Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
-
Eetu_Bergman
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Tänään pitäisi uuden orggis anturin saabua.
Tuli tuossa mieleen että nytkun auto on saanut vihdoin seistä n. 15 tuntia kylmässä autokatoksessa niin kävin tutkailemas vähän noita arvoja ilman auton käynnistystä.
Aktuaalinen lämpötila -2 astetta
Auton ulkolämpötilamittari 0 astetta
Moottorin lämpötila 6 astetta (Teng)
Ahtopaineen lämpötila 4-5 astetta (Tair)
Tuli vaan mieleen että onko tuo Tair normaali? Ja missä tuon anturi sijaitsee?
Tuli tuossa mieleen että nytkun auto on saanut vihdoin seistä n. 15 tuntia kylmässä autokatoksessa niin kävin tutkailemas vähän noita arvoja ilman auton käynnistystä.
Aktuaalinen lämpötila -2 astetta
Auton ulkolämpötilamittari 0 astetta
Moottorin lämpötila 6 astetta (Teng)
Ahtopaineen lämpötila 4-5 astetta (Tair)
Tuli vaan mieleen että onko tuo Tair normaali? Ja missä tuon anturi sijaitsee?
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
https://saabwisonline.com/9-5-9600/2000 ... ure-sensor
En tiedä tosin onko viirussa tuotakin muutettu. Kaiken järjen mukaan pitäisi näyttää lähemmäs nollaa kuin +10 astetta..
En tiedä tosin onko viirussa tuotakin muutettu. Kaiken järjen mukaan pitäisi näyttää lähemmäs nollaa kuin +10 astetta..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
-
Eetu_Bergman
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
On kyllä hämy juttu nyt. Noh juuri hain alkuperäisen anturin. On tuo messinkinen anturiosa ihan eri paksuinen kun tarvikemallissa
Joku taisi sanoa jo mutta ilmeisesti noiden antureiden parametreja ei voi ecussa säädellä esim. 6 asteen heitolla
Eli että näyttäisi eri lämpötilan mitä oikeasti on?
Joku taisi sanoa jo mutta ilmeisesti noiden antureiden parametreja ei voi ecussa säädellä esim. 6 asteen heitolla
Eli että näyttäisi eri lämpötilan mitä oikeasti on?
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Varmastikin niitä jotenkin pystyy puukottamaan mutta kyllä se vaan pitkässä juoksussa on paras ratkaisu laittaa sinne oikein toimiva anturi, tuollaisella arvojen käpistelyllä voi olla arvaamattomia kerrannaisvaikutuksia.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Mittasitko vastusarvon vanhasta ja uudesta, heittoa?
Mittasitko vanhan vielä paikallaan ollessa myös piuhan toisesta päästä onko näyttämä sama?
Nyt jos vika ei poistu, vaihdat kehotuksesta ecun, tämä ei välttämättä ole vian aiheuttaja vaikka vika poistuisikin.
Palautuu jossain vaiheessa taas takaisin tai sitten ei.
Näistä saa lukea miten saabit on kalliita ylläpitää kun vaihdellaan vaan osaa tutkimatta alkuperäistä vikaa joka voi hyvinkin olla kontaktivika maadoituksessa, liittimessä, johto osin poikki tai korroosiota itse johdossa-<tämä muuttaa anturin näyttämää.
Nyt kun ecun vaihdon jälkeen vikaa ei ole liittimen/johtojen liikuttelun jälkeen ei voi enää todeta varmuudella missä vika oli.
Ja mittaus tehdään irrottamatta liitintä lävistämällä takapuolelta joko pinni tai johto.
Mittasitko vanhan vielä paikallaan ollessa myös piuhan toisesta päästä onko näyttämä sama?
Nyt jos vika ei poistu, vaihdat kehotuksesta ecun, tämä ei välttämättä ole vian aiheuttaja vaikka vika poistuisikin.
Palautuu jossain vaiheessa taas takaisin tai sitten ei.
Näistä saa lukea miten saabit on kalliita ylläpitää kun vaihdellaan vaan osaa tutkimatta alkuperäistä vikaa joka voi hyvinkin olla kontaktivika maadoituksessa, liittimessä, johto osin poikki tai korroosiota itse johdossa-<tämä muuttaa anturin näyttämää.
Nyt kun ecun vaihdon jälkeen vikaa ei ole liittimen/johtojen liikuttelun jälkeen ei voi enää todeta varmuudella missä vika oli.
Ja mittaus tehdään irrottamatta liitintä lävistämällä takapuolelta joko pinni tai johto.
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Eilen katsoin omasta kolkista kylmänä niin kyllä kaikki kolme arvoa eli auton kertoma ulkolämpötila, teng ja tair olivat lähes asteen tarkkuudella samat.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Niin niiden kuuluukin olla, kun auto on seissyt riittävän kauan.
Yleisenä kommenttina ketjuun niin:
Monesti joku vaikkapa 100€ osa voi olla kannattavaa vaihtaa vaan uuteen, jos on riittävät perusteet epäillä ko. komponentin vikaa, kuin vaihtoehtoisesti tutkia, mittailla ja etsiä korjaamolla vikaa vaikkapa 5h 100€/h veloituksella... Se on näitä elämän suuria valintoja mitä haluaa tehdä ja mistä haluaa maksaa. Harvemmin +20v vanhan osan vaihtaminen uuteen huonontaa tilannetta...
