95 Griffin 3.0V6T sammuu jarrutuksissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Viesti Kirjoittaja iikoo »

Georgios Nikolakaros kirjoitti: En ole kuullut että näitä olisi mennyt erityisesti usein rikki. Turbo on SAABin ja jostakin olen lukenut, että SAAb teki paljon työtä sovitakseen GM moottorin 9-5:seen.
Käsittääkseni teki. Siitä huolimatta kone on Opelilta ja siinä on paljon Opelille tyypillisiä ei niin hyviä piirteitä mukana. Vai onko siinä paljoa muuta Saabin omaa kuin se epäsymmetrinen turbo?

Harmi, ettei Saab kerinnyt saamaan V8-konettaan valmiiksi ennen GM-kauppoja. Se olisi voinut olla aika mielenkiintoinen vehje 9-5:n keulalle.
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

[quote="LRSuoria neloskoneita muut ovat. 8)[/quote]
Mitä suora neloskone tarkoittaa? onko se eri asia kun V4?
T. Georgios
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

lk kirjoitti:On olemassa kunnalisia kuluttajaNEUVOJIA, jotka antavat neuvoja miten edetä. Jos asiat eivät etene liikkeen kanssa voit laittaa asian kuluttaja valituslautakuntaa. Kuluttaja valituslautakunta sitten käsittelee asiaa pari vuotta ja sen jälkeen antaa SUOSITUKSEN. Tämä SUOSITUS ei mitenkään sido yrityksiä.
Kuluttajaneuvoja antaa yleensä suosituksensa melko nopeasti joka toki ei ole sitova. Kuitenkin, yleensä ainakin isot yritykset noudattavat suosituksen koska eivät halua joutua kuluttajaneuvojan tietääkseni julkiseen "mustalistaan".
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

iikoo kirjoitti: Käsittääkseni teki. Siitä huolimatta kone on Opelilta ja siinä on paljon Opelille tyypillisiä ei niin hyviä piirteitä mukana.
Mitä ne on ne huonot piirteet? Ainakin yksi se, että hammashihnan vaihto on kallis. Varmasti juo jkv enemmän bensaakin kun 2.3T. Mitä muuta? T. Georgios
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Viesti Kirjoittaja iikoo »

Georgios Nikolakaros kirjoitti: Mitä ne on ne huonot piirteet? Ainakin yksi se, että hammashihnan vaihto on kallis. Varmasti juo jkv enemmän bensaakin kun 2.3T. Mitä muuta? T. Georgios
Hammashihna on minusta aina aika huono ratkaisu. Ei ole ainakaan Opeleissa mitään luotettavan ratkaisun mainetta saavuttanut.
MMK
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 07:29

Viesti Kirjoittaja MMK »

Georgios Nikolakaros kirjoitti:
iikoo kirjoitti: Käsittääkseni teki. Siitä huolimatta kone on Opelilta ja siinä on paljon Opelille tyypillisiä ei niin hyviä piirteitä mukana.
Mitä ne on ne huonot piirteet? Ainakin yksi se, että hammashihnan vaihto on kallis. Varmasti juo jkv enemmän bensaakin kun 2.3T. Mitä muuta? T. Georgios

Huonoja piirteitä tuossa V6:ssa ovat mm. seuraavat seikat:

1) kulutus, joka minulla keskusta-ajossa on kesäsäilläkin usein 12.8l/100km, pakkasilla enemmän. Matka-ajossa kulutuslukemat ovat huomattavasti maltillisempia tietysti.

2) Tiettyjä osia on V-moottorissa kaksin kappalein. Osien hinta on vähintään sama, usein kalliimpi, kuin muissa Saabeissa. Esim sytytyskasetteja on kaksi ja hintaa yhden vaihdosta tulee 450e Turun MetroAutossa.

3) Griffinin ja V6-moottorin osia ei usein ole varastossa, vaan ne joudutaan tilaamaan Ruotsista. Nähtävästi niitä ei ole aina sielläkään varastossa. Eli vikojen yhteydessä odotusajat voivat olla pitkiäkin.


