
9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Öljynpaineanturille ei helposti näe ilman startin irrottamista.


Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Pahus kun löytyisi endoskooppi niin näkisi vähän paremmin tuonne taakse. Suurin piirtein startille asti pääsin käsituntumalla kokeilemaan, mutta en ihan niin pitkälle, että ois tota öljynpaineanturia voinut todeta syypääksi. Sieltä alaspäin näyttää olevan myös märkää, mutta ei varmaan ihan solkenaan vuoda.
Tuli otettua vähän kuvaa ja videotakin (sori äänistä, en jaksa editoida pois enää
). Löytyy tästä kansiosta https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing.
Eli hihnan puolelta koneen kylki näyttää olevan märkä (kampiakselin hihnapyörä ja tiiviste on kai taannoin vaihdettu). Koneen takana tosiaan näkyy hieman märkää kohtaa, joka saattaa tulla tuolta öljynpaineanturilta (tai sitten muualta).
Ja nyt tulikin tällä vilkuilulla huomattua se v*ttumaisin juttu. Eli kaasuläppäkotelo näyttäisi olevan aika öljyinen ja taisipa olla kotiin ajaessa hieman savuakin perässä, vaikkei mitään hirveetä pilveä. Se palaneen öljyn haju sisälle tuli varmaan siitä, että suoraan tuon läppäkotelon alla on katti, jonka päälle oli öljyä tippunut. Eli ettei nyt vaan ois turbo lahonnut. Öljyä oli nyt kulunut 3 dl täydestä viime katsoman jälkeen. Eihän mitsujen pitäsi olla tässä kohden jo vaihtokunnossa? Mittarissa 189900 km. Pitäisi ehtiä tutkimaan tarkemmin vielä...
Tuli otettua vähän kuvaa ja videotakin (sori äänistä, en jaksa editoida pois enää

Eli hihnan puolelta koneen kylki näyttää olevan märkä (kampiakselin hihnapyörä ja tiiviste on kai taannoin vaihdettu). Koneen takana tosiaan näkyy hieman märkää kohtaa, joka saattaa tulla tuolta öljynpaineanturilta (tai sitten muualta).
Ja nyt tulikin tällä vilkuilulla huomattua se v*ttumaisin juttu. Eli kaasuläppäkotelo näyttäisi olevan aika öljyinen ja taisipa olla kotiin ajaessa hieman savuakin perässä, vaikkei mitään hirveetä pilveä. Se palaneen öljyn haju sisälle tuli varmaan siitä, että suoraan tuon läppäkotelon alla on katti, jonka päälle oli öljyä tippunut. Eli ettei nyt vaan ois turbo lahonnut. Öljyä oli nyt kulunut 3 dl täydestä viime katsoman jälkeen. Eihän mitsujen pitäsi olla tässä kohden jo vaihtokunnossa? Mittarissa 189900 km. Pitäisi ehtiä tutkimaan tarkemmin vielä...
Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Saattaapi olla tässä kohtaa "molempi parempi" eli pikemminkin pahempi. Otin bypassin alapuolelta imuilmaputken auki niin öljyähän siellä...
Toisaalta kävin montulla kurkkaamassa vaihteeksi auton alle niin olihan se öljypohja ihan öljyn peitossa ja siitä tippuu katin päälle. Startin takaata näyttää jotakin tulevan eli mahdollisesti sitten öljynpaineanturilta.
Muutamat kuvat alta päin kuvattuna
https://drive.google.com/file/d/1kZVjXV ... drive_link
https://drive.google.com/file/d/1kDbpSq ... drive_link
ja imupuolelta
https://drive.google.com/file/d/1lsIv_O ... drive_link
Toisaalta kävin montulla kurkkaamassa vaihteeksi auton alle niin olihan se öljypohja ihan öljyn peitossa ja siitä tippuu katin päälle. Startin takaata näyttää jotakin tulevan eli mahdollisesti sitten öljynpaineanturilta.
Muutamat kuvat alta päin kuvattuna
https://drive.google.com/file/d/1kZVjXV ... drive_link
https://drive.google.com/file/d/1kDbpSq ... drive_link
ja imupuolelta
https://drive.google.com/file/d/1lsIv_O ... drive_link
Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Mulla on samanlaista ongelmaa omassa MY02:ssa eli auton pohja jokapuolelta öljyssä ja tihkuu katin päälle. Homma vielä vähän kesken (=en ole päässyt ajelemaan autolla tarpeeksi todetakseni että auttoiko) mutta tähän mennessä vaihdettu kampuran etustefa, öljypumpun o-rengas, öljynpaineanturi sekä kaasuläppäkotelon o-rengas.
Tommoinen öljyvuoto on hankala, kun kone ja alusta täytyisi saada tosi puhtaaksi, ajella vähän aikaa ja taas tutkia. Painepesurilla sain itsekkin hieman putsattua lähtötilannetta, mutta eihän se strategisiin paikkoihin mahdu. Eli auto pukeille ja bräkleenpullo kouraan
Tommoinen öljyvuoto on hankala, kun kone ja alusta täytyisi saada tosi puhtaaksi, ajella vähän aikaa ja taas tutkia. Painepesurilla sain itsekkin hieman putsattua lähtötilannetta, mutta eihän se strategisiin paikkoihin mahdu. Eli auto pukeille ja bräkleenpullo kouraan

