9-5 ja handsfree

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

No niin,

Osin tämän uuden adapterikaapelin innottamana 6310i vaihtui vihdoin 9300:een ja telineen vaihtoprojekti alkoi. :) Hankalin osa puhelimen vaihtoa näköjään....

Vielä en ole päässyt edes CARK-91 keskusyksikölle asti, vaikka irrotin hanskalokeron ja availin myös vasemmalta koelaudan alapahvia. Kaikesta päätellen keskusyksikkö on jossain soittimen takana, mutta soitin ei suostu irtoamaan ilman kohtuutonta väkivaltaa :evil:

Kunnollisia soittimen irrotusrautoja mulla ei tietenkään ollut ja normaalisti hyvät 75mm naulat eivät tällä kertaa ajaneet samaa asiaa. SID:stäkään en voi aloittaa, kun puhelimen teline kiilaa sitä ylälaidaasta. Mitenkäs ACC irtoaa? Jos sen jälkeen pääsisi soittimen taakse. Muita hyviä ideoita AS2:n irroittamiseen??
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

vesil kirjoitti: Vielä en ole päässyt edes CARK-91 keskusyksikölle asti, vaikka irrotin hanskalokeron ja availin myös vasemmalta koelaudan alapahvia. Kaikesta päätellen keskusyksikkö on jossain soittimen takana, mutta soitin ei suostu irtoamaan ilman kohtuutonta väkivaltaa :evil:
Mitenkäs ACC irtoaa?
ACC irtoaa helposti leveähköllä vaan ei paksulla ruuvarilla tms. kampeamalla. Tuo ACC:n tausta on erittäin potentiaalinen paikka keskusyksikölle sillä siellä on paljon tilaa. Tulenko joku ilta jeesaamaan ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Viesti Kirjoittaja iikoo »

vesil kirjoitti: Kunnollisia soittimen irrotusrautoja mulla ei tietenkään ollut ja normaalisti hyvät 75mm naulat eivät tällä kertaa ajaneet samaa asiaa. SID:stäkään en voi aloittaa, kun puhelimen teline kiilaa sitä ylälaidaasta. Mitenkäs ACC irtoaa? Jos sen jälkeen pääsisi soittimen taakse. Muita hyviä ideoita AS2:n irroittamiseen??
Ei siinä irrottamisessa muu auta kuin vaan kitkuttaa sitä irti. Jos on huonosti käynyt ja AS2:n kiinnitysväkäset vääntyneet väärään suuntaan syystä tai toisesta, niin sitten menee helposti väkivallan puolelle.

Vähän veemäinen kapinehan se on irrottaa, mutta kahteen pekkaan vääntämällä rautoja ulospäin ja samalla nitkuttamalla se lopulta irtoaa.

Ja kyllä on Bluetooth kova sana; ei tarvitse mitään telinettä. ;-)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

iikoo kirjoitti: Ja kyllä on Bluetooth kova sana; ei tarvitse mitään telinettä. ;-)
Paitsi, jos haluaa hyödyntää Saabin ulkoista antennia syystä tai toisesta :wink:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Viesti Kirjoittaja iikoo »

koistha kirjoitti: Paitsi, jos haluaa hyödyntää Saabin ulkoista antennia syystä tai toisesta :wink:
Itse asiassa, miten muuten oikeasti on? Nokian sarjassahan ei ole enää välttämättä mitään omaa antenniliitosta, joten ulkoisen antennin hyödyntämiseksi sen antennin pitää olla kiinni tuossa AS2:ssa. Tällöin väittäisin, että systeemi käyttää sitä ulkoista antennia ihan välittämättä siitä, käyttääkö bluetoothia vaiko sitä puhelimen omaa liitintä. '

No, harvemmin noita katvealueita enää tulee nyky-Suomessa, että tarvitsisi ulkoisen antennin.
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Kiitoksia hyvistä neuvoista kaikille! :D

Homma tuli tänään hoidettua, eikä mennyt viikko siihen vaan työmatkailuun... ACC:n irrotus riitti johdon kulkureitin paljastamiseksi ja boxin löytämiseen. Oli muuten apukuskin jalkatilan maton alla vasemmalla sivulla. Siinä ilmastoinnin alumiiniputkien alla. Kun sai hyvät vinkit niin pakkohan se SIDikin oli irroittaa ja sen jälkeen takaapäin työntämällä soitinkin antoi periksi. Ihan harrastuksen vuoksi vilkaisin soittimen sisälle, jos olisi vaikka puhdistusta kaivannut, mutta soitin oli täysin puhdas.

