ongelma auto.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
No niinpä. Mutta asiakkaan kannalta se ei ole minkäänlainen peruste tehdä huonoa työtä.900i kirjoitti:Eisais olla mitään väliä mutta..Kummasti vaikuttaa muillakin aloilla.
Otan esimerkin omalta kannaltani. Tuntisin, että mulla on huono palkka. En sillä syyllä tee töitäni. Ensi vuonna Suomelle tulee EU-hankkeissa takkiin miljoona euroa ja huonossa tapauksessa lööpit kirjottavat. Asia on aivan sama kuin auton huoltamisessakin sillä erotuksella, että jos mä jätän hommani hoitamatta, niin se vituttaa muitakin kuin ko. saabin kuskia.
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ke Heinä 27, 2005 13:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Juuri niin. Ja kun tähän lisätään loputtonta kasvua vaativa ja aina parempaa tuottoa odottava kapitalistinen markkinatalous, niin tulokset eivät ole yllätyksellisiä. Tämä on havaittavissa kaikissa tuotteissa ja palveluissa.lk kirjoitti:Tulos=asiakkaalta ryövätty hinta - duunarin palkka.
Kun tulosta parannetaan niin asiakkaalta peritty hinta nousee tai duunarille maksettu palkka laskee. Ammattitaitoiset ja osaavat työntekijät maksaa yleensä enemmän niin kannattaako laatuun satsata?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Mitä väliä sillä, se ei kuulu työn teettäjälle. Kuten jo aikaisemmin sanoin, se on työnantajan ja työntekijän välinen asia. Asiakas maksaa ja olettaen hänen pitäisi saada kunnon palvelua.900i kirjoitti:Meinaako lk että esim Transporter 2,5tdi 90tkm huolto noin 1000e tulee tekijän taskuun?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Palkkauksen voimasta motivaatiokeskustelussa kannattaa huomioida, että palkka ei sinänsä ole motivaatiotekijä työssä, vaan lähinnä viihtyvyystekijä.
Motivaatiotekijöitä ovat mm. työn mielekkyys itselle, palaute esimiehiltä, työn yleinen arvostus, kaveripiiri jne.
Tutkimuksissa on todettu, että palkan rajukaan korottaminen ei lisää motivaatiota pitemmällä aikajänteellä, mikäli motivaatiota kyseiseen työhön ei tekijällä ennestään ole.
Ajatellaanpa vaikka tilannetta, jossa henkilö kaivaa kuoppaa, ja saatuaan sen valmiiksi, pitää hiekka lapioida takaisin monttuun ja sitten taas aloittaa alusta. Tässä "työssä" palkan lisääminen 100:sta yksiköstä 200:n yksikköön (esim.) ei lisää kaivajan motivaatiota, vaan hän SAATTAA viihtyä hommassa hiukan pidempään.
Miksiköhän monet vapaaehtoistyötä tekevät henkilöt tekevät ilman rahallista korvausta uskomattoman pyyteetöntä työtä. Olisiko motivaatio syystä, tai toisesta tällöin kohdallaan?
Motivaatio, tai sen puute on aihealue, joka vaatii hiukan lisää keskustelua...
Motivaatiotekijöitä ovat mm. työn mielekkyys itselle, palaute esimiehiltä, työn yleinen arvostus, kaveripiiri jne.
Tutkimuksissa on todettu, että palkan rajukaan korottaminen ei lisää motivaatiota pitemmällä aikajänteellä, mikäli motivaatiota kyseiseen työhön ei tekijällä ennestään ole.
Ajatellaanpa vaikka tilannetta, jossa henkilö kaivaa kuoppaa, ja saatuaan sen valmiiksi, pitää hiekka lapioida takaisin monttuun ja sitten taas aloittaa alusta. Tässä "työssä" palkan lisääminen 100:sta yksiköstä 200:n yksikköön (esim.) ei lisää kaivajan motivaatiota, vaan hän SAATTAA viihtyä hommassa hiukan pidempään.
Miksiköhän monet vapaaehtoistyötä tekevät henkilöt tekevät ilman rahallista korvausta uskomattoman pyyteetöntä työtä. Olisiko motivaatio syystä, tai toisesta tällöin kohdallaan?
Motivaatio, tai sen puute on aihealue, joka vaatii hiukan lisää keskustelua...
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Aivan, juuri niinHaikara kirjoitti:Palkkauksen voimasta motivaatiokeskustelussa kannattaa huomioida, että palkka ei sinänsä ole motivaatiotekijä työssä, vaan lähinnä viihtyvyystekijä.
Motivaatiotekijöitä ovat mm. työn mielekkyys itselle, palaute esimiehiltä, työn yleinen arvostus, kaveripiiri jne.
Tutkimuksissa on todettu, että palkan rajukaan korottaminen ei lisää motivaatiota pitemmällä aikajänteellä, mikäli motivaatiota kyseiseen työhön ei tekijällä ennestään ole.
Ajatellaanpa vaikka tilannetta, jossa henkilö kaivaa kuoppaa, ja saatuaan sen valmiiksi, pitää hiekka lapioida takaisin monttuun ja sitten taas aloittaa alusta. Tässä "työssä" palkan lisääminen 100:sta yksiköstä 200:n yksikköön (esim.) ei lisää kaivajan motivaatiota, vaan hän SAATTAA viihtyä hommassa hiukan pidempään.
Miksiköhän monet vapaaehtoistyötä tekevät henkilöt tekevät ilman rahallista korvausta uskomattoman pyyteetöntä työtä. Olisiko motivaatio syystä, tai toisesta tällöin kohdallaan?
Motivaatio, tai sen puute on aihealue, joka vaatii hiukan lisää keskustelua...
Motivaatiotekijää ei kannata unohtaa.
Mutta edelleen olen sitä mieltä, että asiakkaan ei pidä saada huolta asentajan motivoituneisuudesta, huonosta palkasta, työssäviihtymisestä, ei juuri mistään muustakaan. Hänen pidää voida olettaa saavansa sovitun mukainen huoltotoimenpide suoritettuna auto takaisin käyttöönsä. Kaikki em. asiat ovat työnantajan ja työntekijän välisiä asioita.
Tässä ei mielestäni ole mitään epäselvää
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Juuri näin Tätä olen hakenutkin kokoajan takaa...Haikara kirjoitti:Totta! Asiakasta kiinnostaa saada kinneri kuntoon, sen huoltoon viedessään. Tekijät, jotka vaikuttavat työn huonoon laatuun, ovat palvelun tarjoajan ongelmia.
Tosin jatkuvasti yhä enemmän huomaa tilanteita, jossa asiakkaan ominaisuudessa pitää ottaa kantaakseen selvästi myyjälle kuuluvia vastuita. Kodinkoneliikkeessä saa vähän väliä olla "kouluttamassa" myyjiä, palautukset eivät pelaa, tavara on muuta kuin voidaan katsoa olleen sovitun.... tää on tätä
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
En ole missään väittänyt että rahat menisi työnTEKIJÄLLE. Lukekaapa uudestaan:
(firman)TULOS=Asiakkaan maksama hinta - duunari palkka.
Kun tulosta paranee niin hinnan on noustava tai palkkojen laskettava!
Ja ammatimies vaati aina kunnon palkan.
Esim:
Minä teen työtä 15 yksikkö päivässä ja onnistumisprosentti on 95%. Kaverini tekee työtä 13 yksikkö päivässä ja onnistusmisprosentti on 80%
Molemmilla on sama palkka. Motivoiko palkka minua tekemään työn hyvin?
Esim2:
Kaksi miestä hakee samaa työpaikkaa. Henkilö A tekee työtä 15 yksikköä päivässä ja onnistumisprosentti on 95%. Henkilö B tekee työtä 20 yksikköä päivässä ja onnistumisprosentti 80%. Molemmilla on sama palkka vaatimus. Firman tulos riippuu siitä kuinka monta yksikkö työntekijät tekee työtä päivässä. Kumpi kannattaa palkata jos asioita ajattelee vain taloudellisesta näkökulmasta? Entä jos asiaa miettiikin asiakkaan näkökulmasta? Valitettavasti nykypäivänä palkataan noita henkilö B kaltaisia työntekijöitä. Tekevät paljon työtä mutta jälki on surkeaa.
(firman)TULOS=Asiakkaan maksama hinta - duunari palkka.
Kun tulosta paranee niin hinnan on noustava tai palkkojen laskettava!
Ja ammatimies vaati aina kunnon palkan.
Esim:
Minä teen työtä 15 yksikkö päivässä ja onnistumisprosentti on 95%. Kaverini tekee työtä 13 yksikkö päivässä ja onnistusmisprosentti on 80%
Molemmilla on sama palkka. Motivoiko palkka minua tekemään työn hyvin?
Esim2:
Kaksi miestä hakee samaa työpaikkaa. Henkilö A tekee työtä 15 yksikköä päivässä ja onnistumisprosentti on 95%. Henkilö B tekee työtä 20 yksikköä päivässä ja onnistumisprosentti 80%. Molemmilla on sama palkka vaatimus. Firman tulos riippuu siitä kuinka monta yksikkö työntekijät tekee työtä päivässä. Kumpi kannattaa palkata jos asioita ajattelee vain taloudellisesta näkökulmasta? Entä jos asiaa miettiikin asiakkaan näkökulmasta? Valitettavasti nykypäivänä palkataan noita henkilö B kaltaisia työntekijöitä. Tekevät paljon työtä mutta jälki on surkeaa.
No niin takaisin alkuperäiseen aiheeseen eli ongelma Saabbiini.
Heinäkuun lopussa autokauppias tuli lomilta takaisin töihin ja asia pääsi eteenpäin. Myyjä antoi minulle esittely-passat:in käyttöön siksi aikaa kunnes saabbi saadaan kuntoon. Samalla myyjä sitten tunnusti että nämä ongelmat on alkaneet jo auton edellisellä omistajalla viime syksynä eli tehdastakuun ollessa voimassa. Autoon oli sitten Kouvolassa vaihdettu takuuna uusi turbo kun ajateltiin vian olevan siinä. Sitten auto myytiin minulle ja temppuilu alkoi sitten uudestaan heti ekana päivänä eli ei tullut turbon vaihdolla kuntoon. Sen jälkeen olen siis käyttänyt autoa korjuulla 1. viestissä kertomallani tavalla OULUN AINEELLA. Nyt kun minulla sitten on ollut lainassa passat, on saabbi viety Helsinkiin SAAB:n maahantuojalle korjattavaksi. 4 viikon uurastuksen jälkeen tulos: Oulussa Aineella vaihdettu ilmamassamittari ei kuulu tähän saabbiin!!! Vika löytyi sitten jostain ilmaläppämoottorista?
Kaikista mielenkiintoisinta tässä on se että auton myynyt liike joutuu kustantamaan koko huolto operaation. Vaikka vika on siis alkanut tehdastakuun aikana ja vaikka SAAB:n merkkihuolto on asentanut vääriä osia ehjien tilalle. Eli myyjä liike joutuu maksamaan uuden ilmamassamittarin vaikka autosta on poistettu ehjä ja laitettu väärä tilalle!! Automyyjä oli ollut yhteydessä jopa SAAB:n Suomen takuupäällikköön mutta tämä on maahantuojan mielipide!!!
ELI Suomessa ei ole SAAB:lla minkäänlaista takuuta voimassa ja merkkihuollossa tehdään ihan mitä sattuu ja asennellaan ihan mitä sattuu osia. Mihinkähän jatkossa uskaltaa viedä auton määräaikaishuoltoon? Onko kellään tietoa pohjois-ruotsin Saab huoltamoista jos sinne veisi seuraavalla kerralla?
Heinäkuun lopussa autokauppias tuli lomilta takaisin töihin ja asia pääsi eteenpäin. Myyjä antoi minulle esittely-passat:in käyttöön siksi aikaa kunnes saabbi saadaan kuntoon. Samalla myyjä sitten tunnusti että nämä ongelmat on alkaneet jo auton edellisellä omistajalla viime syksynä eli tehdastakuun ollessa voimassa. Autoon oli sitten Kouvolassa vaihdettu takuuna uusi turbo kun ajateltiin vian olevan siinä. Sitten auto myytiin minulle ja temppuilu alkoi sitten uudestaan heti ekana päivänä eli ei tullut turbon vaihdolla kuntoon. Sen jälkeen olen siis käyttänyt autoa korjuulla 1. viestissä kertomallani tavalla OULUN AINEELLA. Nyt kun minulla sitten on ollut lainassa passat, on saabbi viety Helsinkiin SAAB:n maahantuojalle korjattavaksi. 4 viikon uurastuksen jälkeen tulos: Oulussa Aineella vaihdettu ilmamassamittari ei kuulu tähän saabbiin!!! Vika löytyi sitten jostain ilmaläppämoottorista?
Kaikista mielenkiintoisinta tässä on se että auton myynyt liike joutuu kustantamaan koko huolto operaation. Vaikka vika on siis alkanut tehdastakuun aikana ja vaikka SAAB:n merkkihuolto on asentanut vääriä osia ehjien tilalle. Eli myyjä liike joutuu maksamaan uuden ilmamassamittarin vaikka autosta on poistettu ehjä ja laitettu väärä tilalle!! Automyyjä oli ollut yhteydessä jopa SAAB:n Suomen takuupäällikköön mutta tämä on maahantuojan mielipide!!!
ELI Suomessa ei ole SAAB:lla minkäänlaista takuuta voimassa ja merkkihuollossa tehdään ihan mitä sattuu ja asennellaan ihan mitä sattuu osia. Mihinkähän jatkossa uskaltaa viedä auton määräaikaishuoltoon? Onko kellään tietoa pohjois-ruotsin Saab huoltamoista jos sinne veisi seuraavalla kerralla?
Kalixissa taitaa olla lähin pohjois-Ruotsin Saab-merkkihuolto. Kemin Aineestakaan ainakaan minulla ole huonoja kokemuksia, tosin mitään vakavaa ei ole tarvinnut korjauttaakaan.
Täällä Torniossa noita 9-5:sia pyöri kyllä Ruotsin kilvissä sen verran paljon, että luulisi siellä olevan hieman enemmän kokemusta kaikenlaisesta.
Täällä Torniossa noita 9-5:sia pyöri kyllä Ruotsin kilvissä sen verran paljon, että luulisi siellä olevan hieman enemmän kokemusta kaikenlaisesta.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Kunnon korjaamoa on vaikea löytää
Meidän saabeja, anopin Citikkaa ja kaverin bemaria on korjattu paikallisessa länsiautossa ja siinä saattaa käydä ihan miten vain. Joskus auto tulee kuntoon, joskus ei ja joskus se rikkoutuu ensi yrittämällä huonompaan kuntoon. Hassuinta oli viimeksi kun Citikka oli ilmastoinnin korjauksessa, remontti keskeytettiin korjaamon toimesta, kun hankkimani uudet osat "eivät sopineet" ja jouduin viemään muualle laitettavaksi (jossa sitten meni 1h töitä) No entinen Saabin huolto autokuvio, ei ollut sen parempi. Tonnarista rikottiin ohjausboksi ja kierrokset pomppasi 6000Rpm, kun auton käynnisti. Asentaja tunnusti vikansa, mutta korjaamon pomo yritti että ei ole heidän vika... On tullut tuntuma että ainoa hyvä merkkiliike on Konalassa Laakkosella. Siellä on ainakin jokunen kaveri jotka tuntee saabit hyvin (mukaanlukien korjaamopäällikkö). Voisiko joku perustaa asiallisen huoltoliikkeen?
t. Aerofan
PS. Asiakasta ei se duunarin palkka kiinnosta pätkän vertaa, vaan hän olettaa saavaansa auton kuntoon kilpailukykyiseen hintaan. Sitä vastoin duunaria luulisi kiinnostavan asiakas.. Jos ei kiinnosta asiakas ei tule takaisin ja duunarilla ja sen pomolla ei ole töitä. Ihan vaan mietittäväksi kun seuraavat asiakkaat tulee...
t. Aerofan
PS. Asiakasta ei se duunarin palkka kiinnosta pätkän vertaa, vaan hän olettaa saavaansa auton kuntoon kilpailukykyiseen hintaan. Sitä vastoin duunaria luulisi kiinnostavan asiakas.. Jos ei kiinnosta asiakas ei tule takaisin ja duunarilla ja sen pomolla ei ole töitä. Ihan vaan mietittäväksi kun seuraavat asiakkaat tulee...
t. AEROFAN
Voihan olla, että vika onkin entisessä omistajassa, joka ei ole noudattanut kutsua "ajoissa", jos ko. kampanja on ollut ajalla xx - yy. Ehkä huolto ei ole tuon ajanjakson jälkeen vaivautunut tarkistamaan (muistanut asiaa, joka olisi pitänyt hoitaa joskus ajat sitten) onko sitä tehty.lk kirjoitti:Miten niin merkkihuolto ei voi syyttää?
-Autoon EI ole tehty takaisinkutsu kampanjan mukaista
ilmamassamittarin-vaihtoa vaikka huoltokirja on täydellinen!
-Ilmamassamittarin väärä malli huomattiin vasta 6. käynti kerralla vaikka konehuoneen laatta johon takaisinkutsu korjaukset merkitään olit tyhjä!
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?