Viirussa ei kylmää kuskin puolelta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
sakdo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:29

Viirussa ei kylmää kuskin puolelta

Viesti Kirjoittaja sakdo »

Kuskin puolelta ei tule kylmää ilmastoinnista. vm. 2006 1.9tid. Kuskin puolen läppämoottori on nyt irti ja läppä liikkuu käsin moitteitta ääripäästä ääripäähän ja läpän akseli tuntuu ja näyttää ehjältä. Kuuma puoli tuntuu toimivan hyvin mutta kylmältä puolelta tuntuu siltä että ilma ei tulisi ollenkaan ilmastoinnin kennon läpi vaan seuraa jokseenkin ulkoilman lämpötilaa. Tuo ei taida olla edes mahdollista niin jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi se että läppä olisi jotenkin vikaantunut ilmakanavan sisällä?

Apukuskin puoli toimii täysin moitteitta.

Löytyykö keneltäkään ideoita?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 25062
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Viirussa ei kylmää kuskin puolelta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kalibroinnilla olisi hyvä aloittaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
sakdo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:29

Re: Viirussa ei kylmää kuskin puolelta

Viesti Kirjoittaja sakdo »

Kalibrointia kokeiltu ennen läppämoottorin irroittamista. Nyt on siis kokonaan moottori irti läpän akselilta ja käsin kääntelemälläkään ei saa tulemaan kylmää. Ainoastaan kuumaa, haaleaa tai jotain siitä väliltä.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2987
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Viirussa ei kylmää kuskin puolelta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Antoiko kalibrointi vikakoodia?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Pee
"Hirsch"
Viestit: 982
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Viirussa ei kylmää kuskin puolelta

Viesti Kirjoittaja Pee »

Viiru ei anna koodeja näkyville. Pitää katsoa tech:llä vikakoodit.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Viirussa ei kylmää kuskin puolelta

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Koplaa raikkari pois kun auto käy ac päällä, onko ilmastoinnin kenno täysin kylmä jokapuolelta? Meillä meni aikanaan ilmeisesti kenno tukkoon tms ja antoi hönkää kuskille ja kylmää apparille. Eli kenno oli osin jääkylmä ja toinen reuna ulkolämmön lämpöinen, ei aine kiertänyt siellä kunnolla.

Syytä ei ole tähän päivään mennessä setvitty, jotain on kai tukossa tai paisuntaventtiili ei laske tarpeeksi kylmäainetta kennolle? Viisaammat spekuloikoon lisää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
sakdo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:29

Re: Viirussa ei kylmää kuskin puolelta

Viesti Kirjoittaja sakdo »

Bapsu kirjoitti:
Pe Kesä 19, 2026 10:06
Koplaa raikkari pois kun auto käy ac päällä, onko ilmastoinnin kenno täysin kylmä jokapuolelta? Meillä meni aikanaan ilmeisesti kenno tukkoon tms ja antoi hönkää kuskille ja kylmää apparille. Eli kenno oli osin jääkylmä ja toinen reuna ulkolämmön lämpöinen, ei aine kiertänyt siellä kunnolla.

Syytä ei ole tähän päivään mennessä setvitty, jotain on kai tukossa tai paisuntaventtiili ei laske tarpeeksi kylmäainetta kennolle? Viisaammat spekuloikoon lisää.
Tämä piti paikkansa. Kuskin puoli ilmastoinnin kennosta ei jäähdy ollenkaan.

Tööttäsin sinne ennen koko projektin alkua n. 250g kylmäainetta mutta voihan tuo olla vajaa edelleen. Voiko kuivain olla myös tukossa niin ettei liemi kierrä tarpeeksi? Tai sitten tosiaan tuo kenno tukossa.

Pitääpä viedä ilmastointihuoltoon jos osaisivat sielä sanoa.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Viirussa ei kylmää kuskin puolelta

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

sakdo kirjoitti:
Su Kesä 21, 2026 10:00
Bapsu kirjoitti:
Pe Kesä 19, 2026 10:06
Koplaa raikkari pois kun auto käy ac päällä, onko ilmastoinnin kenno täysin kylmä jokapuolelta? Meillä meni aikanaan ilmeisesti kenno tukkoon tms ja antoi hönkää kuskille ja kylmää apparille. Eli kenno oli osin jääkylmä ja toinen reuna ulkolämmön lämpöinen, ei aine kiertänyt siellä kunnolla.

Syytä ei ole tähän päivään mennessä setvitty, jotain on kai tukossa tai paisuntaventtiili ei laske tarpeeksi kylmäainetta kennolle? Viisaammat spekuloikoon lisää.
Tämä piti paikkansa. Kuskin puoli ilmastoinnin kennosta ei jäähdy ollenkaan.

Tööttäsin sinne ennen koko projektin alkua n. 250g kylmäainetta mutta voihan tuo olla vajaa edelleen. Voiko kuivain olla myös tukossa niin ettei liemi kierrä tarpeeksi? Tai sitten tosiaan tuo kenno tukossa.

Pitääpä viedä ilmastointihuoltoon jos osaisivat sielä sanoa.
Kuivain voi olla paskana ja räjähtää sinne putkiin tukkien ne. Meillä oli systeemi muutaman vuoden ennen tota tapahtumaa tyhjänä, kuivain näytti sille että siihen ei kosketa, joten vedettiin huollossa täyteen, toimi pari viikkoa ennenkun tuo ilmiö alkoi.

Kuivain pitäisi siis AINA vaihtaa kun putket käy auki ja systeemiin pääsee happea, se menee heti pilalle kun pääsee tekemisiin ilman kanssa. Näin kävi varmaan meidän tapauksessa.

Paisuntaventtiili kai säätää kuinka paljon ainetta sinne sisäkennoon pääsee, sekin voi olla syypää. Ilmoittele tänne jos löydät syyn tuolle, motivoi ehkä itseäkin taas jumppaamaan tuon kanssa joskus. :roll:
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Vastaa Viestiin