Kauhukuvia K-31

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tietääkseni SAAB on tehnyt aina erittäin kestäviä lohkoja, ainoastaan
tuo 2.1-16V kansi on kuulemma heikohko.
Ja kuorma autopuolella SCANIAN lohkot ovat tunnettuja kestävyydestään.
Tämän myöntävät jopa Mercedeksen miehet.

*pst omassa tonnarissa lukee keulassa ja takaloosterissa
SAAB-SCANIA*
Niin se maailma muuttuu...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9000CD23T kirjoitti:Tietääkseni SAAB on tehnyt aina erittäin kestäviä lohkoja, ainoastaan
tuo 2.1-16V kansi on kuulemma heikohko.
Ja kuorma autopuolella SCANIAN lohkot ovat tunnettuja kestävyydestään.
Tämän myöntävät jopa Mercedeksen miehet.

*pst omassa tonnarissa lukee keulassa ja takaloosterissa
SAAB-SCANIA*
Niin se maailma muuttuu...
Niin maiilma muuttuukin, mutta Saabihan ostaa osat muilta valmistajilta, kuten kuikki muutkin, eli hyihyi Mahle ja Garret :!:
:lol: Mutta esim. 9-5T on käsittääkseni päästellyt reilun miljoonan ysivitosilla vailla näitä ongelmia mistä täällä valittelemme, eli kaiketi: KUNNOLLA HANAA Saboille niin kestävät :!: :D

Ja allekirjoitan tuon väitteesi 2.1-kannen heikkoudesta, sama kansi on nimittäin noissa pitkälohkoisissa 2.3 -tonnareissa (myös turboissa), ja esim. multa oli se halki.
Vaan noissa 2.1 -vapareissa se tuntuu kestävän, syynä turbottomuus ja di-kasetin puuttuminen (melkoinen lämpöpatteri).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

9000CD23T kirjoitti:Tietääkseni SAAB on tehnyt aina erittäin kestäviä lohkoja, ainoastaan
tuo 2.1-16V kansi on kuulemma heikohko.
Ja kuorma autopuolella SCANIAN lohkot ovat tunnettuja kestävyydestään.
Tämän myöntävät jopa Mercedeksen miehet.
Ihan samat kokemukset noista 900T8:sta ja B202:sta turbolla tai ilman ja tuo nykyinen B204? niin eihän nuo hajoo edes yrittämällä.
Tosin olen täälläkin lukenut ja kuullutkin B234 koneitten ongelmista (tärinäntappo akselit yms. ongelmat) vaan miks nuo ei 2 litrasessa hajoo. (sama kone) :?:
Vai hajooko. :?: Onko jollakin kokemuksia B204:sen ala- ja yläkerran kestävyydestä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kurko kirjoitti: Ihan samat kokemukset noista 900T8:sta ja B202:sta turbolla tai ilman ja tuo nykyinen B204? niin eihän nuo hajoo edes yrittämällä.
Tosin olen täälläkin lukenut ja kuullutkin B234 koneitten ongelmista (tärinäntappo akselit yms. ongelmat) vaan miks nuo ei 2 litrasessa hajoo. (sama kone) :?:
Vai hajooko. :?: Onko jollakin kokemuksia B204:sen ala- ja yläkerran kestävyydestä.
Sama kone se on periaatteessa, eri kampura ja kiertokanget. Mutta sulla on se lyhytlohkoinen jossa on kestävempi kansi, ja eri tasapainokilkkeet kuin uudemmissa, itse asiassa sun omastas pistäis hajota tuo tasapainopuoli aiemmin kuin vanhemmista koska on periaatteessa sama kuin 9-5:ssä, mutta näyttää kestävän vaan, samoin kuin ng900:nkin rojut.. ja kun omaani kaupittelin niin kukaan ei halunnut sitä ostaa kun verrattiin että lähes samalla rahalla saa 9-3:n ;)

Jos nyt lähtitsin ostamaan tonnaria niin ostaisin ehdottomasti 9000 aeron jossa on 2.0T (185hv) kone, eli sitä Italianvientimallia, harmi vaan kun sitä ei ollut automaatilla saatavana :(
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Keräätsä ng900 noita viestimääriä, jotta pääsisit mimmin tasolle vai mistä tuo toisto johtuu :) .
No ei pahalla mäkin eksyin tänne 95 puolelle kun mää tahdon nyt mustan "farmarin" . Tehoa riittävästi, hinta noin 20k egee, (mielummin hiukan alle, niin selviää ilman lainaa), ajettu alle 200t, vuosimalli 2k ja jotain, Vaan pitääpi vielä ennen osto / vanhasta luopumispäätöstä lueskella tätäkin osastoa. Eli siis pitää ruveta haeskeleen noita 9-5 kommentteja jos jollakin on sieltä lähempää puoltamiljoonaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kurko kirjoitti:Keräätsä ng900 noita viestimääriä, jotta pääsisit mimmin tasolle vai mistä tuo toisto johtuu :) .
No ei pahalla mäkin eksyin tänne 95 puolelle kun mää tahdon nyt mustan "farmarin" . Tehoa riittävästi, hinta noin 20k egee, (mielummin hiukan alle, niin selviää ilman lainaa), ajettu alle 200t, vuosimalli 2k ja jotain, Vaan pitääpi vielä ennen osto / vanhasta luopumispäätöstä lueskella tätäkin osastoa. Eli siis pitää ruveta haeskeleen noita 9-5 kommentteja jos jollakin on sieltä lähempää puoltamiljoonaa.
:lol: eikun joko forumin serveri tai mun nettiyhteys tökki kun lähti triplana, normaalisti kun painaa useamman kerran niin herjaa et "et voi lähettää samanlaista viestiä uudestaan tms" :oops:
Ja vapise Mimmi, perästä tullaan, hitaasti mutta varmasti :D

Ei kannata lukea ainakaan niitä mun kaikista angstisimpia viestejäni, etenkään tosissaan, paloi välillä hiat ton italiantuontiromun kanssa :oops:
Mutta hyvään kuntoon sekin saatiin :D

Jos nyt olisin 9-5:ttä ostamassa niin tilaisin sen suoraan, näkemättä jobbarin kautta Saksasta, kaikki varusteet, hintaa about 10Ke, verot 4-6, ja ei ole koneet ainakaan karstassa :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, murheita riittää, mutta pitää muistaa, että vikoja on muissakin kulkineissa. Saabilla on hoidettu homma kuitenkin asiallisesti järjestämällä 8 vuoden takuu moottorille. Mäntävauriot liittyvät yleensä viritettyihin koneisiin, joten ne ovat asia erikseen. Saapa nähdä millaisia kevytmäntiä koneista löytyy jatkossa, kun EU:n tavoitteena on saada uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöarvoksi 120 g/km. Tämä tarkoittaisi bensamoottorilla viiden litran kulutusta sadalla kilometrillä... Välissä on vielä vuoden 2008 tavoite 140 g/km.

Sitten on keksittävä millä ajaa, jos GM-Saab ei kelpaa. Itse en ole parempaakaan ratkaisua vielä löytänyt. Turvallisuus on yksi hyvä peruste valita Saab. Kuten tiedämme 9-5 ja 9-3 ovat tutkimusten mukaan turvallisimmat autot, mutta esim. BMW ei pärjää kolaritutkimuksissa. Volvollakin on surkea 400-sarja himmentämässä turvallisen auton leimaa. OG900:kin on edelleen keskimääräistä turvallisempi auto. Tonnari-fanaatikkojen kannattaa käydä joskus ajamassa 9-5:llä, ei se niin huono auto ole, kuin luulette :lol:

Mercedes-Benzistä on uusimmassa Suomen Kuvalehdessä mielenkiintoinen juttu; vuoden 1 neljänneksellä liiketappio lähes miljardi euroa, alkuvuodesta tehtiin myös ennätys, kun kutsuttiin 1,3 miljoonaa autoa jälkitarkastukseen...

Eski
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No kuitenkin paras auto mitä minulla on ikinä ollut
on SAAB 900i 4D Sedan vm 1988.
Aina toi kotia, ja toimi kuin kello.
Pakolliset huollot tehtiin ja mitään muuta ei juurikaan tehty.
Mutta ne tehot ( 118hp ) no kyllähän ne olisi riittänyt..
Sitten iski tonnari kuume ja nyt sitten onkin tehty vaikka mitä remonttia.

Kuva
( kuvassa oleva auto ei ole minulla ollut 900i )
Mutta upea peli kuitenkin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Palataan taas alkuperäiseen aiheeseen, eli B235R-moottorin mäntävaurioihin. Olen käynyt hieman "kirjeenvaihtoa" Nordicin Magnus Uhrin kanssa aiheesta. Magnus kertoi, että mäntiä on hajonnut Ruotsissa useista vakio 9-5 Aeroista. Ongelmaan liittyy yleensä viallinen ilmamäärämittari tai DI-kasetti. Magnus suositteli takomäntiä koneeseen, jotka toimivat hyvin käyttöautossakin... Ei kommentoinut mitenkään sitä viggenfactfile -sivuston lämpenemis/sylinterinkulumisongelmaa takomännillä...

Onkos täällä foorumissa ketään, jolla olisi takomännät B235R-koneessa ja käyttökokemuksia hieman pidemmältä ajalta..?

B235R-kone löytyy siis vain 9-5 Aerosta ja 9-3 Viggenistä. Niin ja minun Aerosta ei (ainakaan vielä) ole männät haljenneet :twisted:

Eski
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1350
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

vielä vähän ot, mutta kun puhutaan 9-5:sen ja 9k:n eroista, ja remonteista, niin... perheessä jostain kumman syystä vaihdettiin autoa yli 10 vuotta vanhempaan tonnariin, kun siinä 9-5:ssa ei oikein tuntunut olevan "rahalle vastinetta"
tietenkin tällöin vastapuolella painoi raha...
pers-tuntuma oli, että yli kolminkertainen hinta ja 10 vuotta eivät tee autosta kolmekertaa parempaa...
siis jos ei kuulu ryhmään, jolla on varaa...

tottahan se on että tonnariin tehdään enemmän remontteja... (ikä ja kilometrit)
ja myös se että 9-5:sen remontit maksavat enemmän (ikä...)
ite jos autoa haen, niin upottaisin tonnariin sen kolmikertaisen hinnan ja ajaisin sillä, muta se nyt on makuasia..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

turkkaki kirjoitti:vielä vähän ot, mutta kun puhutaan 9-5:sen ja 9k:n eroista, ja remonteista, niin... perheessä jostain kumman syystä vaihdettiin autoa yli 10 vuotta vanhempaan tonnariin, kun siinä 9-5:ssa ei oikein tuntunut olevan "rahalle vastinetta"
tietenkin tällöin vastapuolella painoi raha...
pers-tuntuma oli, että yli kolminkertainen hinta ja 10 vuotta eivät tee autosta kolmekertaa parempaa...
siis jos ei kuulu ryhmään, jolla on varaa...

tottahan se on että tonnariin tehdään enemmän remontteja... (ikä ja kilometrit)
ja myös se että 9-5:sen remontit maksavat enemmän (ikä...)
ite jos autoa haen, niin upottaisin tonnariin sen kolmikertaisen hinnan ja ajaisin sillä, muta se nyt on makuasia..
Aikalailla samaa on faijalla ilmassa tammikuussa hankitun 9-5:sen kanssa. Lähestulkoon vikaa jatkuvasti :roll:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, elämässä on tehtävä valintoja. Itsekin kyllä harkitsin myös Aero-tonnaria, mutta sittenkin päädyin uudempaan eli 9-5:een. GM-saabit ovat itselle jo tutumpia muutenkin kuin tonnari, jossa on virtalukkokin väärässä paikassa ;-) Mutta on niitä surullisia tarinoita kuultu tonnarin omistajiltakin, ettei mikään raha riitä tonnarin ylläpitoon jne. eli tuuristakin on homma osittain kiinni. Itselläni ei 9-3:ssa ollut oikeastaan mitään murheita, mutta foorumissa riittää itkuvirsiä isoista ja kalliista remonteista...

Toinen tärkeä asia on löytää osaava ja kohtuuhintainen korjaamo ja kun oma työmatka kulkee PCS:n ohi, niin se ongelma on ratkaistu :D

Eski
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Eski kirjoitti:Jep, elämässä on tehtävä valintoja. Itsekin kyllä harkitsin myös Aero-tonnaria, mutta sittenkin päädyin uudempaan eli 9-5:een. GM-saabit ovat itselle jo tutumpia muutenkin kuin tonnari, jossa on virtalukkokin väärässä paikassa ;-) Mutta on niitä surullisia tarinoita kuultu tonnarin omistajiltakin, ettei mikään raha riitä tonnarin ylläpitoon jne. eli tuuristakin on homma osittain kiinni. Itselläni ei 9-3:ssa ollut oikeastaan mitään murheita, mutta foorumissa riittää itkuvirsiä isoista ja kalliista remonteista...

Toinen tärkeä asia on löytää osaava ja kohtuuhintainen korjaamo ja kun oma työmatka kulkee PCS:n ohi, niin se ongelma on ratkaistu :D

Eski
Juuri niin, jokainen tyylillään :D

Ja pirun hyvähän tuo 9-5:nen on ajaa ja kulkemaan. Harmittavan paljon vain on sattunut alkutaipaleelle kaikenlaista...
Mutta niistä päästyä varmastikin luottopeli :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

No mää ainakin "järkevöidyin" ja pysyttelen noissa tonnareissa.
(kiitos kaikille 95 kommenteista).
Harmi vaan, kun ton laatulaitteen valmistus lopetettiin liian aikaisin, ettei enään oikein tuoreenpaa löydy, vaan voisihan sitä yrittää etsiä viimeistä vuosikertaa vähän ajettua, kun nykyisessä on taas kohta 300t täynnä.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Ongelmat vaan jatkuavat. Uusi kone paikalla ja nyt jakopää helistää.

Taisi lopullinen syykin löytyä mäntien paukkumiseen -> viallinen ilmamassamittari ja Speedpartsin ohjainboksin yhdistelmä.

Nostaa nykyinen kone myös enemmän ahtoja tuolla SP:n boksilla
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Vastaa Viestiin