Onko kokemusta M2009:n navisoittimen käyttäytymisestä, jos sen irrottaa autosta ilman Techia?
Kysyn, koska ko. värkkiä pitäisi käyttää korjauksessa näytön ja kaiken reagoinnin pätkimisen takia. Vika ilmeisesti sat. yksikössä tai emolevyssä, ja luonteeltaan tyypillinen ambientin mukaan vaihteleva "elektroniikkavika" eli murtuneita juotoksia tai löystyneitä liitinrimoja.
Sitä vaan, että onnistuuko tuota testata korjaamolla mitenkään, jos menee varaslukitus päälle: näyttääkö se Lukittu-tilassa näytöllä mitään tekstiä tms., josta voisi päätellä että onko näyttö ylipäätään hengissä tai ei.
Nyt siis kylminä aamuina toimii normaalisti, mutta hetken lämmettyään näyttö pimenee ja kaikki näppäimet ml. rattinapit lakkaavat toimimasta. Joku watchdog siellä buuttaa tuon aina 4-5 kertaa, minkä jälkeen jää mustaksi. Valittu radiokanava ja äänenvoimakkuus jää päälle, mutta mitään ei pysty säätämään.
Denso-navin varaslukitus?
Denso-navin varaslukitus?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Denso-navin varaslukitus?
Kuitataan tuohon varaslukitusasiaan, siltä varalta että en olisi ollut ainoa jolle se oli epäselvä:
Ylläkuvatussa tapauksessa soittimen toiminnan olisi hyvin pystynyt toteamaan ilman oikean auton väylääkin: Siinä missä vikaantuneen soittimen näyttö pysytteli täysin pimeänä, ilmestyy toimivan soittimen näytölle normaali radionäkymä (kello, 6 muistipaikkaa jne...), jota vain peittää musta ikkuna, jossa kerrotaan "Thieft Lock Activated".
Varaslukitus ei siis estä näin matalatasoista diagnosointia, joten esim. elektroniikkahuollon korjaaja voisi seurata työnsä tuloksia, vaikka soitinta ruokittaisiin pelkällä virtalähteellä.
Samoin esim. käytetyn soittimen hankintatilanteessa olisi mahdollista varmistaa että soittimessa ei ole ainakaan tätä vikaa; se herää (tuon verran) henkiin vieraaseenkiin autoon liitettynä, myös ilman VIN-koodausta. Toki kaikenlainen käyttö vaatii sitten parituksen uuteen isäntäautoon...
Ylläkuvatussa tapauksessa soittimen toiminnan olisi hyvin pystynyt toteamaan ilman oikean auton väylääkin: Siinä missä vikaantuneen soittimen näyttö pysytteli täysin pimeänä, ilmestyy toimivan soittimen näytölle normaali radionäkymä (kello, 6 muistipaikkaa jne...), jota vain peittää musta ikkuna, jossa kerrotaan "Thieft Lock Activated".
Varaslukitus ei siis estä näin matalatasoista diagnosointia, joten esim. elektroniikkahuollon korjaaja voisi seurata työnsä tuloksia, vaikka soitinta ruokittaisiin pelkällä virtalähteellä.
Samoin esim. käytetyn soittimen hankintatilanteessa olisi mahdollista varmistaa että soittimessa ei ole ainakaan tätä vikaa; se herää (tuon verran) henkiin vieraaseenkiin autoon liitettynä, myös ilman VIN-koodausta. Toki kaikenlainen käyttö vaatii sitten parituksen uuteen isäntäautoon...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)