9-5 Aerossa etupään jokin välys tuntuu ratissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
AEROFAN
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

9-5 Aerossa etupään jokin välys tuntuu ratissa

Viesti Kirjoittaja AEROFAN »

Tere! Olen kelannut Foorumin läpi ja pari muutakin sivustoa, mutta silti lisäneuvoja tarvitaan. Autoni on 2000 mallin 9-5 Aero Sedan, ajettu 80tkm ja muutoin huippupeli, mutta kun ajaa hiljaa mukulakivikadulla, jossakin on selkeästi väljää ja välittyy käsille Ratin kautta (vai onko se ominaisuus? Tonnarin ratti on ainakin tunnoton tien epätasaisuuksille eikä "lyö käsille". Kun jarruttaa hitaassa vauhdissa, juuri auton pysähtyessä Ratissa tuntuu kuin jokin kiertyisi alustassa. Jossakin palstalla veikattiin että ohjausakselissa olisi väljää, mutta Laakkosella kehuivat että ei ole moista koskaan myyty. Sen sijaan on rasvattu kun akseli takertelee pitkittäisliikkeessä. No ensi viikolla lähtee tutkimuksiin Länsiautoon.. Mutta onko vastaavia kokemuksia? Mitä ne koiranluut tekevät, tuntuuko ratissa?
:?:
t. AeroFan
t. AEROFAN
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

taitaa olla ominaisuus? mulla ainakin lyö ratti käsille ja näköä haittaa kun ajaa mukula kivillä. ja -00 aero combi 8kymppii ajettu myös
AEROFAN
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja AEROFAN »

Ominaisuus... hm..vielä korkeaprofiiliset talvirenkaat alla.. maltan tuskin odottaa miltä tuntuu ajella matalilla kesäläskeillä.. Olisiko auto tältä osin huonontunut Tonnariin verrattuna... :( No toivon että on kuitenkin vika, jonka huolto paikantaa ja korjaapi pois.

AEROFAN
t. AEROFAN
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

No kyllä siinä rattiakselissa voi välystä olla. Koiranluut kolisevat mutta ei muistaakseni tuntunut käsille. Veikkaan, että huollossa löytävät jotain löysää jostain :)
Grün
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Grün »

Mulla OLI klappia ratissa, siis pystysuunnassa. Se fixattiin laittamalla yksi ylimääräinen rikka rattiakselin päähän (näin sen käsitin). Tuo klappi feature on kyllä tuttu ainakin Espoon Länsi-Auton kavereille.
9-5 2.3tA -98
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

ciao,
mulla Aero 2001 (Syyskuu 2000) Wagon.
Kyselin hieman samaa kuin topicin aloittaja jokin aika sitten.
Etupäässä jotain löysää, olisiko se:
-moottorin kiinnitys
-veto-osissa välystä
-yms ?

Eli kun laittaa vaihteen päälle, analysoiden tarkkana ollessa tuntee pienen välyksen voimansiirrossa, vaihdekepissä ja sitä myöten ratissa.

Kun vaihdan vaihdetta, pyrin kytkimellä tasaamaan vedon aloitusta, ettei tämä "välyksen" tunne tuntuisi....

Tämä välys on pieni, mutta sen tuntee....

Ja vielä voisin toivoa apuja,miten vaihdekeppiin saadaan jämäkkyyttä lisää?
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

9-5T kirjoitti: Minulla vaihdettiin vääntötuki jolla kone/laatikkopaketti on kiinni edestä, oli silmin nähden kulunut ja kumin purussa. Osanumero(2004) 5230685
Millainen oli vaikutus? Myös minulla kumin vulkanointi on pettänyt ja kumi "elää" jonkun verran pesässään, joten tuo on edessä. Hintaa taitaa olla siinä 50e tietämissä...

-barum
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Kiitos 9-5T !

asia otetaan työn alle.

Mille grazie
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Iska
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 22:25

Viesti Kirjoittaja Iska »

Todennäköisesti rattiakselissa on väljää. Rattiakselissa on ohjausvaihteesta lukien; ristinivel, teleskooppiliitos, "rättinivel" ja toinen ristinivel jne. Tyypillisesti tämä teleskooppiliitos jumittuu rasvan puutteessa ja aiheuttaa liikkeelle lähdettäessä ja pysähdyttäessä rattiin tuntuvaa "värähtelyä".
Itselläni rattiakselin teleskooppiliitoksen voitelun jälkeen ratiin alkoi tuntua selvää välystä, jota ei aiemmin ollut tuntunut. Asiaa tutkittaessa ilmeni, että välys oli ilmeisesti "rättinivelessä" tai teleskooppiliitoksessa. Täyttä selvyyttä ei saatu. Ilmeisesti rasvan puute oli aiheuttanut ylimääräistä kulumista.
Varsinainen ikävä asia on se, että rattiakselia ei saa jakaa eli siihen ei myydä erillisiä niveliä. On siis ostettava koko rattiakseli. Hinta on n. 1000 euroa ja vaihtotöineen kustannukset nousevat 1200 euroon. Vaihdon jälkeen kaikki tuntuva välys hävisi. :)
Kustannuksissa voi säästää hankkimalla käytetyn rattiakselin esim. jostain kolariautosta. Autovahinkokeskuksessa näkyy olevan yksi purkuosa satasella. Siinä vain on jotenkin varmistuttava osan kunnosta, ettei ole samaa vikaa. :?
Kolmekymmentäseitsemän vuotta ja yhdeksäs Saab menossa.
AEROFAN
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Saattaapi olla se rattiakseli..

Viesti Kirjoittaja AEROFAN »

Tänään renkaita vaihtaessa hiukan tutkailtiin alustaa, kun auto oli nosturilla ja oikein mistään ei löytnyt väljää. Toisessa koiranluussa yhdessä holkissa ehkä hiukan, mutta ei muuta. :cry: No maanantaina se nähdään länsiautossa... Jos on rattiakseli, saavat luvan korjata sen omaan piikkiinsä :twisted:

t. AEROFAN
t. AEROFAN
AEROFAN
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ei sitten löytynyt välystä..

Viesti Kirjoittaja AEROFAN »

Tänään oli Saabi Länsiautossa ja eivät löytäneet mitään alustasta, joten se Rattiakseli alkaa kuulostaa sitten todennäköiseltä syyltä (sitä eivät jostakin syystä tutkineet). Taidan viedä ensin rasvattavaksi laakkoselle Konalaan. Se on muuten kumma juttu, että kun laitoin matalat kesärenkaat, niin välyksen tuntu kivikadulla väheni huomattavasti. Tässä on nyt jotakin jota en ymmärrä...

t. AEROFAN
t. AEROFAN
Iska
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 22:25

Viesti Kirjoittaja Iska »

Harmillista etteivät tutkineet samalla sitä rattiakselia. Ei olisi ollut iso vaiva. :roll: Lopulta päässee itse pienemmällä vaivalla ja välttää turhia huoltokäyntejä, kun mahdollisuuksien mukaan perehtyy kulloiseenkin ongelmaan itse, vaikka ei millään viitsisikään. Onhan korjauksia varten ammattilaiset, mutta jotenkin tuntuu, että aina heillä ei ole herkkyyttä kuunnella ja halua ratkaista asiakkaan ongelmaa. Sinunkin tapauksessasi ongelma on epämiellyttävä tärähtely ratissa. Se, että alustasta ei löytynyt väljää tarkoittaa, että se löytyy jostain muualta. Ellei sitten epäile asiakkaan valituksen todenperäisyyttä. Rattiakselin teleskooppiliitoksen irroitus ja voitelu olisi kestänyt n.10 min, jolloin ainakin voitelun puutteesta johtuva oire olisi hävinnyt.
Kuten kysyit jo aiemmin 9-5:n ohjausominaisuuksista verrattuna 9000:een, ei kummassakaan kuulu ratin värähdellä käsille kunnossa ollessaan; kokemusta on molemmista.
Näin "remotena" on vaikea paikallistaa vikaa, mutta rattiakselia voit testata seuraavasti:
Heiluta rattia taajaan juuri sen verran, että etupyörät liikkuvat;
tuntuuko väljää?
Varmistaaksesi, että väljyys ei johdu esim. ohjausvaihteesta käännä rattia kierros jompaan kumpaan suuntaan ja toista sama heilutus tässä asennossa;
tuntuuko väjää?
Jos väljää tuntuu, voit rattia heiluttaessa kokeilla samalla toisella kädellä onko väljä mahdollisesti teleskooppiliitoksesa tai rättinivelessä ja samalla niitä painamalla saattaa välyksen tuntu pienentyä. Mitään ei tarvitse purkaa kokeilua varten. Hieman notkeutta tarvitaan, kun kampeaa itsensä selälleen kuskin jalkatilaan. :wink:
Kolmekymmentäseitsemän vuotta ja yhdeksäs Saab menossa.
AEROFAN
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ei sitten löytynyt mitään vikaa

Viesti Kirjoittaja AEROFAN »

Kärry on nyt tutkittu parissakin liikkeessä ja viimeksi Laakkosella Konalassa ja ei ne lähteneet edes rasvaamaan ohjausakselia. Toki täytyy myöntää, että sen jälkeen kun laitettiin kesärenkaat alle, ongelman havainnointi on vaikeaa, kun se hävisi melkein kokonaan.. No katsotaan miten käy, kun laitetaan talvipyörät syksyllä alle.

t. AeroFan
t. AEROFAN
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

9-5T kirjoitti:Nerosaabin kuvailemat ongelmat poistui eli ihan "laatikon" välys poistui vedon/moottorijarrutuksen rajalta.
Vilkaiskaapa tätä linkkiä:

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=254

Väittävät hyväksi saabcentralin puolella, eikä hintakaan olisi paha. Onkohan kyseisellä putkalla edustajaa vanhan mantereen puolella?

-barum
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ei sitten löytynyt mitään vikaa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

AEROFAN kirjoitti:Kärry on nyt tutkittu parissakin liikkeessä ja viimeksi Laakkosella Konalassa ja ei ne lähteneet edes rasvaamaan ohjausakselia. Toki täytyy myöntää, että sen jälkeen kun laitettiin kesärenkaat alle, ongelman havainnointi on vaikeaa, kun se hävisi melkein kokonaan.. No katsotaan miten käy, kun laitetaan talvipyörät syksyllä alle.

t. AeroFan
Jos ongelmaa ei havaita, ei sitä käsittääkseni ole?? :D
Pieni välyshän on lähes joka auton ohjauksessa, tuskin vaikuttaa ajettavuuteen jne?
Hauskaa vappua muuten koko porukalle!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin