9-5 -98 savuttaa ja tehot poissa!
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 16:58
9-5 -98 savuttaa ja tehot poissa!
Siis 2.3T kysessä, ajettu 220tkm. auto savuttaa kylmällä ilmalla kylmänä niin paljon ettei kehtaa kohta käynnistää autoa ihmisten ilmoilla. Luin jostain tuosta huohotinputkesta, siis käsitinkö oikein että lopullista ratkaisua siihen ei ole vieläkään? Entä onko omaani muutos tekemättä kun siihen paksuun putkeen tulee ohut putki jossa muovinen takaiskuventtiili? Ei liene hirveän terveellistä esim. katalysaattorille? Auton on entisen mistajan toimesta vaihdettu turbo sekä venttiilivarren kumit, tuloksetta siis...
uskaltaako autolla enää ajaa? Öljyäkin saa lisätä öljynvaihtovälin välillä (10 000tkm) joitakin litroja.
Toinen ongelma on sellainen että kun autolla tulee risteykseen ja polkaisee kytkimen pohjaan niin auto sammuu aika usein ja voi kuvitella mikä yllätys se on kurvissa kun ohjaustehostin on poissa pelistä. Toisinaan kierrokset käyvät alhaalla mutta auto jaksaa pysyä käynnissä. moottorijarrutuksessa auto ei sammu. Ajan kanssa on oppinut ajamaan niin että auto ei itsellä sammu, mutta kun joku lainaa autoa niin aina vähän hirvittää.
Kolmas ongelma on kylmänä lähdettäessä kuuluva ulina, ikäänkuin ajaisi pakki päällä kovaa nopeutta. Ääni tulee jostain konepellin alta, nousee kierrosten mukana.Loppuu yleensä minuutin parin kuluttua.
Lähinnä tuo savutus on se joka askarruttaa, ajattelin lähteä juuri katsastukseen, saa nähdä onko katalysaattori vielä kunnossa.
uskaltaako autolla enää ajaa? Öljyäkin saa lisätä öljynvaihtovälin välillä (10 000tkm) joitakin litroja.
Toinen ongelma on sellainen että kun autolla tulee risteykseen ja polkaisee kytkimen pohjaan niin auto sammuu aika usein ja voi kuvitella mikä yllätys se on kurvissa kun ohjaustehostin on poissa pelistä. Toisinaan kierrokset käyvät alhaalla mutta auto jaksaa pysyä käynnissä. moottorijarrutuksessa auto ei sammu. Ajan kanssa on oppinut ajamaan niin että auto ei itsellä sammu, mutta kun joku lainaa autoa niin aina vähän hirvittää.
Kolmas ongelma on kylmänä lähdettäessä kuuluva ulina, ikäänkuin ajaisi pakki päällä kovaa nopeutta. Ääni tulee jostain konepellin alta, nousee kierrosten mukana.Loppuu yleensä minuutin parin kuluttua.
Lähinnä tuo savutus on se joka askarruttaa, ajattelin lähteä juuri katsastukseen, saa nähdä onko katalysaattori vielä kunnossa.
Ottamalla turbon paine puolelta jonkun liitoksen auki ja tarkastaa on siellä öljyä, jos on se tulee turbosta tai huohotuksesta.
Tuo tyhjäkäynti ongelma voi johtua, rikkinäisestä kaasuläppäkotelosta(sähkönen kaasuläppä) tai kampiakselin asento tunnistimesta.
Syttyykö "check engine" valo kojetauluun! Jos palaa näkevät Saabilla mistä tuo johtuu!
Se kaasuläppä on voinut hajota liiasta öljystä mitä se turbo on aikoinaan sinne päästänyt ja varsinkin 98-99 jolloin sieltä puuttui joitakin eristeitä.
Tuo tyhjäkäynti ongelma voi johtua, rikkinäisestä kaasuläppäkotelosta(sähkönen kaasuläppä) tai kampiakselin asento tunnistimesta.
Syttyykö "check engine" valo kojetauluun! Jos palaa näkevät Saabilla mistä tuo johtuu!
Se kaasuläppä on voinut hajota liiasta öljystä mitä se turbo on aikoinaan sinne päästänyt ja varsinkin 98-99 jolloin sieltä puuttui joitakin eristeitä.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 16:58
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Ruotsalainen savukone
Nyt on tilanne se, että 9-5 2.0t -00 ajettu hieman alle 125tkm lykkää pakoputkestaan sinistä savua oikein reippaasti. Maanantaina auto viedään korjattavaksi, Saab-korjaaja epäili, että huohotin olisi tukossa. Toinen mahdollinen vikapaikka on siis turbo? En vaan oikein usko että naisen käytössä olisi voinut rikkoontua, toivotaan halvempaa vaihtoehtoa. Onko siis mahdollista, että katalysaattori on ottanu sinisestä savusta vauriota ja onko kallis paukku jos sekin pitää korjata? Vaikka 9-5 on ihan ok perusauto, tällaisten juttujen takia ei ole enää minkäänlaista intoa hankkia Saabia tulevaisuudessa.
