Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Aukase open sid ja kelaa aivan alkuun, siellä näkyy pohjasoftaversio, mikä siellä on?
55 vai 46?
Tekikö softan joku henkilö joka tietää asiasta jotain vai kopioiko omasta autosta jonkun muun tekemän ja tökkäs sulle.
Eetu_Bergman
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Ihan täältä foorumilta suosittu tekijä teki autoon softan.
Eetu_Bergman
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Ja 55 on softanpohja
Eetu_Bergman
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Viat jatkuvat taas. Nyt todellakin saa sahata. Yritin tuota bensatukkia tsekata sen venttiilin kautta mutta se ei suhahtanut kuin 0.5 sekuntia. Samanlailla kun viikon auki ollut coca-cola pullo. Eikä polttoainetta tullut yhtään. Auto kuitenkin lähtee sidin mukaan 4 sekunnin kohdalla käyntiin ja lämpimänä ei mitään heikkoa.
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Monikossa kirjoitti:
Su Marras 30, 2025 15:16
Eetu_Bergman kirjoitti:
La Marras 29, 2025 17:19
En kyllä kokeillut. Mitä tuo tekee erilailla? Voin huomenna kokeilla noinkin tuon käynnistyksen.
Paineistaa polttoaineputkiston ennen käynnistystä.
Lämpöjen osaltahan tuo näyttää oikeaa, ei rauta möykky jäähdy yönaikana ulkolämpöön ellei ole pakkasella reilusti.
Suotta enää jahtaat vikaa jota ei ole, loput on enemmänkin ominaisuutta.
Sulla ei pumppu tee painetta tai se karkaa tankkiin jos ei ole virtaus muuten estynyt.
Eetu_Bergman
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Todella jännä. Nimittäin edelleen on niin että jos auto on lohkossa tunnin verran auto lähtee avainta näyttämällä.

Onko tuohon tankin päällä olevaan takaiskuun jotain jippoa jonka voisi tehdä? Kokeilen nyt vaihtaa paineensäätimen. Tuon takaiskun ja sitten miettiä tuota pumppua jos ei auta.

Varmaan täytyy ostaa se painemittari ensitöikseen.
Eetu_Bergman
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Kävin äsken roplaamassa lisää tuota tukin venttiiliä.

Kun auto on sammuksissa ei tukilla ole painetta. Kun autoon laittaa virrat päälle ei tukille tule painetta. Kun auton käynnistää on luonnollisesti tukilla paine ja venttiili ruikkii iloisesti bensaa syliin. Kun auton sammuttaa niin välittömästi häviää paine.

Jos se olisi tuo pumpun päällä oleva takaisku niin luulisi että siinä menisi kauemmin.


Ja edelleen auto lähtee lohkon kanssa heti käymään. Eli tuntuisi että linjoissa pysyy paine mutta tukissa ei?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3139
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hieman vaikuttais siltä että suuttimet jää vuotamaan jos takaiskuventiili kuitenkin toimii. Eipä siinä linjassa ole muita vuotopaikkoja kuin suuttimet, painesäädin ja linja, joku niistä jos takaiskuvena on ok. Painesäädin on helppo tarkistaa kun käyttää käynnissä sen alipaine letkun irrallaan. Pa painen mittaisin myös.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Suuttimen pitäisi olla todella auki jos virrat päälle laittaessa imasee kaiken aineen yhteen pannuun, käyntikin olisi kolmella tulpan kastuttua ja bensa haisisi auton ympärillä.
Bensapulalla ei haise bensa eden putken päässä.

Takaiskulla ei ole väliä onko rikki vai ei ja jos se hajoo niin ainoastaan lukitusmekanismin irrotessa menisi putkeen sulkien virtauksen aiheuttaisi sen ettei painetta pääse tukille.

Jos virrat päälle laittaessa pumpun suristaessa ei tukille tule painetta on syynä joko 1.polttoainesuodatin tukossa(ei tosin pyörisi kierroksilla ollenkaan), 2. pumppu ei tuota painetta joko tukkeutuneen pumpun suodattimen takia tai roska pumpun siivissä, 3. ämpärissä sisäinen vuoto, tämä yleisin jos vaihdettu pumppu ja käytetty turpoavaa polttoaineputkea, letkuliitos vuotaa ja tämän kuulee joko sihinänä tai lorinana kun laittaa virrat päälle. 4.vaihdettu pumppu/ämpäripumppu joka ei kestä etanolia esim.motonetin bosch (kestää etanolia muutaman päivän) loppuu tuotto. Veikkaan siivistön sulamista etanolista tai jonkun muun komponentin pumpusta.


