Joo huutelen apua jos menee sormi suuhun jossain kohtaatonnaritomppa kirjoitti: ↑Pe Huhti 25, 2025 20:08Joo fb on vähä karu ryhmäVoin ite ainaki tänne aktiivisesti vastailla jos tulee vielä jotain virikysymyksiä.
B205E viritys vinkit
Re: B205E viritys vinkit
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Re: B205E viritys vinkit
Kiitos samoin. Asiallinen yritän (


Mulla on molemmat alapallot alkuperäisiä, kilsoja ~330tkm. Ehkä sekin vaikuttaa puslien/nivelien kestoon, että Aero on vakiokorkeudessa.Pakari kirjoitti: ↑Pe Huhti 25, 2025 19:31Itellä on tiettävästi ihan originaalit alatukivarsien taka- ja etupuslat, sekä alapallokin toisellapuolella. Toinen alapallo on pitänyt vaihtaa. Tiedä sitten kuluttaako alustaa vähemmän kun on tuo poikkituki, en tiedä mutta auto kyllä saa lenkkaria ja radallakin on lukemattomia kertoja tullut kypärä päässäkin ajeltua. Mittarissa 353tkm tällä hetkellä.
Täytyy pohtia puslia sitten kun niiden vaihto tulee ajankohtaiseksi.
Käytössä olevat Koni FSD -iskunvaimentimet ei speksien mukaan siedä madallusjousia, mutta Aeron sporttialusta hyväksytään.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: B205E viritys vinkit
Onhan tuo kiva vehje ajella, ihan vaivan ja rahanmenon arvoista puuhasteluaOlliHarju kirjoitti: ↑Pe Huhti 25, 2025 08:41Olisi mielenkiintoista päästä ajamaan full uretaani puslilla varustettua ysivitosta vs vakio puslilla varustettua, sekä strutbarin kanssa ja ilman. Katsotaan kun saan itselle värkättyä sellaisen niin kirjoittelen kokemukset, eilen sitä suunnittelin niin ei ihan liiaksi asti ole tilaa korkeussuunnassa ainakaan![]()

Tuollaisen listan joskus kirjoittelin:
Termos kirjoitti: ↑Ma Tammi 15, 2024 20:36Meidän ViiruAerossa on Powerflexin siniset (Street Series) tuollaisissa kohteissa:
- Perän isot puslat
- Perän vakaajan puslat
- Etuvakaajan puslat
- Apurungon puslat
- Momenttituen etupusla
- Momenttituen takapusla
- Alatukivarsien etupuslat
- Alatukivarsien takapuslat
Oma mielipiteeni on, että apurunkoon ei kannata uretaaneja laittaa, ainakaan kaikkia. Moottorin värinät tulevat ihan liikaa läpi, tyhjäkäynniläkin kaikki irtotavarat rämisevät ovilokeroissa. Pelkät takimmaiset puslat urtsina toimivat kuulemma kuitenkin hyvin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: B205E viritys vinkit
Omatekoista poikkitukea suunnitellessa kannattaa yrittää kopioida tuollaisen Speedpartsin version mallia, joka mulla ja nimimerkki Pakarillakin on:

