9-5 -98 savuttaa ja tehot poissa!
Kuinkas paljon sitä öljyä pitäisi sieltä imusarjanpuolelta löytyä, että uskaltais lähteä turboa uusimaan?.
Oma autoni pölläyttää käynnistettäessä siniset savut, joka loppuu muutamassa sekunnissa. Avasin imusarjan päältä sen paineputken ja kaasuläpällä oli "jotain". Oikein öljylähteeksi sitä ei ainakaan kutsua voi. Pikemminkin kuin olisi vaseliinilla voideltu metallia ja kaavittu vaseliinit pois eli nahea pinta.
Siis turbo vai huohotussysteemi?
Oma autoni pölläyttää käynnistettäessä siniset savut, joka loppuu muutamassa sekunnissa. Avasin imusarjan päältä sen paineputken ja kaasuläpällä oli "jotain". Oikein öljylähteeksi sitä ei ainakaan kutsua voi. Pikemminkin kuin olisi vaseliinilla voideltu metallia ja kaavittu vaseliinit pois eli nahea pinta.
Siis turbo vai huohotussysteemi?
Mulla pölläytykset loppuivat "huohotinpäivityksen" jälkeen. Turbossa (GT17) ei vikaa ole vielä...kop..kop.. ollut.Pauke kirjoitti:Kuinkas paljon sitä öljyä pitäisi sieltä imusarjanpuolelta löytyä, että uskaltais lähteä turboa uusimaan?.
Oma autoni pölläyttää käynnistettäessä siniset savut, joka loppuu muutamassa sekunnissa. Avasin imusarjan päältä sen paineputken ja kaasuläpällä oli "jotain". Oikein öljylähteeksi sitä ei ainakaan kutsua voi. Pikemminkin kuin olisi vaseliinilla voideltu metallia ja kaavittu vaseliinit pois eli nahea pinta.
Siis turbo vai huohotussysteemi?
Hyvä kysymys, tuota tietoa itsekin kaipailen. Paikallinen Saab-huolto kertoi huoltokirjaa vilkaistuaan vain, että ei huohotinvehkeille tartte mitään tehdä. Mittarissa 155 tuhatta, viimeisin huolto on tehty 143 tuhannen kohdalla viime keväänä.Pauke kirjoitti:Mikkäs leimat kertoo siitä huohotinpäivityksestä?. Muistan kuulleeni jossain, että omaanikin semmoinen on tehty (joskus, kai, ehkä....)
Tuossa kuva lätkästä (toivottavasti oikea lätkä kyseessä


Autohan on 9-5 2,3t vuosimallia -98
Edit: Vai leimataanko kyseisiä päivityksiä tuohon lätkään? Hiukan hukassa olen vielä tämän automallin kanssa

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pelkkä takaiskuventtiili ei ole tuo nk. huohotinpäivitys.Pauke kirjoitti:...huohotinsysteemin takaiskuventtiili olisi miellytävämpi vaihtoehto, mutta aina ei voi valita...
Tuota huohotinpäivitystä ei tosin ole enää saatavilla. Laitoin juuri kyselyn Saabille, miksi näin on ja kysyin vielä onko tuosta päivityksestä todettu olevan sellaista haittaa, että se olisi järkevämpää "purkaa" pois. Mulla ainakin alkoi "öljylimaa" kertymään sitten talvella päivityksen jälkeen öljyntäyttöputken suulle...toivottavasti ei ole koko kone tuota töhkää täynnä.
Luultavasti on konekin täynnä jos kerran on öljyntäyttöputkessakin.. kokeile napata venttiilikoppa auki niin näet tilanteen parhaiten.tevisu kirjoitti:Pelkkä takaiskuventtiili ei ole tuo nk. huohotinpäivitys.Pauke kirjoitti:...huohotinsysteemin takaiskuventtiili olisi miellytävämpi vaihtoehto, mutta aina ei voi valita...
Tuota huohotinpäivitystä ei tosin ole enää saatavilla. Laitoin juuri kyselyn Saabille, miksi näin on ja kysyin vielä onko tuosta päivityksestä todettu olevan sellaista haittaa, että se olisi järkevämpää "purkaa" pois. Mulla ainakin alkoi "öljylimaa" kertymään sitten talvella päivityksen jälkeen öljyntäyttöputken suulle...toivottavasti ei ole koko kone tuota töhkää täynnä.
Edit: Tuskin turbossa on vikaa, lykkää vaan öljyä turbon läpi kun liian kovat paineet kampikammiossa/öljytilassa, se "nahkea" aine on juurikin sitä pilaantunutta öljyä jota löytyy jokapuolelta konetta, ei lähde kuin liuotttimella + harjaamalla pois.
Mulla rupesi joskus vuonna 1 ja 2 og900 turbokin lykkäämään ahtimen kautta öljyä kun oli huohotin tukossa, tuolloin menee helpointa reittiä. Olisi ihan mielenkiintoista tietää montako turhaa ahdinremonttia ysivitosiin on tehty. Niin ja meneehän ne ahtimet kyllä rikki jos ´pikiset öljyt siellä kiertävät, eli pisteet Garretille

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98