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Öljynpaineanturin vuoto on helppo tsekata jusin kuvan mukaisesti kurkkimalla startin ja katin välistä taskulampulla. Jos tuon kuvan mukainen öljytippa on anturin reunassa, on se vuodon lähde. Se on hyvin kapea rako mistä tuo anturi näkyy, juuri ja juuri näkee onko siellä tippa roikkumassa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Öljyloukon o-rengas yks vuotokohta muiden mukana joka vuotaa reilusti rikkoutuessa, osaa rikkoutua jo paikalleen laittaessa.
Paperilla jos pyyhkäset loukon läpiviennin juuresta, jos kastuu niin ainakin se vuotaa.
Automaatista voi alipainepumpun napata pois vuotamasta varsin jos laippa vääntynyt.
Pistää oem tulpan tilalle ja lyhyemmän banjon tiivisteellä, tulppaa alipaineputken jos ei haluu uutta pumputontamallia vaihtaa, poistoja en ole huomannut ajossa.
Tulpan laittoon tarvii venakoppa käyttää auki eli tarvii uuden tiivisteen.
Tämä poisto luonnollisesti turhaa jos ei vuoda tai pumppu on ehjä muuten.
Jos löytyy uv-valo ennestään niin sillä voi tuurillaan erottaa tuoreen öljyn vuotokohdan.
Paperilla jos pyyhkäset loukon läpiviennin juuresta, jos kastuu niin ainakin se vuotaa.
Automaatista voi alipainepumpun napata pois vuotamasta varsin jos laippa vääntynyt.
Pistää oem tulpan tilalle ja lyhyemmän banjon tiivisteellä, tulppaa alipaineputken jos ei haluu uutta pumputontamallia vaihtaa, poistoja en ole huomannut ajossa.
Tulpan laittoon tarvii venakoppa käyttää auki eli tarvii uuden tiivisteen.
Tämä poisto luonnollisesti turhaa jos ei vuoda tai pumppu on ehjä muuten.
Jos löytyy uv-valo ennestään niin sillä voi tuurillaan erottaa tuoreen öljyn vuotokohdan.
Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Joo, siis tuolta on märkää, mutta niin tarkkaan en nähnyt että tippaa olisin nähnyt, mutta sieltä suunnalta valuu vielä aika selvä vana alaspäin. On tosiaan aika kapea rako. Sentään oli pesty sopivasti ennen myyntiäBapsu kirjoitti: ↑Pe Helmi 07, 2025 00:13Öljynpaineanturin vuoto on helppo tsekata jusin kuvan mukaisesti kurkkimalla startin ja katin välistä taskulampulla. Jos tuon kuvan mukainen öljytippa on anturin reunassa, on se vuodon lähde. Se on hyvin kapea rako mistä tuo anturi näkyy, juuri ja juuri näkee onko siellä tippa roikkumassa.

Sitä imupuolelta löytyvää öljyä pitää tutkia vielä erikseen, ehkä tässä saataa ehtiä vielä turbon tarkastamaan viikonloppuna. Lähtee tosiaan korjaamolle katteltavaksi ensi viikolla, mikäli en viikonloppuna ehdi tutkimaan tarkemmin.
Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Pajallehan tuo lopulta päätyi, kun itsellä ei aika riittänyt tutkia enempää. Ja öljynpaineanturihan se siellä pääasiallisesti vuoti. Turbo oli kaiketi vielä ok, ei nyt ihan muutama päivä pidempään ajeltua näyttänyt oikeastaan kummallisesti edes savuttavan. Tiedä sitten oliko keleistä kiinni vai mistä... Öljyähän tuolla imuilmaputkissa "paineisella" puolella kyllä oli, ja kuulemma olisi vielä ihan ok, jos siellä asti on hieman öljyä ja taitaapa sinne asti voida huohottimeltakin sitä päätyä.
Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Osaatko sanoa oliko vuoto anturin läpi vai tiivisteestä?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Paha sanoa, kun ei tällä kertaa tullut aikataulusyistä itse tehtyä
. Jos pitäisi veikata niin tiivistettä veikkaisin, kun muitakin tiivisteitä oli ruvennut hikoilemaan.

Re: 9-5 ja öljypohjan kestävyys propun kohdalta
Veikkaus linjalle kun lähdetään, niin yleensähän nuo vuotaa läpi.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726