Nopeat kysymykset 9-5
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Rempan jälkeen nousee toisella pitemmällä startilla paineet tyhjään koneeseen kun startti saa reilusti virtaa vaikka toisesta lisäakusta tai kunnon boosterista, femman sähköt ei hajoo normaalin boosterin lisävirrasta, en ole onnistunut vaikka yritystä on ollut (jos jotakin häiritsee niin jännitettä siis).
Kahdella siksi kun vaarana polttaa kulunu startti yhdellä.
Mitä pitempään kuivana hankaa sitä nopeemmi laakerivaurio alkaa, tätä voi vähentää laittamalla liuskoihin vaikka motonetistä löytyvää rasvaa juurikin tähän tarkoitukseen.
https://www.motonet.fi/tuote/red-line-l ... t=60-00185
Pumppu ei nosta lussulla akulla öljyä tyhjään koneeseen, näistä on tarinoita enemmältikkin täällä moottorin rakentajien huomioimana.
En ole itse kokeillut, mutta mahdollista olisi pumpulla vetästä esipaine koneeseen jostain kohtaa vaikka alipainepumpun banjosta tjms.
Kahdella siksi kun vaarana polttaa kulunu startti yhdellä.
Mitä pitempään kuivana hankaa sitä nopeemmi laakerivaurio alkaa, tätä voi vähentää laittamalla liuskoihin vaikka motonetistä löytyvää rasvaa juurikin tähän tarkoitukseen.
https://www.motonet.fi/tuote/red-line-l ... t=60-00185
Pumppu ei nosta lussulla akulla öljyä tyhjään koneeseen, näistä on tarinoita enemmältikkin täällä moottorin rakentajien huomioimana.
En ole itse kokeillut, mutta mahdollista olisi pumpulla vetästä esipaine koneeseen jostain kohtaa vaikka alipainepumpun banjosta tjms.
Re: Nopeat kysymykset 9-5
STP Stop Smokea on myös käytetty konetta kasatessa, sekin toimii voiteluna sen hetken kun öljynpaineita nostellaan.
Ennen varsinaista käynnistystä voi öljynpaineita nostaa pyörittämällä konetta ilman tulppia ja sytkäkasettia, näin kone pyörii reippaammin ja kampiakselin ja kiertokankien laakerit ovat ilman suurempaa kuormitusta.
Ennen varsinaista käynnistystä voi öljynpaineita nostaa pyörittämällä konetta ilman tulppia ja sytkäkasettia, näin kone pyörii reippaammin ja kampiakselin ja kiertokankien laakerit ovat ilman suurempaa kuormitusta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Onko kellään kokemuksia uretaanisista apurungon puslista automaatin kanssa? Vaihtoon ois menossa, samoin myös vaihteiston momenttituki, jonka suhteen harkinnassa joko uretaaniset puslat tai kokonaan uusi tuki kumisten puslien kanssa.
Alkuperäiset kumiset laittaisin mieluiten apurunkoon, mutta jossain taisi joku väittää ettei niitä saisi paikoilleen pudottamatta alas. Ei onnistuis jollain sopivalla puristimella ruuvata kiinni paikoiltaan?
Alkuperäiset kumiset laittaisin mieluiten apurunkoon, mutta jossain taisi joku väittää ettei niitä saisi paikoilleen pudottamatta alas. Ei onnistuis jollain sopivalla puristimella ruuvata kiinni paikoiltaan?
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Takimmaiset on tehtävissä. Keskimmäiset onkin sitten hankalampi ilman apurungon pudottamista.jyrge kirjoitti: ↑Ma Heinä 21, 2025 00:42Onko kellään kokemuksia uretaanisista apurungon puslista automaatin kanssa? Vaihtoon ois menossa, samoin myös vaihteiston momenttituki, jonka suhteen harkinnassa joko uretaaniset puslat tai kokonaan uusi tuki kumisten puslien kanssa.
Alkuperäiset kumiset laittaisin mieluiten apurunkoon, mutta jossain taisi joku väittää ettei niitä saisi paikoilleen pudottamatta alas. Ei onnistuis jollain sopivalla puristimella ruuvata kiinni paikoiltaan?
https://www.youtube.com/watch?v=0MyztPJBUqk
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Muistaako kukaan turbon öljyputken banjopultin kokoa siinä öljynputsarin yläpuolella? Koittaisin saada siihen ympättyä painemittarille liitännän.
Veikkaisin että olisi M14 x 1,5. Olenko oikeassa
Veikkaisin että olisi M14 x 1,5. Olenko oikeassa

Re: Nopeat kysymykset 9-5
Epc kertoo ainakin jotain tietoja.
https://webautocats.com/epc/saab/sbe/02-90004/1210/
Osanumero googleen, saa lisää tietoja.
https://webautocats.com/epc/saab/sbe/02-90004/1210/
Osanumero googleen, saa lisää tietoja.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Kuukkelit on selattu enkä tullut paljoa viisammaks.Pee kirjoitti: ↑Ma Heinä 21, 2025 14:07Epc kertoo ainakin jotain tietoja.
https://webautocats.com/epc/saab/sbe/02-90004/1210/
Osanumero googleen, saa lisää tietoja.
Ajattelin että joku varmaan tietää foorumilla varman tiedon

Re: Nopeat kysymykset 9-5
EPC:ssä näkyy M14vkutvonen kirjoitti: ↑Ma Heinä 21, 2025 15:11Kuukkelit on selattu enkä tullut paljoa viisammaks.Pee kirjoitti: ↑Ma Heinä 21, 2025 14:07Epc kertoo ainakin jotain tietoja.
https://webautocats.com/epc/saab/sbe/02-90004/1210/
Osanumero googleen, saa lisää tietoja.
Ajattelin että joku varmaan tietää foorumilla varman tiedon![]()
jos nousu poikkeaa normaallista 1.5 on se mainittu erikseen.
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Ei auta siis vaikka lokerikon sitä säädintä säätää auki tai kiinni.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Laitoithan putken ilmastointipönttöön oikeaan putkikaraan.
Siellä on jonkun näköinen valussa jäänyt putkiholkin näköinen tumppi jota äkkiseltään luulis juurikin karaksi mihin putki kiinnitetään ja on näkyvämmällä kuin oikea.
Tämä ei siis liity mitenkään ilman vaihtoon.
Kun otat hanskalokeron pois, ilmastointi kylmimmilleen täysille automaatti asentoon ja kun kättä liikutat siinä möykyn kyljessä tunnet mistä ilma virtaa, jos ei tunnu mitään on vika jossain muualla.
Joko joku läpän säätö ei toimi tai joku joskus sätöstellyt jotain, veikkaan letkua väärässä paikassa.
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Onko femmoissa koskaan ollut sähköistä/mekaanista painiketta takaluukun avaukseen? Välillä olisi niin kätevä ettei tarvitsisi kaivaa avaimia taskusta tai käydä kuskin ovella…
OG9-5 2009 1.9tid
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Farkkumalleissa on ainakin ollut sisäpuolista avauskahvaa.
Takaluukun lukituksessa on jonkun verran asetuksia, niistä voisi saada jotain helpotusta...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Mitä meinaat lukituksen asetuksilla? Mulla viirufemma sedanina. Lähinnä tilanteissa joissa ovien lukitus on auki ja avaimet vaikka taskussa tai virtalukossa, olisi kätevä saada takaluukku auki itse takaluukulta.
OG9-5 2009 1.9tid
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Tekillä voi ohjelmoida eri lukitusvariaatioita.
Re: Nopeat kysymykset 9-5
Mä en nyt osaa sanoa että olenko itse jotenkin epäselvä vai miksi tämä koko keskustelu tuntuu kulkevan hieman sivuraiteella?
Sedan femmassa ei siis siellä takaluukulla, rekisterikilven yläpuolella ole nappia/kahvaa takaluukun avaamiseen. Kuten monessa muussa autossa on. Myös omassa 9-3 sellainen löytyy. Siellä on vain kovamuovinen otin josta luukkua nostaa ylöspäin kun se on vapautunut lukitussalvastaan. Lukitussalpa avataan joko avaimesta painamalla tai kuskin ovesta löytyvästä napista. Salpa kun aukeaa, kontin luukku pomppaa sentin, pari ylöspäin jääden rakoselleen.
Alkuperäinen kysymys kuuluikin että onko systeemi ollut femmoissa aina tällainen, vai onko nappi ollut esimerkiksi (jostakin järjettömästä syystä) valinnainen lisävaruste? Jos lisävaruste, sinne ehkä sellaisen saattaisi löytää jälkimarkkinoilta tai rompparilta.
Koska luukku nyt kuitenkin pääasiassa avataan aina ulkopuolelta, ei minulla ole tarvetta napille sen sisäpuolella. Kuten farkuissa. En myöskään usko että tech2:lla sinne kovamuoviin saa ohjelmoitua mekaanista nappia…
Sedan femmassa ei siis siellä takaluukulla, rekisterikilven yläpuolella ole nappia/kahvaa takaluukun avaamiseen. Kuten monessa muussa autossa on. Myös omassa 9-3 sellainen löytyy. Siellä on vain kovamuovinen otin josta luukkua nostaa ylöspäin kun se on vapautunut lukitussalvastaan. Lukitussalpa avataan joko avaimesta painamalla tai kuskin ovesta löytyvästä napista. Salpa kun aukeaa, kontin luukku pomppaa sentin, pari ylöspäin jääden rakoselleen.
Alkuperäinen kysymys kuuluikin että onko systeemi ollut femmoissa aina tällainen, vai onko nappi ollut esimerkiksi (jostakin järjettömästä syystä) valinnainen lisävaruste? Jos lisävaruste, sinne ehkä sellaisen saattaisi löytää jälkimarkkinoilta tai rompparilta.
Koska luukku nyt kuitenkin pääasiassa avataan aina ulkopuolelta, ei minulla ole tarvetta napille sen sisäpuolella. Kuten farkuissa. En myöskään usko että tech2:lla sinne kovamuoviin saa ohjelmoitua mekaanista nappia…
OG9-5 2009 1.9tid