Nuo nyt ovat sellaisia käytännön juttuja, joihin itse olen törmännyt.
Silti Griffinissä on paljon hyviä juttuja, jotka tulevat esille erityisesti matka-ajossa. Pitkillä työmatkoilla kesähelteillä ilmastoidut istuimet ovat loistavat. Hansikaslokeron saa kylmäkaapiksi, joten limpparit pysyvät kylminä. Äänentoisto on mielestäni todella hyvä, siihen olen ollut tyytyväinen. Eli ei autosta pelkkää pahaa sanottavaa ole minullakaan. Viimeiseen km-huoltoon asti olin erittäin tyytyväinen ko. autoon.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

MMK kirjoitti: Nuo nyt ovat sellaisia käytännön juttuja, joihin itse olen törmännyt.
Silti Griffinissä on paljon hyviä juttuja, jotka tulevat esille erityisesti matka-ajossa. Pitkillä työmatkoilla kesähelteillä ilmastoidut istuimet ovat loistavat. Hansikaslokeron saa kylmäkaapiksi, joten limpparit pysyvät kylminä. Äänentoisto on mielestäni todella hyvä, siihen olen ollut tyytyväinen. Eli ei autosta pelkkää pahaa sanottavaa ole minullakaan. Viimeiseen km-huoltoon asti olin erittäin tyytyväinen ko. autoon.
Ilmastoidut penkit saa myös muihin 9-5:iin, oliko muuten Griffnissäkään vakiona? Jäähdytetty hanskalokero on kaikissa ilmastoinnilla varustetuissa 9-5:ssa. Autossasi ei ilmeisesti ole Saabin alkuperäinen audiojärjestelmä AS2 tai AS3, jos se on todella hyvä :D

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti: Ilmastoidut penkit saa myös muihin 9-5:iin, oliko muuten Griffnissäkään vakiona? Jäähdytetty hanskalokero on kaikissa ilmastoinnilla varustetuissa 9-5:ssa. Autossasi ei ilmeisesti ole Saabin alkuperäinen audiojärjestelmä AS2 tai AS3, jos se on todella hyvä :D
Eski
Näyttää olleen vakiona sekä tuuletetut penkit että AS3 griffinissä ainakin jollakin markkina-alueilla. Kehuvat Saabin vielä olleen ensimmäinen joka tuuletettuja penkkejä on valmistanut.
http://autoweb.drive.com.au/cms/A_50824 ... ticle.html
Ihan hyvä minusta tuo AS3 on vakioasennus sarjaksi. Tietenkin se on viritetty sellaiseksi että se miellyttää tavallisia kuuntelijoita. Hifisti kyllä löytää soundista vaikka mitä puutteita.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saappi Kuski kirjoitti:Ihan hyvä minusta tuo AS3 on vakioasennus sarjaksi. Tietenkin se on viritetty sellaiseksi että se miellyttää tavallisia kuuntelijoita. Hifisti kyllä löytää soundista vaikka mitä puutteita.
Njoo, onhan tuo AS3 ihan siedettävä, mutta kun ottaa huomioon, että se maksaa noin 2000 euroa, niin kyllähän sillä rahalla saisi oikeasti paljon parempaakin äänenlaatua...

Eski
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

AS3 on siedettävä systeemi vaikka hieman enemmän vaativallekin! 8) Ihan tasapainoinen kokonaisuus, kun ehdottomasti muistaa laittaa diskanttisäädön kaakkoon. :wink:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Keskustelu käntyy aina sujuvasti äänentoistoon vaikka alkuperäisenä aiheena olisi vaihdelaatikon laakerit :)
Kompromissejahan se aina on täynnä tuollainen tehtaan äänentoistosysteemi. Tavoitteet on että kaikilla paikoilla istuville kuuluu edes kohtuullisesti, siinä minusta AS3:ssakin on onnistuttu. Lisäksi asennukset ei saa näkyä pahasti.
Melko helppoa noin korvakuuleman mukaan olisi parantaa AS3:n toistoa merkittävästikin suunnilleen ilmaiseksi. Onneksi ei ole aikaa eikä tallia missä tahdä :( Itse tekisin niin että kaikki etupään elementit irti, koteloiden tiivistys oviin sekä pohjaan että kiinnityksestä, selvästi kuulee että ne "vuotaa" matkustamoon ja siitä tulee se ponneton "epänapakkuus". Minusta kuitenkin isoin ongelma on nuo diskantit. Ne pitäisi saada suunnattua suoraan kuljettajaan ja elementit a-pilareihin tai vielä mieluummin ihan lasiin kiinni ja mahdollisimman kulmiin ja vähän paremmat elementit tilalle. Sitten pieni kasvatus-modifikaatio takakulman subbarikotelolle ja sisään tällainen pienessä kotelossa toimiva 8 tai 10 tuumainen..
Sen jälkeen sitten testiä, epätoivoista säätämistä, koko systeemin purku, kaikki osat roskiin ja uutta tilalle :)
2 tonnilla saa hyvät laitteet kaupasta kunhan ei laske hintaa suunnittelulle eikä asennuksille. Niistä sitä varmaan AS3:ssakin maksetaan.
9000CS 2,3
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mitäköhän sille MMK:n autolle kuuluu? joko ne on Metroautossa luopuneet toivosta.