Yleisenä kommenttina ketjuun niin:
Monesti joku vaikkapa 100€ osa voi olla kannattavaa vaihtaa vaan uuteen, jos on riittävät perusteet epäillä ko. komponentin vikaa, kuin vaihtoehtoisesti tutkia, mittailla ja etsiä korjaamolla vikaa vaikkapa 5h 100€/h veloituksella... Se on näitä elämän suuria valintoja mitä haluaa tehdä ja mistä haluaa maksaa. Harvemmin +20v vanhan osan vaihtaminen uuteen huonontaa tilannetta...
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Niin en tiedä mikä Saabin antureiden osalta yleisesti on tilanne mutta esim. samanikäisissä Bemareissa alkaa olla jo sitä ongelmaa että se alkuperäisenä myytävä Boschin valmistama uusi anturi ei kaikissa tapauksissa enää ole niin hyvä kuin se vanha alkuperäinen (toleranssit, valujälki yms.), eli vaihtamalla uuteen tilanne oikeasti huononee siitä mitä se ehjällä 25+v vanhalla anturilla oli.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
-
Eetu_Bergman
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Nyt on orggis osa paikallaan. Tosissaan mulla ei yleismittaria oo eikä oo lähettyvillä semmoista niin mittausta en päässyt suorittamaan. Johdonkin tarkastelin koko matkalta ja näyttäisi olevan ehjä.
Auto ei tänään kerkeä jäähtyä kokonaan joten huomenna taas viisaampia.
tair näyttää 10 asteen autotallissa 15 astetta tällä hetkellä. Samoin teng. Ajosta n. 5h ja kone kädenlämpönen. Palataan taas astialle.
Auto ei tänään kerkeä jäähtyä kokonaan joten huomenna taas viisaampia.
tair näyttää 10 asteen autotallissa 15 astetta tällä hetkellä. Samoin teng. Ajosta n. 5h ja kone kädenlämpönen. Palataan taas astialle.
-
Eetu_Bergman
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Tosta ecun nollaamisesta vielä. Ilmeisesti sulake nro 17
Ekana pidin akkua n. 10 min irti ja sitten vielä sulake nro 17:an nappasin pois n. 20 sekunnin ajaksi virrat ollessa pois. Joku kirjoitti että virrat pitäisi olla päällä? Onko tällä jotain väliä?
Ekana pidin akkua n. 10 min irti ja sitten vielä sulake nro 17:an nappasin pois n. 20 sekunnin ajaksi virrat ollessa pois. Joku kirjoitti että virrat pitäisi olla päällä? Onko tällä jotain väliä?
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Ei luultavasti riitä 10 minuuttia akun napa irti, anna olla vaikka puoli tuntia tai miksei vaikka yönkin yli jos semmoiseen on mahdollisuus, se riittää adaptaatioiden nollaamiseen, ei tarvitse sen lisäksi sulakkeita enää irroitella. Tuo sulakejuttu on vähän vaivattomampi tapa esim. tien päällä, mutta akun miinusnavan irroitus riittävän pitkäksi aikaa nollaa sitten kerralla kaiken mikä on eri sulakkeita irrottelemalla ylipäänsä nollattavissa. Eikä niitä sulakkeita silloin kannata nappailla irti kun se virtapiiri on jännitteinen.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
-
Eetu_Bergman
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Täytyy aamulla katsoa tuo miinus napa irti vaikka pariksi tunniksi.
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
T7:ssa nollaantuu melkolailla samantien kun käytät sulakkeen tai kengän irti.
Tuota ei vaan kannata tehdä jos käy juuri tankilla vaihtamassa polttoainelaatua pakkasella ja ajaa samantien parkkiin nollaamaan.
Onneks noita osia vaihtamalla arvotaan vika, tekijöitä on suhteellisen vähän nykyään kun some jakaa tekijän profilit väärinkäytöksistä.
Ei tulis mieleenkään vaihella osia tutkimatta mikä sen vian aiheuttaa koska jos se uusiutuu korjaaja maksaa väärin tehdystä korjauksesta.
Jos vastuksen mittaukseen saa menemään enemmän aikaa kun puolituntia niin älkää viekö korjattavaksi tommoseen paikkaan.
Tuota ei vaan kannata tehdä jos käy juuri tankilla vaihtamassa polttoainelaatua pakkasella ja ajaa samantien parkkiin nollaamaan.
Onneks noita osia vaihtamalla arvotaan vika, tekijöitä on suhteellisen vähän nykyään kun some jakaa tekijän profilit väärinkäytöksistä.
Ei tulis mieleenkään vaihella osia tutkimatta mikä sen vian aiheuttaa koska jos se uusiutuu korjaaja maksaa väärin tehdystä korjauksesta.
Jos vastuksen mittaukseen saa menemään enemmän aikaa kun puolituntia niin älkää viekö korjattavaksi tommoseen paikkaan.
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
T7:n adaptaatiot nollautuvat niin, että ecu herätetään ensin käyttämällä virtoja päällä, eli avain virtalukossa on asentoon hetkeksi. Sitten virrat pois ja sulake tai akun kenkä irti hetkeksi. Riittää vaikka 5-10s jos aikamääreen haluaa.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Ok, ei sinänsä yllätä että Saabilla on tuohonkin tehty oma, kylläkin varsin fiksu systeemi. 
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA