9-5 Aerossa etupään jokin välys tuntuu ratissa
9-5 Aerossa etupään jokin välys tuntuu ratissa
Tere! Olen kelannut Foorumin läpi ja pari muutakin sivustoa, mutta silti lisäneuvoja tarvitaan. Autoni on 2000 mallin 9-5 Aero Sedan, ajettu 80tkm ja muutoin huippupeli, mutta kun ajaa hiljaa mukulakivikadulla, jossakin on selkeästi väljää ja välittyy käsille Ratin kautta (vai onko se ominaisuus? Tonnarin ratti on ainakin tunnoton tien epätasaisuuksille eikä "lyö käsille". Kun jarruttaa hitaassa vauhdissa, juuri auton pysähtyessä Ratissa tuntuu kuin jokin kiertyisi alustassa. Jossakin palstalla veikattiin että ohjausakselissa olisi väljää, mutta Laakkosella kehuivat että ei ole moista koskaan myyty. Sen sijaan on rasvattu kun akseli takertelee pitkittäisliikkeessä. No ensi viikolla lähtee tutkimuksiin Länsiautoon.. Mutta onko vastaavia kokemuksia? Mitä ne koiranluut tekevät, tuntuuko ratissa?
t. AeroFan
t. AeroFan
t. AEROFAN
ciao,
mulla Aero 2001 (Syyskuu 2000) Wagon.
Kyselin hieman samaa kuin topicin aloittaja jokin aika sitten.
Etupäässä jotain löysää, olisiko se:
-moottorin kiinnitys
-veto-osissa välystä
-yms ?
Eli kun laittaa vaihteen päälle, analysoiden tarkkana ollessa tuntee pienen välyksen voimansiirrossa, vaihdekepissä ja sitä myöten ratissa.
Kun vaihdan vaihdetta, pyrin kytkimellä tasaamaan vedon aloitusta, ettei tämä "välyksen" tunne tuntuisi....
Tämä välys on pieni, mutta sen tuntee....
Ja vielä voisin toivoa apuja,miten vaihdekeppiin saadaan jämäkkyyttä lisää?
mulla Aero 2001 (Syyskuu 2000) Wagon.
Kyselin hieman samaa kuin topicin aloittaja jokin aika sitten.
Etupäässä jotain löysää, olisiko se:
-moottorin kiinnitys
-veto-osissa välystä
-yms ?
Eli kun laittaa vaihteen päälle, analysoiden tarkkana ollessa tuntee pienen välyksen voimansiirrossa, vaihdekepissä ja sitä myöten ratissa.
Kun vaihdan vaihdetta, pyrin kytkimellä tasaamaan vedon aloitusta, ettei tämä "välyksen" tunne tuntuisi....
Tämä välys on pieni, mutta sen tuntee....
Ja vielä voisin toivoa apuja,miten vaihdekeppiin saadaan jämäkkyyttä lisää?
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...
Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...
Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Millainen oli vaikutus? Myös minulla kumin vulkanointi on pettänyt ja kumi "elää" jonkun verran pesässään, joten tuo on edessä. Hintaa taitaa olla siinä 50e tietämissä...9-5T kirjoitti: Minulla vaihdettiin vääntötuki jolla kone/laatikkopaketti on kiinni edestä, oli silmin nähden kulunut ja kumin purussa. Osanumero(2004) 5230685
-barum
Todennäköisesti rattiakselissa on väljää. Rattiakselissa on ohjausvaihteesta lukien; ristinivel, teleskooppiliitos, "rättinivel" ja toinen ristinivel jne. Tyypillisesti tämä teleskooppiliitos jumittuu rasvan puutteessa ja aiheuttaa liikkeelle lähdettäessä ja pysähdyttäessä rattiin tuntuvaa "värähtelyä".
Itselläni rattiakselin teleskooppiliitoksen voitelun jälkeen ratiin alkoi tuntua selvää välystä, jota ei aiemmin ollut tuntunut. Asiaa tutkittaessa ilmeni, että välys oli ilmeisesti "rättinivelessä" tai teleskooppiliitoksessa. Täyttä selvyyttä ei saatu. Ilmeisesti rasvan puute oli aiheuttanut ylimääräistä kulumista.
