Nykii kiihdytettäessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

koistha kirjoitti:
Heh,
ei taida 9-5:ssä saada letkua irti tuolla tyylillä, näyttää olevan sen verran ahtaammat paikat etukulmassa :lol: Ilmansuodatinkin vaihdetaan huollossa alakautta eli kansi on alhaalla.

Kävinpä ajelemassa MAF:in liitin irti, ei ollut mielestäni vaikutusta kulkuun eikä nykinyt. Jossain aikaisemmassa keskustelussa oli maininta, että kulku muuttuu tukkoiseksi tms.
Tosin en saanut tällä kertaa nykimistä aikaiseksi vaikka liitin oli kiinni eli tästä ei voi päätellä mitään vai voiko ?
Ai sori, mä ajettelin jostain syystä mitä näen oman pellin alla :oops: en siis sitä miten se pätee 9-5:n kohdalla.

Ajettaessa ilman MAFia moottorin luonne hieman muttuu ja jos ajat näin pidempiään huomaat myös eron. Ilmamassa kasvaa hieman maltillisemmin jne jne eli ei vedä yhtä terävästi. Toki jos peli on "tukossa" jo valmiiksi niin ero ei välttämättä ole päivän selvä ilman mittalaitteita.

Täss dynolappu mun kaverin autosta, jossa oli MAFi paskana. Kuvaajan perusteella voit kuvitella miltä nuo nypyt tuntuu kiihdyttäessä.

Kuva

Suosittelen kokeilemaan toisella MAFilla tavalla tai toisella, saatpahan ainakin vaarmuuden että ko. komponentti ei kummittele.
#1730
500whp.net member
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Taidanpa kuitenkin aloittaa polttoainesuodattimen vaihdosta.
Pumpun vaihdon yhteydessä sitä ei vaihdettu ja kun vähän sieltä sun täältä on tullut lueskeltua, että näin olisi hyvä tehdä, niin aloitetaan siitä. Sen ei luulisi olevan mikään kallis homma verrattuna näihin antureihin. Vai onko jollain oikein tietoa ?

Toinen, mikä täytyy hoidella pois päiväjärjestyksestä, on oikean takapyörän ABS-anturin ajoittain lähettämä virhesignaali. Eihän sitä tiedä, vaikka silläkin olisi jotain tekemistä asian kanssa.

Täytyy varmaan kokeilla näden jälkeen tuota MAFin kuntoa toisella yksilöllä, jos ei auta. Tosin tänään ei ole nykinyt kiihdytettäessä missään testissä, olisikohan kuu mennyt taas väärään asentoon :P Autolla on ajettu karvan verran yli 50000, joten olisi todellista moukan tuuria, jos autossa olisi viallinen MAF.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Sanokaas viisaammat, onko tällä/näillä mitään tekemistä asian kanssa eli...

Olen muutaman kerran huomannut kiihdyttäessäni alhaisilta kierroksita pienen nykäyksen juuri ennen kuin turbo alkaan puhaltelemaan. Ennen sitä kiihtyy tasaisesti ja sen jälkeen myös sen jälkeen.

Joskus taas tuntuu siltä, että kaasua painaessa nyykähtää hieman, ennen kuin veto alkaa uudestaan.

Kumpaakaan ei tapahdu aina vaan vain silloin tällöin.

Jostain kumman syystä sitä on tullut seurailtua kaiken maailman asioita tässä viime viikkoina :o
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

koistha kirjoitti:
Toinen, mikä täytyy hoidella pois päiväjärjestyksestä, on oikean takapyörän ABS-anturin ajoittain lähettämä virhesignaali. Eihän sitä tiedä, vaikka silläkin olisi jotain tekemistä asian kanssa.
Selvisikö tämä?
Täytyis taas lukea ensin ja varmistua asioista ennen kuin avaa suun, mutta sovelletaan heiman. :lol:
Tonnarissa viallinen nopeusanturi saa aikaa kummallista toimintaa, kuten sitä ettei ahda kunnolla jne jne. Signaalin puuttuessa kokonaan menee peruspaineille.

T7 kieseissä ei ole erillistä nopeusanturia, vaan tieto revitään ABS:ltä, muistaakseni juuri oikeasta takapyörästä. Mikäli järjestelmän reaktion vian yhteydessä on yhtään tonnarin tapainen niin en ihmettelisi yhtään jos autosi vika löytyy sieltä.

Ehditkö jo kokeilla toisella MAFílla?
#1730
500whp.net member
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Vigge kirjoitti:
koistha kirjoitti:
Toinen, mikä täytyy hoidella pois päiväjärjestyksestä, on oikean takapyörän ABS-anturin ajoittain lähettämä virhesignaali. Eihän sitä tiedä, vaikka silläkin olisi jotain tekemistä asian kanssa.
Selvisikö tämä?
Menee pajalle ensi viikolla, sitten nähdään onko sillä mitään vaikutusta muuhun kuin mittariston vikavaloihin.
Vigge kirjoitti: Ehditkö jo kokeilla toisella MAFílla?
Odottaa tuota ABS-anturin (siis takanavan) vaihtoa ja sopivaa ajan hetkeä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Dodii,

nyt on autossa uusi ABS-anturi = takanapa.
Tuli käytyä pitemmällä reissulla tänään ja tarkkailtua auton käytöstä. Lievä nykimisen tunne on jäljellä. Tosin nyt on alkanut tuntua, että tuo tunne voisi syntyä koneen heilahtelusta väännöllä kiihdytettäessä ? Mitä luulette, olisikos se mahdollista ?
Kävin myös jokin aika sitten kellottamassa karkeasti sekuntikellolla kiihtyvyysaikoja ja mittaustarkkuuden rajoissa mentiin oikeisiin lukemiin eli sekin viittaisi siihen, että mitään selkeää anturivikaakaan ei ole.

Jos tuo ihmettelemäni nykimisen tunne tunne syntyy koneen nytkähtelystä, niin silloin ilmeisesti koneen edessä oleva vääntötuki tms. pitäisi vaihtaa, onkos kellään käsitystä mitä semmoinen kustantaa Suomessa ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Koistha, tehtiinkö pajalla muuta kuin takanavan vaihto? Siis, tutkivatko
moottorin anturit tai puhdistivatko läppäkotelon? Minulla on vähän samaa
vikaa omassa autossa ja mittailin viikonloppuna kaikki moottorianturit
läpi oskilloskoopin ja yleismittarin kanssa. MAF ja kampiakselianturi
toimivat niinkuin pitääkin, mutta imusarjan ja ahtoilman paineanturien
välillä oli 0,5 bar:n ero kun se WIS:n mukaan saa olla maksimissaan
0,1 bar. Lisäksi neljän eri mittauksen sarjassa ko. anturit antoivat
hyvinkin satunnaisia mittausarvoja, joten on syytä epäillä niitä syyllisiksi
nykimisiin. Samalla havaitsin, että jos ahtoilman paineanturi antaa liian
suuria lukemia, häviää koneesta osa tehoista koska ohjausyksikkö
kääntää ilmaläppää liian pienelle. Hemmetin kalliita muuten nuo
tulitikkuaskin kokoiset anturit - 177 eur/kpl. Eikä niitä taida saada
muualta kuin merkkihuolloista.....
Jos anturien vaihto ei auta asiaan, niin sitten jää jäljelle turbon ohjaus
ja läppäkotelo mysteerio. Onko kenelläkään kokemusta näiden
komponenttien vikojen aiheuttamista oireista?
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

MAF mitattiin tällä kertaa - mittareiden mukaan kaikki OK.
Meillä on vesilin kanssa pikku viritys käynnissä antureiden ottamisesta toisesta autosta jos vaikka sillä lailla pääsisi selville siitä, mikä tökkii vai tökkiikö oikeasti mikään - olenhan voinut tulla vainoharhaiseksi :lol:

Talvella oli mittailtu ilmeisesti enemmän, läppäkoteloon ei ole kurkistettu. Luulenpa seuraavalla kerralla vaihtavani pajaa, jos vaikka eri tekijä huomaisi jotain uutta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

9-5T kirjoitti:
mattiruu kirjoitti:imusarjan ja ahtoilman paineanturien
välillä oli 0,5 bar:n ero
Välillä on vuoto. Esim. läppätalosta lähtevä huohotukseen menevän pikkuletkun n.4mm pehmeneminen öljystä aiheuttaa vuotoa.
Anturit mitataan koneen ollessa pysähdyksissä ja mielellään anturit
koneesta irroitettuna jolloin niiden pitäisi näyttää samoja lukemia.
Vuoto ei sen takia voi tuota eroa aiheuttaa joskin onhan sekin yksi
mahdollinen syy nykimiseen...
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Tarkistappa ventiilikopasta lähtevän huohotusputken kunto, sillä kopan läpivientikumi voi olla väljä, kuten myös koko muotoletku voi olla syöpynyt kokonaan. Tämä vika oli ainakin yhdessä 9-3:ssa.
Letku löytyy edestäpäin katsottuna vasemmasta reunasta ventiilikoppaa.
Mikäli on vikaa, niin osta koko letkusarja, joka sisältää myös läpivientikumi, sillä se voi olla kalliinpi kuin koko sarja.
Sarjan hinta Länsi-Autossa 21,5 Eur.


koistha kirjoitti:Onkos kellään käsitystä mistä voisi johtua nykiminen kiihdytettäessä esim. 3:lla 50->100 ? Nykiminen ei ole mitenkään voimakasta ja auto menee koko ajan eteenpäin mutta kuuluu sarjaan olis kiva saada veks !

Olen yrittänyt hakea lopputuloksia vastaavista oireista vaan kukaan ei ole kirjoittanut ratkaisusta mitään tai sitten tapaus ei sovi omaani. Lähin oli tevisu:n viimevuotinen kysely mutta siinäkään ei ollut loppuratkaisua.

Toistaiseksi tehty:
- bensapumppu vaihdettu (muista syistä, joita en käy erittelemään tässä), auttoi toiseen vaivaan, vaikutus oli radikaali
- tulpat vaihdettu
- kokeiltu ehjällä DI-kasetilla (SUURI kiitos Kouvolan Laakkoselle, joka lainasi kahdeksi päiväksi hyllystä uuden kasetin eikä ottanut maksua asiasta)
- ilmastoinnin pois kytkemiselläkään ei ollut vaikutusta, tuli sekin kokeiltua

Auto ollut huollossa muutama tuhat kilometria sitten eli ilmansuodatinkin pitäisi olla uusi. Autossa ei ollut moottoripuolen vikakoodeja.

Ehdotuksia mitä voisi testata kotikonstein ennen kuin vie korjaamolle ?
Ja onko kellään ajatuksia, missä vika voisi ylipäätään olla ?

Ei oikein huvittaisi antaa avointa valtakirjaa korjaamolle, ellei ole selvää käsitystä mitä pitäisi tutkia.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja koistha »

Pirttta kirjoitti:Tarkistappa ventiilikopasta lähtevän huohotusputken kunto, sillä kopan läpivientikumi voi olla väljä, kuten myös koko muotoletku voi olla syöpynyt kokonaan.
Huonoa olisi laatu, jos kahdessa vuodessa ja alle 60000 kilometrissa menisi tuohon kuntoon......
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Ei auttanut abs-anturin (takanavan) vaihto. Tänä aamuna oli taas mittaristo kuin joulukuusi. Tämä täytyy saada ensin kuntoon ennen kuin tutkitaan lisää. Kuten Vigge mainitsi aikaisemmin, nopeussignaalin puutteella saattaa olla vaikutusta koneen käytökseen. Ja jos vika on jossain muussa kuin anturissa (esim. abs:n boxissa), niin mistäs senkin vaikutukset tietää.
...tuttaa jo pikkuhiljaa nämä mystiset ongelmat :x
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

koistha kirjoitti:Ei auttanut abs-anturin (takanavan) vaihto. Tänä aamuna oli taas mittaristo kuin joulukuusi. ...tuttaa jo pikkuhiljaa nämä mystiset ongelmat :x
Mystisiä ongelmia tuntuu nykimiset olevan ja vian löytäminen on ihan
tuurin kauppaa. Turbon säätö pitää vielä tutkia ja jos sieltä ei löydy
vikaa, niin sitten on vissiin vaihdettava läppäkotelo....
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Mystisiä juttuja nämä nykimiset yms. on ja vian löytyminen
on tuurinkauppaa. Mulla on vielä turbon säätö tutkimatta ja
jos siitä ei löydy vikaa, niin sitten on kait uhrattava loput
eurot ja vaihdettava läppäkotelo.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

koistha kirjoitti:Ei auttanut abs-anturin (takanavan) vaihto. Tänä aamuna oli taas mittaristo kuin joulukuusi. Tämä täytyy saada ensin kuntoon ennen kuin tutkitaan lisää. Kuten Vigge mainitsi aikaisemmin, nopeussignaalin puutteella saattaa olla vaikutusta koneen käytökseen. Ja jos vika on jossain muussa kuin anturissa (esim. abs:n boxissa), niin mistäs senkin vaikutukset tietää.
...tuttaa jo pikkuhiljaa nämä mystiset ongelmat :x
Jos ABS-valo palaa voi koneen käytös olla aika erikoinen. Mulla ainakin auto nyki, tyhjäkäynti puuttui ja ahdot eivät nousseet.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vastaa Viestiin