Väylävikaa tai MIU rikki?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Mikes9000
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: La Touko 10, 2003 13:43

Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja Mikes9000 »

Terve

Vajaa viikko sitten '06 9-5 2,3t 136kW automaatti jätti kaupan pihaan kun ei käynnistynyt. Eli hinaamalla kotiin. Tilanne oli heti alussa se että auto starttaa mutta ei käynnisty(muutaman kerran hörähti mutta sammui samantien), syylärin flektit pyörii heti kun laittaa virrat päälle, mittariston SID näyttöön ei tule muuta kuin taustavalo. Äänitorvi, ja vilkut toimii paitsi nuolet mittaristossa(SID, DICE ok?). Laitoin iCarsoft VOL V2.0 testerin kiinni ja laite löytää vain osan ohjausyksiköistä. I-bus väylästä löytyy kaikki MIUa lukuunottamatta. P-bus väylän laitteita ei löydy ollenkaan, eli trionic ym. Kaikki sulakkeet on tarkistettu ja putsattu tarvittaessa. Sulakkeilta mitattu myös että tarvittavat jännitteet tulee virtalukon eri asennoissa. Akku irti ja purin kojelaudasta mittariston ja siitä korjattiin MIUn sinisen liittimen juotokset asianmukaisesti. Niissä oli murtumia juurikin virransyötön ja väyläpinnien puolella. Tilanne ei kuitenkaan muuttunut vielä sillä korjauksella miksikään. Akun ollessa irti mittasin väylien vastukset johtosarjaan päin ja myös MIUhun päin. Molemmissa vastus oli n.120ohmia sekä i-bus että p-bus väylässä eli väylät ei ainakaan oikosessa ole koska päätevastukset löytyy. Oikosulkua väylistä ei ollut myöskään +12V tai GND välillä.

Olisiko vinkkejä mistä vikaa voisi seuraavaksi alkaa etsimään? Onko esim. MIUn piirilevyllä jotain muuta mitä kannattaa tarkistaa?

-Pasi-
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

KAA?
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Mikes9000
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: La Touko 10, 2003 13:43

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja Mikes9000 »

Kampiakselin asentoanturi on vaihdettu viime talvena. Uusi anturi on alkuperäislaatuinen Bosch. Alkoi viimetalvena temppuilemaan ettei käynnistynyt lämpimällä koneella. Kylmänä käynnistyi ihan normaalisti. Lopulta pimeni kokonaan ja viaksi paljastui asentoanturi. Silloin ei ollut mittaristossa mitään poikkeavaa havaittavissa.

-Pasi-
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Tulipellin liittimen puhdistit.
Mikes9000
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: La Touko 10, 2003 13:43

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja Mikes9000 »

En vielä, se on seuraavana vuorossa.

-Pasi-
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Jos jollain metallia sisältävällä harjalla putsaat, ota akunkenkä irti.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mikes9000 kirjoitti:
To Helmi 20, 2025 08:37
muutaman kerran hörähti mutta sammui samantien
Bensapumppu siirteli viimeiset bensansa tuossa kohtaa.
Varmistukseksi kokeile suutintukin venttiilistä tekeekö painetta, käytä ensin parikertaa virtoja päällä/pois.

Sytkäkasettikin osaa tosin kuolla tuolla tavalla.
Mikes9000
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: La Touko 10, 2003 13:43

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja Mikes9000 »

Kyllä pumpun hurina kuuluu hetken aina kun virrat kääntää päälle. Takapenkki käännettynä kuuluu selvästi. En ole niinkään ollut huolissani käynnistymisestä vaan siitä että miksi testeri ei löydä MIU yksikköä eikä mitään siitä eteenpäin konehuonetta kohti. Eli kaikki P-väylässä olevat boksit ovat hukassa. Tuo MIUhan on solmukohta I- ja P-väylän välissä.
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

MY 2006 OG 9-5 femmassa voi olla usein mittaristo propleema. Eli jos mittariston kaikki varoitusvalot ( öljypaine,mootorivikavalo,airbag jne on pimeitä siteen mittaristoon ei kulkee virtaa ja jos mittaristo ei toimii siteen SAAB turvalisuussyistä ei käynisty. Oman SAABin sain käyntiin jos koskesin piuhojen liintintä mittariston takana. Ja kuin yksi SAAB asentaja sanos - mittaristö irrii , juotokset kuntoon ja SAAB toimii taas.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja mestari »

Mikä on miu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Pee
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja Pee »

Main instrumen unit a`ka mittaristo.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Mikes9000
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: La Touko 10, 2003 13:43

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja Mikes9000 »

Ei ole vieläkään vikaa löytynyt. Konehuoneen kaikki maadoitukset käyty läpi ja puhdistettu tarvittaessa. Lisäsin kokeeksi vielä ylimääräisen maajohdon akun miinuskengästä termostaatin koteloon. Moottorin johtosarjan liittimet tarkisettu rintapellistä, ihan puhtaat olivat. ESP/ABS liitin oli myös puhdas. Startilla kun pyörittää niin kiekkamittarin neula hieman nousee, joten kyllä siellä p-bus väylässä varmaan jotain elämää on mutta testeri ei löydä p-bus väylän bokseja. Samoin automaatin vaihteenvalitsimen symbolit vaihtuu mittariston näytössä. Öljynpaineen merkkivalo sammuu startilla. Käsijarrun merkkivalo toimii. Töötti ja ratin painikkeet toimii ainakin radioon, sidin näytöllä ei tapahdu mitään mutta jos CLR nappia pitää pohjassa kuuluu sidin äänimerkki. Night panel ja kirkkauden säätö toimii muihin taustavaloihin paitsi mittaristoon. Väylien pinneistä mitattu jännitteet maata vasten kun kaikki laitteet kiinni ja pitäisi olla ok koska 2,3V-2,5V jokaisesta väyläjohtimesta maata vasten. I-bus väylästä löytyy SRS, TWICE, DICE, ACC ja SID. Ainoa mitä en löydä testerillä tuosta väylästä MIUn lisäksi on radio/CD soitin, pitäisikö sekin löytyä?? Voiko joku yksittäinen laite blokata väylän toiminnot ecuun päin?

-Pasi-
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Voi sekoittaa. Vaikka itellä onkin vanhempi jossa mittaristosta fyysisesti erillinen sid, mutta sen vikaantuminen aiheutti mittariston pätkimistä ja viallinen sid pudotti/pätki mittaristoa väylästä pois.. Toki auto käynnistyi normaalisti. Viirussa kun sid on mittaristossa, niin kyllä sen mittariston vaihdolla lähtisin liikkeelle.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Mikes9000
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: La Touko 10, 2003 13:43

Re: Väylävikaa tai MIU rikki?

Viesti Kirjoittaja Mikes9000 »

Vika korjaantui vaihtamalla toisen MIUn eli mittariston. Kilometrit ja ohjelmoinnit otin vanhasta eepromin mukana. Molemmissa väylissä oli elämää mutta i-bus väylä ei saanut yhteyttä mittaristoon ja siksi myös mm. ecua ei löytynyt.
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Vastaa Viestiin