Sammuu startin jälkeen kuin seinään

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Espestores
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2017 10:10
Paikkakunta: Lieksa

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Espestores »

Monikossa kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 11:55
Jos aloittajalla on open sid niin siitä näät koneen kierrokset startissa kun ei käynnisty, 200-300rpm tais olla oikeahko.
Sammumisen open sidistä lennosta ei voi päätellä mitään moottorin pyöriessä vielä hetken kun kone "sammuu" ajosta.
Käynnistyy joka kerta avaimesta mutta ei pysy käynnissä jokaisella käynnistys kerralla.
9000 2.3T 3x -92 -95 -96
9-5 2.3T -05
9000 2.3T Aero -98
9-3 cabriolet 1.9tid -06

Ex 9-5 Aero -00
Ex 9-5 Aero -02
Ex 9000 2.3T -94
Ex ng900 cab -95
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5890
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos olet sitä mieltä, että bensapumppu sammuu ja sen vuoksi moottori sammuu niin:

En usko että pumppu itsessään toimisi noin että välistä ok ja välistä ei. Etenkin jos vedossa on ok. Kyse on siis siitä, että mikä ohjaa pumppua ja sen toimintaa. Jos bensapumpun rele on kunnossa, niin jäljelle ei jää kuin se joka käskyttää relettä, eli ecu. Eli kokeilisin nyt vaan toisella moottorinohjainlaitteella.

Se kampiakselin asentotunnistinkin oli ongelman kohteena olevassa autossa kokeiltu vaihtaa ja ei muuttunut miksikään.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2413
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja anv »

Espestores kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 15:05
Monikossa kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 11:55
Jos aloittajalla on open sid niin siitä näät koneen kierrokset startissa kun ei käynnisty, 200-300rpm tais olla oikeahko.
Sammumisen open sidistä lennosta ei voi päätellä mitään moottorin pyöriessä vielä hetken kun kone "sammuu" ajosta.
Käynnistyy joka kerta avaimesta mutta ei pysy käynnissä jokaisella käynnistys kerralla.
Tästä tulee mieleen myös virtalukon pohja. Antaa pumpun pyöriä starttiasennossa, muttei pelkät virrat päällä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Espestores
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2017 10:10
Paikkakunta: Lieksa

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Espestores »

Pakari kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 16:41
Jos olet sitä mieltä, että bensapumppu sammuu ja sen vuoksi moottori sammuu niin:

En usko että pumppu itsessään toimisi noin että välistä ok ja välistä ei. Etenkin jos vedossa on ok. Kyse on siis siitä, että mikä ohjaa pumppua ja sen toimintaa. Jos bensapumpun rele on kunnossa, niin jäljelle ei jää kuin se joka käskyttää relettä, eli ecu. Eli kokeilisin nyt vaan toisella moottorinohjainlaitteella.

Se kampiakselin asentotunnistinkin oli ongelman kohteena olevassa autossa kokeiltu vaihtaa ja ei muuttunut miksikään.
Pitää käydä cloonaamassa ecu ja katsoa lähteekö ongelma siinä vai onko siellä pikseli poikittain.
Palaan asiaan kun saan auton johdon päähän.
9000 2.3T 3x -92 -95 -96
9-5 2.3T -05
9000 2.3T Aero -98
9-3 cabriolet 1.9tid -06

Ex 9-5 Aero -00
Ex 9-5 Aero -02
Ex 9000 2.3T -94
Ex ng900 cab -95
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2588
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Termos »

Yhden tukkeentuneen polttoainesuodattimen aiheuttamien ongelmien kanssa tappelin pitkään, katkoi muunmuassa pumpun toimintaa.
Oireet oli kyllä erilaisia, mutta ehkä kannattaa tuokin tarkistaa.

Mainitsit maadoitusten tarkistamisen, koskiko tuo myös termostaattikotelon maadoitusta ja tarkistitko, että onko imusarjan nelospytyn haaran alla maadoituspiste?
Tuosta jälkimmäisestä löytyy ristiriitaista tietoa maailmalta, -06 Aerossa sinne oli pultattu maadoitus. Jotkut brittifoorumilla väittivät, että olisi joku Trionicin maa.
Mulla oli siinä kytkentä OK, niin en jatkanut selvittelyä :?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Espestores kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 15:05
Monikossa kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 11:55
Jos aloittajalla on open sid niin siitä näät koneen kierrokset startissa kun ei käynnisty, 200-300rpm tais olla oikeahko.
Sammumisen open sidistä lennosta ei voi päätellä mitään moottorin pyöriessä vielä hetken kun kone "sammuu" ajosta.
Käynnistyy joka kerta avaimesta mutta ei pysy käynnissä jokaisella käynnistys kerralla.
Aukase open sid jos sulla se on ja aina kun käynnistät seuraa kun auto sammuu kierrosnopeutta pätkäseekö kokonaan vai moottorin mukaan ja samalla näät startissa onko kierrosnopeus lähellä oem anturin.
Tuosta voit jo sulkea pois asentoanturin, halpa tarvike kun voi olla kopion kopion kopio ja toimii sen yhden kerran jos sitäkään eikä niitä pitäisi laittaa autoon jolla liikkuminen on oltava varmaa.
Millien ero pituudessa tai extra paksu o-rengas estää lukemisen oikein.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5890
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Espestores kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 18:02
Pakari kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 16:41
Jos olet sitä mieltä, että bensapumppu sammuu ja sen vuoksi moottori sammuu niin:

En usko että pumppu itsessään toimisi noin että välistä ok ja välistä ei. Etenkin jos vedossa on ok. Kyse on siis siitä, että mikä ohjaa pumppua ja sen toimintaa. Jos bensapumpun rele on kunnossa, niin jäljelle ei jää kuin se joka käskyttää relettä, eli ecu. Eli kokeilisin nyt vaan toisella moottorinohjainlaitteella.