Ulkoinen antenni (tuulilasiin liimattu) jäi mulla virattomaksi. Aikaisemmin antennijohto tuli CARK-91:n puhelintelineeseen suoraan ja uudessa moista liitintä ei ole. Nokialla näyttää olevan erillisenä palikkana "antennitoistin", joka asennetaan puhelintelineen taakse. Fyysistä kontaktia ei siis ole. Onkohan edes mahdollista kytkeä antennia Pop-portin kautta?? En oikein jaksa uskoa, että tuollaisella toistimella ja tuulilasissa olevalla antennilla saisi merkittävää kenttävoimakkuuden parannusta. Kattoantenni on varmaan toinen juttu, mutta nyt päätin pärjätä puhelimen omalla. Samalla poistin muuten myös passiiviluurin. Olen tainut käytää kerran, mutta tiellä se on ollut usein.

Mulle on tärkeää, että puhelin on hyvin käsillä/näkösällä, latautuu ja puhuminen hoituu mikin ja kaiuttimen kautta. Ei onnistuisi sinihampaalla, joten CARK pääsi "uusiokäyttöön".

ps. Jos jollain on ylimääräinen CARK-91 nurkissa pyörimässä, niin otan mielelläni vastaan kaksosautoa varten. Tai vaikka puran pois autostasi.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

vesil kirjoitti:Kiitoksia hyvistä neuvoista kaikille! :D

Homma tuli tänään hoidettua, eikä mennyt viikko siihen vaan työmatkailuun... ACC:n irrotus riitti johdon kulkureitin paljastamiseksi ja boxin löytämiseen. Oli muuten apukuskin jalkatilan maton alla vasemmalla sivulla. Siinä ilmastoinnin alumiiniputkien alla. Kun sai hyvät vinkit niin pakkohan se SIDikin oli irroittaa ja sen jälkeen takaapäin työntämällä soitinkin antoi periksi. Ihan harrastuksen vuoksi vilkaisin soittimen sisälle, jos olisi vaikka puhdistusta kaivannut, mutta soitin oli täysin puhdas.

Ulkoinen antenni (tuulilasiin liimattu) jäi mulla virattomaksi. Aikaisemmin antennijohto tuli CARK-91:n puhelintelineeseen suoraan ja uudessa moista liitintä ei ole. Nokialla näyttää olevan erillisenä palikkana "antennitoistin", joka asennetaan puhelintelineen taakse. Fyysistä kontaktia ei siis ole. Onkohan edes mahdollista kytkeä antennia Pop-portin kautta?? En oikein jaksa uskoa, että tuollaisella toistimella ja tuulilasissa olevalla antennilla saisi merkittävää kenttävoimakkuuden parannusta. Kattoantenni on varmaan toinen juttu, mutta nyt päätin pärjätä puhelimen omalla. Samalla poistin muuten myös passiiviluurin. Olen tainut käytää kerran, mutta tiellä se on ollut usein.

Mulle on tärkeää, että puhelin on hyvin käsillä/näkösällä, latautuu ja puhuminen hoituu mikin ja kaiuttimen kautta. Ei onnistuisi sinihampaalla, joten CARK pääsi "uusiokäyttöön".

ps. Jos jollain on ylimääräinen CARK-91 nurkissa pyörimässä, niin otan mielelläni vastaan kaksosautoa varten. Tai vaikka puran pois autostasi.
Siis minkä kaapeli ostit? ja miten asensit autoon?
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Ostin saman tarvikekaapelin Polkumyynti.comista kuin Koisthakin. Kaapeli on siis CARK-91:n ja Nokian oman 9300:n puhelinpidikeen välissä. Kaapeli tulee esiin TCS:n painikkeen alla olevan peitekannen reunasta, johon on tehty pieni kolo. Näyttää ihan siistiltä.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

vesil kirjoitti:Onkohan edes mahdollista kytkeä antennia Pop-portin kautta?? En oikein jaksa uskoa, että tuollaisella toistimella ja tuulilasissa olevalla antennilla saisi merkittävää kenttävoimakkuuden parannusta. Kattoantenni on varmaan toinen juttu, mutta nyt päätin pärjätä puhelimen omalla.
Pop-portin kautta ei saa antennia vaan se on hoidettava tuolla induktioliitännällä. Olin alun perin varsin skeptinen liitännän toiminnan suhteen mutta se todellakin toimii - tosin minulla on jälkikäteen vaihdettu kattoantenni. Tuulilasipatukalla ei signaali parantunut juuri lainkaan.
SonyEricssonin joissain mailleissa taitaa olla vieläkin kunnollinen antenniliitin, jos joku sellaista kaipaa.
vesil kirjoitti: Mulle on tärkeää, että puhelin on hyvin käsillä/näkösällä, latautuu ja puhuminen hoituu mikin ja kaiuttimen kautta. Ei onnistuisi sinihampaalla, joten CARK pääsi "uusiokäyttöön".
Nokian omalla sarjalla (CK-7W) taitaisi onnistua, mutta siinäkin pitää ilmeisesti vetää johto boxilta telineelle.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Viesti Kirjoittaja iikoo »

koistha kirjoitti:
vesil kirjoitti: Mulle on tärkeää, että puhelin on hyvin käsillä/näkösällä, latautuu ja puhuminen hoituu mikin ja kaiuttimen kautta. Ei onnistuisi sinihampaalla, joten CARK pääsi "uusiokäyttöön".
Nokian omalla sarjalla (CK-7W) taitaisi onnistua, mutta siinäkin pitää ilmeisesti vetää johto boxilta telineelle.
Joo, hyvin onnistuu. Toimii sinihampaalla ihan kivasti mikin ja kaiuttimen kautta puhuminen. Sitten jos tarvitsee latailla puhelinta, niin laittaa piuhaan kiinni.

