Tervehdys! En tiedä mikä mulle tuli mutta ostin viime viikolla 9-5 vm. 2003. 2.0t. Hyvin kulkeva keksintö ja jopa katsastettukin elokuussa. Muutama tutkimusta aiheuttavaa juttua siinä on ja kun aito on ihan uusi tuttavuus niin täältähän sitä vastauksia on löytynytkin. Ensimmäinen on että kierrokset vähän jää päälle, luokkaa 1200 ja satunnaisesti laskee normaaliin sinne päälle 800 ja siellä sitten vähän röpöttelee. Lienee syy sytkäkasetissa jonka jo tilasinkin autodocista, on vielä matkalla eikä vielä vaihdettu. Nykyisessä näkyy olevan muovikuoressa halkeamakin. Se siinä ihmetytti että vika tuli päälle kun vaihdoin uudet samanlaiset tulpat koneeseen. Liitintä rassasin myös mutta näyttäs olevan ok. Obd lukijakin kertaalleen ilmoitti koodilla että sytyspulmaa olis. Pysyy kyllä käynnissä. Sitten kun ajaessa vaihtaa vaihdetta niin kierrokset hieman nousee vaikka en kaasua paina.
Huohotinletkuja oon koittanut tutkia ja turbon venttiilistä ohjausyksikölle menevän letkun vaihdoin kun oli aika hapertunut ja lutussa. Oisko näin että jossain imupuolella on vuoto vai jääkö ryyppy päälle satunnaisesti?
Sitten tuo urahihna, onko se 2433 mm pitkä ja siinä tapauksessa jos joku välipyörä on otettu pois? Se lienee ylimpänä ollut tai oleva, en oo vielä tutkinut niin syvälle. Vanhan huoltokuitin löysin jossa on vaihdettu sinne 2433 mittainen.
Pieniä muitakin juttuja lisäksi on mutta tuossa päällimmäisiä.
Urahihna ja sytkäkasetti sekä tyhjäkäynti
Re: Urahihna ja sytkäkasetti sekä tyhjäkäynti
Ihan ekana tulee mieleen puhdistaa kaasuläppä. Se menee ajan myötä röhnään, koska huohotuksen huuruja imetään koneeseen ja saattaa turbostakin päästä öljysumua.
Hihnoja on pääpiirteittäin kaksi eri setuppia. Pidempi välirullalla ja lyhempi ilman. Millit on tosiaan hihnan pituus. Kumpaakin versiota on ollut omassa käytössä ja en tiedä onko kumpi parempi? Kolmas ei yleinen lienee sitten ilmastoinnin ohitusleikkaus. Eli hihna ei käy siellä lainkaan. Näitä ei ole tullut vastaan 9-5:ssä. 9-3:ssa oli joskus hätäfiksinä itsellä, kun meni laakeri paskaksi.
Se kierrosluvun pompahdus vaihteen vaihdossa oli muistaakseni vanhassa femmassani joskus. Ihan aavistuksen vain. Rikastuksia tms. ei näistä tavallaan säädellä erikseen. Se toimii tai ei lainkaan. Vikakoodinlukija omana on hyvä perusvaruste. Omistan obd2 Bluetooth - donglen ja kännykässä softa. Tuollainen on hyvä olla aina mukana. Kaikki vikakoodit ei tarkoita sitä, että pitää vaihtaa osia. Kannattaa hakea foorumilta aina vihjeet. Esim. huonolle bensapumpulle tai tukkoiselle katalysaattorille ei ole vikakoodia, mutta ne saa moottorin sekaisin. Näitä nyt en tietenkään tarkoittanut, että ne olisi sinun autossasi nyt.
Hihnoja on pääpiirteittäin kaksi eri setuppia. Pidempi välirullalla ja lyhempi ilman. Millit on tosiaan hihnan pituus. Kumpaakin versiota on ollut omassa käytössä ja en tiedä onko kumpi parempi? Kolmas ei yleinen lienee sitten ilmastoinnin ohitusleikkaus. Eli hihna ei käy siellä lainkaan. Näitä ei ole tullut vastaan 9-5:ssä. 9-3:ssa oli joskus hätäfiksinä itsellä, kun meni laakeri paskaksi.
Se kierrosluvun pompahdus vaihteen vaihdossa oli muistaakseni vanhassa femmassani joskus. Ihan aavistuksen vain. Rikastuksia tms. ei näistä tavallaan säädellä erikseen. Se toimii tai ei lainkaan. Vikakoodinlukija omana on hyvä perusvaruste. Omistan obd2 Bluetooth - donglen ja kännykässä softa. Tuollainen on hyvä olla aina mukana. Kaikki vikakoodit ei tarkoita sitä, että pitää vaihtaa osia. Kannattaa hakea foorumilta aina vihjeet. Esim. huonolle bensapumpulle tai tukkoiselle katalysaattorille ei ole vikakoodia, mutta ne saa moottorin sekaisin. Näitä nyt en tietenkään tarkoittanut, että ne olisi sinun autossasi nyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Urahihna ja sytkäkasetti sekä tyhjäkäynti
Pistä autodocin puolakasetti palautukseen samantien asentamatta paikoilleen. Mikään muu kuin alkuperäinen Saab-puolakasetti ei toimi. Muut kasetit toimivat 10min-1viikko noin keskimäärin.
Vain Saab alkuperäinen kasetti toimii. Muovikuoren halkeama tulpanhattujen väleissä ei vaikuta mihinkään tai mitenkään puolan toimintaan, koska se on ns. "suojan suoja". Jos sylinterikohtaisia missfirejä tai vikakoodi on niistä niin yleensä puolasta johtuu, mutta jos koodi on random missfire, niin se ei ole puolan syy, vaan yleensä imuvuoto tai polttoaineen puute.
Vain Saab alkuperäinen kasetti toimii. Muovikuoren halkeama tulpanhattujen väleissä ei vaikuta mihinkään tai mitenkään puolan toimintaan, koska se on ns. "suojan suoja". Jos sylinterikohtaisia missfirejä tai vikakoodi on niistä niin yleensä puolasta johtuu, mutta jos koodi on random missfire, niin se ei ole puolan syy, vaan yleensä imuvuoto tai polttoaineen puute.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Urahihna ja sytkäkasetti sekä tyhjäkäynti
Saab 9-5:n bensakoneet ovat tarkkoja tulpista. Näissä käytetään sytytystulppaa anturointiin (IonSense -tekniikka).
NGK BCPR7ES-11 on oikea tulppa, muun merkkisiä ei kannata kokeilla. Joitain muitakin NGK:n tulppia voi käyttää.
NGK BCPR7ES-11 on oikea tulppa, muun merkkisiä ei kannata kokeilla. Joitain muitakin NGK:n tulppia voi käyttää.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04
Ex 2xOG900-NG900-2xOG9-3
Ex 2xOG900-NG900-2xOG9-3
Re: Urahihna ja sytkäkasetti sekä tyhjäkäynti
BCPR6ES-11 tuli laitetuksi, vanhat oli samoja. Lämpöarvo hiukka eri mutta voisko vaikuttaa?
Uusi sytkäkasetti on vaihdettu mutta ei havaittavaa vaikutusta ollu silläkään. Semmosia löytöjä on että se huohottimen takaiskuventtiili joka on venttiilikopan vieressä päästää kumpaankin suuntaan. Uusi takaisku on matkalla mulle, saa nähdä mitä se vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja kierrosten tyhjäkäynnille palautumiseen. Sitten kaasuläpältä lähtevä pieni letku oli irti toisesta päästä. Tökkäsin sen rintapellissä olevaan venttiilin natsaan johon tulee viereen turbolta letku myös. Kaikki nää on hieman parantaneet käyntiä joten ehkä tämä valmistuu.
Uusi sytkäkasetti on vaihdettu mutta ei havaittavaa vaikutusta ollu silläkään. Semmosia löytöjä on että se huohottimen takaiskuventtiili joka on venttiilikopan vieressä päästää kumpaankin suuntaan. Uusi takaisku on matkalla mulle, saa nähdä mitä se vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja kierrosten tyhjäkäynnille palautumiseen. Sitten kaasuläpältä lähtevä pieni letku oli irti toisesta päästä. Tökkäsin sen rintapellissä olevaan venttiilin natsaan johon tulee viereen turbolta letku myös. Kaikki nää on hieman parantaneet käyntiä joten ehkä tämä valmistuu.
Re: Urahihna ja sytkäkasetti sekä tyhjäkäynti
Tuo kutonen on juurikin normitulppa. seiskaa suositellaan jos käytetään etanoolia.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Urahihna ja sytkäkasetti sekä tyhjäkäynti
Vaihdoin takaiskuventtiilin venttiilikopasta lähtevään pieneen huohotinletkuun ja taas parani tyhjäkäynti. Hetkeksi tykkää jäädä 1200 paikkeille ja laskee sitten reiluun 800:aan. Autodocin sytkäkasetti on jo viikon toiminut ja vanha takakontissa varaosana. Eli enää ei varmaan kannata rassata mitään ettei tule lisää vikoja. Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja täältä palstalta tosiaan löytyy vaikka mihin ratkaisuja kunhan jaksaa etsiä ja lukea.