9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2588
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Termos »

Termos kirjoitti:
Ma Kesä 02, 2025 01:15
Nostetaas tämä vanha ketju, kun osui hakusanoilla kohdalleen.

Tein -09 tehtaan Biopoweriin painetestin tänään: IMM:un kumiletku tukkoon isosta päästä, imucobran päältä kovamuovisen putken liitos tukkoon ja kompuralla painetta mankkuvenan ylimmästä letkusta imucobraan.

Aika pienellä paineella alkoi suhina kuulumaan öljyntäyttöputkesta, lämmin kone kun oli, niin höyryäkin sieltä kiemurteli ulos (mittatikku oli irtaallaan).
Putsasin mittatikun korkin tiivisteen ja laitoin sen paikoilleen, mutta nopeasti paineet karkasi siltikin.

Autossahan ei ole niitä takaiskuja öljyntäyttöputken ympärillä, kuten vanhemmissa femmoissa on.

Mistähän tuo nyt sitten vuotaa paineet pois?
Nyt tämäkin ongelma on viimein ratkaistu.

Originaali Garrett (ei ollutkaan luulemani kiinakopio) oli sen verran väljä, että päästi paineet öljypohjaan. Säteittäistä välystä sen verran, että niukin naukin siivet vältti osumasta runkoon.

Jatkokysymys:

Olisi tarkoitus pitää varaosa-auto omin voimin liikkuvana, nappasin siitä Mitsun tuon väljän Garrett:in korvaajaksi. Garrett GT17 -ahtimeen löytyy kyllä korjaussarjoja edullisesti, mutta mistä moinen "rebuild kit" kannattaisi hankkia :?:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
J-M T.
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 08:12
Paikkakunta: pudasjärvi

Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja J-M T. »

Vaihdoin viiruun suositellut NGK BCPR7ES-11 tulpat, entinen omistaja oli ajellut Boschilaisilla ja auto käyttäytyi normaalisti. NGK:n kanssa alkoi käyntiinlähtö-ongelmat eli käy sekunnin pari kolmella ennen kuin käynti normalisoituu. Googlettelun perusteella Boschissa on kärkiväli 8mm, NGK:ssa datasheetin mukaan jopa 1,2mm. Käytin tulpat pois ja säädin uusissa tulpissa kärkivälin 0,8-0,9mm jolloin ongelma ratkesi, luulisin että kasetti oireilee mutta mennään vielä hetki vanhalla.
Saab 9-5 2.0t Biopower -07

Aiemmat:
2x 900i
Saab 900 2.0T-95
Saab 900SE Talladega-97
2x 9000 2.0t
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5915
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-5 -07 Biopower lievä käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Väärät tulpat väärällä kärkivälillä ovat rikkoneet kasetin. Uusi Saab originaali kasetti ja uudet ngk tulpat mahdollisimman pian, ettei muita isompia vikoja ehdi tulla.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin