9-5 Aero Wagon koeajossa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siis se pieni mötikkä joka sijaitsee venakopalta lähtevän ohuen alipaineletkun välissä, löytyy varmaankin sen imusarjan päällä sijaitsevan muovisuojan alta. Jos saat uuden turbon niin kannattaa siinä yhteydessä puhdistaa varmuuden vuoksi ne huohotusletkut ja öljyloukko, sekä turbolta öljypohjaan menevä öljynpaluuputki, oli meidän omassa aika sotkuinen.
Eikös Aeron turbon pitäisi kestää huomattavasti paremmin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, eli karstaantumisvaaran vuoksi nyt loppui tuolla "hipsuttelu" :D
Entäs sitten kierrosalue, tuo kun vääntää aika nöyrästi alhaalta asti, eli tulee ehkä vedätettyä turhaan, ja kun välityksetkin ovat kohtalaisen pitkät niin minkä kierrosluvun alle ei kannattaisi juurikaan päästää, 2000, 2200 tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti: Meinasko korjaaja että kaikki takapuslat saisi tunnissa vaihdettua, osa näyttäisi olevan vähän työläämmät askarrella? Tossa meidänkin 9-5:ssä on puslat kunnossa, minkälaisissa olosuhteissa ajettaessa noita puslia on ylipäätään mennyt, luulisi että esm. mukulakivikadut söisivät niitä?
Kysyin vaan, että mikä maksaa puslaremontissa 800 euroa Helsingissä, kuten täällä foorumissa on raportoitu, niin siihen kaveri vastasi, että se kun kaikissa korjaamoissa eivät osaa vaihtaa puslia lyömällä ne irti, vaan purkavat koko taka-akseliston... Ymmärtääkseni Wagon syö niitä puslia enemmän kuin sedan.

Ihan ammattitaitoinen kaveri tuntui olevan JKL Laakkosella, täytyy vähän harkita uskallanko huoltaa tuon Wagonin PCS:llä vai pitäisikö hakea merkkihuollon leimat vihkoon moottoritakuun varmistamiseksi. Osat voi ostaa PCS:ltä ja öljykannun marketista ja teettää pelkän työn Laakkosella :lol: Vielä kun menee vierestä seuraamaan huollon suorittamisen, niin eivät voi laskuttaa ylitunteja... Toinen vaihtoehto on Äänekosken merkkihuolto Santa. Siellä tuli joskus käytyä kun PCS:ää ei vielä ollut. Siellä on Saab-klubin jäsen Rauno Järvikallio töiden vastaanotossa ja ainakin aikaisemmin ihan päteviä mekaanikkojakin.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ehdottomasti merkkihuollossa, sunkin aerossasi sitä kun on vielä yli 3 vuotta jäljellä, en itse ainakaan ottaisi riskiä koneen laukeamisesta, vaikka PCS varmasti onkin maineensa veroinen, niin aina mukavampi kun ei tarvitse tapella GM:n kanssa huoltomerkinnöistä. Joo mene ihmeessä hoputtamaan viereen ja vie tarvikkeet mukanasi, jos siihen vaan suostuvat, eivät pääse "rokottamaan" :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kunhan huolto tehdään oikein, oikeilla osilla ja öljyillä yms. ei takuun pitäisi raueta vaikka huoltoja ei olisi tehty merkkiliikkeessä. PCS käyttää pääsääntöisesti orggisosia, löytyy Tech2 ja Saabin kurssit käynyt mekaanikko, joten kunhan voi todistaa, että homma on tehty huolto-ohjelman mukaisesti, niin pitäisi kelvata...

Olen joskus aikaisemmin (aikana ennen PCS:ää) vienyt omia osia Laakkoselle huoltoon, mm. raitisilmasuodattimen ja omat öljyt ja kyllä suostuivat tekemään ja laittoivat leiman vihkoon :D Periaatteesta en maksa jostain moottoriöljystä kolminkertaista hintaa :twisted:

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Kunhan huolto tehdään oikein, oikeilla osilla ja öljyillä yms. ei takuun pitäisi raueta vaikka huoltoja ei olisi tehty merkkiliikkeessä. PCS käyttää pääsääntöisesti orggisosia, löytyy Tech2 ja Saabin kurssit käynyt mekaanikko, joten kunhan voi todistaa, että homma on tehty huolto-ohjelman mukaisesti, niin pitäisi kelvata...

Olen joskus aikaisemmin (aikana ennen PCS:ää) vienyt omia osia Laakkoselle huoltoon, mm. raitisilmasuodattimen ja omat öljyt ja kyllä suostuivat tekemään ja laittoivat leiman vihkoon :D Periaatteesta en maksa jostain moottoriöljystä kolminkertaista hintaa :twisted:

Eski
Oikea periaate. Koeta käydä neuvottelemassa valtuutetun huoltopaikan/jälleenmyyjäliikkeen kanssa ja pyydä vaikka mustaa valkoisella asiasta niin ei tarvitse sitten tapella asiasta jos moottorivaurio syntyy. En epäile hetkeäkään etteikö PCS olisi takuulla asiantunteva huoltopaikka.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

ng900aero kirjoitti:Ok, eli karstaantumisvaaran vuoksi nyt loppui tuolla "hipsuttelu" :D
Entäs sitten kierrosalue, tuo kun vääntää aika nöyrästi alhaalta asti, eli tulee ehkä vedätettyä turhaan, ja kun välityksetkin ovat kohtalaisen pitkät niin minkä kierrosluvun alle ei kannattaisi juurikaan päästää, 2000, 2200 tms?

Käyttöohjekirjassa on mainittu vaihtamisnopeudet, ainakin minä olen niitä noudattanut.
96 M75 i12 5-speed ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jeps, eli paljon ajettaessa näyttäisi pidempikin vaihtoväli riittävän, ts. kilometrien lisäksi ajallinen vaihtoväli vaikuttaa paljon, hyvä tietää. Lohkista täytyy kait myöskin opetella käyttämään, tähän asti en ole ikinä käyttänyt.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ei lohkista mutta Webastoa uudesta saakka :!:
96 M75 i12 5-speed ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Viitsisikö joku referoida noita käyttöohjekirjan vaihtamisnopeuksia, voisin esittää ne ainakin muijalle, hän kun tuolla enimmäkseen ajelee? Ei ole vieläkään tullut GM:ltä opuksia ja italialaiset taisivat mennä muiden romujen kanssa pohjanmaalle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

30 rajoituksella kakkosella.
40 rajoituksella jo ehkä kolmosella.
60 rajoituksella voi ajaa jo nelosella, alle 55 taas kolmonen.

Viitosella sitten 75 kmh ja yli.

Eikä sitten ajeta alle 1700rpm ja vedätetä alle 2200 poislukien sopeutusvedot kolmosella.
96 M75 i12 5-speed ;)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti: Tyylistä tuli jo mutta lisätään vielä että ilman lohkolämppäri ja aina tehtaan suosittelemalla öljynvaihtovälillä 20000/30000km, öljynä ollut Mobil 1:stä paitsi kerran Nesteen ja silloin huohotin tukkeutui ja jäätyi.
Paljonko pitää lisätä öljyä 30K vaihtovälillä?

Kuulin tänään, että Saabilta olisi tullut uusi huohotinpäivitys, joka sisältää myös uuden öljyloukon! Tarkempaa tietoa ei ollut korjaamolle vielä tullut, mutta sarjan hinta on 9 euroa.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
Paljonko pitää lisätä öljyä 30K vaihtovälillä?

Kuulin tänään, että Saabilta olisi tullut uusi huohotinpäivitys, joka sisältää myös uuden öljyloukon! Tarkempaa tietoa ei ollut korjaamolle vielä tullut, mutta sarjan hinta on 9 euroa.

Eski
Eikös siitä ollutkin jo juttua aiemmin, eli se on ihan se originaali systeemi ennen päivityksiä, eli alkuperäinen pänikkä ja putket :( eli kaikista huonoin, suosittelen kaikille melkein varauksetta mod2 -päivitystä.
Nehän lupaili joskus loppusyksystä ratkaisevansa ongelman -uskoo ken tahtoo.

Nyt pelaa hiton hyvin tuo mod2 jonka putket korvasin motonetistä ostamillani putkilla, ovat reilusti paksummat ja jäykemmät kuin ne alkuperäiset lörpöt.
En suosittelisi sijoittamaan 50 mummomarkkaa noin turhaan hommaan, ne liejut lähtevät pänikästä liuottimella.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:
Eski kirjoitti: Paljonko pitää lisätä öljyä 30K vaihtovälillä?

Eski
Pisaraakaan en ole lisännyt eikä milliäkään ole vajonnut. Jos autoon tarvii lisätä öljyä, vaihdan merkkiä(ensin öljyn ja sitten auton) tämän takia en uskalla ostaa dieseliä.
Sun pitäis järjestää meille ajokoulutus kuinka otetaan ysivitkasta karstat pois :D
Näyttäis olevan aika pitkälle käyttäjästä kiinni tuo homma.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti:
Eski kirjoitti: Kuulin tänään, että Saabilta olisi tullut uusi huohotinpäivitys, joka sisältää myös uuden öljyloukon! Tarkempaa tietoa ei ollut korjaamolle vielä tullut, mutta sarjan hinta on 9 euroa.
Eski
Eikös siitä ollutkin jo juttua aiemmin, eli se on ihan se originaali systeemi ennen päivityksiä, eli alkuperäinen pänikkä ja putket :( eli kaikista huonoin, suosittelen kaikille melkein varauksetta mod2 -päivitystä.
Nehän lupaili joskus loppusyksystä ratkaisevansa ongelman -uskoo ken tahtoo.

Nyt pelaa hiton hyvin tuo mod2 jonka putket korvasin motonetistä ostamillani putkilla, ovat reilusti paksummat ja jäykemmät kuin ne alkuperäiset lörpöt.
En suosittelisi sijoittamaan 50 mummomarkkaa noin turhaan hommaan, ne liejut lähtevät pänikästä liuottimella.
Eikun ymmärsin, että se päivitys olisi tullut TÄNÄÄN ja siinä öljyloukossa olisi ollut jotain eroakin vanhaan verrattuna... Katsotaan nyt, kun saadaan jotain ohjeita.

Pitänee tutkia tuosta Aerosta tuo öljyloukko, jos se pääsee kerran tukkoon, se myös pysyy tukossa ja sitä kautta öljynpaineet kampikammiossa kasvavat niin suureksi, että öljyä tulee läpi myös ahtimesta...

Eski
Vastaa Viestiin