Ainoa vaan, että autossa valmiiksi olleesta mikistä ääni kuuluu kuin haudan takaa. Pitää tutkia, josko sen saisi herkemmäksi.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Aiheeseen liittyen millainen muuten on se liitin siellä vasemman puoleisessa johtosarjassa? Tutustuttiin eilen kaverin autoon HF:n asennuksen vuoksi ja antenni piuha oli siinä oikeassa sarjassa teipattuna. Vasemmassa sarjassa on liitin, mutta erillainen kuin omassani(itsellä suurempi ja erillainen lukitus). onko vuosimalleissa eroja? Omani on -98 ja kaveri -02
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

iikoo kirjoitti: Ainoa vaan, että autossa valmiiksi olleesta mikistä ääni kuuluu kuin haudan takaa. Pitää tutkia, josko sen saisi herkemmäksi.
Vaihda suoraan se Nokian sarjan mukana tullut mikki. Toimii taatusti paremmin.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Asensin tänään sonyericssonin HF laitteen autoon. Autossa on TEL1 valmius ja siinä oli edellisellä omistajalla ollut nokian puhelin kiinni. No vaihoin sonyerkin laatikon nokian tilalle ja vain virta piuha sopi kiinni SEn boxiin. Katsoin missä nokian poksissa oli mikki ja kolvasin SEnin mikin piuhat samoihin paikkoihin kiinni. Laitoin vielä MUTE boxin jonka kautta pitäisi pystyä kuuntelemaan mp3. Se tuli kiinni itse SE pääboxiin ja sitten auton omien kaiutin johtojen väliin.

Ongelma seuraavanlainen: Auto käyntiin, puhelin telineeseen. Puhelin ei mene ns. auto tilaan. Sammutetaan auto, puhelin menee "auto" tilaan niinku pitääki, mutta mittaristo sekoaa. Mittarit hyppii mihin sattuu ja kun yrittää startata niin SIDIin tulee teksti NOT ..... jotain en muista ja auto ei starttaa. Sitten ku käyttää avainta pois niin auto starttaa normaalisti, mutta HF ei toimi?!?

Mielenkiintoista. Meinas vähän naurattamaan, että mitähän kytkentöjä tein? Ei kai sitä SE boxia tarvi jotenki ohjelmoida autoon sisälle? En ole kyllä kuullu moisesta. :D Tämmöset romppeet kyseessä: HCA-60
Stereo Music Mute HCE-26
Audi A4 2.0TFSIq
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Yön olen miettiny ja tulin siihen tulokseen, että vaikka virtaliitin sopii sonyerkin pää boxiin niin siinä on johdot väärin. Tuossahan on joku sellainen systeemi että se tarkkailee koska autossa on virrat päällä ja koska ei. Vissiin ettei akku tyhjenis jos puhelin jää lataukseen ku auto sammutetaan. Toimi max kolme tuntia sen jälkeen.

Nyt jos johdot on väärin niin se alkoi toimimaan vain silloin ku virta avain oli siinä virrat asennossa, auto sammuneena. Ja sitten ku yritti käynnistää niin virta lukossa oli joku oikosulku ku se boxi oli päällä sen kautta. Koko auto meni sekaisin. Voiko olla mahdollista? No, pakko lähteä talliin kattomaan tuota hommaa. :)

MUTE boxihan on siinä radion perässä suoraan, kaiutin piuhojen välissä niin eikös sen pitäis toimia vaikka se ääni sen jälkeen meniski vahvarille? No, tutkitaan...
Audi A4 2.0TFSIq
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

tuolla stcs foorumilla kyselin asiasta ja siellä sanottiin, että tuohon HCA-60 ei ole vielä saatavilla sitä saabin tarvike kaapelia. Sillähän homma olis ollu aivan liian helppo. Jos en saa toimimaan niin soitan maanantaina liikkeeseen josko se kaapeli olis jo tullu. Vois sitten kysellä että miten ne sen homman tekee ku kaverilla sama puhelin ja sama hf asennus ja toimii hyvin. Se asennettiin liikkeessä.
Audi A4 2.0TFSIq
Vastaa Viestiin