Varsinainen ikävä asia on se, että rattiakselia ei saa jakaa eli siihen ei myydä erillisiä niveliä. On siis ostettava koko rattiakseli. Hinta on n. 1000 euroa ja vaihtotöineen kustannukset nousevat 1200 euroon. Vaihdon jälkeen kaikki tuntuva välys hävisi.
Kustannuksissa voi säästää hankkimalla käytetyn rattiakselin esim. jostain kolariautosta. Autovahinkokeskuksessa näkyy olevan yksi purkuosa satasella. Siinä vain on jotenkin varmistuttava osan kunnosta, ettei ole samaa vikaa.
Itselläni rattiakselin teleskooppiliitoksen voitelun jälkeen ratiin alkoi tuntua selvää välystä, jota ei aiemmin ollut tuntunut. Asiaa tutkittaessa ilmeni, että välys oli ilmeisesti "rättinivelessä" tai teleskooppiliitoksessa. Täyttä selvyyttä ei saatu. Ilmeisesti rasvan puute oli aiheuttanut ylimääräistä kulumista.
Varsinainen ikävä asia on se, että rattiakselia ei saa jakaa eli siihen ei myydä erillisiä niveliä. On siis ostettava koko rattiakseli. Hinta on n. 1000 euroa ja vaihtotöineen kustannukset nousevat 1200 euroon. Vaihdon jälkeen kaikki tuntuva välys hävisi.
Kustannuksissa voi säästää hankkimalla käytetyn rattiakselin esim. jostain kolariautosta. Autovahinkokeskuksessa näkyy olevan yksi purkuosa satasella. Siinä vain on jotenkin varmistuttava osan kunnosta, ettei ole samaa vikaa.
Kolmekymmentäseitsemän vuotta ja yhdeksäs Saab menossa.
Saattaapi olla se rattiakseli..
Tänään renkaita vaihtaessa hiukan tutkailtiin alustaa, kun auto oli nosturilla ja oikein mistään ei löytnyt väljää. Toisessa koiranluussa yhdessä holkissa ehkä hiukan, mutta ei muuta. No maanantaina se nähdään länsiautossa... Jos on rattiakseli, saavat luvan korjata sen omaan piikkiinsä
t. AEROFAN
t. AEROFAN
t. AEROFAN
Ei sitten löytynyt välystä..
Tänään oli Saabi Länsiautossa ja eivät löytäneet mitään alustasta, joten se Rattiakseli alkaa kuulostaa sitten todennäköiseltä syyltä (sitä eivät jostakin syystä tutkineet). Taidan viedä ensin rasvattavaksi laakkoselle Konalaan. Se on muuten kumma juttu, että kun laitoin matalat kesärenkaat, niin välyksen tuntu kivikadulla väheni huomattavasti. Tässä on nyt jotakin jota en ymmärrä...
t. AEROFAN
t. AEROFAN
t. AEROFAN
Harmillista etteivät tutkineet samalla sitä rattiakselia. Ei olisi ollut iso vaiva. Lopulta päässee itse pienemmällä vaivalla ja välttää turhia huoltokäyntejä, kun mahdollisuuksien mukaan perehtyy kulloiseenkin ongelmaan itse, vaikka ei millään viitsisikään. Onhan korjauksia varten ammattilaiset, mutta jotenkin tuntuu, että aina heillä ei ole herkkyyttä kuunnella ja halua ratkaista asiakkaan ongelmaa. Sinunkin tapauksessasi ongelma on epämiellyttävä tärähtely ratissa. Se, että alustasta ei löytynyt väljää tarkoittaa, että se löytyy jostain muualta. Ellei sitten epäile asiakkaan valituksen todenperäisyyttä. Rattiakselin teleskooppiliitoksen irroitus ja voitelu olisi kestänyt n.10 min, jolloin ainakin voitelun puutteesta johtuva oire olisi hävinnyt.
