9-5 3.0 V6 Automaatti. Ei liikettä. P0741 P0722

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Seimnotanum
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Elo 27, 2025 11:07

9-5 3.0 V6 Automaatti. Ei liikettä. P0741 P0722

Viesti Kirjoittaja Seimnotanum »

Alkaa omat, ja kaverin keinot olemaan käytetty. Saabi hyytyi ajosta tien reunaan. Vikakoodinlukija mukana, joten koodit lukuun.
P0741 Momentinmuuntimen ogelma.

Koodeille resetti ja uudelleen käyntiin. Ei liikettä mihinkään suuntaan. Vikakoodina:
P0722 Ulostulon nopeusanturi, ei signaalia

Kaverin kanssa saatiin auto kuitenkin omaan pihaan lisädiagnoosia varten. Lisätietona vielä. Hetken seisonnan jälkeen, auto liikkuu omin voimin jonkun 20-50 metriä, kunnes yksikään vaihde ei mene päälle.

Nyt mitä diagnoosina on tehty:
Kokeiltu toisella ulostulon nopeusanturilla. Ei vaikutusta. Sisääntulon anturi kyllä antaa about moottorin kierrosluvun.
Piipattu solenoidit läpi yleismittarilla. Arvot mitä wisonlinen mukaan pitäisikin.

Laatikon liitin irti,
yleismittarilla mitataan:

S1 => H16-4 liittimen nastat 12 & 1; pitäisi olla 13ohm
S2 => H16-4 liittimen nastat 12 & 9; pitäisi olla 13 ohm
SL => H16-4 liittimen nastat 12 & 10; pitäisi olla 13 ohm
ST => H16-4 liittimen nastat 11 & 3; pitäisi olla 4 ohm

12V:llä kaikki solenoidit naksuteltiin läpi. SL ei naksunut. Vaihdettu solenoidi. Laitettu takaisin kasaan ja uudet nesteet sisään. Ei eloa.

Tämän jälkeen tuli vielä yksi havainto. Autossa virtojen ollessa päällä, moottori ei käynnissä, vaihde vapaalla. Jos pyörittää eturengasta, niin diagnostiikkatyökalu näyttää ulostuloanturille arvon. Moottori käydessä, vaihde vapaalla renkaan pyöritys ei anna signaalia tietokoneelle.

Laatikon ohjausyksikkö sökö? Maavika? Voiko laturi aiheuttaa häiriötä?

Uusi ohjausyksikkö löytyy, vaihtoa ei ole testattu. Tarvitseeko tehdä jotain kikkoja ohjausyksikön vaihdon yhteydessä. Vaihtopurkki samasta tekniikasta.

Ja kaikesta seikkailusta huolimatta. Ainoa vikakoodi on P0722
Seimnotanum
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Elo 27, 2025 11:07

Re: 9-5 3.0 V6 Automaatti. Ei liikettä. P0741 P0722

Viesti Kirjoittaja Seimnotanum »

Diagnoosia jatkettu. Sama vika edelleen.
Vaihdettu vaihdelaatikon liittimeltä syöttöakselin ja lähtöakselin anturien piuhat ristiin. Diagnostiikkasofta näytti ulostuloakselille signaalia, auton nopeudeksi noin 30kmh. Syöttöakselin nopeus oletetusti nolla.
Auto ylös ja renkaan pyöritys. Syöttöakselille ilmestyy signaali.
Väitän, että johtosarja on kunnossa.

TCM:n vaihto. Ei vaikutusta.

Samalla tuli tyhjennettyä öljyt laatikosta ja uudet tilalle, sillä öljyn mittatikun kansi vuoti alareunasta. Ei vaikutusta.

Silloin tällöin seisonnan jälkeen nytkähtää. Viimeksi taksepäin, mutta ei eteen.

https://saabwisonline.com/9-5-9600/1999 ... lic-faults
Tämän vikadiagnoositaulun perusteella. (listasta poistetu vaihtoehdot, jotka ei täsmää molempiin)
The car cannot be driven in selector lever positions D, 3, 2, 1, slips or jerks & Car cannot be driven in selector lever position R:
The transmission fluid level is too low. -> Öljyä on
The filter strainer beside the oil pump inlet is choked.
The oil pump is blocked.
Loss of fluid in brake band B4's fluid system.
Loss of fluid in brake B3 or in the fluid system.
Valve housing defective.
The torque converter is blocked. -> En uskoisi, sillä laatikon syöttöakseli pyörii.

Ei taida olla mitään tapaa selvittää järjestelmän oikeaa painetta tai virtausta. Muuta kun moottorin kierroslukumuuttaa ja ääni, että jotain järjestelmässä kiertää kuuluu laatikosta. Joko se pitää ottaa aski alas? Saadaan varmaan kyllä latikon päälle tuleva vaihteenvalitsin vielä testiin. Sillä siis vielä testi.
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 9-5 3.0 V6 Automaatti. Ei liikettä. P0741 P0722

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Pumppu rikki tai suodatin aivan tukossa.
Nytkähtäminen startin jälkeen voisi viitata roskien palautuminen suodattimeen kun paine nousee, paineen pudottua tippuu irti suodattimesta.
Pumpun rikkoutuminen tekee samaa jos asennusvaiheessa turbiini ei ole loksahtanut paikalleen pumppuun, pumppu hajoo.
Seimnotanum
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Elo 27, 2025 11:07

Re: 9-5 3.0 V6 Automaatti. Ei liikettä. P0741 P0722

Viesti Kirjoittaja Seimnotanum »

Tätä vähän pelättiin. Suodatin ja pumppu on varmaan molemmat kotelon sisällä, eli pitää koko laatikko halkaista?
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 9-5 3.0 V6 Automaatti. Ei liikettä. P0741 P0722

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Seimnotanum kirjoitti:
Pe Syys 12, 2025 18:34
Tätä vähän pelättiin. Suodatin ja pumppu on varmaan molemmat kotelon sisällä, eli pitää koko laatikko halkaista?
En ole ite purkanu laatikoita, vaihdan uuden jos hajoo.
Käytettyjä saa alk.parilla huntilla.
Suodatin on kuulemma laatikon sisällä jossain jota ei puhdistella noin vain muuta tietoa ei ole.
Vastaa Viestiin