Se kampiakselin asentotunnistinkin oli ongelman kohteena olevassa autossa kokeiltu vaihtaa ja ei muuttunut miksikään.
Pitää käydä cloonaamassa ecu ja katsoa lähteekö ongelma siinä vai onko siellä pikseli poikittain.
Palaan asiaan kun saan auton johdon päähän.
Kun testaat toista ecua, niin tuli vielä mieleen että tsekkaa samalla J16-liitos ecun johtosarjasta. Joitakin tapauksia on tullu vastaan, että kontakti on niin huono että vaikuttaa jopa käyntiin. Samalla johto kannattaa tarkistaa hieman pidemmällekin. Itellä oli ko. Johto melkein poikki johtosarjan sisällä kun se oli kaksin kerroin tiulasti puristuksissa. Johdon korjauksen jälkeen loppui sytytystulppien syönti ja kulutus normalisoitui.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Espestores
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2017 10:10
Paikkakunta: Lieksa

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Espestores »

tech 2 käyty. ei löytynyt ongelmaa eikä vikakohtia kummallakaan eculla. koko auton maapisteet käyty läpi sekä mitattu maasta kohteeseen.
nyt ilman vähän viilettyä "ongelma" on taas harvenemaan päin.
bensalinjat käyty läpi
pumppu testattu
maat katsottu
Kaaa vaihdettu
kasettia kokeiltu kahdella toimivalla
ecun johdot tarkistettu
sekä varmaan kaikki muutkin asiat jota on jo ehdotettu täällä.
eikä vuotoja pa pumpulta tankissa tai matkalla suuttimille.

ongelmaa on sen verran "paikallistettu" että auto hävittää polttoaineen paineet noin 3 minuutissa tukilta ja sitten alkaa sahaus käyntiin sillä avaimen kääntö ei ilmeisesti riitä tuottamaan riittävää painetta käyntiin lähdölle.
suoralla virralla pumppu toimii moitteetta ja nostaa paineet ja auto lähtee käyntiin.
olisiko uusia ideoita mistä lähteä etsimään ratkaisua.
9000 2.3T 3x -92 -95 -96
9-5 2.3T -05
9000 2.3T Aero -98
9-3 cabriolet 1.9tid -06

Ex 9-5 Aero -00
Ex 9-5 Aero -02
Ex 9000 2.3T -94
Ex ng900 cab -95
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Käyntiin lähtemisen jälkeen hävittää paineet 3min jälkeen?
Jos sammuksissa hävittää niin ämpärin päällä oleva takaisku laskee bensat takasi tankkiin.
Nosta esipaine käyttämällä virtoja päällä ennen starttia.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1129
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Monikossa kirjoitti:
To Elo 14, 2025 09:28
Käyntiin lähtemisen jälkeen hävittää paineet 3min jälkeen?
Jos sammuksissa hävittää niin ämpärin päällä oleva takaisku laskee bensat takasi tankkiin.
Nosta esipaine käyttämällä virtoja päällä ennen starttia.
Ja lisäyksenä vielä useita kertoja. Yksi surautus ei tyhjää linjaa täytä.

Startin jälkeen stumppaus johtuu nimenomaan aloittajalla nyt siitä bensanpaineen puutteesta startin jälkeen, eli pumppu ei kerkeä täyttämään linjaa.

Takapenkin alla pumpun painelinjassa on se takaiskuventtiili. Korjaus vaatii vanhan painelinjan muoviputken puukotuksen katki ja uuden nysän liittämisen kumiletkun pätkän avulla. Taikka koko paineputken vaihdon jos siihen jumppaan haluaa ryhtyä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Espestores
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2017 10:10
Paikkakunta: Lieksa

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Espestores »

Bapsu kirjoitti:
To Elo 14, 2025 10:14
Monikossa kirjoitti:
To Elo 14, 2025 09:28
Käyntiin lähtemisen jälkeen hävittää paineet 3min jälkeen?
Jos sammuksissa hävittää niin ämpärin päällä oleva takaisku laskee bensat takasi tankkiin.
Nosta esipaine käyttämällä virtoja päällä ennen starttia.
Ja lisäyksenä vielä useita kertoja. Yksi surautus ei tyhjää linjaa täytä.

Startin jälkeen stumppaus johtuu nimenomaan aloittajalla nyt siitä bensanpaineen puutteesta startin jälkeen, eli pumppu ei kerkeä täyttämään linjaa.

Takapenkin alla pumpun painelinjassa on se takaiskuventtiili. Korjaus vaatii vanhan painelinjan muoviputken puukotuksen katki ja uuden nysän liittämisen kumiletkun pätkän avulla. Taikka koko paineputken vaihdon jos siihen jumppaan haluaa ryhtyä.
takaisku (musta) on vaihdettu uuteen alkuvaiheessa jo eikä sillä ollut vaikutusta mihinkään. ongelmana taitaa olla se "käsky" joka sammuttaa pumpun hetken käynnissäolon jälkeen. onko mahdollista että tankki ei pääsisi huohottamaan? paine kasvaa tankissa ja avaa bensapuolen paluu linjan? se voisi selittää mihin se bensanpaine oikein katoaa sillä ei vuoda allensa minnekkään.
9000 2.3T 3x -92 -95 -96
9-5 2.3T -05
9000 2.3T Aero -98
9-3 cabriolet 1.9tid -06

Ex 9-5 Aero -00
Ex 9-5 Aero -02
Ex 9000 2.3T -94
Ex ng900 cab -95
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Esipaineen nostoon riittää kerran virrat päälle ehjässä vehkeessä pumpun vaihdon jälkeen ainakin mulla.
Jos sinne on sätöksiä tehty niin eipä siinä muuta kuin niiden poisto.
Virrat kun pistää päälle kuuluu ämpäristä paineen noston ääni joka loppuu ennen kun pumppu pysähtyy jos sieltä kuuluu lorinaa tai jotain muuta paine karkaa tankin puolella.
Kampiakselin asentoanturiksi bosch ja sieltäkin sätökset pois jos niitä on ja tämän toiminnan näkee opensidistä häviikö rpm näyttämä tai muuttuuko ennen sammumista.

Pistä pumpulle suorat virrat katkaisian ja sulakkeen kautta, tällä testaat polttoainepuolen vian.
Jos toimii niin vika ei ole pumpussa eikä linjastossa, vika on käskyn antajassa pyöriä.

Ämpärin päällä liittimet oikein päin ja liittimissä letkut oikein päin.
Vastakarvaan bensan syötöstä ei ole kokemusta, mutta jos paineen säädin olisi rikki voisiko polttoaine virrata vikoperinkin.
Ehjällä takaiskulla hajotin yhden tehokkaamman pumpun väärin päin letkut asennettuna.
Espestores
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2017 10:10
Paikkakunta: Lieksa

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Espestores »

Liittimet oikein päin ja pumppu toimii "suoralla" virralla ilman että on pumpun oma pistoke autossa kiinni eikä ongelmaa esiinny. Mutta kun auton oman pistokkeen laittaa kiinni pumppuun niin ongelmat alkaa taas. Releen ohittamalla ongelma pysyy. Suodattimen vaihdoin vaikka se aika tuore olikin ja laitoin oikein päin kuten edellisenkin ei vaikutusta.
Joku maadoitus mahtaa olla löysällä mitä en ole huomioinut? Toki kaikki on jo katsottu läpi joten uusinta kierrokselle siis.
9000 2.3T 3x -92 -95 -96
9-5 2.3T -05
9000 2.3T Aero -98
9-3 cabriolet 1.9tid -06

Ex 9-5 Aero -00
Ex 9-5 Aero -02
Ex 9000 2.3T -94
Ex ng900 cab -95
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2588
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Termos »

Espestores kirjoitti:
La Elo 16, 2025 20:36
Joku maadoitus mahtaa olla löysällä mitä en ole huomioinut? Toki kaikki on jo katsottu läpi joten uusinta kierrokselle siis.
Se imusarjan alla piilossa oleva myös?
Sori kun tuosta jankutan, kiinnostaa vaan, kun niin epämääräistä tietoa tuosta on saatavilla :)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Espestores
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2017 10:10
Paikkakunta: Lieksa

Re: Sammuu startin jälkeen kuin seinään

Viesti Kirjoittaja Espestores »

Termos kirjoitti:
Su Elo 17, 2025 00:50
Espestores kirjoitti:
La Elo 16, 2025 20:36
Joku maadoitus mahtaa olla löysällä mitä en ole huomioinut? Toki kaikki on jo katsottu läpi joten uusinta kierrokselle siis.
Se imusarjan alla piilossa oleva myös?
Sori kun tuosta jankutan, kiinnostaa vaan, kun niin epämääräistä tietoa tuosta on saatavilla :)
kaikki konehuoneessa olleista on hiottu puhtaaksi ei ollut merkitystä mihinkään. Ei ole maa häviötä moottorin ja korin välissä eikä kyllä muuallakaan sitä ole löydetty. Pitänee varmaan alkaa käymään johtosarjaa läpi jos sieltä löytyy jokin murtuma tai heikko liitin
9000 2.3T 3x -92 -95 -96
9-5 2.3T -05
9000 2.3T Aero -98
9-3 cabriolet 1.9tid -06

Ex 9-5 Aero -00
Ex 9-5 Aero -02
Ex 9000 2.3T -94
Ex ng900 cab -95
Vastaa Viestiin