Kuten kysyit jo aiemmin 9-5:n ohjausominaisuuksista verrattuna 9000:een, ei kummassakaan kuulu ratin värähdellä käsille kunnossa ollessaan; kokemusta on molemmista.
Näin "remotena" on vaikea paikallistaa vikaa, mutta rattiakselia voit testata seuraavasti:
Heiluta rattia taajaan juuri sen verran, että etupyörät liikkuvat;
tuntuuko väljää?
Varmistaaksesi, että väljyys ei johdu esim. ohjausvaihteesta käännä rattia kierros jompaan kumpaan suuntaan ja toista sama heilutus tässä asennossa;
tuntuuko väjää?
Jos väljää tuntuu, voit rattia heiluttaessa kokeilla samalla toisella kädellä onko väljä mahdollisesti teleskooppiliitoksesa tai rättinivelessä ja samalla niitä painamalla saattaa välyksen tuntu pienentyä. Mitään ei tarvitse purkaa kokeilua varten. Hieman notkeutta tarvitaan, kun kampeaa itsensä selälleen kuskin jalkatilaan.
Kuten kysyit jo aiemmin 9-5:n ohjausominaisuuksista verrattuna 9000:een, ei kummassakaan kuulu ratin värähdellä käsille kunnossa ollessaan; kokemusta on molemmista.
Näin "remotena" on vaikea paikallistaa vikaa, mutta rattiakselia voit testata seuraavasti:
Heiluta rattia taajaan juuri sen verran, että etupyörät liikkuvat;
tuntuuko väljää?
Varmistaaksesi, että väljyys ei johdu esim. ohjausvaihteesta käännä rattia kierros jompaan kumpaan suuntaan ja toista sama heilutus tässä asennossa;
tuntuuko väjää?
Jos väljää tuntuu, voit rattia heiluttaessa kokeilla samalla toisella kädellä onko väljä mahdollisesti teleskooppiliitoksesa tai rättinivelessä ja samalla niitä painamalla saattaa välyksen tuntu pienentyä. Mitään ei tarvitse purkaa kokeilua varten. Hieman notkeutta tarvitaan, kun kampeaa itsensä selälleen kuskin jalkatilaan.
Kolmekymmentäseitsemän vuotta ja yhdeksäs Saab menossa.
Ei sitten löytynyt mitään vikaa
Kärry on nyt tutkittu parissakin liikkeessä ja viimeksi Laakkosella Konalassa ja ei ne lähteneet edes rasvaamaan ohjausakselia. Toki täytyy myöntää, että sen jälkeen kun laitettiin kesärenkaat alle, ongelman havainnointi on vaikeaa, kun se hävisi melkein kokonaan.. No katsotaan miten käy, kun laitetaan talvipyörät syksyllä alle.
t. AeroFan
t. AeroFan
t. AEROFAN
Vilkaiskaapa tätä linkkiä:9-5T kirjoitti:Nerosaabin kuvailemat ongelmat poistui eli ihan "laatikon" välys poistui vedon/moottorijarrutuksen rajalta.
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=254
Väittävät hyväksi saabcentralin puolella, eikä hintakaan olisi paha. Onkohan kyseisellä putkalla edustajaa vanhan mantereen puolella?
-barum
Re: Ei sitten löytynyt mitään vikaa
Jos ongelmaa ei havaita, ei sitä käsittääkseni ole??AEROFAN kirjoitti:Kärry on nyt tutkittu parissakin liikkeessä ja viimeksi Laakkosella Konalassa ja ei ne lähteneet edes rasvaamaan ohjausakselia. Toki täytyy myöntää, että sen jälkeen kun laitettiin kesärenkaat alle, ongelman havainnointi on vaikeaa, kun se hävisi melkein kokonaan.. No katsotaan miten käy, kun laitetaan talvipyörät syksyllä alle.
t. AeroFan
Pieni välyshän on lähes joka auton ohjauksessa, tuskin vaikuttaa ajettavuuteen jne?
Hauskaa vappua muuten koko porukalle!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98