Neste, puhallin
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Neste, puhallin
Tapaus 1999, 9-5 SE, 2.3t
Eikös jäähdytyspuhaltimen (syylärin flekti Saabin äidinkielellä) pitäisi käydä vielä moottorin sammuttamisen jälkeenkin? Tässä on viimepäivinä ulkolämpötila pyörinyt 37 - 40 asteen välillä päivisin ja moottoritila käy aika kuumana. Lämpömittari näyttää ajossa ihan normaalia moottorinlämpöä ja puhaltimet pyörivät ihan normaalisti moottorin käydessä. Kun ajaa auton talliin jossa on vieläkin lämpimampää kuin ulkona ja kääntää virrat pois sammuu kone ja puhallin yhtäaikaa. Heti ei ala mitään tiputtamaan, mutta kummasti sitten jonkun tunnin kuluttua on ruikannut sellaisen desin lätäkön jäähdyttäjännestettä allensa.
Ennen kuin alan epäilemään kansipahvia mitäs muuta tahoa tuosta voisi syyttää? Neste ei suoraan kupli tai ääntele heti sammuttamisen jälkeen. Oma epäilyni on se että moottori on kuitenkin niin kuuma ja ajoviiman ja vedenkierron lakattua keittää jäähdytysnesteet kevyesti. Lätäkkö on sivusuunnassa aikalailla keskellä moottoritilan takaosan kohdalla, mutta en noin pikaisella vilkaisulla päältäpäin näe mistä se vuotaa ja alle en ole vielä päässyt. Mistä sen pitäisi päästää ylimääräiset paineet pihalle?
Eikös jäähdytyspuhaltimen (syylärin flekti Saabin äidinkielellä) pitäisi käydä vielä moottorin sammuttamisen jälkeenkin? Tässä on viimepäivinä ulkolämpötila pyörinyt 37 - 40 asteen välillä päivisin ja moottoritila käy aika kuumana. Lämpömittari näyttää ajossa ihan normaalia moottorinlämpöä ja puhaltimet pyörivät ihan normaalisti moottorin käydessä. Kun ajaa auton talliin jossa on vieläkin lämpimampää kuin ulkona ja kääntää virrat pois sammuu kone ja puhallin yhtäaikaa. Heti ei ala mitään tiputtamaan, mutta kummasti sitten jonkun tunnin kuluttua on ruikannut sellaisen desin lätäkön jäähdyttäjännestettä allensa.
Ennen kuin alan epäilemään kansipahvia mitäs muuta tahoa tuosta voisi syyttää? Neste ei suoraan kupli tai ääntele heti sammuttamisen jälkeen. Oma epäilyni on se että moottori on kuitenkin niin kuuma ja ajoviiman ja vedenkierron lakattua keittää jäähdytysnesteet kevyesti. Lätäkkö on sivusuunnassa aikalailla keskellä moottoritilan takaosan kohdalla, mutta en noin pikaisella vilkaisulla päältäpäin näe mistä se vuotaa ja alle en ole vielä päässyt. Mistä sen pitäisi päästää ylimääräiset paineet pihalle?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Onko lätäkkö varmasti jäähdytysnestettä? Noilla keleillä pukkaa ilmastointi poistoputkestaan aivan varmasti pienen lätäköllisen kondenssivettä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Kyllä se jäähdyttäjän nestettä selvästi on jo värin perusteella. Ilmastointilaite tietysti työntää vettä jatkuvalla syötöllä mutta se tulee kiltisti omia putkiaan pitkin. Tätä jäähdyttäjän nestettä vuotaa sellainen reilu desi per kerta. Annoin nesteen laskea kerta kerralta ihan säiliön pohjaan asti ennen kuin lisäsin vettä.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Mikäli ymmärsin WIS:stä oikein sen pitäisi kuitenkin olla mahdollista. Kohdassa Jäähdytyspuhaltimet, 4-syl, WIS sanoo "Toiminta virran ollessa katkaistuna (OFF) DICE saa tiedon jäähdytysnesteen lämpötilastaTRIONIC:ilta virran katkaisun yhteydessä 30 sekunnin kuluttua sekä 1 minuutin kuluttua virtalukon kääntämisestä OFF-asentoon. Tiedon vastaanottamiseksi DICE:n on pidettävä MIU hereillä minuutin ajan. Tiedon perusteella DICE voi aktivoida pienen nuopeuden korkeintaan 3,5 minuutin ajaksi. Huomaa, että vain pieni nopeus aktivoituu virran ollessa katkaistuna (OFF)."
Itselläni tihkui jäähdytysnestettä uudesta autosta pieni, mutta näkyvä määrä (ei desin vertaa). Takuuna vaihdettiin ja syy oli vesipumpussa. Huoltomiehen mukaan voi tulla kahdesta eri paikasta pumppua (en muista mitkä). Alhaalta katsoen näkyi, punainen valumajälki, itse pumppu ei ole näkyvissä. Oletko varma, että valuu vaan paikalla ollessa vai myös ajossa?
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Nyt on korjausoperaatiosta kulunut sen verran aikaa että voi luvata potilaan säilyneen hengissä. Vika oli ohitusventtiilissä (4396172, uuden varaosan numero 90566947). Tuntuu olevan yleinen vika.
Oireethan olivat sellaiset että auto pudotti desin jäähdyttäjännestettä tunti tai pari sammuttamisen jälkeen. Viive voisi liiittyä jotenkin termostaatin toimintaan. Joka tapauksessa vettä tihkui muovisesta palomuurin edessä keskikohdasta hieman kuskiin päin olevasta mustasta ventiilistä. Venttiili on kätketty johtojen ja liittimien taakse ja letkujen keskelle joten ihan kevyellä vilkaisulla vuotokohta ei pistänyt silmään. Uusi maksoi $44 ja menihän siinä vähän aikaa klemmareiden kanssa äheltäessä ennen kuin osan sai vaihdettua. Ensin piti nostaa se moninapaliitinsysteemi pois tieltä mutta siinä ei tarvinnut avata kuin pari ruuvia ja muutama liitin ottaa irti. Sitten itse venttiiliin pääsee käsiksi suht hyvin.
Saab on kyllä hyvä valinta sellaiselle joka haluaa itse korjailla autoansa. Meinaan jossain Toyotassa ei olisi läheskään yhtä usein tilaisuutta päästä toteuttamaan itseään.
Oireethan olivat sellaiset että auto pudotti desin jäähdyttäjännestettä tunti tai pari sammuttamisen jälkeen. Viive voisi liiittyä jotenkin termostaatin toimintaan. Joka tapauksessa vettä tihkui muovisesta palomuurin edessä keskikohdasta hieman kuskiin päin olevasta mustasta ventiilistä. Venttiili on kätketty johtojen ja liittimien taakse ja letkujen keskelle joten ihan kevyellä vilkaisulla vuotokohta ei pistänyt silmään. Uusi maksoi $44 ja menihän siinä vähän aikaa klemmareiden kanssa äheltäessä ennen kuin osan sai vaihdettua. Ensin piti nostaa se moninapaliitinsysteemi pois tieltä mutta siinä ei tarvinnut avata kuin pari ruuvia ja muutama liitin ottaa irti. Sitten itse venttiiliin pääsee käsiksi suht hyvin.
Saab on kyllä hyvä valinta sellaiselle joka haluaa itse korjailla autoansa. Meinaan jossain Toyotassa ei olisi läheskään yhtä usein tilaisuutta päästä toteuttamaan itseään.
Aika diplomaattisen optimistisesti sanottu. Tarkoitit vissiin, että aikamoisia ritsoja ja saa jatkuvasti olla jotain korjaamassaTex Willer kirjoitti:Saab on kyllä hyvä valinta sellaiselle joka haluaa itse korjailla autoansa. Meinaan jossain Toyotassa ei olisi läheskään yhtä usein tilaisuutta päästä toteuttamaan itseään.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11