Voin käydä kostoksi viemässä pihaan vaikka autopommin, eiku, pommin auton ja kattelemassa vaikka Sportwagoneita :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

MMK kirjoitti:
Huonoja piirteitä tuossa V6:ssa ovat mm. seuraavat seikat:

1) kulutus, joka minulla keskusta-ajossa on kesäsäilläkin usein 12.8l/100km, pakkasilla enemmän. Matka-ajossa kulutuslukemat ovat huomattavasti maltillisempia tietysti.

2) Tiettyjä osia on V-moottorissa kaksin kappalein. Osien hinta on vähintään sama, usein kalliimpi, kuin muissa Saabeissa. Esim sytytyskasetteja on kaksi ja hintaa yhden vaihdosta tulee 450e Turun MetroAutossa.

3) Griffinin ja V6-moottorin osia ei usein ole varastossa, vaan ne joudutaan tilaamaan Ruotsista. Nähtävästi niitä ei ole aina sielläkään varastossa. Eli vikojen yhteydessä odotusajat voivat olla pitkiäkin.


...Eli ei autosta pelkkää pahaa sanottavaa ole minullakaan. Viimeiseen km-huoltoon asti olin erittäin tyytyväinen ko. autoon.
Minäkin olen ollut tyytyväinen, olen omistanut sellaisen 7kk. Positiivisena ehkä tasapainoakselien puute, ei tarvitse liian usein moottoriöljyä vaihtaa nelisylindeerisen verrattuna.

On se kuitenkin valitettavasti vähemmän Saab kun muut, onpas Saabin omat moottorit iso syy ostaa Saabin. Käytettynä Griffin on minun mielestäni järkevä ostos ja moottorin puolella ehkä turvallisempi ostos varsinkin jos auto on paljon ajettu. Sinuna en vaihtaisi jos olet muuten tyytyväinen. Pistin muuten yksityisviestin.
MMK
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 07:29

Viesti Kirjoittaja MMK »

Joku kyseli, mikä on auton tilanne. Vastaus tulee tässä: Autosta ei ole soitettu maanantain 12.9.05 jälkeen. Tarvittava Osa mahdollisesti tulee ensi viikolla, tai sitten ei. Käytettynä en sellaista onnistunut löytämään. Katsotaan miten tässä nyt käy. Eniten harmittaa, jos auto edelleen sammuu satunnaisesti jarrutuksissa tämän kaiken odottelun jälkeen. Huolto siis ei ole aivan varma, poistuuko ko. vika nyt tehdyillä ja suunnitteilla olevilla toimenpiteillä.

Auto saattaisi olla nyt ajokunnossa, mutta jätin sen huoltoon ja sanoin, että haen sen vasta, kun se on MetroAuton mukaan katsastuskunnossa. En halua, että siellä voidaan vedota siihen, että olen tässä välissä ajanut puolikuntoisella autolla ja se on vioittanut taas jotain uutta osaa tms. Saavat laittaa nyt rauhassa kuntoon ja sitten katsotaan osasivatko hommansa vai eivät.

Georgios, vastaan yksityisviestiisi myöhemmin, huomasin sen vastikään.
JR-95
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JR-95 »

9-5T kirjoitti:
Georgios Nikolakaros kirjoitti:[quote="LRSuoria neloskoneita muut ovat. 8)
Mitä suora neloskone tarkoittaa? onko se eri asia kun V4?
T. Georgios
9-5 V6 tarkoittaa yhden firman kuljettajien mielestä velttoa kutosta mutta noita nelosia on kehuttu tehokkaiksi.[/quote]
Onko ne niitä mustia Saabeja, jotka näkyvät joskus uutislähetysten taustalla?
96 -75
Alfa Romeo 156 2,4d Sw -05
Vastaa Viestiin