Re: Ruotsalainen savukone
Toi kuulostaa siltä, että korjaus on ilmainen ja menee uuden laajennetun huolenpito-ohjelman piikkiin.Moukarimies kirjoitti:Saab-korjaaja epäili, että huohotin olisi tukossa. Toinen mahdollinen vikapaikka on siis turbo? En vaan oikein usko että naisen käytössä olisi voinut rikkoontua, toivotaan halvempaa vaihtoehtoa. Onko siis mahdollista, että katalysaattori on ottanu sinisestä savusta vauriota ja onko kallis paukku jos sekin pitää korjata? Vaikka 9-5 on ihan ok perusauto, tällaisten juttujen takia ei ole enää minkäänlaista intoa hankkia Saabia tulevaisuudessa.
Toinen juttu on se, että onko ne muuta autot täysin viattomia? Kerro mullekin mikä merkki pitää hankkia seuraavaksi.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Ruotsalainen savukone
Kyllä sen saa hajalle kun sammuttaa auton kovan ja pitkäkestoisen ajon jälkeen heti auton pysähdyttyä eli vaikka turbo on nykyään vesijäähdytetty niin jos on vähänkin reippaammin ajellut niin minuutti tyhjäkäyntiä on hyväksi. Joihinkin autoin on tehtaalla asennettu rele joka "pakko" käyttää autoa hetken sammuttamissen jälkeen(ainakin osassa Mitsuja). Itse hajoitin aikoinaan og:n turbon tietämättömyyttäni kunnes pojat saabilla opettivat.9-5T kirjoitti:Turbon hajoamiseen ei käyttö liity mielestäni mitenkään.Moukarimies kirjoitti:. Toinen mahdollinen vikapaikka on siis turbo? En vaan oikein usko että naisen käytössä olisi voinut rikkoontua
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
9-5:n ongelmat
OK, myönnetään ettei viattomia autoja olekaan. Juuri äsken kyllä luin kestotestiraportin Honda Accordista, jossa ei ollut yhtään mitään vikaa koko testin aikana. Siihen kun päästäisiin ns. laatumerkeissäkin niin kyllä hyvin menisi. Syö vain miestä, kun vuoden 89 9000i tuntuu olevan lujempaa tekoa kuin 9-5. Eipä ole ysitonnisesta pimahtanu mittarivalojen lamppuja ynnä muuta pientä vaikka kilometrejä on yli 300 tuhatta. 9-5 on siis pääasiallisesti äitini käytössä ja en voinut millään uskoa että siitä saisi turbon nainenkin hajalle. Ne turbot nyt taitavat yksinkertaisesti olla niin löyhää tekoa että ne vaan kilahtavat, ei voi mitään.
Kuinkas paljon sitä öljyä pitäisi sieltä imusarjanpuolelta löytyä, että uskaltais lähteä turboa uusimaan?.
Oma autoni pölläyttää käynnistettäessä siniset savut, joka loppuu muutamassa sekunnissa. Avasin imusarjan päältä sen paineputken ja kaasuläpällä oli "jotain". Oikein öljylähteeksi sitä ei ainakaan kutsua voi. Pikemminkin kuin olisi vaseliinilla voideltu metallia ja kaavittu vaseliinit pois eli nahea pinta.
Siis turbo vai huohotussysteemi?
Oma autoni pölläyttää käynnistettäessä siniset savut, joka loppuu muutamassa sekunnissa. Avasin imusarjan päältä sen paineputken ja kaasuläpällä oli "jotain". Oikein öljylähteeksi sitä ei ainakaan kutsua voi. Pikemminkin kuin olisi vaseliinilla voideltu metallia ja kaavittu vaseliinit pois eli nahea pinta.
Siis turbo vai huohotussysteemi?
Mulla pölläytykset loppuivat "huohotinpäivityksen" jälkeen. Turbossa (GT17) ei vikaa ole vielä...kop..kop.. ollut.Pauke kirjoitti:Kuinkas paljon sitä öljyä pitäisi sieltä imusarjanpuolelta löytyä, että uskaltais lähteä turboa uusimaan?.
Oma autoni pölläyttää käynnistettäessä siniset savut, joka loppuu muutamassa sekunnissa. Avasin imusarjan päältä sen paineputken ja kaasuläpällä oli "jotain". Oikein öljylähteeksi sitä ei ainakaan kutsua voi. Pikemminkin kuin olisi vaseliinilla voideltu metallia ja kaavittu vaseliinit pois eli nahea pinta.
Siis turbo vai huohotussysteemi?
Hyvä kysymys, tuota tietoa itsekin kaipailen. Paikallinen Saab-huolto kertoi huoltokirjaa vilkaistuaan vain, että ei huohotinvehkeille tartte mitään tehdä. Mittarissa 155 tuhatta, viimeisin huolto on tehty 143 tuhannen kohdalla viime keväänä.Pauke kirjoitti:Mikkäs leimat kertoo siitä huohotinpäivityksestä?. Muistan kuulleeni jossain, että omaanikin semmoinen on tehty (joskus, kai, ehkä....)
Tuossa kuva lätkästä (toivottavasti oikea lätkä kyseessä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Kuva](http://www.saunalahti.fi/~voas1267/Kuvat/Saab/Leimat.jpg)
Autohan on 9-5 2,3t vuosimallia -98
Edit: Vai leimataanko kyseisiä päivityksiä tuohon lätkään? Hiukan hukassa olen vielä tämän automallin kanssa
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen