jo vain pelaa. Saab OE termari vaihdettu.
Lämmöt maantiellä tasaiseen Teng 89/90 C, ihan välillä käväsee 88 ja 91 ja viisarikin nätisti karvaa vaille keskellä vihreää.
Bensaakin menee sitten ehkä hiukan vähemmän kun ei aja viileällä koneella koko ajan 'ryyppy päällä'.
Lämmöt maantiellä tasaiseen Teng 89/90 C, ihan välillä käväsee 88 ja 91 ja viisarikin nätisti karvaa vaille keskellä vihreää.
Bensaakin menee sitten ehkä hiukan vähemmän kun ei aja viileällä koneella koko ajan 'ryyppy päällä'.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel