Saab 9-5 3.0t vm 2000 takajouset
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 116
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Saab 9-5 3.0t vm 2000 takajouset
No sieltä tuli ne sedanin kuormajouset jo kolmannen kerran, joten kai niillä sitten kannattaa mennä. Pakko silti ihmetellä onko sedanin ja farkun jousissa tosiaan noin paljon eroa, kori kun nyt ei juuri enempää voi painaa.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Re: Saab 9-5 3.0t vm 2000 takajouset
Onko tuo yhdistelmä siis kuormajouset ja sporttitolpat? Oletan, että esim. nämä taitaa olla ne, joista oli puhe? Tuossa Maptunilla ei tosin ole mainittu jousien valmistajaa, löytyisköhän jostain muualta jotkut vähän varmemmin laadukkaat.
Ois nimittäin samanlainen remppa tiedossa lähiaikoina omaan -00 Aero farkkuun niin rupesi kiinnostamaan. Rupeaa olemaan renkaiden yläpää kaarien tasalla ja selvää negatiivista camberia. Ilman kuormaa ei juuri ole häirinnyt, mutta hirveästi ei ole joustovaraa.
Ois nimittäin samanlainen remppa tiedossa lähiaikoina omaan -00 Aero farkkuun niin rupesi kiinnostamaan. Rupeaa olemaan renkaiden yläpää kaarien tasalla ja selvää negatiivista camberia. Ilman kuormaa ei juuri ole häirinnyt, mutta hirveästi ei ole joustovaraa.
Re: Saab 9-5 3.0t vm 2000 takajouset
Sedanin kuormajousilla ei hirveästi enää ole valmistajia. Yksi joka on minulla tiedossa on csgermany, joka on ihan perus tarvikejousivalmistaja. Tuskin niitä enää löytyy juuri kovinkaan monen merkkisiä - ellei joku ole alkanut niitä valmistaa.
Maptunin jouset ok ja vakiot sporttitolpat.
Maptunin jouset ok ja vakiot sporttitolpat.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Saab 9-5 3.0t vm 2000 takajouset
Okei, täytyy pitää noikin vaihtoehtona. Alkuperäiset Lesjöforsin valmistamat farkun sporttijouset löytyy Aeromotorsilta aika lähelle samaan hintaan. Onkohan ihan toivoton ajatus kokeilla noita orkkissporttijousia?
Re: Saab 9-5 3.0t vm 2000 takajouset
Kuulopuheen mukaan lesjön sportit eivät tahdo jaksaa kantaa farkussa kuormaa, vaan perä painuu melko alas kuorman alla. Sopiiko ne silti omaan käyttöön jääkin sitten arvioitavaksi jokaiselle itselleen. Vähän tympeäähän se on kokeilla jotain ja aina sitten vaihdon jälkeen taas uudestaan nelipyöräsuunnata.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Saab 9-5 3.0t vm 2000 takajouset
Taidanpa siis kokeilla noita sedanin kuormajousia ja Sachsin sporttitolppia, mikäli tosiaan menevät nätisti yhteen. Tässä juuri huomasin, että on syönyt jo kesän mittaan aika hyvään tahtiin takarenkaiden kulutuspintaa, varmaan juurikin tuosta ylisuuresta negatiivisesta camberista johtuen. Ja enimmäkseen joko ilman kuormaa tai melko kevyellä kuormalla tullut ajeltua. Ei ole käsitystä, onko milloin aiemmin vaihdettu iskareita ja jousia takaata, mutta kaikesta päätellen rupeaa olemaan finaalissa. Täältä lukemani perusteella ei vissiin mitenkään harvinainen ongelma
.

Re: Saab 9-5 3.0t vm 2000 takajouset
Tulipa vähän selviteltyä. Lesjöforsin vahvistettuja vielä tehdään, vaikka onkin varaosakauppojen hyllyistä kadonnut. Mm. Vallilan takomon (ja varmaan muidenkin alan puljujen) kautta saa hommattua.