9-5 -98 savuttaa ja tehot poissa!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Turbon kunnon voi nopeasti tarkistaa nykimällä kaasua parkkipaikalla ja sitten menee tarkistaa tuleeko sieltä öljyä maahan pakoputkesta..
jos tulee niin turbo on luultavasti paskana tai sitten vuotaa öljyä venttiilikumeista läpi..
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Kuinkas paljon sitä öljyä pitäisi sieltä imusarjanpuolelta löytyä, että uskaltais lähteä turboa uusimaan?.
Oma autoni pölläyttää käynnistettäessä siniset savut, joka loppuu muutamassa sekunnissa. Avasin imusarjan päältä sen paineputken ja kaasuläpällä oli "jotain". Oikein öljylähteeksi sitä ei ainakaan kutsua voi. Pikemminkin kuin olisi vaseliinilla voideltu metallia ja kaavittu vaseliinit pois eli nahea pinta.
Siis turbo vai huohotussysteemi?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Pauke kirjoitti:Kuinkas paljon sitä öljyä pitäisi sieltä imusarjanpuolelta löytyä, että uskaltais lähteä turboa uusimaan?.
Oma autoni pölläyttää käynnistettäessä siniset savut, joka loppuu muutamassa sekunnissa. Avasin imusarjan päältä sen paineputken ja kaasuläpällä oli "jotain". Oikein öljylähteeksi sitä ei ainakaan kutsua voi. Pikemminkin kuin olisi vaseliinilla voideltu metallia ja kaavittu vaseliinit pois eli nahea pinta.
Siis turbo vai huohotussysteemi?
Mulla pölläytykset loppuivat "huohotinpäivityksen" jälkeen. Turbossa (GT17) ei vikaa ole vielä...kop..kop.. ollut.
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Mikkäs leimat kertoo siitä huohotinpäivityksestä?. Muistan kuulleeni jossain, että omaanikin semmoinen on tehty (joskus, kai, ehkä....)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pauke kirjoitti:Mikkäs leimat kertoo siitä huohotinpäivityksestä?. Muistan kuulleeni jossain, että omaanikin semmoinen on tehty (joskus, kai, ehkä....)
Hyvä kysymys, tuota tietoa itsekin kaipailen. Paikallinen Saab-huolto kertoi huoltokirjaa vilkaistuaan vain, että ei huohotinvehkeille tartte mitään tehdä. Mittarissa 155 tuhatta, viimeisin huolto on tehty 143 tuhannen kohdalla viime keväänä.

Tuossa kuva lätkästä (toivottavasti oikea lätkä kyseessä :wink: ) , osaako joku kertoa stanssauksien merkityksen:

Kuva

Autohan on 9-5 2,3t vuosimallia -98

Edit: Vai leimataanko kyseisiä päivityksiä tuohon lätkään? Hiukan hukassa olen vielä tämän automallin kanssa :oops:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Omassani on kahdeksan leimattuna sarakkeisiin c1, c4 ja b5. Onko niistä tarkempaa tietoa?
Autossa on vasta 92tkm, joten se turbon kypsyminen tuntuu tosi tylyltä vaihtoehdolta ja huohotinsysteemin takaiskuventtiili olisi miellytävämpi vaihtoehto, mutta aina ei voi valita...
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Pauke kirjoitti:...huohotinsysteemin takaiskuventtiili olisi miellytävämpi vaihtoehto, mutta aina ei voi valita...
Pelkkä takaiskuventtiili ei ole tuo nk. huohotinpäivitys.

Tuota huohotinpäivitystä ei tosin ole enää saatavilla. Laitoin juuri kyselyn Saabille, miksi näin on ja kysyin vielä onko tuosta päivityksestä todettu olevan sellaista haittaa, että se olisi järkevämpää "purkaa" pois. Mulla ainakin alkoi "öljylimaa" kertymään sitten talvella päivityksen jälkeen öljyntäyttöputken suulle...toivottavasti ei ole koko kone tuota töhkää täynnä.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Asiaa sivuten: Mulla on tonnarissa myös lyöty noita stansseja samanlaiseen kylttiin. Onko niistä kellään taulukkoa/tietoa? 8)

Lisäys: Tauluun on lyöty 8-numerot kohtiin: C2,B3 ja B5
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tevisu kirjoitti:
Pauke kirjoitti:...huohotinsysteemin takaiskuventtiili olisi miellytävämpi vaihtoehto, mutta aina ei voi valita...
Pelkkä takaiskuventtiili ei ole tuo nk. huohotinpäivitys.

Tuota huohotinpäivitystä ei tosin ole enää saatavilla. Laitoin juuri kyselyn Saabille, miksi näin on ja kysyin vielä onko tuosta päivityksestä todettu olevan sellaista haittaa, että se olisi järkevämpää "purkaa" pois. Mulla ainakin alkoi "öljylimaa" kertymään sitten talvella päivityksen jälkeen öljyntäyttöputken suulle...toivottavasti ei ole koko kone tuota töhkää täynnä.
Luultavasti on konekin täynnä jos kerran on öljyntäyttöputkessakin.. kokeile napata venttiilikoppa auki niin näet tilanteen parhaiten.
Edit: Tuskin turbossa on vikaa, lykkää vaan öljyä turbon läpi kun liian kovat paineet kampikammiossa/öljytilassa, se "nahkea" aine on juurikin sitä pilaantunutta öljyä jota löytyy jokapuolelta konetta, ei lähde kuin liuotttimella + harjaamalla pois.
Mulla rupesi joskus vuonna 1 ja 2 og900 turbokin lykkäämään ahtimen kautta öljyä kun oli huohotin tukossa, tuolloin menee helpointa reittiä. Olisi ihan mielenkiintoista tietää montako turhaa ahdinremonttia ysivitosiin on tehty. Niin ja meneehän ne ahtimet kyllä rikki jos ´pikiset öljyt siellä kiertävät, eli pisteet Garretille :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin