Öljynpaine valo ja nakutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Tuo femman öljytaso. Kuinka tarkastetaan oikeaoppisesti, laittamalla tikku/korkki vain "huulille" vaiko painamalla korkin jousia vasten alas (kuin laittaisit korkin kiinni)?
9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
ex. 9-3 aero sedan man -05 "19t-6"
Janza
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja Janza »

Ei se mittatikku sen syvemmälle mene vaikka jousi painuu kasaan :wink:
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3135
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja V-M »

Lupe-81 kirjoitti:
Ma Heinä 07, 2025 11:16
Tuo femman öljytaso. Kuinka tarkastetaan oikeaoppisesti, laittamalla tikku/korkki vain "huulille" vaiko painamalla korkin jousia vasten alas (kuin laittaisit korkin kiinni)?
Itse painasen sen verran että on hahlot kohikkain kun muuten se näyttää väärin sen lukitus klipsun verran.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Monikossa
"Aero"
Viestit: 496
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Kasasin kerran koneen miljoonalaatikoista missä oli -94-> turbo tonnarin, alkupään femman kaksiosaisella imusarjalla ja -02-> femman koneen osia.
Kasaan laittaessa huomasin öljytikun putken ja suppilon väliin jäävän normaalia isompi rako, osa suppilon o-renkaasta näkyi kun normaallisti tehtaan jäliltä on raoton ainakin omassa.
Muiden koneissa nähnyt samaa ettei suppilo aivan istu siinä missä alkuperäinen t7 tehtaalta tullut.
En tutkinut tarkemmin minkä noista ed.mainituista luovuttajan osista heitto tuli, mut sen verran oli heittoa, että pistin t7 koneesta kaikki.
Enkä kahtonut olisiko tikun näyttämä ollut oikea, mutta voisin kuvitella yläpään heittäessä senttejä ei öljymäärä olisi ollut oikea.
Jos noita joku rakentelee t5/t7 hiluista niin ainakin öljyt koneeseen laittaessa kotsoo meneekö sinne se ~4.5l lähelle tikun näyttäessä ylärajaa.
Liekkö aiemmin kukaan pistänyt merkille omista koneista miten syvällä suppilo on putkessa ja onko t5 ja t7 tikku saman pituinen.
Litra liikaa koneessa ei tee mitään, mutta litran vajaus saattaapi tehä.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3926
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Juuri katsoin öljypinnan ja seisonut pari tuntia ennen katsomista. Lisäsin 0,5l ja venttasin sen 15min ja katsoin 3x pyyhkien tikkua kuten tapanani ollut niin ylärajassa nyt taas on. Painanut ja kiertänyt varmuudeksi öljykorkin kiinni mittausten välissä aina saabeissa .

Lisättävä yleensä 8-10tkm vaihtovälillä noin 1l, nyt venakopantiiviste lisäksi alkanut mehiä niin uusii sen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Mielestäni yksi vaihtoehto käyttäjän onni.monni videossa esiintyvälle äänelle on nokka-akselin päässä koneen takapäässä eli kuljettajan puolella automaattivaihteisissa oleva alipainepumppu. Jos ison ruuvimeisselin kahvapään laittaa korvalle ja ruuvauskärkipään vuoroin alipainepumpulle ja vuoroin venttiilikopan kylkeen, niin saattaa selvitä kumpi on lähempänä äänen lähdettä. Minun autostani kuuluu samanlainen naputus ennen ja jälkeen täydellisen koneremontin, niin olen ajatellut äänen lähteeksi sitä alipainepumppua, ja jostain muistaakseni lukenutkin, että se saattaa naputtaa. Ja olen myös huonolla menestyksellä selvitellyt, saako jostain uutta. En ole kyllä tuota stetoskooppitestiä tehnyt.
NikoP
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2023 00:27

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja NikoP »

Tämä raato kulkeutui mulle ja nyt on moottori nostettu pois, koska laatikon etustefa vuoti öljyä melkoisesti.

Öljypumpun imusiivilä oli tukossa ja koko moottori todella karstainen sisältä. Kiertokangen laakerit oli melko huonossa kunnossa, runkolaakerit vähän paremmat, kampuran kaulat on kuitenkin vielä ok.

Tasapainoakseleiden ketju on venynyt todella paljon ja alarattaasta oli jo pari hammasta katkennut. Jakoketju ja ketjupyörät on myös vaihtokunnossa.

Öljypumppu ja pumpun pesä on lähes uudenveroisessa kunnossa.

Edit. Pakosarjan pinnapultteja oli muutama poikki ja pahin ääni tuli siitä.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 496
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Jos remppaat koneen niin saat vielä toimivan koneen pitkäksi aikaa jos otat tasapainohilppeet pois ja tulppaat akselien laakeripesät ja kanavan kiristimelle.
Männät ja veivit tasapainottaa ite helposti eikä erota onko tasapainoosat paikallaan vai ei sen jälkeen eikä ole öljynpaineongelmia enää.
NikoP
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2023 00:27

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja NikoP »

Tarkotus on rempata kone, mutta meinaan kyllä jättää tasapainoakselit käyttöön. Jos moottori on kunnossa, niin öljynpaineongelmia ei ole vaikka tasapainoakselit on käytössä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5888
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei öljynpaineongelmat tasapainoakseleista johdu, eikä niiden poistaminen takaa mitään etteikö ongelmia voisi olla, senkään jälkeen, koska juurisyy ongelmiin ei ole tasapainoakseleissa.

Kannattaa jättää ne käyttöön ja rempata kunnolla eli oikein. 2,3 litraisessa koneessa tasapainoakseleiden poistamisen tunnistamiseen menee ehkä 5 sekuntia maksimissaan. 2,0 litraisessa kestää hieman kauemmin..
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Monikossa
"Aero"
Viestit: 496
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Ei poista, nostaa ja kestää kone pidempään kun laakerit kuluu ennen kuin paineet kyykkää, ei mutua, testiä.
Värinän tunnistus muuttuu näköjään ajan saatossa, vielä vuosia sitten erotti selvästi ja oli häiritsevää.
Värinä on jatkuvaa, ei se mihinkään poistu jos värisee.
Vastaa Viestiin