Tuossa on nimittäin sellainen etu, että tuen poisto esmes jonkun remontin tieltä ei vaadi iskaritornien mutterien löysäämistä.
Pieni asia pyöränkulmien kannalta, mutta virhettä tulee, jos tunkkaat auton ylös ko. mutterit löysättyinä.
Ikävä kyllä tuota alunperinkin oikein maltillisesti hinnoiteltua tukea ei taida enää koskaan saada uutena. Itse odottelin reilun vuoden, kun lupasivat vielä yhden erän valmistuttaa myyntiin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: B205E viritys vinkit
Termos kirjoitti: ↑La Huhti 26, 2025 00:28Omatekoista poikkitukea suunnitellessa kannattaa yrittää kopioida tuollaisen Speedpartsin version mallia, joka mulla ja nimimerkki Pakarillakin on:
Tuossa on nimittäin sellainen etu, että tuen poisto esmes jonkun remontin tieltä ei vaadi iskaritornien mutterien löysäämistä.
Pieni asia pyöränkulmien kannalta, mutta virhettä tulee, jos tunkkaat auton ylös ko. mutterit löysättyinä.
Ikävä kyllä tuota alunperinkin oikein maltillisesti hinnoiteltua tukea ei taida enää koskaan saada uutena. Itse odottelin reilun vuoden, kun lupasivat vielä yhden erän valmistuttaa myyntiin.
Se täytyy pitää mielessä kyllä, olisi kyllä tullut tielle kun laturia vaihdoin kun yläkautta piti roplata kiristin irti.
Voishan siihenkin oikein käyttää aikaa ja tehdä sellainen alumiinista ja faijan työpaikalla cnc sorvata muotoonsa ja tehdä joku kiva yksityiskohta kuin tuossa speedpartsin versiossa. En tiedä tuskin riittää aika.
Muutama vuosi sitten olisinkin voinut ostaa uutena kun se maptunin versio oli vain 150€, nyt on perheenlisäystä tullut ymsyms.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Re: B205E viritys vinkit
Kun asennat tuen iskarin yläpäähän elä vedä pulttikoneella kiinni ja vaihda pidemmät pultit.
Useammassa purku kohteessa yksi tai kaksi pulttia korkannut kierteen vastakappaleesta, pulttikoneen käytön huomaa monesti pultin kannasta ja koriin tulleestä hylsyn jäljestä.
Korkannut vastakappale ei pidä kunnolla ja löystyy kun vetelee aikansa mutkia, tukitanko nostattaa pulttia ja tämän huomaa kun pultti ei olekkaan enää pohjassa kun katsoo iskarin yläpäätä konehuoneen puolelta.
Jo mainittu uretaanipuslien värinä ärsytti sen verran että, vaihdettiin osa saappin orkkikseksi takaisin.
Sinisiä puslia löytyy budjettiversioita mm.skruvatilta, kestää ja ajaa asiansa siinä missä premium versiokin.
Useammassa purku kohteessa yksi tai kaksi pulttia korkannut kierteen vastakappaleesta, pulttikoneen käytön huomaa monesti pultin kannasta ja koriin tulleestä hylsyn jäljestä.
Korkannut vastakappale ei pidä kunnolla ja löystyy kun vetelee aikansa mutkia, tukitanko nostattaa pulttia ja tämän huomaa kun pultti ei olekkaan enää pohjassa kun katsoo iskarin yläpäätä konehuoneen puolelta.
Jo mainittu uretaanipuslien värinä ärsytti sen verran että, vaihdettiin osa saappin orkkikseksi takaisin.
Sinisiä puslia löytyy budjettiversioita mm.skruvatilta, kestää ja ajaa asiansa siinä missä premium versiokin.
Re: B205E viritys vinkit
Laitan pidemmät pultit ja en ikinä käytä pulttipyssyä niitä avatessani, mm. Vaggilaisten vastamutterit pyörähtää heti jos vähänkään ruosteessa, paras kun sähköräikällä/käsin nitkuttelee puoli kierrosta kerrallaan eestaas pikkuhiljaa auki, niitä tässä lyhyen työuran aikana jotain satoja tehnyt ja vain kahdesta onnistunut saamaan vastamutterin pyörimään mukanaMonikossa kirjoitti: ↑La Huhti 26, 2025 07:24Kun asennat tuen iskarin yläpäähän elä vedä pulttikoneella kiinni ja vaihda pidemmät pultit.
Useammassa purku kohteessa yksi tai kaksi pulttia korkannut kierteen vastakappaleesta, pulttikoneen käytön huomaa monesti pultin kannasta ja koriin tulleestä hylsyn jäljestä.
Korkannut vastakappale ei pidä kunnolla ja löystyy kun vetelee aikansa mutkia, tukitanko nostattaa pulttia ja tämän huomaa kun pultti ei olekkaan enää pohjassa kun katsoo iskarin yläpäätä konehuoneen puolelta.
Jo mainittu uretaanipuslien värinä ärsytti sen verran että, vaihdettiin osa saappin orkkikseksi takaisin.
Sinisiä puslia löytyy budjettiversioita mm.skruvatilta, kestää ja ajaa asiansa siinä missä premium versiokin.

Uretaanisia ei ole enään tarkoitus laittaa, täytyy kummiskin ajomukavuus säilyttää, käyttis kun on kyseessä.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Re: B205E viritys vinkit
Kolmiotukivarren takapäässä oleva pehmeähkö pusla antaa hieman periksi suurella voimalla kiihdytettäessä, mitä vaikka vakion aeron 350Nm väännöllä saa aikaan lähinnä 1-2 vaihteilla. Sitten kun moottorista löytyy vääntöä 1,5x enemmän, vääntyy tukivarsi saman verran 3-vaihteella ja 700Nm vielä 4-vaihteella. En ole kyllä koskaan millään noin tehokkaalla etuvedolla edes ajanut. Kiihdyttäessä pyörät kääntyy auraamaan enemmän ja jarrutettaessa päinvastoin. Vakio pieni auraus on kompromissi vakiotehoille matka-ajoon. Viritetyssä tuo lepotilassa säädetty pieni haritus toimii hyvin ja ehkäisee vetelyä, vedätys kääntää pyörät suoraan tai vain pienelle auraukselle.
Mutka-ajossa ja suurissa rytkyissä poikkituki tukee tolppien yläpäitä sivusuunnassa. Itse en ole vielä kuullut perusteluja, miten poikkituki voisi vaikuttaa juurikaan suoralla kiihdytyksessä? Ehkäpä ng900 tyylinen kolmiointi voi vähentää tolpan yläpään eteen-taakse taipumista.
Mutka-ajossa ja suurissa rytkyissä poikkituki tukee tolppien yläpäitä sivusuunnassa. Itse en ole vielä kuullut perusteluja, miten poikkituki voisi vaikuttaa juurikaan suoralla kiihdytyksessä? Ehkäpä ng900 tyylinen kolmiointi voi vähentää tolpan yläpään eteen-taakse taipumista.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: B205E viritys vinkit
Päädyin tekemään autocadilla iskareiden poikkituen kiinnityslevyt, otin tönärillä mitat ja paperille piirsin tarvittavat tiedot, seuraavaksi cadi auki ja suunnittelemaan, valmiit piirustukset lähetetään sitten merikarvialla sijaitsevalle metallipajalle joka laserleikkaa sopivat kiekot, laitan niistä kuvan kun saapuvat.
Itse tangon tein yksinkertaisesti putkesta jota piti taivutella n. 45° kulmaan molemmista päistä sekä pilleillä vedin päät punahehkulle ja painoin prässissä tasaiseksi jotta on helpompi hitsata ne kiinnityslevyihin, tästäkin laitan kuvia kun koko setti kasassa ja maalattu. Väristä en tiedä, musta olis yksinkertaisin mutta toisaalta houkuttelis punainen tai sininen.....
Itse tangon tein yksinkertaisesti putkesta jota piti taivutella n. 45° kulmaan molemmista päistä sekä pilleillä vedin päät punahehkulle ja painoin prässissä tasaiseksi jotta on helpompi hitsata ne kiinnityslevyihin, tästäkin laitan kuvia kun koko setti kasassa ja maalattu. Väristä en tiedä, musta olis yksinkertaisin mutta toisaalta houkuttelis punainen tai sininen.....
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Re: B205E viritys vinkit
Tuli tässä mieleen että pitäiskö jakaa se cadi tiedosto tänne, kiinnostaakohan ketään???
Tekeekö porukka edes tälläsiä diy ratkaisuja enään, tuntuu että suurin osa tilaa valmiina, eikä siinä mitään kukin tekee mitä haluaa mutta itselle on parasta se että saa tehdä itse ja kasvattaa osaamistaan.
Tekeekö porukka edes tälläsiä diy ratkaisuja enään, tuntuu että suurin osa tilaa valmiina, eikä siinä mitään kukin tekee mitä haluaa mutta itselle on parasta se että saa tehdä itse ja kasvattaa osaamistaan.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Re: B205E viritys vinkit
Mites tuollaisen poikkituen pituus, onko tarvetta tehdä esijännitystä?
Saabithan ovat lähtökohtaisesti aika lujaa ja jäykkää tekoa, eli nämä tuskin elävät ihan älyttömästi, siis moniin muihin autoihin verrattuna.
Saabithan ovat lähtökohtaisesti aika lujaa ja jäykkää tekoa, eli nämä tuskin elävät ihan älyttömästi, siis moniin muihin autoihin verrattuna.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: B205E viritys vinkit
Ei tuossa Speedpartsin alumiinisessa ainakaan ole esijännitystä, keskiosan voi ruuvata pois ja se menee takaisin jengoille ilman minkäänsorttista kampeamista.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: B205E viritys vinkit
Laita vaan, vieläkin nuo cadijutut kiinnostelee, vaikka 16 vuotta tulikin päivätöikseen painittua AutoCAD:in kanssa

Hiljaista on diy-puolella nykyään, eikä Saabit ehkä ole koskaan olleetkaan ihan rautapuolen HC-rakentelijoiden suosiossa (toisin kuin V*lvot, vanhoihin takavetoisiin moderneja turbokoneita yms.). Toki täälläkin on kirjoitellut todella asiantuntevaa ja käsistään kätevää tekijämiestä, joiden Saabit kulkee oikeasti...
Ja onhan koko Saab-harrastus kokenut pahan inflaation, ainakin femmojen osalta, kun tätä foorumia seuraa. Vai onko aktiivisimmat tekijätyypit siirtyneet faseen, en tiedä.
Pakkohan se on todeta, että femmatkin alkaa olla järkiään siinä kunnossa, että kunhan vielä kerran leimalle

