Auto oli halpa, koska kampiakselin laakeri oli mennyt koneesta rikki. --> "Toimivana irrotettu kone kuului kauppaan.
* Heti ensimmäisenä katsoin "uudesta" koneesta puristukset ja iskunpituuden. -> Puristukset välillä 10-14 Bar ja iskunpituus 89-91mm (eli kunnossa oleva 2,3t moottori)
* Uuden moottorin alkuperää en osannut sanoa kertoa, mutta suuttimien, MAP anturin ja imusarjan perusteella kone olisi ollut vuosimallia 1998-2000. Vaihdoin tämän vuoksi vanhasta moottorista kaikki liitännäisosat (imusarja/pakosarja, anturit yms.), eli lohko + kansi + sisuskalut olisivat vanhaa mallia. Ymmärsin, että näillä ei ole mitään eroa uudemmissa ja vanhoissa moottoreissa. --> Vaihdoin moottoriin samalla kaikki tiivisteet lukuun ottamatta kannen- ja ruiskujen tiivisteitä.
*Laitoin "uuden" moottorin Saabiin ja se käynnistyi ja kävi normaalisti. Auto ei heittänyt vikakoodeja, mutta välillä alkoi käymään kolmella sylinterillä (ongelmat alkaa)
--> ensimmäisellä kerralla kun auto kävi kolmella, sain vikakoodit luettua MAFF anturilta + muutama missfire. --> vaihdoin alkuperäisen MAF anturin ja sytytystulpat (NGK BCPR7ES-11).
--> auto kävi n. viikon verran normaalisti, kunnes alkoi pätkimään joka kerta täysikaasulla. --> Ei vikakoodeja --> konehuonetta tutkimalla huomasin bypass-venttiilille menevän alipaineletkun olevan halki --> vaihdoin kaikki alkuperäiset alipaineletkut turbolta ja imusarjalta silikonisella metritavaralla.
--> vika jatkui edelleen ja tuntui pahenevan. --> vaihdoin tulpat uudestaan samanlaisilla ja vika lähti pois.
Tällä hetkellä (viimeiset 2kk) auto käy normaalisti suurimman osan ajasta. Autoon tulee kohtauksia, jossa auto alkaa käymään kolmella sylinterillä juuri ennen kuin moottori lämpenee kokonaan. Vesisateella auto käy vajailla jo heti käynnistyksessä. Yleensä vika korjaantuu itsestään, kun auton antaa istua tyhjäkäynnillä n. minuutin. Välillä pitää käyttää akun negatiivinen napa irti.
* Auto ei anna minkäänlaisia vikakoodeja, paitsi ajaessa moottori alkaa vilkuttamaan moottorin vikavaloa kun tämä vika ilmenee. Lähtee itsestään pois, kun auto alkaa käymään taas neljällä. Tästä ei jää mitään muistiin. Olen muutaman kerran kytkenyt "yleistesterin" kiinni autoon, mutta ainoa vikakoodi moottorin vikavalon vilkkuessa on "missfire syl 3". Tämän sylinterin sytytystulppa on myös märkä ja "puhdas" kun sen käyttää irti, eli auto jakaa tälle bensaa, vaikka se ei sytykkään. Auton käydessä normaalisti tulppien ulkonäkö ei hirveämmin eroa.
Minulla on vaihtokoneesta irtonainen DIC kasetti (ei tietoa vuosiluvusta), jota olen yrittänyt väliajoin vaihdella auton oman kasetin kanssa. Tällä ei tunnu olevan vaikutusta ongelmaan.
Onko muilla ollut tämänlaisia kokemuksia näiden autojen kanssa? Onko muilla vinkkejä vianhakuun?
Kyseessä on minun kakkosauto (pääautona toimii vuoden 2004 9-3), joten en viitsisi ostaa uutta alkuperäistä kasettia 350 €, mikäli se ei korjaa ongelmaa.
Autossa on ollut myös ruosteen kanssa ongelmaa, mutta sen olenkin jo saanut paikattua hitsaamalla ja kittaamalla