Venttiilien kiinniollessa pyttyyn jäänyt bensa höyrystyy ja syttyy herkemmin lohkossa samoin kuin startti pyörittää lämmintä konetta nopeammin vrt.kylmä siksi lohkossa ollessa hörähtää heti vaikka pumppu toimii vajaasti.
aero
-
Viestit: 9282
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja aero »

Eihän se sulanut pumppu antaisi painetta ajossakaan eikä auto toimisi. Nyt auto kuitenkin ymmärtääkseni toimii ok lähdettyään käyntiin ja omistajaa harmittaa odotettua pidempi vieteri kylmällä koneella.
Eetu_Bergman kirjoitti:
Pe Joulu 12, 2025 19:50
Ja edelleen auto lähtee lohkon kanssa heti käymään. Eli tuntuisi että linjoissa pysyy paine mutta tukissa ei?
Eihän tälläistä tilannetta oikein voi olla, syöttölinjan ja tukinhan pitäisi olla efektiivisesti samaa tilaa. Kaavio menee siis tyypillisesti näin:


Pumppu===Takaisku===Syöttölinja====Tukki====>Paineensäädin>===Paluulinja===Tankki

Eli pumppu pumppaa letkuun/putkeen, joka menee suoraan tukille ja näiden sisätilat ovat samaa tilaa. Tukin loppupäässä on paineensäädin, joka varmistaa että tukille jää halutun verran painetta ja laskee ylimääräiset aineet paluulinjan kautta takaisin tankkiin. Tukki kuitenkin on ylimpänä eli jos takaisku vuotaa, niin pumpun sammuessa paineet katoaa ja ensimmäisenä tyhjenee se tukki. Onhan siinä teoreettinen hitaus siinä paineen laskussa, mutta jos linja virtaa tarpeeksi niin ei sitä oikein ehdi huomioimaan ihmisaisteilla, mittalaitteita tarvisi.

Ilmeisesti sitä venttiiliä on tähän asti vain paineltu itse ja otettu bensaa naamalle, eikä painemittaria ole ollut käytettävissä? Tällöin ei tiedä, paljonko painetta oikeasti onkaan - ainakaan minä en osaisi lonkalta sanoa, sylkeekö sieltä naamalle 2 vai 3bar.

Huom! Jos paineensäädin onnistuu olemaan vikaantunut niin, että polttoaineen paine on odotettua matalampi, voi moottori käydä laihalla, joka voi olla varsin tuhoisaa. Monta T7-moottoria on menetetty mäntäpistiäiselle laihan seoksen seurauksena.
Eetu_Bergman kirjoitti:
Pe Joulu 12, 2025 19:50
Kun auto on sammuksissa ei tukilla ole painetta. Kun autoon laittaa virrat päälle ei tukille tule painetta. Kun auton käynnistää on luonnollisesti tukilla paine ja venttiili ruikkii iloisesti bensaa syliin. Kun auton sammuttaa niin välittömästi häviää paine.
Tämän perusteella minusta kuulostaa siltä, että auto ei ainakaan testatessa pyörittänyt pumppua vielä virrat kytkiessä, vaan vasta startatessa. En tiedä tarkasti että miten T7:n pitäisi toimia, mutta joku mielikuva on maininnasta että se ei aina pyörittäisi pumppua etukäteen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5998
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

T7 esipaineistaa aina virrat päälle käännettäessä. Aeron mielikuva on T5:sesta, joka ei aina tee esipaineistusta.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
aero
-
Viestit: 9282
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja aero »

Oulrait, seison korjattuna.

Kuinka pitkä T7:n esipaineistus on? Voiko yksin toimiessa käydä niin, että kun ohjaamossa kääntää avaimesta virrat päälle, esipaineistus käynnistyy ja pumppu surahtaa, mutta ennenkö kuskin paikalta ehtii venttiilille asti, ehtii pumppu sammua ja vuotava takaisku tai regu hukata paineet takaisin tankkiin?

Se mittari, jota voisi tarkkailla heti avainta kääntäessä, olisi tässäkin kohtaa avainasemassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Eetu_Bergman
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Kiitos jälleen vastauksista. Autossa siis Aem340 pumppu m. 3 v vanha ja vaihdettu siis vanhaan ämpäriin.

Auto käy onneksi ihan ookoo seoksilla lamb heiluu siinä -500-+500 ajossa. Aika hyvin pysyy lähellä nollaa.

Tuntuu että linjojen esipaineistus ei pelaa niinkuin pitää. Koska vaikka kuinka kääntää virrat ees taas n. 5 sekunnin viiveellä per sykli niin ei se tuota tilannetta helpota.

kyseessähän on tällainen Ranetus-sensein entinen auto jossa kone vaihdettu n. 3 vuotta sitten MY2002 tai vanhempaan ja siihen sitten pcv päivitys ja stage 3 rautaa kiinni ulkoisesti. Sisäkaluista ei mitään hajua mitkä on. Eikä edes mulla ainaskaa luotto riitä 100% siihen että sielä on B235 mylly. Enkä toisaalta yllättyisi jos selviäisi että sielä on säästösyistä lyöty keulille

Tämä vuodatus ei liene tähän liittyvä.
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Ei tehdä pause syklillä jos haluu testata paineistusta: virrat päälle~2sek mitä surina kuulu, virrat pois ja käyntiin heti.
Muuten kunnossa olevasta kuulen äänen selvästi linjaston täyttyessä ja takaiskun mennessä "kiinni" käynnistyy heti vaikka linjasto ollut tyhjä pumpun irrotuksessa.
Näin ainakin noissa mihin vaihtanut pumppuja.
Jos se vuotaa tankkiin tai kulku estynyt ei tällä ole vaikutusta pumppuongelmaisessa.
Vastaa Viestiin