Sammuu startin jälkeen kuin seinään

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Espestores
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2017 10:10
Paikkakunta: Lieksa

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Espestores »

Monikossa kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 11:55
Jos aloittajalla on open sid niin siitä näät koneen kierrokset startissa kun ei käynnisty, 200-300rpm tais olla oikeahko.
Sammumisen open sidistä lennosta ei voi päätellä mitään moottorin pyöriessä vielä hetken kun kone "sammuu" ajosta.
Käynnistyy joka kerta avaimesta mutta ei pysy käynnissä jokaisella käynnistys kerralla.
9000 2.3T 3x -92 -95 -96
9-5 2.3T -05
9000 2.3T Aero -98
9-3 cabriolet 1.9tid -06

Ex 9-5 Aero -00
Ex 9-5 Aero -02
Ex 9000 2.3T -94
Ex ng900 cab -95
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5863
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos olet sitä mieltä, että bensapumppu sammuu ja sen vuoksi moottori sammuu niin:

En usko että pumppu itsessään toimisi noin että välistä ok ja välistä ei. Etenkin jos vedossa on ok. Kyse on siis siitä, että mikä ohjaa pumppua ja sen toimintaa. Jos bensapumpun rele on kunnossa, niin jäljelle ei jää kuin se joka käskyttää relettä, eli ecu. Eli kokeilisin nyt vaan toisella moottorinohjainlaitteella.

Se kampiakselin asentotunnistinkin oli ongelman kohteena olevassa autossa kokeiltu vaihtaa ja ei muuttunut miksikään.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2404
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja anv »

Espestores kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 15:05
Monikossa kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 11:55
Jos aloittajalla on open sid niin siitä näät koneen kierrokset startissa kun ei käynnisty, 200-300rpm tais olla oikeahko.
Sammumisen open sidistä lennosta ei voi päätellä mitään moottorin pyöriessä vielä hetken kun kone "sammuu" ajosta.
Käynnistyy joka kerta avaimesta mutta ei pysy käynnissä jokaisella käynnistys kerralla.
Tästä tulee mieleen myös virtalukon pohja. Antaa pumpun pyöriä starttiasennossa, muttei pelkät virrat päällä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Espestores
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2017 10:10
Paikkakunta: Lieksa

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Espestores »

Pakari kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 16:41
Jos olet sitä mieltä, että bensapumppu sammuu ja sen vuoksi moottori sammuu niin:

En usko että pumppu itsessään toimisi noin että välistä ok ja välistä ei. Etenkin jos vedossa on ok. Kyse on siis siitä, että mikä ohjaa pumppua ja sen toimintaa. Jos bensapumpun rele on kunnossa, niin jäljelle ei jää kuin se joka käskyttää relettä, eli ecu. Eli kokeilisin nyt vaan toisella moottorinohjainlaitteella.

Se kampiakselin asentotunnistinkin oli ongelman kohteena olevassa autossa kokeiltu vaihtaa ja ei muuttunut miksikään.
Pitää käydä cloonaamassa ecu ja katsoa lähteekö ongelma siinä vai onko siellä pikseli poikittain.
Palaan asiaan kun saan auton johdon päähän.
9000 2.3T 3x -92 -95 -96
9-5 2.3T -05
9000 2.3T Aero -98
9-3 cabriolet 1.9tid -06

Ex 9-5 Aero -00
Ex 9-5 Aero -02
Ex 9000 2.3T -94
Ex ng900 cab -95
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2585
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Termos »

Yhden tukkeentuneen polttoainesuodattimen aiheuttamien ongelmien kanssa tappelin pitkään, katkoi muunmuassa pumpun toimintaa.
Oireet oli kyllä erilaisia, mutta ehkä kannattaa tuokin tarkistaa.

Mainitsit maadoitusten tarkistamisen, koskiko tuo myös termostaattikotelon maadoitusta ja tarkistitko, että onko imusarjan nelospytyn haaran alla maadoituspiste?
Tuosta jälkimmäisestä löytyy ristiriitaista tietoa maailmalta, -06 Aerossa sinne oli pultattu maadoitus. Jotkut brittifoorumilla väittivät, että olisi joku Trionicin maa.
Mulla oli siinä kytkentä OK, niin en jatkanut selvittelyä :?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Monikossa
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Espestores kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 15:05
Monikossa kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 11:55
Jos aloittajalla on open sid niin siitä näät koneen kierrokset startissa kun ei käynnisty, 200-300rpm tais olla oikeahko.
Sammumisen open sidistä lennosta ei voi päätellä mitään moottorin pyöriessä vielä hetken kun kone "sammuu" ajosta.
Käynnistyy joka kerta avaimesta mutta ei pysy käynnissä jokaisella käynnistys kerralla.
Aukase open sid jos sulla se on ja aina kun käynnistät seuraa kun auto sammuu kierrosnopeutta pätkäseekö kokonaan vai moottorin mukaan ja samalla näät startissa onko kierrosnopeus lähellä oem anturin.
Tuosta voit jo sulkea pois asentoanturin, halpa tarvike kun voi olla kopion kopion kopio ja toimii sen yhden kerran jos sitäkään eikä niitä pitäisi laittaa autoon jolla liikkuminen on oltava varmaa.
Millien ero pituudessa tai extra paksu o-rengas estää lukemisen oikein.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5863
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Espestores kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 18:02
Pakari kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 16:41
Jos olet sitä mieltä, että bensapumppu sammuu ja sen vuoksi moottori sammuu niin:

En usko että pumppu itsessään toimisi noin että välistä ok ja välistä ei. Etenkin jos vedossa on ok. Kyse on siis siitä, että mikä ohjaa pumppua ja sen toimintaa. Jos bensapumpun rele on kunnossa, niin jäljelle ei jää kuin se joka käskyttää relettä, eli ecu. Eli kokeilisin nyt vaan toisella moottorinohjainlaitteella.

Se kampiakselin asentotunnistinkin oli ongelman kohteena olevassa autossa kokeiltu vaihtaa ja ei muuttunut miksikään.
Pitää käydä cloonaamassa ecu ja katsoa lähteekö ongelma siinä vai onko siellä pikseli poikittain.
Palaan asiaan kun saan auton johdon päähän.
Kun testaat toista ecua, niin tuli vielä mieleen että tsekkaa samalla J16-liitos ecun johtosarjasta. Joitakin tapauksia on tullu vastaan, että kontakti on niin huono että vaikuttaa jopa käyntiin. Samalla johto kannattaa tarkistaa hieman pidemmällekin. Itellä oli ko. Johto melkein poikki johtosarjan sisällä kun se oli kaksin kerroin tiulasti puristuksissa. Johdon korjauksen jälkeen loppui sytytystulppien syönti ja kulutus normalisoitui.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin