Citroënista Saabiin ja heti on kysyttävää ohjaustehostimesta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Citroënista Saabiin ja heti on kysyttävää ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Puslahommeli alkaa olemaan aika selvää kauraa. Jonkin aikaa meni näitten termien kanssa pähkäillessä, ja edelleen tuota kamalaa puslaviidakkoa ihmetellessä... :roll: Nyt vaan takaisin varaosaliikkeeseen ja työkalua rakentelemaan.

Moniurahihnan + rullien + kiristimen vaihtoa pitää vielä vähän sulatella. Pään raapimista tässä aiheuttaa juurikin tuo kiristin, joka siis on mainittu kahden huollon (Metro & Saab-nyrkkipaja) toimesta vaihdettavaksi. Juurikin sen ääntelyn takia.

Seuraava tarkentava kysymys kuuluukin, pystyykö tuon kiristimenkin siis vaihtamaan kone paikallaan? Saattaapi olla, että jankutan samasta, mutta kun edelleen koen olevani vähän pois kartalta tämän auton kanssa niin olen mieluummin ylivarovainen kuin että "soitellen sotaan..." :|
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Citroënista Saabiin ja heti on kysyttävää ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja kaseva »

En tiedä, näin vain sanoivat Metrossa ja samoin tää "entinen saapin piirihuoltaja" nykyinen yksityisyrittelijä. On kuulemma rikki se kiristin, jä sen takia pärisee hihna (ja kiristin?) kun rattia kääntelee...

Vois tietty vaihtaa vaan sen rullan aluksi, mutta kun on jo se uusi kiristinkin olemassa niin menis(kö?) melkein samalla vaivalla. :|
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
vkutvonen
"Viggen"
Viestit: 513
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Citroënista Saabiin ja heti on kysyttävää ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

kaseva kirjoitti:
La Touko 10, 2008 15:06
Eilen kävi auto tutkittavana ja raportissa lukee, että "ohjaus epämääräinen?? Taka-akselin pitk tuen puslat rikki, kompuran ääni / apulaitehihnan kiristin??
Tuliko kuntoon pitkittäispuslien vaihdolla?
Omassa samaa vikaa eikä puslat näytä huonoilta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Citroënista Saabiin ja heti on kysyttävää ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Haet vissiin vastausta auton uratutkailuun? Omat kokemukset kahden eri femman kanssa 19vuoden aikana on, isot takapään puslat tekee tyypillisesti sen vanhemmiten. Hätäapuna voi nostaa rengaspaineita takana. Sitten kun on puslat ehjätty, niin nelipyöräsuuntaus ja eteen puolet taka-akselin aurauksesta. Tällä reseptillä tulee kiva ajaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vkutvonen
"Viggen"
Viestit: 513
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Citroënista Saabiin ja heti on kysyttävää ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Ilmeisesti tukivarret pitää irroittaa ja sitten vasta käännellä ja väännellä puslia koska ainakaan paikallaan niitä ei saa liikkumaan.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Citroënista Saabiin ja heti on kysyttävää ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Termos »

vkutvonen kirjoitti:
To Touko 15, 2025 18:31
Ilmeisesti tukivarret pitää irroittaa ja sitten vasta käännellä ja väännellä puslia koska ainakaan paikallaan niitä ei saa liikkumaan.
Kyllä mulla rikkinäisillä puslilla takarenkaissa näkyi selvästi klappia, kun riskisti väänsi rengasta "kello kuuden ja kahdentoista" kohdalta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Citroënista Saabiin ja heti on kysyttävää ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Paa käsijarru päälle, pakki päälle ja nitkuttele taakse päin.
Tuntuu ja kuuluu jos paha klappi pitkittäistukivarren puslassa.
Kaveri voi myös katsoa pitkittäistukivarren liikettä heiluuko tukivarsi hervottomasti.
009baas
"Viggen"
Viestit: 582
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Citroënista Saabiin ja heti on kysyttävää ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Itsellä kuuluu pärinää ruostuneesta etujarrukilvestä joka pääsee resonoimaan kun on puoliksi ruostunut puhki. Resonointia taas on enemmän koska en ole vielä vaihtanut apurungon taaimmaisia puslia.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
009baas
"Viggen"
Viestit: 582
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Citroënista Saabiin ja heti on kysyttävää ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja 009baas »

kaseva kirjoitti:
Pe Heinä 04, 2008 19:58
Rojekti etenee hitaasti mutta varmasti... Nyt ois osat plakkarissa tuohon ohjauksen "pärinään", eli toisin sanoen uusi moniurahihna + kiristin + ohjainrullat. Olin jo vaihtamassa osia itsekseni tuttavan hallissa, kunnes moottorin kiinnikkeen irroituksen jälkeen nostimme molemmat kädet pystyyn. Itse olen rassaillut ihan vaihteiston kasaamisesta lähtien, ja kaveri on tehnyt huoltohommia työkseen mutta emme keksineet miten "järkevästi" ko. osaset saa vaihdettua. Toisin sanoen pajalle, mars.
Tuo kiristinhän on yhdellä pultilla kiinni siinä apparin puolen päädyssä tulipeltiin päin. En oikein ymmärrä mitä vaikeaa sen vaihtamisessa voi olla.. Moniurahihnan vaihto on tosin sitten omanlaisensa homma, jota minä käsi-Timo en osannut äkkiseltään väsyneenä ilman asiantuntevampaa apua tehdä.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Citroënista Saabiin ja heti on kysyttävää ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Termos »

^ Ehkä nimimerkki Kasevan ongelmiin on löytynyt ratkaisu kuluneen 17 vuoden aikana :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin