B205E viritys vinkit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

tonnaritomppa kirjoitti:
Ke Huhti 23, 2025 12:26
49mm bolt-on
Jes kiitos!
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Pakari kirjoitti:
Ke Huhti 23, 2025 12:28
Ite käytän edessä: 16 minuuttia kokonaisharitusta (eli 8 minuuttia per puoli) ja takana 20 minuuttia kokonaisaurausta (eli 10minuuttia per puoli). Rengaskokona 225/45-17.

Kannattaa toki muistaa, että ajokokemus on hyvin voimakkaasti subjektiivinen kokemus, että jokaisella on oma fiilis siitä mikä tuntuu hyvältä.
Kiitos tiedosta, itsellä sama rengaskoko. Kokeilen noilla säädöillä ja jos ei ole hyvä tuntuma omasta mielestä niin pienennän haritusta tai palautan tehtaan asetuksiin.

Suuntauspömpeliä pystyn käytännössä päivittäin käyttämään joten niin paljoa takkiin ei tule. Ja viime vuoden loppupuolella viimeksi katsoin auraukset kohdilleen joten luulis aika helpolla aukeevan paikat.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tiedätkö kuka tekee autoosi virisoftan? Itse kysyisin suuttimista softantekijältä, niin sitten saa softan kanssa yhteensopivat suuttimet.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

ippe kirjoitti:
Ke Huhti 23, 2025 15:26
Tiedätkö kuka tekee autoosi virisoftan? Itse kysyisin suuttimista softantekijältä, niin sitten saa softan kanssa yhteensopivat suuttimet.
Suolinko oy ajattelin kysyä, muutamia kertoja hänellä käynyt.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Tällä hetkellä yritän löytää ja varmistua siitä että softantekijä tosiaan löytyy, palailen laittamaan viestiä kun saan osat haalittua ja rakenneltua, varmaan menee reippaasti ensikuun ellei jopa kesäkuun puolelle kun rupeaa puskemaan klapihommat ja kevättyöt päälle... Downpipen nyt ainakin saan tehtyä niin siitä myös laittelen kuvia jahka valmis.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Suokko tuskin tekee tällähetkellä ohjelmia, mutta Coltti (Eero e.j autotech kangasala) tekee varmuudella.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

tonnaritomppa kirjoitti:
To Huhti 24, 2025 12:13
Suokko tuskin tekee tällähetkellä ohjelmia
Onko Suokko lopettanut softien teon?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Saabisti -77 kirjoitti:
To Huhti 24, 2025 18:30
tonnaritomppa kirjoitti:
To Huhti 24, 2025 12:13
Suokko tuskin tekee tällähetkellä ohjelmia
Onko Suokko lopettanut softien teon?
Toistaiseksi sekin. Lakimuutos teki sen että tekijät vähissä.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pakari kirjoitti:
Ke Huhti 23, 2025 09:56
Termos kirjoitti:
Ti Huhti 22, 2025 22:00
Etualatukivarsien takapuslien vaihto uretaanisiin on ehdottomasti viisasta, mutta varoitan vain, jos siitä ei ole kokemusta:
On sitten vittumainen työmaa (neljään tukivarteet olen itse vaihtanut)..
Perusteletko hieman että miksi? Ei femman etualatukivarsien pusliin tarvitse tehdä muutoksia tuossa teholuokassa, eikä hieman isommillakaan tehotavoitteilla.
Kirjoittelin aikoinaan asiasta noin:
Termos kirjoitti:
To Touko 10, 2018 00:03
Valehtelematta sentin liike ees-taas takapuslassa, kun katsastusinssi paineilmapumpuilla ponnisti viiruAeron etuakselistoa. Eikä ollut edes hylkyperuste :lol:
Kohtuullisen iso siirtymä oli renkaassakin. Kyseinen inssi tuntui olevan hyvin perillä femmojen alustaratkaisuista, suositteli kysymättä uretaaneja etu- ja takapusliksi.
Meinaan Powerflexit laittaa, vaikka täällä taannoin olikin juttua, että eivät kestä. Toisten viestien perusteella ovat kuulemma muuttaneet puslien materiaalia, että uudemmat kestää.
Tiedäppä näistä, kokeillaan :mrgreen:
Eihän auton alustaa välyksettömäksi saa tehdä, mutta karun näköistä oli tuon puslan liike. Ja molemmat takapuslat oli tosiaan ihan ehjiä, kun ne myöhemmin leikkailin irti.

Mulla on etualatukivarsien molempien päiden puslat urtsia (ja tieten kaikki muutkin puslat, mihin urtsit löytyy), lisäksi Speedpartsin alumiininen poikkituki, eikä viiruAero kyllä vetele tehtaan suuntausarvoilla.
Tieten puuttuu se 100 heppaa :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Olisi mielenkiintoista päästä ajamaan full uretaani puslilla varustettua ysivitosta vs vakio puslilla varustettua, sekä strutbarin kanssa ja ilman. Katsotaan kun saan itselle värkättyä sellaisen niin kirjoittelen kokemukset, eilen sitä suunnittelin niin ei ihan liiaksi asti ole tilaa korkeussuunnassa ainakaan🥴
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Pakari »

https://www.maptunparts.fi/xt-sarja-by- ... 0-lhd.html

Kannattaako kuinka kauan suunnitella ja hankkia materiaaleja tuohon bolt-on versioon verrattuna? :mrgreen:

Itellä on speedpartsin alumiininen, missä on irroitettava keskiosa joka helpottaa joitakin huoltotoimenpiteitä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Pakari kirjoitti:
Pe Huhti 25, 2025 09:11
https://www.maptunparts.fi/xt-sarja-by- ... 0-lhd.html

Kannattaako kuinka kauan suunnitella ja hankkia materiaaleja tuohon bolt-on versioon verrattuna? :mrgreen:

Itellä on speedpartsin alumiininen, missä on irroitettava keskiosa joka helpottaa joitakin huoltotoimenpiteitä.

Materiaalit on ilmaisia minulle ;)
Budjetti on tiukka joten kaikki mitä pystyn itse tekemään niin ne myös teen.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Termos kirjoitti:
To Huhti 24, 2025 22:07
Pakari kirjoitti:
Ke Huhti 23, 2025 09:56
Termos kirjoitti:
Ti Huhti 22, 2025 22:00
Etualatukivarsien takapuslien vaihto uretaanisiin on ehdottomasti viisasta, mutta varoitan vain, jos siitä ei ole kokemusta:
On sitten vittumainen työmaa (neljään tukivarteet olen itse vaihtanut)..
Perusteletko hieman että miksi? Ei femman etualatukivarsien pusliin tarvitse tehdä muutoksia tuossa teholuokassa, eikä hieman isommillakaan tehotavoitteilla.
Kirjoittelin aikoinaan asiasta noin:
Termos kirjoitti:
To Touko 10, 2018 00:03
Valehtelematta sentin liike ees-taas takapuslassa, kun katsastusinssi paineilmapumpuilla ponnisti viiruAeron etuakselistoa. Eikä ollut edes hylkyperuste :lol:
Kohtuullisen iso siirtymä oli renkaassakin. Kyseinen inssi tuntui olevan hyvin perillä femmojen alustaratkaisuista, suositteli kysymättä uretaaneja etu- ja takapusliksi.
Meinaan Powerflexit laittaa, vaikka täällä taannoin olikin juttua, että eivät kestä. Toisten viestien perusteella ovat kuulemma muuttaneet puslien materiaalia, että uudemmat kestää.
Tiedäppä näistä, kokeillaan :mrgreen:
Eihän auton alustaa välyksettömäksi saa tehdä, mutta karun näköistä oli tuon puslan liike. Ja molemmat takapuslat oli tosiaan ihan ehjiä, kun ne myöhemmin leikkailin irti.

Mulla on etualatukivarsien molempien päiden puslat urtsia (ja tieten kaikki muutkin puslat, mihin urtsit löytyy), lisäksi Speedpartsin alumiininen poikkituki, eikä viiruAero kyllä vetele tehtaan suuntausarvoilla.
Tieten puuttuu se 100 heppaa :mrgreen:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Monesti kun erehtyy perusteita kysymään, niin hernepurkin avausäänen jo kuulee vastauksesta.

Itellä on tiettävästi ihan originaalit alatukivarsien taka- ja etupuslat, sekä alapallokin toisellapuolella. Toinen alapallo on pitänyt vaihtaa. Tiedä sitten kuluttaako alustaa vähemmän kun on tuo poikkituki, en tiedä mutta auto kyllä saa lenkkaria ja radallakin on lukemattomia kertoja tullut kypärä päässäkin ajeltua. Mittarissa 353tkm tällä hetkellä.

Täytyy pohtia puslia sitten kun niiden vaihto tulee ajankohtaiseksi.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Mukava nähdä asiallista keskustelua foorumilla, jos facebookissa olisi perusteluita kysytty niin popparit mikroon ja menoks.... Itse tullut nyt siihen tulokseen että tukitangon teen ensin ja sen jälkeen sitten alustaan enempi muutoksia, kun tehotavoitekaan ei ole " kuin " 300hv, sunnuntaina pääsen verstaalle työstämään. Palailen silloin astialle.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Joo fb on vähä karu ryhmä :D Voin ite ainaki tänne aktiivisesti vastailla jos tulee vielä jotain virikysymyksiä.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Vastaa Viestiin