Pieni savutus
Re: Pieni savutus
Voihan siellä olla jopa öljynmenolinja unohtunut kiristää? Silloin kyllä röhnää turbon öljyyn tehokkaasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pieni savutus
Mie kyllä noilla auton kilsoilla ehdottaisin ensin sitä tarkkailua. Eli öljynlisäykset lapulle ja kilometrit. Sitten laskemaan paljonko sillä lisätyllä litralla tulee kisoja?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pieni savutus
Juu se on hyvä vinkki. Tarkistan noi öljylinjat ja uudet tiivisteet niihin näin ensiapuna vuotoon ainakin
9-5 Aero
Re: Pieni savutus
Vuotava venakopan tiiviste valuttaa joskus sopivasti öljyä turbon päälle ja johtaa vääriin tulkintoihin öljyvuodon lähteestä.VPP kirjoitti: ↑Ma Loka 28, 2024 19:45Juu täytynee avata turbon putkia. Ainakin konehuoneen pesun jäljiltä löytyi paljon öljyä ulospäin vuotava ahdin, eli varmasti on vaihdettu mutta kovin vanhan näköinen on eli ei mitään käsitystä kuinka paljon ajettu ahdin tuokaan on.
Pitää käydä kyselemässä myös ohivuotomittaria, sillä varmaan näkee kuinka väljä tuo moottori on.
-
- "Aero"
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Pieni savutus
Itsellä savuttaa hetken aikaa kylmänä , jos auto seisonut useampia päiviä. Varsinkin vanhoilla öljyillä . Turbo on uusittu. Männän renkaat siis.. Nyt huomasin käyttöohje kirjasta erityisen seikan !!SAAB suosittelee vm-98 kirjassa öljyksi 10w-30 tai 10w- 40
ite oon käyttänyt 5w-40 mitä Saab suosittelee vasta , kun pakkasta on jatkuvasti -20 tai enemmän!! Tästä lähtien käytän jatkossa seuraavassa öljynvaihdosss , jotain hyvä laatuista paksumpaa diesel öljyä tai API SN luokitus Etanoli käyttöön. Myös 15w-40 öljy oli sallittu saab ohjeen mukaan kesällä.. (kuvaa sivusta en tähän osaa siirtää). Autolla ajettu yli 400tkm. Varmasti tulee läpi 5w öljy kylmänä helpommin kuin 10-15w
. Tämä on oma johtopäätös.. p.s. Ei tartte käydä enemmälti öljyistä vaahtoomaan . Se on loputonta 
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Pieni savutus
Pelkkää pätkää ajavana öljy on kuin vettä tonnin kahden jälkeen haisten polttoaineelle kun kone harvoin saavuttaa normilämmöt.
Startissa menee aina ainetta männärenkaiden ohi mikä pitäs polttaa ajaessa samoin tulee kondenssivettä.
Parin tonnin kieppeillä syksyllä alottaa vaahdon tekemisen öljyntäyttöputkeen ja startissa ääni muistuttaa rolinaa painimista.
Ongelmat poistuu öljyn vaihdolla.
Yhden koneen hajotin ajamalla liruilla kun oli menossa remppaan auto muutenkin uudella lohkolla.
Liru menee vanhojen venavarren kumien ohi herkemmin vrt.normi jäykkäöljy samoin männänrenkaiden.
Startissa menee aina ainetta männärenkaiden ohi mikä pitäs polttaa ajaessa samoin tulee kondenssivettä.
Parin tonnin kieppeillä syksyllä alottaa vaahdon tekemisen öljyntäyttöputkeen ja startissa ääni muistuttaa rolinaa painimista.
Ongelmat poistuu öljyn vaihdolla.
Yhden koneen hajotin ajamalla liruilla kun oli menossa remppaan auto muutenkin uudella lohkolla.
Liru menee vanhojen venavarren kumien ohi herkemmin vrt.normi jäykkäöljy samoin männänrenkaiden.
Re: Pieni savutus
Juu ei ole huohotinongelmainen polttomoottori tuollaiseen käyttöön ollenkaan, sähkövatkainta alle. 

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
-
- "Aero"
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Pieni savutus
Olen täysin samaa mieltä. ! Itse en aja kuitenkaan pätkä ajoa yhtään, aina ajan moottorin lämpimäksi. Etanoli ei vain haihdu niinkuin bensa.nyt ei savuta uusilla öljyillä yhtäänMonikossa kirjoitti: ↑Su Marras 03, 2024 15:57Pelkkää pätkää ajavana öljy on kuin vettä tonnin kahden jälkeen haisten polttoaineelle kun kone harvoin saavuttaa normilämmöt.
Startissa menee aina ainetta männärenkaiden ohi mikä pitäs polttaa ajaessa samoin tulee kondenssivettä.
Parin tonnin kieppeillä syksyllä alottaa vaahdon tekemisen öljyntäyttöputkeen ja startissa ääni muistuttaa rolinaa painimista.
Ongelmat poistuu öljyn vaihdolla.
Yhden koneen hajotin ajamalla liruilla kun oli menossa remppaan auto muutenkin uudella lohkolla.
Liru menee vanhojen venavarren kumien ohi herkemmin vrt.normi jäykkäöljy samoin männänrenkaiden.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
- juissimestari
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Pe Touko 12, 2017 14:17
- Paikkakunta: Liminka
Re: Pieni savutus
Tervehdys Oulun seudulta kaikille!
Tuossa ketjua lueskellessani samaistuin tähän savutusongelmaan. Minun 9-5 Aero vm. 2000, 310tkm ajettu on alkanut tupsauttelemaan kylmäkäynnistyksessä tosi miehekkäitä sinisiä savupilviä. Välillä hävettää kylminä päivinä kun naapurien pihatkin savussa... Erona tässä on, että autoni kuluttaa myös "hieman" öljyä, ja startin jälkeen nakkelee putkesta mustaa mönjää pitkin kenttää. Noin 50km päivittäisellä arkiajolla saa 1-2kk aikana laittaa litran lisää öljyä koneeseen.
Autoon on 270tkm kohdalla laitettu jakopää ja koneistettu vaihtokansi, kun jako hyppäsi ketjun venymisen seurauksena. Viime kausihuollossa korjaamo laittoi Castrol Edge 5W-30-öljyt sisään, ei ole noilla öljyillä montaa tonnia ajettu.
Kannattaakohan aloittaa homma tuolla helpoimmalla, eli turbon tarkistuksella, ennenkuin lähden korjaamolle tutkimuksiin? Voikohan huonossa kunnossa oleva turbo edes hukata tuota määrää öljyä...
Kiitokset jo etukäteen!
Tuossa ketjua lueskellessani samaistuin tähän savutusongelmaan. Minun 9-5 Aero vm. 2000, 310tkm ajettu on alkanut tupsauttelemaan kylmäkäynnistyksessä tosi miehekkäitä sinisiä savupilviä. Välillä hävettää kylminä päivinä kun naapurien pihatkin savussa... Erona tässä on, että autoni kuluttaa myös "hieman" öljyä, ja startin jälkeen nakkelee putkesta mustaa mönjää pitkin kenttää. Noin 50km päivittäisellä arkiajolla saa 1-2kk aikana laittaa litran lisää öljyä koneeseen.
Autoon on 270tkm kohdalla laitettu jakopää ja koneistettu vaihtokansi, kun jako hyppäsi ketjun venymisen seurauksena. Viime kausihuollossa korjaamo laittoi Castrol Edge 5W-30-öljyt sisään, ei ole noilla öljyillä montaa tonnia ajettu.
Kannattaakohan aloittaa homma tuolla helpoimmalla, eli turbon tarkistuksella, ennenkuin lähden korjaamolle tutkimuksiin? Voikohan huonossa kunnossa oleva turbo edes hukata tuota määrää öljyä...
Kiitokset jo etukäteen!
96 GL Super '77
XF 2.2d '13
Ex. 9-5 Troll E '00, 900C '89, Giulietta 1.4 MA '11, XF 2.7D '08, S-Type 2.7D '04
XF 2.2d '13
Ex. 9-5 Troll E '00, 900C '89, Giulietta 1.4 MA '11, XF 2.7D '08, S-Type 2.7D '04
Re: Pieni savutus
Kyllä rikkinäinen turbo voi tuupata ihan hetkessä desikaupalla öljyä ahtoputkeen. Pahin öljynkulutus omalla kohdalla oli litra 300km:llä, kun Garret GT17 meni ihan säpäleiksi. Aeron ahdin on toki ihan eri laatua, mutta on niitäkin kuulemma mennyt remonttikuntoon, eli ei sekään immuuni ole vikaantumiselle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- juissimestari
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Pe Touko 12, 2017 14:17
- Paikkakunta: Liminka
Re: Pieni savutus
Ohhoh, siinä on ollut jo kulutus kohdillaan! Pitääpäs tosiaan aloittaa projekti kurkkimalla tuo turbo, jospa saadaan sillä selkoa asiaan. Kiitos!Mertmi kirjoitti: ↑To Maalis 20, 2025 19:36Kyllä rikkinäinen turbo voi tuupata ihan hetkessä desikaupalla öljyä ahtoputkeen. Pahin öljynkulutus omalla kohdalla oli litra 300km:llä, kun Garret GT17 meni ihan säpäleiksi. Aeron ahdin on toki ihan eri laatua, mutta on niitäkin kuulemma mennyt remonttikuntoon, eli ei sekään immuuni ole vikaantumiselle.
96 GL Super '77
XF 2.2d '13
Ex. 9-5 Troll E '00, 900C '89, Giulietta 1.4 MA '11, XF 2.7D '08, S-Type 2.7D '04
XF 2.2d '13
Ex. 9-5 Troll E '00, 900C '89, Giulietta 1.4 MA '11, XF 2.7D '08, S-Type 2.7D '04
Re: Pieni savutus
Mun 9-5 Aero vm. 2004, silloin vajaat 300tkm ajettu, kylmäkäynnistyksessä teki myöskin reilun sinisen savupilven, öljyä kului noin litran/1000 km.
Vika männänrenkaissa, ei turbossa, toimenpiteenä täysremppa moottoriin niin oli taas kunnossa. Mun toisessa 9-5:ssa on ollut parinkin otteeseen väljä ahdin (Garrett) muttei savuttanut läheskään kun toi mäntärengasvikainen.
Vika männänrenkaissa, ei turbossa, toimenpiteenä täysremppa moottoriin niin oli taas kunnossa. Mun toisessa 9-5:ssa on ollut parinkin otteeseen väljä ahdin (Garrett) muttei savuttanut läheskään kun toi mäntärengasvikainen.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Pieni savutus
Kondessiveden seassa liuonnutta karstaa, näyttää äkkiseltään öljyltä näin lämpötilojen vaihdellessa.
Tätähän tulee mm.palaneesta/palamattomasta öljystä.
90km siirtomatkalla 6l öljyä polttanut hajotti katit ja lambdat, akseli poikki turbosta.
Tätähän tulee mm.palaneesta/palamattomasta öljystä.
90km siirtomatkalla 6l öljyä polttanut hajotti katit ja lambdat, akseli poikki turbosta.