Ruosteongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

ng900aero kirjoitti:
La Kesä 28, 2025 00:22
^ Olen knssa ihmetellyt miksi pitää vandalisoida Saabien takapenkkien alustaa kun tankin irroittaminen on niin yksinkertainen toimenpide esim polttoainepumppua vaihdettaessa.
Monta eri syytä.
Kaikilla ei ole nosturia saati työkaluja, ei paikkaa missä tehdä, alakautta hajottaa irrottaessa vielä enemmän paikkoja kuin yläkautta, tulipaloriski, kaikille ei ole yksinkertaista se mitä itselle on, rahaa teetättää niillä joilta löytyy edellä mainitut.
Yksi pointti miksi teen luukut pohjaan on se ettei tarvitse tehdä tankin poistoa tien vieressä kun pumppuun tulee ongelma seuraavan kerran, aina täytyisi viistaua edellisestä tekemästä virheestä.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1533
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja ippe »

ng900aero kirjoitti:
La Kesä 28, 2025 00:22
^ Olen knssa ihmetellyt miksi pitää vandalisoida Saabien takapenkkien alustaa kun tankin irroittaminen on niin yksinkertainen toimenpide esim polttoainepumppua vaihdettaessa.
Femmassa pumppu vaihtuu ihan sen huoltoluukun kautta, ei tarvitse leikellä peltiä.

OG9-3 on sitten se, jossa luukun kautta ei pääse vaihtamaan pumppua. Kyllähän se tankin pudotus on vaikka kerrostalon parkkipaikalla aika hankala tehdä. Monesti pumppu hyytyy kokonaan, eikä auto liiku kuin hinaamalla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04
Ex 2xOG900-NG900-2xOG9-3
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -JS »

Ennakoin ns vara autoon nuo coolerin klemmarit, vasen olisi kestänyt paaliin asti, oikea oli korppua ja lähes poikki, eli ei ollut ihan sattumaa tuokin vika mikä edellisen sivun kuvassa .
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10520
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ippe kirjoitti:
La Kesä 28, 2025 09:36
ng900aero kirjoitti:
La Kesä 28, 2025 00:22
^ Olen knssa ihmetellyt miksi pitää vandalisoida Saabien takapenkkien alustaa kun tankin irroittaminen on niin yksinkertainen toimenpide esim polttoainepumppua vaihdettaessa.
Femmassa pumppu vaihtuu ihan sen huoltoluukun kautta, ei tarvitse leikellä peltiä.

OG9-3 on sitten se, jossa luukun kautta ei pääse vaihtamaan pumppua. Kyllähän se tankin pudotus on vaikka kerrostalon parkkipaikalla aika hankala tehdä. Monesti pumppu hyytyy kokonaan, eikä auto liiku kuin hinaamalla.
Femman pumpun käytin ulkona Kuopiossa Kallan silloilta seuraavasta rampista ylös ja bussi pysäkille. Siinä rotvallin reunalla korjasin pumpun letkun.

9-3:een vaihdoin bensapumpun VT6 pientareella Kontiolahdessa. Olis jäänyt tekemättä ilman huoltoluukkua noissa paikoissa. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
karihai
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja karihai »

Sain tänään valmiiksi helmakoteloiden ja takapyöräkoteloiden ruosterempan. Tein saman homman viimeksi kahdeksan vuotta sitten ja jännityksellä odotin mitä sieltä muovien alta nyt paljastuu. Yllättäen tilanne ei ollutkaan nyt niin paha kuin viimeksi, joten jotain olin ehkä tehnyt paremmin kuin auton valmistaja. Ruskeeta toki oli mutta ei niin paljon kuin viimeksi, eikä läpi asti ruostuneita reikiä ollut vieläkään. Poistin ensin ruosteet pikkurälläkkään kiinnitettävällä pyöröharjalla ja lamellilaikalla niin hyvin kuin sain. Sitten sivelin pintaan 85 prosenttista fosforihappoa, jonka annoin vaikuttaa yön yli. Seuraavaksi pensselillä levitettävä Rust primer, joka sai taas kuivua yön yli. Seuraavaksi paukkupullosta automaalikaupasta ostettu pohjamaali ja sitten pintamaali. Lopuksi vielä kolme kerrosta 2K lakkaa. Helmakoteloihin ruiskutin vielä kotelonsuoja-ainetta, se oli helppoa kun ne helmamuovien sivujen kiinnitysruuvien kiinnikekappaleet oli irti ja niiden aukoista sai hyvin ainetta sisään. Muutaman kiinnikkeen jouduin tilaamaan Trollpartsin kautta uuden, kun olivat menneet huonoiksi. Helmamuovien alapuolen kiinnitykseen käytetyt muovimutterit on kyllä "sieltä ja syvältä", nehän tahtoo napsahdella poikki jo avausvaiheessa, joten jouduin muutaman korvaamaan ip-ruuveilla.
Jospa nuo taas kestäisi seuraavat kahdeksan vuotta, niin ettei tarvitsisi vielä hitsihommiin ruveta. Aika näyttää...
Viimeksi muokannut karihai, La Heinä 12, 2025 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Hah, itse rupesin juuri pistosahalla leikkaamaan varapyöränkotelon pohjaa auki. :lol: Olihan tuo sittenkin näköjään aika paksuhkoa peltiä eikä ihan ohutta soiroa. Vähän vielä harkinnassa mitä tuon varapyörän kanssa tulen tekemään, toisaalta voisi ottaa poiskin kokonaan kiinnikettä myöten niin olisi entistä enemmän tavaratilaa, mutta sitten toisaalta menettää tasaisehkon lastaustilan..

Edit. Eiku hups tää olikin femmojen osio, itsellä siis ruostehommien kohteena kolkki..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2592
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tätähän se taas oli:

Kuva

Mädät eka pois, tuon jälkeen putsailin peltejä ja pensselöin 85 prosenttisella fosforihapolla.

Nyt on tuokin hitsailtu, pääosin puskusaumoilla. Iskaritornin lahellä oleva sauma piti taittaa ratsupaikaksi, kun en millään viitsinyt ruveta talttaamaan paksua korikittiä veks.
Eka hätiin pelteihin ruiskutettu Wurthin sinkkispray, Sikapower 4720 levitelty kaikkiin saumoihin molemmin puolin Sika on laitettu ohjeiden mukaan puhtaalle ja karhennetulle pellille, teippasin saumat ennen sinkin suhhuutusta:

Kuva

Seuraavaksi 2K epoksi ja Upol Raptor, iskaritorni tietty pois, että pääsee sutimaan senkin alle (hiontaa ja happoa sinnekin ensin).
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 874
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Asiallinen korjaus :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Monikossa kirjoitti:
Ma Kesä 23, 2025 14:58
Monessa autossa on sinkitty kori jollain tapaa, mutta "irtosinkkkipelti" on pahinta hitsata huurujen takia.
Kiehuu ja palaa tikkurilanvärikartan väreillä ja savunmuodostus 10× verrattuna auton sinkkipellin hitsaus.
Kuvaus sopii kuumasinkittyyn peltiin, jossa sinkin paksuus on kymmeniä mikroja.
Kannattaa käyttää auton peltitöissä sähkösinkittyä peltiä. Sinkin paksuus on vain muutama mikro, mikä ei haittaa hitsausta. Tämänkin voi toki halutessaan hioa pellin reunoista pois.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2592
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Termos »

PM99 kirjoitti:
Su Loka 05, 2025 09:19
Asiallinen korjaus :saab:
Dänks :)

Samaa vanhaa jaaritustahan tuo oli, mutta postasin silti, kun aijaa.com kuoli ja vei ketjun kuvat mennessään :(
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin