Nopeat kysymykset 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Monikossa
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Rempan jälkeen nousee toisella pitemmällä startilla paineet tyhjään koneeseen kun startti saa reilusti virtaa vaikka toisesta lisäakusta tai kunnon boosterista, femman sähköt ei hajoo normaalin boosterin lisävirrasta, en ole onnistunut vaikka yritystä on ollut (jos jotakin häiritsee niin jännitettä siis).
Kahdella siksi kun vaarana polttaa kulunu startti yhdellä.
Mitä pitempään kuivana hankaa sitä nopeemmi laakerivaurio alkaa, tätä voi vähentää laittamalla liuskoihin vaikka motonetistä löytyvää rasvaa juurikin tähän tarkoitukseen.

https://www.motonet.fi/tuote/red-line-l ... t=60-00185

Pumppu ei nosta lussulla akulla öljyä tyhjään koneeseen, näistä on tarinoita enemmältikkin täällä moottorin rakentajien huomioimana.

En ole itse kokeillut, mutta mahdollista olisi pumpulla vetästä esipaine koneeseen jostain kohtaa vaikka alipainepumpun banjosta tjms.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1529
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja ippe »

STP Stop Smokea on myös käytetty konetta kasatessa, sekin toimii voiteluna sen hetken kun öljynpaineita nostellaan.

Ennen varsinaista käynnistystä voi öljynpaineita nostaa pyörittämällä konetta ilman tulppia ja sytkäkasettia, näin kone pyörii reippaammin ja kampiakselin ja kiertokankien laakerit ovat ilman suurempaa kuormitusta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
jyrge
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 16:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja jyrge »

Onko kellään kokemuksia uretaanisista apurungon puslista automaatin kanssa? Vaihtoon ois menossa, samoin myös vaihteiston momenttituki, jonka suhteen harkinnassa joko uretaaniset puslat tai kokonaan uusi tuki kumisten puslien kanssa.

Alkuperäiset kumiset laittaisin mieluiten apurunkoon, mutta jossain taisi joku väittää ettei niitä saisi paikoilleen pudottamatta alas. Ei onnistuis jollain sopivalla puristimella ruuvata kiinni paikoiltaan?
vkutvonen
"Viggen"
Viestit: 523
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

jyrge kirjoitti:
Ma Heinä 21, 2025 00:42
Onko kellään kokemuksia uretaanisista apurungon puslista automaatin kanssa? Vaihtoon ois menossa, samoin myös vaihteiston momenttituki, jonka suhteen harkinnassa joko uretaaniset puslat tai kokonaan uusi tuki kumisten puslien kanssa.

Alkuperäiset kumiset laittaisin mieluiten apurunkoon, mutta jossain taisi joku väittää ettei niitä saisi paikoilleen pudottamatta alas. Ei onnistuis jollain sopivalla puristimella ruuvata kiinni paikoiltaan?
Takimmaiset on tehtävissä. Keskimmäiset onkin sitten hankalampi ilman apurungon pudottamista.
https://www.youtube.com/watch?v=0MyztPJBUqk
vkutvonen
"Viggen"
Viestit: 523
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Muistaako kukaan turbon öljyputken banjopultin kokoa siinä öljynputsarin yläpuolella? Koittaisin saada siihen ympättyä painemittarille liitännän.
Veikkaisin että olisi M14 x 1,5. Olenko oikeassa :?
Pee
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Pee »

Epc kertoo ainakin jotain tietoja.

https://webautocats.com/epc/saab/sbe/02-90004/1210/

Osanumero googleen, saa lisää tietoja.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
vkutvonen
"Viggen"
Viestit: 523
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Pee kirjoitti:
Ma Heinä 21, 2025 14:07
Epc kertoo ainakin jotain tietoja.

https://webautocats.com/epc/saab/sbe/02-90004/1210/

Osanumero googleen, saa lisää tietoja.
Kuukkelit on selattu enkä tullut paljoa viisammaks.
Ajattelin että joku varmaan tietää foorumilla varman tiedon :)
Monikossa
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

vkutvonen kirjoitti:
Ma Heinä 21, 2025 15:11
Pee kirjoitti:
Ma Heinä 21, 2025 14:07
Epc kertoo ainakin jotain tietoja.