Ei siitä niiiiin kauaa ole, kun iltasella meni reilu tunti, kun selasi läpi kiinnostavat uudet viestit femmaosiosta, projekteista ja styling & tuning -palstalta.
Nyt riittää liian useasti vilkaisu, että eipä ole uusia viestejä pariin vuorokauteen tullut

Menipäs jaaritteluksi, mutta iteppä otit puheeksi omassa ketjussasi

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: B205E viritys vinkit
Itse vasta opetteluvaiheessa, saan onneksi apua niin onnistuu kerralla toivottavasti, DWG tiedostoa ei kai pysty avaamaan muulla kuin autocadilla? En saanut vielä sitä tehtyä.Termos kirjoitti: ↑Ma Huhti 28, 2025 00:34Laita vaan, vieläkin nuo cadijutut kiinnostelee, vaikka 16 vuotta tulikin päivätöikseen painittua AutoCAD:in kanssa![]()
Hiljaista on diy-puolella nykyään, eikä Saabit ehkä ole koskaan olleetkaan ihan rautapuolen HC-rakentelijoiden suosiossa (toisin kuin V*lvot, vanhoihin takavetoisiin moderneja turbokoneita yms.). Toki täälläkin on kirjoitellut todella asiantuntevaa ja käsistään kätevää tekijämiestä, joiden Saabit kulkee oikeasti...
Ja onhan koko Saab-harrastus kokenut pahan inflaation, ainakin femmojen osalta, kun tätä foorumia seuraa. Vai onko aktiivisimmat tekijätyypit siirtyneet faseen, en tiedä.
Pakkohan se on todeta, että femmatkin alkaa olla järkiään siinä kunnossa, että kunhan vielä kerran leimalleHitsausvehkeet melkein pakko olla, jos meinaa harrastaa. Tuntuu olevan nuo ruostekorjauksia tekevät pajatkin nykyään harvassa, varmaan vakuutusyhtiöiden taksojenkin takia.
Ei siitä niiiiin kauaa ole, kun iltasella meni reilu tunti, kun selasi läpi kiinnostavat uudet viestit femmaosiosta, projekteista ja styling & tuning -palstalta.
Nyt riittää liian useasti vilkaisu, että eipä ole uusia viestejä pariin vuorokauteen tullut
Menipäs jaaritteluksi, mutta iteppä otit puheeksi omassa ketjussasi![]()
Jep, saman huomannut itsekin että rupeaa olemaan torikin täynnä varsinkin alkupään femmoja osina myynnissä...
Onneksi löytyy hyvät hitsivehkeet, viime vuonna takakaaret korjailin kyseisestä yksilöstä ja massasin taka ja etu apurungot
Faceen ei kannata kyllä edes mennä katsomaan itsekin aika kiikunkaakun lähdenkö saabiryhmistä missä olen, siellä on pelkkää vittuilua ja väärää tietoa ja oman elämänsä sankareita jotka tietävät kaikesta kaiken ja muut ovat väärässä.
Onneksi löytyy mahdollisuudet harrastaa näitä, ymmärrän täysin jos asuu esim. kerrostalossa eikä ole työkaluja/hallia/osaamista taikka pysty vuokraamaankaan tallia, siinä kohtaa tälläisen 20+ vuotta vanhan femman aika äkkiä kadottaisin itsekin....
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Re: B205E viritys vinkit
Jos kiinnostaa rakentelu niin naapurimaassa on kokeileva kaveri.
Selittää ja selvittää ongelmia yksityiskohtaisesti ja tekee myös koneen rakentelua tasapainotuksineen kotona.
Tein yhden koneen kantta myöten melkolailla kuin toi on tehnyt ja hyvä tuli, opin pari pikku juttua siinä samalla.
Takapotku femma:
https://youtu.be/Wg2_6X2bQ8I?si=WqjQXL7UZgn2Z1Tb
Selittää ja selvittää ongelmia yksityiskohtaisesti ja tekee myös koneen rakentelua tasapainotuksineen kotona.
Tein yhden koneen kantta myöten melkolailla kuin toi on tehnyt ja hyvä tuli, opin pari pikku juttua siinä samalla.
Takapotku femma:
https://youtu.be/Wg2_6X2bQ8I?si=WqjQXL7UZgn2Z1Tb