B235R käynnistyshäikkä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Bäri01
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

B235R käynnistyshäikkä

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Kysellääs vielä täältäkin.
Viirun B235R käynnistyy huonosti kun ulkolämpötila yli +15.
Eli talvisin ei mitään ongelmaa mutta kun ulkolämpötila nousee niin yön yli levännyt auto yskii ja kierrokset nousee/laskee ja välillä auto jopa sammuu tai vaatii pumppamaan kaasua jonka jälkeen käy normaalisti.
Ja kun kaupasta tulee autolle käynnistyy auto normaalisti.
Viime kevät-kesä-syksy teki myös mutta ei ikinä n.15asteesta alaspäin.
Imuvuodot katsottu moneen kertaan.
Lämmöt nousee kuitenkin tarpeeksi muttei liikaa sekä Tech2 ei löydä mitään koodeja.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: B235R käynnistyshäikkä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko moottorin lämpötilatieto todenmukainen? Eli kun vika on päällä, niin vastaako eculta luettu lämpötilatieto olosuhteita?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
Bäri01
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: B235R käynnistyshäikkä

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Pakari kirjoitti:
Pe Kesä 06, 2025 19:57
Onko moottorin lämpötilatieto todenmukainen? Eli kun vika on päällä, niin vastaako eculta luettu lämpötilatieto olosuhteita?
Katson vielä OpenSidistä ensikerralla ennen käynnistystä ja kun tämä ei tapahdu aina vaan silloin tällöin kun on 15-20 astetta...
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: B235R käynnistyshäikkä

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Näin äkkiä kuulostaisi siltä että tuon lämpötila-alueen kylmäkäynnistysrikastusta on liian vähän. Mutta mikä tuon sitten voisi aiheuttaa, ei oikein muuta tule mieleen kuin että ecu saa väärän lämpötilatiedon..

Edit. Onko polttoaineena E85? Se lienee herkempi liian vähäiselle rikastukselle kuin 98..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Bäri01
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: B235R käynnistyshäikkä

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Wespa kirjoitti:
Pe Kesä 06, 2025 21:56
Näin äkkiä kuulostaisi siltä että tuon lämpötila-alueen kylmäkäynnistysrikastusta on liian vähän. Mutta mikä tuon sitten voisi aiheuttaa, ei oikein muuta tule mieleen kuin että ecu saa väärän lämpötilatiedon..

Edit. Onko polttoaineena E85? Se lienee herkempi liian vähäiselle rikastukselle kuin 98..
Omalta ajalta ja (ilmeisesti edellinenkin) omistaja vain 98 tankannut kun ei kuulemma/mukamas tiennyt että etanoli softattu on kun 2019 ilmeisesti tuotu suomeen. ELi 98 tankissa.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: B235R käynnistyshäikkä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitäs sidissä parametri ad85 näyttää kun sulla on tankissa bensaa?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: B235R käynnistyshäikkä

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Päivitä softa tuorempaan jos vanha missä kylmäkäynnistyskartat tehty toimimaan, näistä on täälläkin useampi tuore tapaus.
Bensa ei ole samaa mitä oli ensimmäisten softien tekoaikoihin, menee muutamassa kuukaudessa seisoessa tankissa "pahaksi".
Autosta "kuluu" mittaavat komponentit,mm. immu ja lambda.
Pähkäile noita sitten jos et varsinaista selkeää vikaa löydä ennen umpimähkään osien vaihtoa.

Koita myös onko merkitystä käyttää virtoja päällä ja pois ennen starttia.
Jos on merkitystä niin falskaa "takaisku" polttoaineputkessa.
Kesällä helteellä tankkiin muodostuu kovempi paine joka voi purkautua löysän "takaiskun" kautta takas tankkiin tyhjentäen osan putkesta, talvella tätä ilmiötä ei ole.
Avatar
Bäri01
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: B235R käynnistyshäikkä

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Taas tuli vähän kylmempää ja ei mitään mutta seuraavana päivänä taas kyykkäs. Oisko kanpiakselin asento anturi? pisti ny mieleen että tokalla kerralla kun starttaa ja pysyy käynnissä ”Vrumm” ja sitten 2-3sek kierromittari ei liikahda kuin auto ei olisi päällä ja sitten vast nousee?
Omituisinta tästä tekee sen että yleensä se (KAA) vasta kun kone on lämmin sen alkaa oikkuilla?
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: B235R käynnistyshäikkä

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Joo kuullostaa kyllä asentoanturilta. Ja vaan Boschia tilalle.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: B235R käynnistyshäikkä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Helppo todentaa. Virrat päälle ja opensid auki. Ruutuun rpm ja alat startata. Jos kierrosnopeus lähtee nousemaan loogisesti sidissä niin anturi toimii ja nopeustieto on eculla. Tarkotan loogisuudella sitä ettei esim. Laske tai tipahda nollaan kesken starttauksen.

Mittaristossa viisaria nostetaan vasta juurikin starttauksen pitkittyessä, eikä heti kun startti alkaa pyöriä. Ei se mulla ainakaan nouse heti vaan vasta sitten jos starttaus jostain syystä pitkittyy.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin