9-5 SID:stä ja muustakin kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

9-5 SID:stä ja muustakin kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja maverick »

Moi!

Tarkoitukseni on syksyn aikana hankkia käyttöautoksia 9-5:nen ja siksi tuli eilen koeajettua paikallisessa v...o liikkeessä ollut vaihtoauto (Auto oli 9-5 2.3t vm 2000). Koeajon jälkeen heräsi muutama kysymys, josta täältä kenties löytyy vastaus.

- Autossa olleessa SID:stä puuttui pikseleitä. Onko kenelläkään käsitystä kuinka kallis on korjata tuollainen? Vai vaihdetaanko vain uusi SID paikalleen eikä korjata? Mitä uusi SID maksaisi vaihtoineen?

- Miten tunnistan onko autossa AS1, AS2 vai AS3? Tietysti äänestä kenties, mutta onko ulkopuolisia tuntomerkkejä?

Autolla oli ajettu 135tkm ja alussa huollot oli tehty ihan ajoissa, mutta 70tkm jälkeen ne olivat alkaneet laahata hiukkasen aina jäljessä ja nyt 130tkm huolto ei oltu viellä tehty vaikka olikin ajettu 135tkm. Huollot oli kyllä muuten hoidettu merkkiliikkeessä. Mitähän Saab on mieltä moottoritakuun kanssa tuon johdosta?

Auto oli muuten ihan siisti yksilö, mutta sisällä oli omituinen tunkkainen haju. Voi tietysti että autossa oli pesun/fiksauksen jäljiltä kosteutta, mutta tunkkaselta siellä tuntui ilma. Myyjän mukaan tuo on saabin normaali haju, mutta tyrmäsimme asian toteamalla että v...o se on joka haisee ;)
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
S32
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 02, 2004 10:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 SID:stä ja muustakin kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja S32 »

Ainakin Laakkonen kunnostaa käytettyjä SID:ejä. Kunnostettu SID paikalleen asennettuna kustantaa hiukan yli 100 Eur.
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Ja Saabihan ei todellakaan haise :)

Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 SID:stä ja muustakin kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eski »

maverick kirjoitti:Moi!

- Autossa olleessa SID:stä puuttui pikseleitä. Onko kenelläkään käsitystä kuinka kallis on korjata tuollainen? Vai vaihdetaanko vain uusi SID paikalleen eikä korjata? Mitä uusi SID maksaisi vaihtoineen?
Vaadi ehjä SID liikkeen laskuun. Uusi maksaa 400-500 euroa.
maverick kirjoitti: - Miten tunnistan onko autossa AS1, AS2 vai AS3? Tietysti äänestä kenties, mutta onko ulkopuolisia tuntomerkkejä?
AS3:ssa on pieni subbari takakontin oikeassa reunassa sen tavaransäilytyskotelon paikalla.
maverick kirjoitti: Autolla oli ajettu 135tkm ja alussa huollot oli tehty ihan ajoissa, mutta 70tkm jälkeen ne olivat alkaneet laahata hiukkasen aina jäljessä ja nyt 130tkm huolto ei oltu viellä tehty vaikka olikin ajettu 135tkm. Huollot oli kyllä muuten hoidettu merkkiliikkeessä. Mitähän Saab on mieltä moottoritakuun kanssa tuon johdosta?
Rajoilla mennään, olen käsittänyt että noin 3000 km heitto hyväksytään...
maverick kirjoitti: Auto oli muuten ihan siisti yksilö, mutta sisällä oli omituinen tunkkainen haju. Voi tietysti että autossa oli pesun/fiksauksen jäljiltä kosteutta, mutta tunkkaselta siellä tuntui ilma. Myyjän mukaan tuo on saabin normaali haju, mutta tyrmäsimme asian toteamalla että v...o se on joka haisee ;)
Kannattaisi tsekata raitisilmasuodatin ekaksi.

Eski
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

Vaadi ehjä SID liikkeen laskuun. Uusi maksaa 400-500 euroa.


En nyt ole vielä tuosta autosta kauppoja vääntämässä (Vaikka täytyy myöntää että polte on kova) koska työsuhdeauton sopimus päättyy vasta marraskuussa. Ajattelin vain alkaa pikkuhiljaa tsekata tarjontaa markkinoilla. Pitää pitää mielessä että SID vaihto on noin kallis jos sellainen vika tulee vastaa autoissa joista vääntää kauppaa.

Rajoilla mennään, olen käsittänyt että noin 3000 km heitto hyväksytään...
Samaa arvelinkin itsekkin. Eli tuossa yksilössä ollaan melkein peli menetetty. Sääli sikäli, että auto oli todella siistikuntoinen paitsi mainitsemani muutama vika.

Kannattaisi tsekata raitisilmasuodatin ekaksi.
Onkos tietoa kuinkas kallis tuo suodattimen uusinta on? Kaippa sen uusiminen kuuluu huolto-ohjelmaankin? Ettei kuuluisi tuohon 130tkm huoltoon?
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Suodatin kuuluisii jokaiseen huolto-ohjelmaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ei muuten kuulu 9-5:ssa raitisilmasuodattimen vaihto joka huoltoon (kuten 9-3:ssa). Taisi olla jotain 50 euroa PCS:llä se 9-5:n RISU.

Eski
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

Korjatun saa n. 100-130€ kun annat vanhan vaihdossa tai voithan korjata itse sen 0,-
Joo voihan sen korjata itse. Muistan joskus nähneekin olisiko se täällä foorumissa tai jossain websitella ohjeet tuohon korjaukseen. Ja eipä kait tuo paha homma olisi, kun olen joskus työkseni elektroniikkatehtaassa korjannutkin piirilevyjä.

No täytyy katsoa tuleeko ajankohtaiseksi hankittavan auton kohdalla.

ainakin voi tingata alennusta viallisen SID:n takia :)


[/quote]
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

peinu kirjoitti:Suodatin kuuluisii jokaiseen huolto-ohjelmaan.
110 tkm huollossa olisi kuulunut vaihtaa mm. raitisilmasuodatin. 110 tkm huolto on Saabin isoin huolto, mm hihnapyörä(t) ja käyttöhihna! :(
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ja näköjään italialainen huoltokäytäntö on sellainen että sitä suodatinta ei vaihdeta edes 230tkm:ssä, vaan myydään auto mieluummin skandinaviaan :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Huolloista ja moottorin huolenpito-ohjelmasta vielä sen verran, että mitäs jos 110tkm:n huolto on tehty 112tkm:ssa niin edellisestä huollosta ei ole vielä kulunut kuin 23tkm, jos 130tkm:n huolto tehdään vasta 135tkm:ssa.
En tiedä mikä on virallinen kanta, mutta tässä tapauksessa saattaisi vielä mennä 3tkm:n toleranssiin tai sitten ei.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

Pitäneepä hiukkasen kysellä maahantuojalta heidän mielipidettään asiasta, jotta tietää sitten autoa hankittaessa katsoa sellaisen joka
menee heidän ehtojensa sisään.
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Vastaa Viestiin