https://webautocats.com/epc/saab/sbe/02-90004/1210/

Osanumero googleen, saa lisää tietoja.
Kuukkelit on selattu enkä tullut paljoa viisammaks.
Ajattelin että joku varmaan tietää foorumilla varman tiedon :)
EPC:ssä näkyy M14
jos nousu poikkeaa normaallista 1.5 on se mainittu erikseen.
Avatar
Bäri01
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Monikossa kirjoitti:
Pe Heinä 18, 2025 07:08
Bäri01 kirjoitti:
Pe Heinä 18, 2025 00:53
viiru 9-5 hanskalokero ei kylmene. Ilmastointi toimii ja putki hommattu kun semmosta ei aikasemmin siellä ollu, sitli ei tule kylmää hanskalokeroon mitä foorumilaisten kristallipallot kertoo vai kertooko mitään?
Og:ssa on liukumallin sulkuventtiili hanskalokeron puolelle.
Ei auta siis vaikka lokerikon sitä säädintä säätää auki tai kiinni.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Monikossa
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Bäri01 kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 00:55
Monikossa kirjoitti:
Pe Heinä 18, 2025 07:08
Bäri01 kirjoitti:
Pe Heinä 18, 2025 00:53
viiru 9-5 hanskalokero ei kylmene. Ilmastointi toimii ja putki hommattu kun semmosta ei aikasemmin siellä ollu, sitli ei tule kylmää hanskalokeroon mitä foorumilaisten kristallipallot kertoo vai kertooko mitään?
Og:ssa on liukumallin sulkuventtiili hanskalokeron puolelle.
Ei auta siis vaikka lokerikon sitä säädintä säätää auki tai kiinni.
Laitoithan putken ilmastointipönttöön oikeaan putkikaraan.
Siellä on jonkun näköinen valussa jäänyt putkiholkin näköinen tumppi jota äkkiseltään luulis juurikin karaksi mihin putki kiinnitetään ja on näkyvämmällä kuin oikea.
Tämä ei siis liity mitenkään ilman vaihtoon.
Kun otat hanskalokeron pois, ilmastointi kylmimmilleen täysille automaatti asentoon ja kun kättä liikutat siinä möykyn kyljessä tunnet mistä ilma virtaa, jos ei tunnu mitään on vika jossain muualla.
Joko joku läpän säätö ei toimi tai joku joskus sätöstellyt jotain, veikkaan letkua väärässä paikassa.
miu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja miu »

Onko femmoissa koskaan ollut sähköistä/mekaanista painiketta takaluukun avaukseen? Välillä olisi niin kätevä ettei tarvitsisi kaivaa avaimia taskusta tai käydä kuskin ovella…
OG9-5 2009 1.9tid
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1529
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja ippe »

miu kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 12:22
Onko femmoissa koskaan ollut sähköistä/mekaanista painiketta takaluukun avaukseen? Välillä olisi niin kätevä ettei tarvitsisi kaivaa avaimia taskusta tai käydä kuskin ovella…
Farkkumalleissa on ainakin ollut sisäpuolista avauskahvaa.

Takaluukun lukituksessa on jonkun verran asetuksia, niistä voisi saada jotain helpotusta...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
miu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja miu »

Mitä meinaat lukituksen asetuksilla? Mulla viirufemma sedanina. Lähinnä tilanteissa joissa ovien lukitus on auki ja avaimet vaikka taskussa tai virtalukossa, olisi kätevä saada takaluukku auki itse takaluukulta.
OG9-5 2009 1.9tid
Monikossa
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Tekillä voi ohjelmoida eri lukitusvariaatioita.
miu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja miu »

Mä en nyt osaa sanoa että olenko itse jotenkin epäselvä vai miksi tämä koko keskustelu tuntuu kulkevan hieman sivuraiteella?

Sedan femmassa ei siis siellä takaluukulla, rekisterikilven yläpuolella ole nappia/kahvaa takaluukun avaamiseen. Kuten monessa muussa autossa on. Myös omassa 9-3 sellainen löytyy. Siellä on vain kovamuovinen otin josta luukkua nostaa ylöspäin kun se on vapautunut lukitussalvastaan. Lukitussalpa avataan joko avaimesta painamalla tai kuskin ovesta löytyvästä napista. Salpa kun aukeaa, kontin luukku pomppaa sentin, pari ylöspäin jääden rakoselleen.

Alkuperäinen kysymys kuuluikin että onko systeemi ollut femmoissa aina tällainen, vai onko nappi ollut esimerkiksi (jostakin järjettömästä syystä) valinnainen lisävaruste? Jos lisävaruste, sinne ehkä sellaisen saattaisi löytää jälkimarkkinoilta tai rompparilta.

Koska luukku nyt kuitenkin pääasiassa avataan aina ulkopuolelta, ei minulla ole tarvetta napille sen sisäpuolella. Kuten farkuissa. En myöskään usko että tech2:lla sinne kovamuoviin saa ohjelmoitua mekaanista nappia…
OG9-5 2009 1.9tid
Vastaa Viestiin